Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
  

Auteur Topic: Rivarossi VIRM 9405  (gelezen 53150 keer)

Jan Beelen

  • Geen PB mogelijkheden
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #60 Gepost op: 09 October 2014, 23:28:05 »
Citaat
de plaat die aan de koppeling zit moet eraf. Geeft Spoorfan in dezelfde zin aan.

Nou schiet mij maar lek, ik weet niet wat je hier mee bedoelt!

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #61 Gepost op: 09 October 2014, 23:41:14 »
Bekijk eens een foto op google van een irm en virm en kijk goed naar de onderzijde van de koppeling.
Kom op, je ziet wel een deukje in het dak, moet dit ook lukken.  8)
« Laatst bewerkt op: 10 October 2014, 01:20:11 door Chris »

Jan Beelen

  • Geen PB mogelijkheden
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #62 Gepost op: 10 October 2014, 08:41:08 »
Nou fijn dat het een raden maar is geworden Chris! Ik pas hier voor!

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #63 Gepost op: 10 October 2014, 08:53:38 »
Dus als ik het goed begrijp ben je er door het nummer te veranderen in 95xx??

Nou niet echt, aangezien de kopbakken duidelijke kenmerken van de eerste series hebben, zoals de antenne bovenop de kop, op een "bult" in het midden. De 95xx en 87xx hebben 2 bulten met kleine antennes.
Het bestemmingsdisplay is dan wel weer de moderne ledvariant zoals die bij de latere series wordt gebruikt.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #64 Gepost op: 10 October 2014, 09:36:26 »
In het echt zijn er toch ook wel bakwisselingen tussen VIRM1 en VIRM2 geweest?
Je zou er dus een 9500 nummer op kunnen zetten en doen alsof de kopbakken zijn gebakwisseld met andere stellen.
Want de tussenbak ABv3/4 met het nummer bepaalt of het een 9500 of 9400 betreft, en die schijnt volgens de berichten de indeling van een 9500 te hebben.
Of er fysiek zo'n stel rond rijdt weet ik niet, maar dan heb je wel een potentieel kloppende samenstelling.
 (y)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #65 Gepost op: 10 October 2014, 11:06:58 »
Ik denk dat ik deze VIRM niet ga kopen, want er zitten m.i. teveel tekortkomingen aan, naast de al genoemde automatische koppeling, de buffers en de antenne boven de cabine. Deze dingen zijn voor mij persoonlijk allemaal nog overkomelijk (de Koningstrein heb ik wel gekocht en daar ben ik di tevreden mee), want dit wisten we eigenlijk van tevoren al. De te korte streep van de 1e klasse vind ik echt een misser. En daar komt nog bij: de bestemming Amsterdam CS. Die is volgens mij ook fout, want dit heet toch al een hele tijd Amsterdam Centraal, of eventueel Amsterdam C? Of zijn de bestemmingsdisplays daar nooit op aangepast?


Groeten van Arjen

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #66 Gepost op: 10 October 2014, 11:22:33 »
Nou fijn dat het een raden maar is geworden Chris! Ik pas hier voor!

Jou probleem, niet het mijne.
Deze toonzetting en overal uitroeptekens achter geeft mij nu niet de push om foto's te plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2014, 11:26:06 door Chris »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #67 Gepost op: 10 October 2014, 11:36:07 »
Is het nu zo moeilijk om iemand even op weg te helpen die geen idee heeft waar het m.b.t. die koppeling om gaat?

Kijk Jan, bij deze, 1 minuutje werk:


Foto van Chris van Diesen, bekladding in de vorm van een rood kruis van mijn hand  ;D ;D

Bij het model snij je die plaat simpelweg van je koppeling en klaar. Let wel, dit geldt voor ALLE V-IRM modellen, maar NIET voor DD-IRM (treinstelnummers uit de serie 8200 en 8400).


Wat ik weer heel erg jammer vind (gelukkig mijn tijdperk niet en een te kort model...), is het feit dat aan RIvarossi aangegeven is dat het nummer 9405 niet strookt met de pictogrammen op het model, al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang voordat dit model uiteindelijk in productie ging. Het was voor Rivarossi een klusje van niks om van het 9405 nummer een 9500 nummer te maken en dan waren alle pictogrammen, 1e klas streep etc. correct. Door deze stront eigenwijze houding moeten de liefhebbers het nu weer doen met een model dat niet klopt of zelf weer gaan zitten klojo'en om het goed te krijgen. En dit was dus echt niet nodig. Rivarossi is hier een jaar geleden al op gewezen....  :( :( :(

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 10 October 2014, 11:39:03 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jan Beelen

  • Geen PB mogelijkheden
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #68 Gepost op: 10 October 2014, 11:41:57 »
Dank je wel Jeroen, helder!
Ik dacht eigenlijk dat het over de koppeling tussen de bakken ging, vandaar dat ik er geen hout van snapte!!!


Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #69 Gepost op: 10 October 2014, 11:47:23 »
Och, je geeft die plaat een likje rode verf en je hebt een modelletje wat voor 3 jaar terug nog WEL zo rond reed.  :P
Overigens, de stellen hebben heel lang rond gereden met de plaat weggeklapt. Zaten er dus nog wel, maar vielen niet op  ;)

Waar ik niemand nog over gehoord heeft is het ontbreken van de stilte coupe stickers op de ramen  ;D
En omdat het een hobby is heeft Rivarossi misschien wel bedacht dat de meeste handige donders wel even dat blauwe lijntje door kunnen trekken. Netjes afplakken, lichtjes opschuren,  airbrush eroverheen, aflakken en klaar  ;) Ik heb de foto's en verslag van Chris even bekeken, kan geen deuk vinden.  ::)

Mijn mening (voor zover die er toe doet) Een mooi en geslaagd model  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Jan Beelen

  • Geen PB mogelijkheden
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #70 Gepost op: 10 October 2014, 11:58:14 »
Ik begreep van mijn winkelier dat deze inderdaad geen deuk heeft, hij heeft er een metalen meetlat opgelegd. Dat zou goed nieuws zijn!

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5371
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #71 Gepost op: 10 October 2014, 12:34:16 »
Och, je geeft die plaat een likje rode verf en je hebt een modelletje wat voor 3 jaar terug nog WEL zo rond reed.  :P

Mag je me daar wel eens foto's van laten zien.

DD-IRM had op de koppeling wel een rood wegklapgedeelte, maar dat is niet deze grote plaat. Voor DD-IRM zou je het zo kunnen doen:


Er zat dus een beschermklep voor het mechanische deel van de koppeling, waar het 'gat'  achter verborgen zat. Bij het combineren draaide deze kap naar de zijkant van de koppeling.
Dit werkte echter niet bepaald storingsvrij, waardoor er besloten is om deze kap eerst aan de zijkant van de koppeling vast te zetten en later te verwijderen. 

Bij V-IRM waren deze bewschermkappen al verdwenen.

Dit staat echter weer los van die grote plaat aan de onderzijde van de koppeling. Ook die heeft inderdaad een tijd weggeklapt onder de koppeling gehangen en is later verwijderd. Deze is echter nooit rood geschilderd geweest.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #72 Gepost op: 10 October 2014, 12:40:44 »
Ik heb daar geen foto's van. Die maak ik sinds kort, sporadisch, wel eens.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 474
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #73 Gepost op: 10 October 2014, 12:50:07 »
Zolang mijn vrouw het verschil niet ziet tussen een Hondekop en een Plan V...
.... lig ik van deze VIRM niet wakker...  ;D

Maar.... net had beter gekund.

Gr.
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

guest7823

  • Gast
Re: Rivarossi VIRM 9405
« Reactie #74 Gepost op: 10 October 2014, 12:58:34 »


Van de site van Nico Spilt

Bedoel je deze plaat (hier zo te zien bij een SGM). Die was volgens mij voor de bediening van de weg te klappen bescherming