Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL-baan in Canada door BeltHeim
Vandaag om 10:46:26
Flinke schade aan de fietsbrug Halve Zolenlijn door Basilicum
Vandaag om 10:45:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:28:34
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 10:27:06
Bergzolder verbouwen tot hobbykamer door Edsko Hekman
Vandaag om 10:25:48
Dordt in Stoom door St00mboy
Vandaag om 10:14:59
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 10:10:42
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door roadster36
Vandaag om 10:10:17
Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000? door TonM
Vandaag om 09:58:27
Arduino en Selectrix door gvandersel
Vandaag om 09:52:05
“Sporen over de Zee, Het verhaal van het treinveer Harwich - Zeebrugge. door Jean-Pierre
Vandaag om 09:25:18
Nieuwe trein toevoegen aan de ECoS door Timo
Vandaag om 09:20:46
Corona en modelbouw door ArjanB
Vandaag om 02:07:00
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Remco vM
Vandaag om 01:48:41
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Halma
Vandaag om 00:20:01
Old England door sdz1976
08 april 2020, 23:31:33
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door sdz1976
08 april 2020, 23:29:49
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Carel Ruysink
08 april 2020, 23:27:11
Fleischmann piccolo eindafschakeling wisselaandrijving verwijderen door Bert_Apd
08 april 2020, 23:26:05
Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00) door sdz1976
08 april 2020, 23:03:00
The Summer of 69 door Modellbahnwagen
08 april 2020, 22:44:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 april 2020, 22:40:32
DE2 geel en rood met hazelnoot door nighttrain1
08 april 2020, 22:27:09
Treinongeval Rijnstrecke door R.C.Grootveld
08 april 2020, 22:25:43
Projekt 083-338 door 44
08 april 2020, 22:24:30
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
08 april 2020, 22:11:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
08 april 2020, 21:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
08 april 2020, 21:57:05
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Gerco van Beelen
08 april 2020, 21:53:55
Trawos plan U superen door Wil uut Drenthe
08 april 2020, 21:52:44
  

Auteur Topic: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)  (gelezen 5137 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Gepost op: 13 september 2014, 11:39:01 »
(1948-)1952 sneltrein Enschede

1000 (of SNCF BB300) + P7011 (versterking) + stoomverw. (DB/NS) + DIV + 3x C12c (coupérijtuig 6401-6485) + ABd9c serie 7521

1951 sneltrein Amsterdam - Enschede

3700 + C12c + RD + A + 2x C (C12c: coupérijtuig 6401-6485, rest Plan D)

1951 exprestrein Amsterdam-Enschede.   

loc    AB8    AB8    RD    C9    C9    C9 (Plan D)

1951 Exprestrein 22 Enschede-Amsterdam

loc    AB8    C9    DIV    RD    AB8    C9    C9 (Plan D)

1954 exprestrein Amsterdam-Enschede.

loc    AB8    AB8    RD    C9    C9    C9 (Plan D)

1955 tot 1962 Exprestrein Amsterdam-Enschede.       (3 stammen)

loc    DV    A8    RD    B9    B9    B9    B9 --- versterking: A8    B6150 (D-trein'32) ---en/of---   P


loc    BD6800    A8    RD    B9    B9    B9    B9 --- versterking: A8    B6150 (D-trein'32) ---en/of---   P

1958 D171 Nord-West Express Hoek van Holland - Bentheim ev

loc + 2x WLAB CIWL + Bc10 Plan N + A3B5 Plan K + B DB + Stalen D + A3B5 Plan K + R CIWL + PIV

1958 D271 Hoek van Holland - Bentheim ev

loc + DIV + A (Plan D) + 2x AB (Bolkop) + Plan K + WR (CWIL) + P (Plan D)

1958 Dm 80662 trein voor Brits militair vervoer Hoek van Holland - Bentheim - Osnabrück - Bremen

loc + D (DB) + 2x B9 (D-trein'32) + 2x WR (WD) + 2x A9 (Bolkop) + B9 (D-trein '32) + Plan K + B9 (D-trein '32)

1960 D171 Nord-West Express Hoek van Holland - Bentheim ev   juni 1960

Loc + P(7901-7903) + B (DB) + AB (DB) + WLAB (CIWL) + Plan N + Plan K + B (DB) + DV + Plan K + Bc (DR) + WR (CIWL) (Het weergegeven P-rijtuig is incorrect 7011; DR-rijtuig moet een B zijn, geen AB. Hier staat de trein correct)

2 oktober 1960 tot 27 mei 1961 D171 Nord-West Express Hoek van Holland - Bentheim ev   

loc + P (DB type?) + DIV (of DV) + WR (CIWL) + AB (DB ABümg-54) + B (DB B4ümg-54) + WLAB (CIWL)  +  Plan K + WLA (SZD) + B (DB B4ümg-54 of Plan D, fac.)


Ook beschikbaar:

Jaren '60: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60549.0.html

Jaren '70: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60527.0.html

Jaren '80: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60528.0.html

Jaren '90: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60517.0.html
« Laatst bewerkt op: 25 september 2014, 22:58:50 door guest7823 »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2014, 11:39:08 »
Bovenstaand overzicht is nog lang niet compleet. Wie heeft er aanvullingen? Treinstellen (diesel of electrisch)? Stoptreinen, sneltreinen? Wie weet hoe de sneltreindienstregeling was in de jaren '50? Het was niet Deventer - Almelo - Hengelo (- Enschede), maar er waren tussenstations. Ik meen dat bijv. ook Rijssen werd aangedaan, maar wie weet hoe het precies zit?
« Laatst bewerkt op: 13 september 2014, 11:58:10 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2014, 13:45:36 »
Op www.nicospilt.com vond ik een mooie sfeerimpressie van station Almelo op dit traject. Ik denk dat we hier het stoppertje Zwolle - Enschede zien (DE2) en een mat'36 (links) die in de wachtstand staat, beiden met de neus in de richting Hengelo. Gezien de stand van de zon zal dit ergens in het voor- of najaar zijn geweest, na het middaguur. Is de mat'36 een aanvulling voor een spitstrein wellicht?


Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2014, 20:40:16 »
Stoptreinen in deze regio werden in de jaren '50 en '60 vooral gereden met mat '46 tweewagenstellen.
Vaak bereden zij het traject Nijmegen - Hengelo vv.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Edde

  • N Bahn BRD 1977-1985
  • Offline Offline
  • Berichten: 2938
    • Mijn Flickr pagina
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2014, 20:43:19 »
Vreemde route???

gr Ed.

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2014, 20:49:41 »
In de vijftiger jaren was er wel een dieseldienst tussen Nijmegen en Enschede via Zutphen ,Lochum en Hengelo, maar een dienst Nijmegen -Hengelo met mat. 46 is mij onbekend.

Mvg,

Romani-P
tijdperk 3 NS in opbouw

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2014, 22:09:48 »
Stoptreinen in deze regio werden in de jaren '50 en '60 vooral gereden met mat '46 tweewagenstellen.
Vaak bereden zij het traject Nijmegen - Hengelo vv.

Gerard

Kun je daar wat meer over vertellen Gerard? Ik vind over deze verbinding helemaal niets terug. Op zich is het niet vreemd. Lange tijd is er een stoptrein (al dan niet geweest) van Enschede naar Deventer en van Nijmegen naar Zutphen. Met weinig fantasie trek je die laatste door naar Deventer en laat je dezelfde trein beide trajecten afleggen. Ik ben nieuwsgierig!

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2014, 14:28:17 »
Omdat het geen mooi weer is ,maar in de dienstregeling van ingaande 5 oktober 1952 gedoken.
Op het traject Deventer -Almelo rijden 12 stoptreinen, waarvan een trein begint in Apeldoorn.
1 trein rijdt alleen op zon en feestdagen, 1 trein rijdt dagelijks,maar niet op zaterdag,
2 treinen rijden allen op werkdagen en 2 alleen des zondags.
2 treinen rijden alle dagen en 4 treinen alleen des zaterdags.

2 treinen uit het WESTEN stopten op alle tussen Deventer en Almelo gelegen stations waarvan 1 trein dagelijks en 1 trein op werkdagen behalve zat.
De overige treinen uit het WESTEN reden op werkdagen ongeveer een uurdienst, waarvan de meesten ook stopten in Rijssen en niet in Holten en Wierden.

Mvg, Romani-P
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 14:29:54 door draaischijf2000. Reden: woord vergeten »
tijdperk 3 NS in opbouw

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2014, 20:45:40 »
Briljant! Jij hebt dus een dienstregeling uit 1952! Is het mogelijk daarvan hier het deel voor Deventer-Hengelo te plaatsen?

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2014, 22:37:44 »
Hallo 1200blauw,

De dienstregeling uit 1952 is tevens de oudste die ik in mijn bezit heb, daarna volgt 1961 en volgende niet aaneensluitende jaren.
Ik kan de tabel nummer 36a /b (Amersfoort-Deventer-Hengelo-Enschede en Hengelo -Oldenzaal-Bentheim) helaas niet scannen,
maar wel in kopie aan je toezenden. Als je mij via de mail je adresgegevens laat weten kan ik dat regelen. 
Mogelijk kan ik nog achterhalen met welk materieel de treinen werden gereden, maar dan moet ik eerst een stapel OP de Rails bladen door worstelen,
welke ik ook vanaf ongeveer 1952 bezit, zij het niet geheel compleet.
Meestal werd daarin  per dienstregeling de materieelsomloop besproken.
Ik zie je bericht wel verschijnen.
Met vriendelijke groet,

Romani-P

tijdperk 3 NS in opbouw

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2014, 21:41:24 »
Laat maar!

Romani-P
tijdperk 3 NS in opbouw

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2014, 21:44:26 »
 ???

Misschien heb je geen scanner, maar een foto lukt dan toch wel?

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2014, 15:26:01 »
Samenstelling van Nord-West Expres D171 van 2 oktober 1960 tot 27 mei 1961
vanaf Hoek van Holland, volgens de dienstregeling buitenland.

loc , 2e kl rijtuig (naar behoefte) tot Hannover , slaaprijtuig 1e kl Moskou (op bepaalde dagen), 1e/2e kl Warzawa,  1e/2ekl slaaprijtuig Kopenhagen,
      2e kl en 1e/2e kl Grossenbrode ,  restauratierijtuig tot Oldenzaal, bagagerijtuig tot Osnabruck.
De wagennummers tbv reservering waren 80, 83, 84, 1 ,90 en 89 (in die volgorde) + de ongenummerde restauratie- en bagagewagen, totaal 8 rijtuigen.

Niet te zien is door welke spoorwegmaatschappij de rijtuigen werden gesteld, afgezien van het restauratierijtuig dat alleen in het binnenland reed.

Mvg,

Romani-P
tijdperk 3 NS in opbouw

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2014, 17:46:35 »
Even uitgeschreven, aangevuld met gegevens van Welt-der-Modelleisenbahn.com (WdM) en rijtuigtypes erbij geplaatst (voor zover te achterhalen).

Voorzijde bij vertrek vanaf Hoek van Holland
80 B Hannover --> DB of NS --> B4ümg-54 of Plan D, alleen bij behoefte
83 WLA Moskou --> SZD --> type onbekend, alleen op dinsdagen, woensdagen, vrijdagen en zondagen
84 AB Warszawa --> NS --> Plan K
01 WLAB Kopenhagen --> CIWL --> type onbekend
90 B Grossenbode --> DB --> B4ümg-54
89 AB Grossenbode --> DB --> AB4ümg-55
00 WR Oldenzaal --> CIWL --> type onbekend
00 D Osnabruck --> NS --> DIV of DV
00 P Utrecht-Osnabrück --> Deutsche Bundespost type onbekend, reed alleen mee op werkdagen (dus ma-za)
Voorzijde na kopmaken te Utrecht

Het postrijtuig komt er dus nog bij, dat maakt de maximale lengte 9 rijtuigen. Maar de rijtuigen 80, 83 en het postrijtuig kunnen ook achterwege gelaten worden omdat deze rijtuigen niet op alle dagen en/of het volledige traject meerijden. De minimale lengte komt daarmee op 6 rijtuigen en is dus zeer geschikt voor de modelbaan! Volgens WdM reed de WR echter wel mee tot Osnabrück (eindpunt in de winterdienstregeling) In Duitsland werden geen rijtuigen bijgeplaatst, dus dezelfde treinsamenstelling kan ook voorzien worden van een DB loc.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM's en VRM's en DB ZP AR's, ZP BR's en ZP CR's voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56271

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1951 - 1960)
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2014, 20:52:48 »
Hij staat erbij. Mocht iemand weten welk postrijtuig er in 1960-'61 in zat, dan pas ik dat nog even aan.