BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: 1200blauw op 13 september 2014, 11:39:01
-
(1948-)1952 sneltrein Enschede
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1000gn.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/p7011gn.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stoomverwduits.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIVgn.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/C12cgr.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/C12cgr.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/C12cgr.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/Dtrein32-gn.gif)
1000 (of SNCF BB300) + P7011 (versterking) + stoomverw. (DB/NS) + DIV + 3x C12c (coupérijtuig 6401-6485) + ABd9c serie 7521
1951 sneltrein Amsterdam - Enschede
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/3703.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/C12cgr.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini//plnD-RDt.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-At.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-Ct.gif)
3700 + C12c + RD + A + 2x C (C12c: coupérijtuig 6401-6485, rest Plan D)
1951 exprestrein Amsterdam-Enschede.
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1100t.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-At.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-At.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-RDt.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-ct.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-ct.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-ct.gif)
loc AB8 AB8 RD C9 C9 C9 (Plan D)
1951 Exprestrein 22 Enschede-Amsterdam
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1100t.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-At.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-ct.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIVgn.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-RDt.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-At.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-ct.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-ct.gif)
loc AB8 C9 DIV RD AB8 C9 C9 (Plan D)
1954 exprestrein Amsterdam-Enschede.
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1100.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-A.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-A.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-RD.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)
loc AB8 AB8 RD C9 C9 C9 (Plan D)
1955 tot 1962 Exprestrein Amsterdam-Enschede. (3 stammen)
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1100.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-A.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-RD.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif) (http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-A.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/Dtrein32-blAB.gif) (http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-P.gif)
loc DV A8 RD B9 B9 B9 B9 --- versterking: A8 B6150 (D-trein'32) ---en/of--- P
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1100.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/rondkopB7111.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-A.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-RD.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif) (http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-A.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/Dtrein32-blAB.gif) (http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-P.gif)
loc BD6800 A8 RD B9 B9 B9 B9 --- versterking: A8 B6150 (D-trein'32) ---en/of--- P
1958 D171 Nord-West Express Hoek van Holland - Bentheim ev
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1100.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnN.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnK.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bgrn.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bgrn.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnK.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WR.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-P.gif)
loc + 2x WLAB CIWL + Bc10 Plan N + A3B5 Plan K + B DB + Stalen D + A3B5 Plan K + R CIWL + PIV
1958 D271 Hoek van Holland - Bentheim ev
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-A.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/rondkopABbl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/rondkopABbl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnK.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-R2765.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-P.gif)
loc + DIV + A (Plan D) + 2x AB (Bolkop) + Plan K + WR (CWIL) + P (Plan D)
1958 Dm 80662 trein voor Brits militair vervoer Hoek van Holland - Bentheim - Osnabrück - Bremen
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-DIV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/Dtrein32-blB.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/Dtrein32-blB.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-R2765.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-R2765.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/rondkopABbl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/rondkopABbl.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/Dtrein32-blB.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnK.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/Dtrein32-blB.gif)
loc + D (DB) + 2x B9 (D-trein'32) + 2x WR (WD) + 2x A9 (Bolkop) + B9 (D-trein '32) + Plan K + B9 (D-trein '32)
1960 D171 Nord-West Express Hoek van Holland - Bentheim ev juni 1960
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/P7011.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnN.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnK.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnK.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DR-ABreko.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WR.gif)
Loc + P(7901-7903) + B (DB) + AB (DB) + WLAB (CIWL) + Plan N + Plan K + B (DB) + DV + Plan K + Bc (DR) + WR (CIWL) (Het weergegeven P-rijtuig is incorrect 7011; DR-rijtuig moet een B zijn, geen AB. Hier (http://"http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54945.msg3221393553.html#msg3221393553") staat de trein correct)
2 oktober 1960 tot 27 mei 1961 D171 Nord-West Express Hoek van Holland - Bentheim ev
(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/1200.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/P7011.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/stalDV.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-ABm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/DB-Bm.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnK.gif)(http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/CIWL-WL.gif) (http://www.seinarm.nl/Portals/0/staal/treinsam/mini/plnD-B.gif)
loc + P (DB type?) + DIV (of DV) + WR (CIWL) + AB (DB ABümg-54) + B (DB B4ümg-54) + WLAB (CIWL) + Plan K + WLA (SZD) + B (DB B4ümg-54 of Plan D, fac.)
Ook beschikbaar:
Jaren '60: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60549.0.html
Jaren '70: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60527.0.html
Jaren '80: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60528.0.html
Jaren '90: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60517.0.html
-
Bovenstaand overzicht is nog lang niet compleet. Wie heeft er aanvullingen? Treinstellen (diesel of electrisch)? Stoptreinen, sneltreinen? Wie weet hoe de sneltreindienstregeling was in de jaren '50? Het was niet Deventer - Almelo - Hengelo (- Enschede), maar er waren tussenstations. Ik meen dat bijv. ook Rijssen werd aangedaan, maar wie weet hoe het precies zit?
-
Op www.nicospilt.com vond ik een mooie sfeerimpressie van station Almelo op dit traject. Ik denk dat we hier het stoppertje Zwolle - Enschede zien (DE2) en een mat'36 (links) die in de wachtstand staat, beiden met de neus in de richting Hengelo. Gezien de stand van de zon zal dit ergens in het voor- of najaar zijn geweest, na het middaguur. Is de mat'36 een aanvulling voor een spitstrein wellicht?
(http://www.nicospilt.com/anderen/HH_almelo.JPG)
-
Stoptreinen in deze regio werden in de jaren '50 en '60 vooral gereden met mat '46 tweewagenstellen.
Vaak bereden zij het traject Nijmegen - Hengelo vv.
Gerard
-
Vreemde route???
gr Ed.
-
In de vijftiger jaren was er wel een dieseldienst tussen Nijmegen en Enschede via Zutphen ,Lochum en Hengelo, maar een dienst Nijmegen -Hengelo met mat. 46 is mij onbekend.
Mvg,
Romani-P
-
Stoptreinen in deze regio werden in de jaren '50 en '60 vooral gereden met mat '46 tweewagenstellen.
Vaak bereden zij het traject Nijmegen - Hengelo vv.
Gerard
Kun je daar wat meer over vertellen Gerard? Ik vind over deze verbinding helemaal niets terug. Op zich is het niet vreemd. Lange tijd is er een stoptrein (al dan niet geweest) van Enschede naar Deventer en van Nijmegen naar Zutphen. Met weinig fantasie trek je die laatste door naar Deventer en laat je dezelfde trein beide trajecten afleggen. Ik ben nieuwsgierig!
-
Omdat het geen mooi weer is ,maar in de dienstregeling van ingaande 5 oktober 1952 gedoken.
Op het traject Deventer -Almelo rijden 12 stoptreinen, waarvan een trein begint in Apeldoorn.
1 trein rijdt alleen op zon en feestdagen, 1 trein rijdt dagelijks,maar niet op zaterdag,
2 treinen rijden allen op werkdagen en 2 alleen des zondags.
2 treinen rijden alle dagen en 4 treinen alleen des zaterdags.
2 treinen uit het WESTEN stopten op alle tussen Deventer en Almelo gelegen stations waarvan 1 trein dagelijks en 1 trein op werkdagen behalve zat.
De overige treinen uit het WESTEN reden op werkdagen ongeveer een uurdienst, waarvan de meesten ook stopten in Rijssen en niet in Holten en Wierden.
Mvg, Romani-P
-
Briljant! Jij hebt dus een dienstregeling uit 1952! Is het mogelijk daarvan hier het deel voor Deventer-Hengelo te plaatsen?
-
Hallo 1200blauw,
De dienstregeling uit 1952 is tevens de oudste die ik in mijn bezit heb, daarna volgt 1961 en volgende niet aaneensluitende jaren.
Ik kan de tabel nummer 36a /b (Amersfoort-Deventer-Hengelo-Enschede en Hengelo -Oldenzaal-Bentheim) helaas niet scannen,
maar wel in kopie aan je toezenden. Als je mij via de mail je adresgegevens laat weten kan ik dat regelen.
Mogelijk kan ik nog achterhalen met welk materieel de treinen werden gereden, maar dan moet ik eerst een stapel OP de Rails bladen door worstelen,
welke ik ook vanaf ongeveer 1952 bezit, zij het niet geheel compleet.
Meestal werd daarin per dienstregeling de materieelsomloop besproken.
Ik zie je bericht wel verschijnen.
Met vriendelijke groet,
Romani-P
-
Laat maar!
Romani-P
-
???
Misschien heb je geen scanner, maar een foto lukt dan toch wel?
-
Samenstelling van Nord-West Expres D171 van 2 oktober 1960 tot 27 mei 1961
vanaf Hoek van Holland, volgens de dienstregeling buitenland.
loc , 2e kl rijtuig (naar behoefte) tot Hannover , slaaprijtuig 1e kl Moskou (op bepaalde dagen), 1e/2e kl Warzawa, 1e/2ekl slaaprijtuig Kopenhagen,
2e kl en 1e/2e kl Grossenbrode , restauratierijtuig tot Oldenzaal, bagagerijtuig tot Osnabruck.
De wagennummers tbv reservering waren 80, 83, 84, 1 ,90 en 89 (in die volgorde) + de ongenummerde restauratie- en bagagewagen, totaal 8 rijtuigen.
Niet te zien is door welke spoorwegmaatschappij de rijtuigen werden gesteld, afgezien van het restauratierijtuig dat alleen in het binnenland reed.
Mvg,
Romani-P
-
Even uitgeschreven, aangevuld met gegevens van Welt-der-Modelleisenbahn.com (WdM) en rijtuigtypes erbij geplaatst (voor zover te achterhalen).
Voorzijde bij vertrek vanaf Hoek van Holland
80 B Hannover --> DB of NS --> B4ümg-54 of Plan D, alleen bij behoefte
83 WLA Moskou --> SZD --> type onbekend, alleen op dinsdagen, woensdagen, vrijdagen en zondagen
84 AB Warszawa --> NS --> Plan K
01 WLAB Kopenhagen --> CIWL --> type onbekend
90 B Grossenbode --> DB --> B4ümg-54
89 AB Grossenbode --> DB --> AB4ümg-55
00 WR Oldenzaal --> CIWL --> type onbekend
00 D Osnabruck --> NS --> DIV of DV
00 P Utrecht-Osnabrück --> Deutsche Bundespost type onbekend, reed alleen mee op werkdagen (dus ma-za)
Voorzijde na kopmaken te Utrecht
Het postrijtuig komt er dus nog bij, dat maakt de maximale lengte 9 rijtuigen. Maar de rijtuigen 80, 83 en het postrijtuig kunnen ook achterwege gelaten worden omdat deze rijtuigen niet op alle dagen en/of het volledige traject meerijden. De minimale lengte komt daarmee op 6 rijtuigen en is dus zeer geschikt voor de modelbaan! Volgens WdM reed de WR echter wel mee tot Osnabrück (eindpunt in de winterdienstregeling) In Duitsland werden geen rijtuigen bijgeplaatst, dus dezelfde treinsamenstelling kan ook voorzien worden van een DB loc.
-
Hij staat erbij. Mocht iemand weten welk postrijtuig er in 1960-'61 in zat, dan pas ik dat nog even aan.
-
Aanpassingen in oorspronkelijk eerste posting gezet
Paul Bender, team BNLS moderatoren