Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:39:24
Led verlichting knippert door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:27:45
Roco wagon openen door ArjanB
Vandaag om 14:06:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:05:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Silvolde
Vandaag om 13:22:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 13:06:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21

Auteur Topic: Resetten DR 4024 via ECoS1  (gelezen 11819 keer)

J.Kuipers

• Offline Offline
Resetten DR 4024 via ECoS1
« Gepost op: 12 September 2014, 17:33:11 »
Beste mensen,

Na een geslaagde sessie t.a.v. programmeren van een DR 4024 voor wissel 1 op decoder 1 via de Ecos, moet ik nu constateren, dat nadat ik servomotor 2 heb geprogrammeerd, die ook werkte, eveneens  na enige tijd een probleem onstond waarbij servo 1 bediend werd door wisselknop 2 op de Ecos en de wisselknop 1 op de Ecos niets meer deed. Ze hebben allebei in het begin direct na de programmering gewerkt.
Ik weet niet wat er aan de hand is, probeer dus DR 4024 nr 1  terug te zetten naar de fabriekswaarden, lukt niet.
Ik kom niet bij cv 8 en kan dus niet uitlezen.
Ecoshandleiding geeft aan, dat je moet uitlezen via het programmeerspoor, maar de handleiding v.d. DR 4024 geeft aan via het POM te werken.

Is er een forumlid, die bereid is mij uit de problemen helpen ?

Groeten:

Johan Kuipers
« Laatst bewerkt op: 18 September 2014, 17:43:40 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Resetten DR 4024 via ECoS1
« Reactie #1 Gepost op: 12 September 2014, 17:44:00 »
Waarom wil je terugzetten naar fabriekswaarden ??

Servo 1 op wissel 1 laten reageren doe je eenvoudig door de standaard wisseladres procedure uit te voeren:

-knopje drukken
-wissel 1 schakelen
-klaar

Die twee acties moeten toch uitvoerbaar zijn toch ??

Grtzz & succes,

Karst

P.S. Hoe heb je de decoders gevoed ? Uit de rail-spanning of met een externe trafo ? In het laatste geval moet die trafo minimaal 1.5 - 2 Ampere kunnen leveren bij 12V

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 September 2014, 15:40:26 »
Hallo Karst,

De voeding is uit een externe trafo, de bedrading is 2,5 mm2 vanaf de trafo. De aansluiting op de decoders is 2x0,14 mm2 .  deze zijn zo kort mogelijk.

De gegevens v.d trafo zijn:

Faller trafo type 641/50VA
230V AC--50/60 Hz.
AC:  16V--3,15 A
DC:  12V--0,6 A
DC:  5,5V- 0,6 A

Groeten:

Johan
« Laatst bewerkt op: 15 September 2014, 15:44:33 door J.Kuipers. Reden: Verkeerde toets gebruikt »

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 September 2014, 17:42:59 »
Hallo Karst,

Ben al weer aan de lijn, dus het probleem is hardnekkig. Het volgende:
Heb veel geprobeerd, maar ik kan niet goed schakelen voor de wissel. Wat gebeurd er n.l.:
Als ik opnieuw begin, hoor ik de servo klikken, dus de aansluiting is er. De arm v.d. servo draait echter het veerstaal bijna in een dubbele bocht, als ik dan de rijregelaar ga bedienen, draai ik die geheel open om enigszins de wisseltong aan de rail te krijgen. F1 wordt gebruikt voor vastleggen, plots beweegt de servo. Ik krijg de wissel met geen mogelijkheid naar de andere kant. Heb op enig moment de bedrading v.d. servo ( power en signal) los gehaald en ben ik opnieuw begonnen, zelfde resultaat. Nadat ik dus vorige week 2 wissels op de goede manier heb kunnen bedienen met ook een keurige aansluiting v.d. tong op de rail, waarbij dus op enig moment de zaak ontregeld is, waardoor ik dus nu met de handen in het haar zit. Vandaar, dat ik ook het plan opperde, de decoder maar te resetten naar fabrieksstand en dan maar opnieuw proberen. Maar gezien het feit, dat ik niet kan resetten op de Ecos  weet ik dus niet meer wat ik moet doen. Ik vind het ook niet een goed idee,om de Ecos maar weg te doen en over tegaan naar b.v. de Intellibox, geld wegsmijten. Veel van mijn problemen zullen ook ontstaan doordat ik geen goede weet heb van programmeren van deze decoders, bij de loc's ging alles prima, zo ook bij de Viessmann   5212 wisseldecoders die ik voorheen gebruikte.

Ik hoop van harte, dat er iets positiefs mag plaats vinden, alvast dank.

Johan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 September 2014, 19:02:28 »
Hoi Johan,

Je meldt wel de trafo, maar op welke uitgang van de trafo heb je ze aangesloten? En wat zit er nog meer op deze trafo?

Ecos weg doen is natuurlijk niet de oplossing. Er zijn genoeg mensen die het werkend hebben en het is gewoon een prima centrale. Ik zou vooral eens beginnen met een los liggende decoder en servo. Gewoon alles lekker bij de hand naast de Ecos. Koppel je de baan even los van de Ecos en sluit je zowel power als signaal aan op de Ecos. Heb je een mooie rustige testlocatie.

Stap 1:
Decoder een adres geven volgens procedure, probeer voor het gemak adres 1. Schakelt de eerste servo (op S1)? De positie waar hij heen loopt is nog niet van belang, als je hem maar twee kanten op kunt schakelen. En als je hem op S2 prikt, schakelt die met adres 2? Zo ja, is het programmeren van het adres in ieder geval gelukt

Stap 2:
Wissel posities instellen. Plug de servo op S1 (blijf op de oriëntatie van de stekker letten...  ;))
Maak op de Ecos een loc met adres 9999 op DCC met 128 rijstappen. Zorg dat de snelheid op 0 staat en alle F-functies uit. Schakel nu wisseladres 1, de wissel moet om gaan. Druk op knopje van de DR4024 tot het ledje brand en de servo in beweging komt. Als je nu aan de rijregelaar (dus met adres 9999) draait zou de servo moeten bewegen, gebeurd dit? Dan zit je goed, anders stuur je waarschijnlijk niet adres 9999 op DCC128 aan.

Werkt het, probeer nu eens twee posities op te slaan. Kies een positie en druk op F1 om hem aan te zetten, druk nog een keer om F1 weer uit te zetten. Als je dit doet zou het ledje kort moeten knipperen. Dat was positie a. Doe hetzelfde voor positie b maar dan met F2. Als je dit gedaan hebt druk je weer op het knopje van de DR4024 en het ledje dooft. Als je nu wissel 1 schakelt zou hij naar deze 2 posities moeten gaan.

Werkt dit nu mooi los kun je het onder de baan gaan proberen :)

Succes!

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2014, 20:33:01 »
Hallo Timo,

Hier even de gegevens v.d. trafo:
Aansluiting op de buitenste A.P. spanning 17,60 V AC
Andere 2 punten: resp. 12 en 5,5 V DC
Aangesloten: Alleen de 4 decoders DR 4024, spanning op de decoders:  17,60 V  AC

Heb de voorste decoder nr 1 onder de tafel weggehaald incl de servomotor, kon er ook vana de stoel bij, maar heb nu je advies opgevolgd.
De zaak aangesloten op de Ecos de zaak opgestart op nr 1
De servo daarna aangesloten, het veerstaal ging tegen de rechterkant v.d. sleufopening tegen de kant aan.
Daarna wissel 1 geschakeld, het veerstaal ging sterk naar de linkerzijde en stond bijna dubbel gebogen, bij terug schakelen ging hij naar ongeveer het midden v.d. sleufruimte, sleuf is 18 mm lang.
Hier krijg ik problemen met de wisselbalk omdat hij te ver naar de ene kant doorschiet.
Ben nu van plan, het armpje met daarin het veerstaal zodanig te zetten, dat hij handmatig a.h.w. in de middenstand staat,  waar hij vlgs de gegevens ook moet staan, hierdoor zou misschien de 1e draai binnen de perken blijven. Zo had ik ze n.l. ook geplaatst, dus van te voren het asje met meenemer in middenstand.
Dit wil ik morgen gaan uitproberen, heb nu geen tijd meer.
Mocht je nog opmerkingen hebben, zie ik het wel, anders bedankt en een prettige avond.

Johan

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2014, 17:14:23 »
Hallo Timo,

Het heeft even geduurd, heb vanmiddag werk uitgevoerd zoals je aangaf. Het werkte, bovendien heb ik het armpje met veerstaal in het midden gezet, dit ook nog n.a.v. navraag bij PiCommit in Zwolle, die heeft e.e.a. geleverd.
Na de zaak weer onder de tafel te hebben geplaatst, ging wissel 1 prima, keurig aansluitende wisseltong. Toen heb ik wissel 2 geprogrammeerd, en dat  ging mis. Zowel van wissel 1 als 2 ging het armpje zover draaien, dat het veerstaal in een dikke boog stond, vlgs mij liepen de motortjes ook nog, ik heb dus direct de zaak ontkoppeld v.d. decoder.
Wat doe ik nu fout?
Kan het zijn, dat ik wissel 1 moet loskoppelen v.d. decoder om wissel 2 te programmeren? Anders zou ik het niet weten. Als ik het mij goed herrinner, heb ik dat wel bij de Viessmann decoders gedaan, maar zeker weten?

Of speelt de Power aansluiting v.d. trafo een rol?

Verder denkend, als decoder 1 is geprogrammeerd, hoe gaat het dan verder met de andere 3 decoders, kan ik daar ook nog dingen verwachten die me verrassen?

Alvast dank tot zover.

Johan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2014, 17:40:50 »
Hoi Johan,

Vraagje, je probeert toch niet servo 2 ook weer een adres te geven? Nadat je servo1 hebt afgesteld druk je weer op het knopje van de decoder. Als je nu die servo schakelt gaat deze mooi naar de afgestelde posities, klopt dit? Om nu servo 2 te stellen moet je alleen het volgende wisseladres schakelen, dus adres 2. Het zou kunnen dat de standaard uitslagen van de servo te veel van het goede zijn. Je zou dus niet ingeregelde servo's los kunnen halen van de decoder. Nadat je dus adres 2 geschakeld hebt druk je op de knop van de decoder, lichtje gaat aan. Plug nu servo 2 in, deze zou naar de middenstand moeten lopen. Probeer nu met de adres 9999 methode beide wisselstanden (recht door en afbuigen) in te stellen. Knopje drukken, lichtje uit, adres 3 schakelen, knopje indrukken, lichtje aan, wissel 3 inpluggen, wissel 3 afregelen enz

Voor de tweede decoder zou er dan niets aan moeten zijn. Gewoon beginnen met juiste adres geven (knopje indrukken, 1e wissel van die decoders schakelen, dus adres 5 voor de 2e decoder en het lichtje zou moeten doven).

Aanvulling
Al die tijd overheen gelezen  ::) Maar je hoeft niet na elke servo de knop op de decoder in te drukken en het volgende adres te schakelen en dan de knop weer in te drukken. Door F0 even aan en weer uit te zetten kun je ook naar de volgende wissel op de decoder gaan  8)

Timo
« Laatst bewerkt op: 17 September 2014, 21:36:56 door Timo »

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2014, 17:22:53 »
Hallo Timo,

Weer van alles geprobeerd, 3 wissels goed, 4e niet goed te krijgen voorwat betreft de aansluiting v.d. wisseltong aan de rail. Eindeloos geprobeerd, op enig moment ging de zaak weer in de fout. Wissel 1 schakelde niet.
Ben weer opnieuw gestart, wissel 1 weer oke, wissel 2 ook, echter de rijstanden kon ik niet goed krijgen, dus rechtdoor werd afbuigend, terwijl afbuigend rechtdoor werd, in het oude systeem kon je draden omwisselen, maar dat gaat hier niet op.
Tot overmaat van ramp, krijg ik wissel 3 niet aan het werk, ik kan draaien aan de knop, maar niks wat er op lijkt.
Ik rij Roco met bedding oude systeem, heb de wissels intakt gelaten, heb n.l. een gaatje geboord in de wisselbalk precies tussen de railstaaf en de kunststofgeleider v.d. wisselbalk, werk tussen 3mm ruimte, dit uitgetest en het werkt prima, heb dit ook uitgeprobeerd met de servomotortjes van Digitaalservice ( motor in 32 mm p.v.c. buis) , werkte prima, moest alleen rekekening houden met links en rechtswissels i.v.m. grootte van de sparing in de houtplaat, dit i.v.m. "zichtwerk".
Het kan toch niet zijn, dat die veertjes v.d. Roco wissel problemen oplevert voor de bediening v.d. balk, ze hebben n.l. goed gewerkt.
Zou het kunnen zijn, dat de decoder ondertussen dol geworden is van mijn gepruts, ik ben zo'n beetje ten einde raad. Reden is, dat er toch goede dingen zijn gebeurd.
Ik hoop dat je enig idee zou kunnen hebben wat ik toch in de goeiigheid fout doe, het moet toch wel aan mij liggen denk ik.
Groeten:

Johan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2014, 17:40:29 »
Je zegt dat de wissel niet in te stellen valt, maar beweegt de servo wel als je de rijregelaar draait? Wat ik dan zou denken is dat het het armpje op de servo niet in het midden op de servo gezet hebt. Dat je dus nu de ene kant op meer ruimte hebt dan de andere kant. Middenstand zou dan ook niet recht om hoog zijn. Je kan dit testen door de servo los te nemen en zelf het armpje te draaien. Je moet het armpje net zo veel linksom als rechtsom kunnen draaien, zo niet, zit dit armpje niet in het midden.

Wat betreft rechtdoor en afbuigen, volgens mij moet je dit kunnen opdraaien door, als de decoder in afstelmodus staat, de MM niet eerst rechtsom (vooruit) en dan linksom (achteruit) maar juist andersom. Dus eerst naar links en dan naar rechts. De rijregelaar komt overeen met de volle uitslag van de servo. Waarbij stilstand van de rijregelaar de middenstand is.

Je schrijft ook, niets wat er op lijkt. Bedoel je dat de boel niet in beweging komt of dat je de juiste positie niet kunt behalen?

Je woont niet toevallig in het oosten van het land?

Timo

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 September 2014, 15:11:43 »
Hallo Timo,

Ik had gehoopt, dat e.e.a. zou lukken, dus niet.
Ik had al eens eerder gemeld, dat wissel 1 op symbool Ecos wissel 1 niet wilde, maar dat hij het op de 2e wissel op de Ecos deed, het is nu zover, dat niets meer het doet. Heb alles spanningsloos gemaakt om daarna weer op te starten, helpt niet.
Dus, als ik de servo aansluit op de dr 4024, volgt een geluidje, en beweegt arm, als ik daarna wil programmeren om de juiste wisselstand te verkrijgen, kan ik de servo wel links en rechts aansturen, wil ik daarna de wissel controleren op de Ecos wisselschakeling, gebeurt er niets.

Zou het kunnen zijn, dat de Ecos ( een v.d. eersten) geleverd 2006 het circus niet aan kan? Zoals bekend, heb ik eerder decoder 1 met 4 wissels wel kunnen schakelen, de problemen begonnen bij het precisiewerk op wissel 4 voorwat betreft de wisseltong.

Kan vragen stellen bij de importeur van Ecos in Belgie, is het maar de vraag of zij hier iets van weten, meen mij te herrinneren, dat er al eens vragen zijn gesteld bij Esu, waarbij geen oplossende reactie kwam.

Heb jij mogelijk een goede raad?  Ik woon in zuidwest friesland vlakbij Heerenveen, ik heb er wel wat over om de zaak aan de praat te krijgen, dit bevredigd ook niet.
Alvast bedankt,

Johan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 September 2014, 23:36:41 »
Kijkt me sterk dat het aan de Ecos (of de DR4024) ligt. Het enige wat het doet is een DCC accessory schakelcommando geven. Ik denk toch dat er iets fout gaat met de wissels op de Ecos. Wat bedoel je met de Ecos wisselschakeling bijvoorbeeld? En je hebt niet iets van een computer of wisselstraten of automatisch bedrijf op je Ecos? Ik denk dat er vooral een aantal problemen (hindernissen) door elkaar lopen. Eigenlijk bestaat het hele proces uit een paar stappen

- Decoder van adres voorzien
- dat de Ecos alle uitgangen kan schakelen, naar welke positie is niet relevant, als ze maar om gaan
- Checken of je de servo kan afstellen
- Het plaatsen van servo's
- Het afstellen van de servo's (op locatie)

Je moet elke stap kunnen afvinken voor je door gaat naar de volgende.

Kan je toch nog een keer droog oefenen? Dus decoder alleen aan Ecos en 4 losse servo's aan de decoder.En kan je op je Ecos alle wissel wissen? Zo ja, kan deze stappenlijst uitvoeren en op ELKE vraag antwoord geven? Is het antwoord nee, wat gebeurd er wel? Mij is gewoon niet zo duidelijk wat (en wat niet) en wanneer gebeurd.

- wis eens alle wissels
- Voeg wissels toe met adres 1 tm 4 op DCC.
- Druk op knop van de decoder
- schakel wissel 1, gaat het lampje uit?
- schakel weer wissel 1, heen en weer, gaat hij om?
- En wissel 2 tm 3, gaan deze ook heen en weer?

Goed, dan kan je 2 dingen afvinken, de decoder heeft een adres en de Ecos kan alle adressen ook schakelen

Goed, dan kijken of het afstellen lukt
- zet de rijregelaar op een loc met adres 9999, zorg dat alle functies uit staan en snelheid op 0
- schakel de eerste wissel
- druk op het knopje van de decoder
- Loopt de servo naar een positie? Is deze positie wat JIJ het midden noemt?
- Terug naar de Ecos met loc 9999, als je aan de regelaar draait, beweegt de eerste servo?
- Draai de regelaar vol vooruit, is de servo nu vol (dus 90 graden vanaf het midden) gedraait?
- Draai de regelaar vol achteruit, is de servo nu vol naar de andere kant gegaan? (180 graden van hiervoor, andere 90 graden vanaf het midden)

Is het ja, dan ziet de decoder het afstellen iig
- Kies een eerste positie (bijvoorbeeld vol naar links)
- Druk F1 aan en dan weer uit, knippert het lampje even?
- Kies een tweede positie (bijvoorbeeld klein beetje uit het midden)
- Druk F2 aan en dan weer uit, knippert het lampje even?
- Druk op de nop van de decoder, lampje gaat uit
- Schakel nu de eerste servo, loopt deze tussen de twee ingestelde posities?

Goed, als dit zo is dan snappen de Ecos en de DR4024 elkaar prima. Je kan een decoder afstellen. Door naar de rest.
- Schakel de tweede wissel, gaat deze om?
- Zorg weer dat je loc met adres 9999 voor je hebt, snelheid op 0, alle functies uit
- Druk op het knopje van de decoder
- Loopt de tweede servo naar een positie? Is deze positie wat JIJ het midden noemt?
- Ga naar loc met adres 9999, als je aan de rijregelaar draait kun je dan de wissel stellen?
- Druk F0 aan en weer uit, loopt de derde servo nu naar een stand? Is deze positie wat JIJ het midden noemt?
 als je aan de rijregelaar draait kun je dan de wissel stellen?
- Druk F0 aan en weer uit, loopt de vierde servo nu naar een stand? Is deze positie wat JIJ het midden noemt?
- Druk op knopje van de decoder, gaat het ledje uit?

Werkte dit, zijn alle posities in te stellen.
- Schakel wissel 1, kan je deze wisselen tussen de twee ingestelde posities?
- Schakel wissel 2, kan je deze wisselen tussen de twee ingestelde posities?
- Schakel wissel 3, kan je deze wisselen tussen de twee ingestelde posities?
- Schakel wissel 4, kan je deze wisselen tussen de twee ingestelde posities?

Nouw, zo op het droge lijkt alles te werken als je tot hier komt.

Plaats de servo nu onder de baan en sluit power en signaal aan, voor het gemak beide ff op het rail signaal. Proberen nu de eerste servo af te stellen
- Zorg weer voor loc 9999, snelheid 0, alle functies uit
- Schakel wissel 1
- Koppel de servo aan S1, blijft deze stil staan?
- druk op het knopje van de decoder, gaat/blijft de servo naar wat hierboven de middenstand was?
- Draai nu aan de rijregelaar, voor en achteruit, kan je de servo naar links en rechts sturen?
- Kies nu de eerste positie van de wissel
- Kies nu de tweede positie van de wissel
- Druk op knopje van de decoder, gaat het lampje uit?

Okay, ook ander de baan is het te doen

Schakel nu wissel 1, wisselt deze tussen de ingestelde posities? Zo ja, mooi, eerste wissel gedaan. Dan moet de rest ook wel lukken

- Zorg weer voor loc 9999, snelheid 0, alle functies uit
- Schakel wissel 2
- Koppel de servo aan S2, blijft deze stil staan?
- druk op het knopje van de decoder, gaat/blijft de servo naar wat hierboven de middenstand was?
- Draai nu aan de rijregelaar, voor en achteruit, kan je de servo naar links en rechts sturen?
- zet de rijregelaar terug op snelheid 0
- Koppel de servo aan S3, blijft deze stil staan?
- Druk F0 aan en weer uit, gaat servo 3 naar de genoemde middenstand?
- Draai nu aan de rijregelaar, voor en achteruit, kan je de servo 3 naar links en rechts sturen?
- zet de rijregelaar terug op snelheid 0
- Koppel de servo aan S4, blijft deze stil staan?
- Druk F0 aan en weer uit, gaat servo 4 naar de genoemde middenstand?
- Draai nu aan de rijregelaar, voor en achteruit, kan je de servo 4 naar links en rechts sturen?
- Druk op knopje van de decoder, gaat het lampje uit?

Okay, dan lukt afstellen van allemaal, probeer nu wissel 1 tm 4, gaan deze correct om allemaal? Tada, een werkende wisseldecoder!

Goed, hele lap tekst, wel heel erg uitgeschreven, maar ben toch benieuwd waar het mis gaat. Lijkt mij nogal raar dat 1 wissel wel gaat maar alle 4 niet. Overigens geen kritiek op jou maar fouten zitten in kleine hoekjes. Probeer dus elke stap (dus echt stap voor stap) en geef antwoord op elke vraag. Alleen zo kan ik wat zinnigs zeggen over wat misschien fout gaat. Termen als "wil niet" is geen duidelijke omschrijving. Geef dan aan wat je wilt doen, wat je verwacht dat gebeurd en wat er werkelijk gebeurd. Als ik zeg, mijn auto wil niet, dan kan jij immers ook niet zeggen of hij niet wil starten of niet een heuvel op wil rijden  ;D Heb je een vraag over een stap of is iets onduidelijk, vraag dan om verduidelijking.

Timo

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 September 2014, 16:18:17 »
Hallo Timo,

Inderdaad, een heel epistel, ik heb de laatste reactie geprint, werkt makkelijker, en ga aan de studie, hopelijk levert het datgene op, wat we graag willen, n.l. schakelen met de wissels. Als dit n.l. werkt, kan ik verder met iTrain, wil wel graag weer eens rijden.

Voor de zekerheid heb ik de Ecos gegevens gecontroleert, ik werkt nog met versie 3.7.0, terwijl de laatste versie 4.0.0 is te updaten. Misschien zit daar ook nog wat bij wat eventueel mogelijk tegenwerkt.
Blijkt in de praktijk, dat ik de update niet in de Ecos kan krijgen. Heb daarom een vraag op het ESU forum gesteld, kreeg geen reacties, daarom heb nu de importeur in Belgie een mail gestuurd voor een mogelijke oplossing. Heb zelfs nog iemand van het computerbedrijf alhier erbij gehad, kreeg het ook niet klaar. Zit dus wel tegen, gelukkig regent het nu buiten en zit ik droog, schrale troost trouwens, met moed en vertrouwen gaan we dus verder.
Dank en vriendelijke groet:

Johan

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 September 2014, 17:09:23 »
Hallo Timo,

Heb de Ecos voor de 1e 4 wissels gewist en 4 nieuwe geprogrameerd.

Daarna de 1e servo op decoder 1 geplaatst en vlgs de lijst geprogrammeerd, werkt 100%.

Servo 2 op aansluiting 2 v.d. decoder geplaatst, knop op decoder weer ingedrukt, led brand, wissel 2 geschakeld , lampje ging uit. Wissel 2 weer geschakeld, werkte niet, echter servo 1 deed het wel.

Toen wissel 1 op Ecos weer bediend, werkte niet.

Ik denk, ga het meteen melden, want hier begint iets fout te lopen vlgs mij.
Probeer nu nog een keer servo 1 en 2 samen op de decoder aansl.punten te plaatsen en dan nog eens programmeren.

Ben benieuwd hoe dit kan?

Groet:

Johan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 September 2014, 17:47:10 »
Hoi Johan,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg van wat je gedaan hebt. Hieruit blijkt alleen wel dat je niet het stappenplan hebt gevolgd ;) Eén keer een adres geven per module is genoeg. Daarom spreek ik in het eerste stappenplan ook van een keer op het knopje van de decoder drukken en dan wissel 1 schakelen. Wissel 2 tm 3 hebben nu automatisch de opvolgende adressen  ;D Dus na:
Daarna de 1e servo op decoder 1 geplaatst en vlgs de lijst geprogrammeerd, werkt 100%.

Servo 2 op aansluiting 2 v.d. decoder geplaatst
Moet je gewoon wissel 2, 3 en 4 proberen te schakelen. (Wel met aan iedere uitgang dan een servo  8) )

Timo