Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: MB-module (N): BNUB  (gelezen 49790 keer)

guest7823

  • Gast
MB-module (N): BNUB
« Gepost op: 09 september 2014, 22:10:17 »
Daar een deel van de discussie over de keerlusmodules op het (enkel voor deelnemers toegankelijke) overlegdeel heeft plaatsgevonden hier even de voorgeschiedenis:

De BNLS N-spoor "universal boxes", of te wel de BNUB's

Hier de basisplaat, net iets anders als een standaard BNLS bak omdat er geen achterplaat in zit. Dat biedt een aantal opties:

  • net iets meer werkende breedte, dus iets grotere radius mogelijk
  • bakken zijn voor meerdere functies te gebruiken.



Martin heeft deze N keerlusbakken geleverd zonder Black-box modules. Echter ....... daarmee liep ik vast bij het gebruiken van de modules als binnenbocht. Dan haalde ik de straal niet die ik met de keerlus en de buitenbocht wel haalde. Kortom, toch maar Black-boxen gaan gebruiken. Voorlopig heb ik nog twee sets die ik pas bij de tweede en derde eigen BNLS bak nodig heb, dus heb ik die maar even gebruikt. Zoals te zien is past de keerlus module op de standaard lengte van 120 cm. Het lijkt me netter om ook bij deze variant een BB te gebruiken, maar nodig is het niet. Groot voordeel is dat bij de keerlus alle ingewikkelde zaken (wissels en de keerlusmodules) op de basis module passen. Op de BB ligt dan enkel rechte rails. De keerlusmodule is getekend in zwart, maar dat is hier maar beperkt zichtbaar



De buitenbocht, getekend in groen, met dus al een BB er aan toegevoegd. In de BNUB's zijn dus de gaten geboord voor alle varianten. Bij twee BNUB's als buitenbocht is er een U te maken. Bij 4 zelfs een volledige cirkel. Ik heb zelf nog 2 brugdelen (voor een bedachte andere variant) dus de toegang van de binnenkant van de cirkel is ook via die brugdelen te doen



In rode de binnenbocht. Die was dus net niet op een standaard lengte van 120 cm te doen. Mijn oorspronkelijke ontwerp maakte gebruik van iets kleinere stralen waardoor die wel op 120 cm paste. Het leek met echter beter om consequent 265 mm als buitenstraal aan te houden



Ultimo is de BNUB ook als doorgaande bak te gebruiken



De binnenhoek als eenheid



En met de volgende module (in dit geval even voor het gemak een BNUB) er tegenaan



Dankzij het slimme ontwerp van Martin is de binnenhoek dicht te maken met standaard BB panelen. Er moet dan een klein beetje getrucd worden bij het koppelen van de BB's maar omdat daar toch losse stukken rails tussen gaan op een beurs is dat een minor (en overkombaar) probleem



Er is ook nog een variant denkbaar waarbij er een paneel open blijft. Echter ....... het doorkoppel probleem van de panelen bljft bestaan en moet dan middels een klein trucje worden opgelost. Bij gelegenheid zal ik de oplossing laten zien



De BNUB als binnenhoek



De BNUB als buitenhoek



En de BNUB met BB panelen. Ik had niet genoeg BB panelen bij de hand om alles dicht te maken maar ook bij deze variant is e.a. dicht te maken. Echter ook hier is weer een kleine truc nodig om e.a., qua BB afdekpanelen, netjes dicht te krijgen. Echter prima doenbaar.

In hoeverre de hoek varianten echt dicht moeten ..........

Bij de keerlusvariant moet ik nog wat verzinnen om de randen te beschermen. De sporen liggen 3 cm van de rand af en dat is wat weinig. Ik overweeg te perspex stoken te laten maken en die iets hoger te maken dan 15 cm zodat die de treinen (en vingers) tegen kunnen houden.

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #1 Gepost op: 09 september 2014, 22:11:10 »
De eerste BNLS N-spoor "universal boxes", of te wel de BNUB's is voorzien van rail:









Er zal nog een avond draadjes solderen moeten volgen.

Ik hoop van de week ook de tweede bak klaar te krijgen zodat die de 13e in Utrecht getoond / gebruikt kunnen worden

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2014, 13:41:47 »
 (y)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2014, 19:34:09 »
Omdat er vragen waren over waar ik mee bezig was en of dat wel goed ging in combinatie met andere zaken:

Hierbij het bewijs dat er gewerkt wordt twee spiegelbeeldige keerlus modules





Helaas kan ik niet nu niet verder met de rails omdat de wissels "nu echt morgen binnenkomen". Dus voorlopig maar even verder met het, minder zichtbare, draadjes plakken. Ik heb echter nog steeds goede hoop dat ik zaterdag een berijdbare baan kan bouwen.

FYI: De dubbelsporige lus ligt al (vastgeschroefd) op z'n plek. De wisselstraat en de zijsporen moeten nog. Dat heeft me gisteren de nodige tijd gekost om dat handig / goed te krijgen. Nu weet ik hoe ik het wil hebben en hoef ik het enkel te kopiëren van de andere kant. Dat moet dus in een redelijk tempo kunnen gaan

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2014, 21:55:46 »
Voor diegene die zich iedere keer afvroegen wat ik nu riep te roeptoeteren over een brug inbreng .......



De brug inbreng. Met name bedoelt i.c.m. met mijn eerste BNLS module inbreng namelijk de demobaan code 40 / 55 / 80. In deze variant kan ik wisseltjes bouwen demostreren i.c.m. met een werkende baan. De demobaan heeft doorgaande sporen in code 55 en 80 (overgaand in code 55 in de BB en nevensporen met code 40. Op die manier kan ik demonstreren dat de angst voor code 40 in N eigenlijk ongegrond is. Op termijn moeten module 2 & 3 op de zijsporen gaan werken met code 40 en moet dat wel een scenery bak worden.

De brug modules (ik heb er 2) kunnen ook als (onder)doorgang ingezet worden bij U of zelfs cirkelvormige banen





Aan de onderkant van de brugligger komt ook een LED strip zodat ik evt. ook gelijk licht op m'n werkblad heb.

De poten moet ik nog even maken, maar nu dus eerst even de plaatjes van dit hersenspinsel  ::)
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2015, 11:45:05 door Bert van Gelder »

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2014, 21:57:51 »
Perfecte hoogte!
Benadrukt de aanwezigheid van haar op het lagere deel van uw hoofd  (y)

Mooi gemaakt, ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2014, 21:59:39 »
ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken.
Ik ook, maar vond het idee te mooi om niet te gaan uitproberen  :P

E.a. moet nog wel even afgewerkt worden door de zijkant van de BB even netjes zwart te schilderen en dat soort klein bier.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2014, 23:22:23 »
Met een strip boven z'n kop gaat ie natuurlijk extra glimmen  ;) ;D

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2014, 23:53:54 »
Moet 'ie 'em wel even eerst polijsten.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2014, 08:09:35 »
 ;D  (y)

@paul: Goed bezig.... Ben benieuwd of het gaat werken....
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2014, 17:24:57 »
Ondertussen dus ook nog hard bezig om de keerlus (en brug) modules af te krijgen:



Het Stalinorgel van onderen, met alle bekabeling aangesloten. De twee keerlussen hebben ieder hun eigen (blauw en groen) kleur



De twee keerlusmodules stijf tegen elkaar, de keerlusschakelingen op hun plek en de hub-booster op de bedachte plaats



En vanaf de andere kant



Een poging tot vogelvlucht



Met de brugmodule er ook nog tussen



Close-up van de brugmodule. De rails ga ik nog niet op maat maken dat doe ik pas op Eurospoor als ik de definitieve opstelling weet



En met de brugmodule van voren. Op Eurospoor komt de code 40-55-80 demo bak er nog bij



Onder de brug zit ook verlichting voor op de werktafel  :)

Nu nog "even" bezig met het gronden van de Black-boxes, zodat die voor dinsdag nog twee keer in het mat zwart kunnen. Dan hebben ze daarna tot na het weekeinde op uit te harden. Daarna dus ook nog even proefrijden, o.a. om de keerlusmodules te testen.

Ik ben dus nu redelijk zeker dat ik voor Eurospoor 2014 6,60 meter N-spoor module kan leveren in een redelijke staat van afwerking. Een N-spoorbak met scenery zal dus Eurospoor 2015 worden, wat mij betreft


guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2014, 17:25:53 »
Inmiddels zijn de plexiglazen (afvalbeveilings)platen ook binnen en gepast.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2014, 18:34:16 »
Afvalbeveiliging...
Ben je bang dat iemand je troep jat?

 :D

Valbeveiliging...

guest7823

  • Gast
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2014, 16:33:17 »






De inschroefmoeren M3 komen morgen binnen, dan kan d'r achter dit project (afgezien van de transportschotten) ook weer een vinkje

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: MB-module (N): BNUB
« Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2014, 17:06:45 »
Top Paul! (y)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek