Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO  (gelezen 17576 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #30 Gepost op: 13 september 2014, 15:24:33 »


Hierboven de foto met het haarscheurtje. Intussen is de krimp ook te zien op de rand van het muurtje.

Grzz,

Hans

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 682
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #31 Gepost op: 13 september 2014, 21:03:53 »
Lijkt me wel realistisch zo'n scheur....  ;D

Wat ik wel altijd merk, is dat de mooiste modellen altijd door toepassing van meerdere productietechnieken tot stand komen. Alleen laseren, 3d-printen, messing solderen, styreen snuiven is kennelijk niet voldoende.

groet

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #32 Gepost op: 14 september 2014, 12:47:23 »
@Hendrik,

Dat combineren van technieken is leuk. Vooral het combineren van oude en nieuwe. Niet alle door jou genoemde technieken heb ik in de vingers.
Paintbrush bijvoorbeeld. Maar ook dat kun je leren. Al kom je wel steeds voor verrassingen te staan.

Dat Kraftplex materiaal snijdt geweldig. Het lijkt erg stevig en is in verschillende diktes (0,8 en 1,5mm) verkrijgbaar in plaatjes van 60x40cm.
De laag boetseerpasta op de zijwand van het schuurtje is dunner dan die op de achterwand: 2,75mm versus 4,25mm (inclusief de Kraftplex ondergrond.)
De dikte van de Kraftplex die ik heb gebruikt was 1,5mm.

Geoff Taylor graveert de steenmotieven met een speciaal mes in hard geworden klei. Dat ga ik, zoals gezegd ook proberen.
Uitgaande van deze diktes en een graveerdiepte van 0,3mm is het echter de moeite waard om ook te bekijken of ik met de laser steenmotieven kan graveren.

Gezien de opmerking van Tjalling, overweeg ik om daarnaast eens te kijken hoe Kraftplex te combineren is met gipsen.
Ik heb een voorraadje dentale gips en nog wat 'acrylic one'.
Waarbij het de vraag is wat wijsheid is.... Plaatjes prepareren met boetseerpasta, gips of acrylic one, en dan in een keer snijden en graveren met de laser?
Of eerst het casco van een model snijden, 'bekleding' aanbrengen en dan met de laser graveren?

Ik denk dat ik de verschillende opties eens ga uitproberen op de restjes Kraftplex die ik over heb.

Maar ondertussen lijkt er een nieuw probleempje te ontstaan.
Bij het uitharden van de boetseerpasta op mijn schuurtje, trekt de Kraftplexplaat op de achterwand krom.



De afwijking is inmiddels 3,85mm. Wellicht dat je ook hier zegt 'realistisch'...
Tja, maar eigenlijk niet echt de bedoeling.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 14 september 2014, 14:38:20 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #33 Gepost op: 15 september 2014, 16:32:07 »
De krimpscheur wordt niet meer groter. De buiging van de achterwand nog wel. Die is inmiddels 4,0mm geworden.

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #34 Gepost op: 16 september 2014, 14:07:34 »
Vandaag is de schilder langs geweest.

1.
De donker gekleurde harsboard latten (0,3mm) worden in de beits gezet. En wel in antieke beits.
'Clou für Heimwerker' uit het jaar 'stillekes' voor de prijs van (toen) 8.60 D Mark. De kleur had eigenlijk wat donkerder moeten zijn.
Maar we gaan eens kijken hoe het materiaal hier op reageert.



2.
Niet alle plankjes zijn door de laser losgesneden. Ik laat ze voor het beitsen zoveel mogelijk aan elkaar vast zitten.

3.

3.
De beits is van nature veel natter dan de acrylverf die ik voor de andere zijde heb gebruikt.
Je ziet dat het onmiddellijk wordt opgenomen door het harsboard.



4.

De plankjes worden aan beide kanten meerdere keren behandeld. Als ondergrond gebruik ik een A4 karton vel.
Met een pincet zijn de 'matjes' heel gemakkelijk te keren. Rechts is goed te zien hoe het harsboard de beits opzuigt.



5.
Na enkele behandelingen hevel ik de plankjes over naar een schoon karton vel.



6.
Als de beits iets ingedroogd is, dek ik het geheel af met een extra karton vel, en leeg daar en zwaar voorwerp op.
In dit geval een dik naslagwerk. 



Zo... nu maar weer afwachten wat het resultaat is.

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #35 Gepost op: 17 september 2014, 08:26:25 »
Vanmorgen even gekeken naar het resultaat. De 'plankjes' hebben het beitsen goed doorstaan. Ze zijn redelijk vlak uit de 'pers' gekomen.
Ik denk dat ik de behandeling nog een keer herhaal, 3x aan beide zijden. Misschien dat ze dan nog wat donkerde worden.



Grzz,

Hans

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7846
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #36 Gepost op: 30 september 2014, 23:49:57 »
Als je bang bent voor kromtrekken, zou je wellicht bruine olieverf kunnen gebruiken. Een stipje erop, dan uitsmeren met terpentine. Naar mijn idee zou dat dan niet moeten kromtrekken, omdat er geen water in zit. Toch? En omdat de olieverf echt heel dun is, als ware het aquarelverf, droogt het snel genoeg.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #37 Gepost op: 01 oktober 2014, 00:15:31 »
Trekt ook krom, been there, done that. No T-shirt helaas.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7846
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #38 Gepost op: 01 oktober 2014, 08:32:42 »
Ah, goed om te weten. Dan heb ik niks gezegd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #39 Gepost op: 01 oktober 2014, 09:22:13 »
@Sven,

Uit de proef met de beits blijkt, dat het kromtrekken voor een groot deel voorkomen kan worden door het materiaal aan beide zijden te behandelen en het onder druk te laten drogen.

Alleen aan beiden zijden schilderen, terwijl het materiaal al gemonteerd is, voorkomt het kromtrekken niet.

Heb het druk gehad, maar ga snel weer verder met het bouwen van het schuurtje.

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #40 Gepost op: 08 oktober 2014, 18:21:33 »
Vandaag na een drukke tijd weer even tijd gehad om verder te werken aan de locloods.

Zoals eerder aangegeven heb ik een van de zijkanten en de achterzijde bekleed met boetseerpasta.
Deze is in de afgelopen weken goed ingedroogd. In tegenstelling tot de achterwand, blijkt de zijwand niet verbogen te zijn.
In de zijwand wilde ik grote natuurstenen uitbeelden, zoals op onderstaand prototype:



Hiervoor moest ik groeven maken in de gedroogde boetseerpasta. Ik wilde daarvoor ronde groeven hebben.
Hiervoor heb ik een vulpotlood gebruikt. Dat wil zeggen de houder ervan (dus zonder stift).
De boetseerpasta is weliswaar hard, maar laat zich vrij gemakkelijk graveren.
Om steeds te zien wat het resultaat was, gebruikt ik een oude tandenborstel om het gruis weg te borstelen.



Voor het pigment, heb ik gewone acrylverf gebruikt. Bruin, wit, oker en geel. Hiervan heb ik verschillende kleurschakeringen van licht naar donker gemaakt op mijn palletje.
Ik gebruik hiervoor een wegwerp ontbijtbordje.



Voor het aanbrengen van de kleurpigmenten op de losse stenen heb ik een stokje gebruikt met een scherpe punt.
Met een klein penseeltje gaat het wel, maar is het veel moeilijker om op iedere steen kleurnuances aan te brengen.
Afwisselend heb ik donkere en lichte tinten door- en naast elkaar gebruikt. En bij de donkere tinten - na droging - alsnog een lichtere laag opgebracht.
Dit resulteert in een zekere diepte werking. De verf is overigens onverdund opgebracht.



Had het beter gekund? Ja, altijd... Ik had de blokken wat meer horizontaal kunnen kerven. En ik had eventueel nog wat groen kunnen toevoegen voor 'bemoste' stenen.
Goed voor de volgende schuur; want Wateringbury Railway Station krijgt t.z.t. ook een eigen 'oast-house'.

Grzz,

Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #41 Gepost op: 08 oktober 2014, 21:09:53 »
Ziet er goed uit hoor Hans, en dat weatheren kun je altijd nog doen.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #42 Gepost op: 10 oktober 2014, 20:16:02 »
Vanavond ben ik begonnen met het muurtje. Ik heb het schuurtje op een plank gelegd en die vervolgens klem gezet op mijn werktafel.
Met een kleine schroevendraaier heb ik horizontale groeven gekerfd langs een stalen lineaal.



Vervolgens heb ik losse stenen gekerfd in de gedroogde boetseerpasta volgens het 'English Bond - without closer'.
Gebaseerd op een artikel in Building Engineer, october, 1993 (De bibliotheek van Leen is onuitputtelijk... ) :)



Wel grappig is, dat de buiging van het muurtje (zie reactie #32) door de druk die ik er op uitoefende nu een stuk minder is geworden.

Morgen eens kijken of we een mooie 'vuile' steenkleur kunnen maken.

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #43 Gepost op: 11 oktober 2014, 15:13:31 »
Vandaag heb ik een lekkere vieze donkere muurverf aangebracht op de achterwand.



Maar... Ik vrees dat ik het schuurtje niet kan inzetten als locloods.
Hoewel ik me bij de maten van de deuropening gehouden heb aan het vrije ruimte profiel zoals dat geldt voor OO-spoor, blijkt mijn nieuwe 'Sir Pelleas' een fractie te breed.
Ofwel de deuropening van de loods is te smal. Niet dat deze lange loc in de loods gestald zou worden, maar ik moet er nu wel van uit gaan dat de Hornby locs breder zijn, dan gedacht. Grappig overigens dat mijn Roco 2437 (1:87) er wel royaal naar binnen kon.

Is het een ramp? Nee niet echt, want het schuurtje wordt immers gebruikt als prototype. Bij de nieuwe tekeningen zal ik dus rekening moeten houden met een bredere opening. Ook denk ik dat ik het geheel wat langer maak, en de zij-uitbouw zoals op de foto van het prototype te zien is, ga toevoegen.



En wat doen we met het huidige schuurtje? Geen probleem, die ga ik gebruiken als extra schuur in een landbouwtaferailtje.

Grzz,

Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #44 Gepost op: 12 oktober 2014, 15:01:28 »
Vandaag de muur aan de achterkant nog wat na behandeld. Naar een idee van Ian Rice heb ik droge talkpoeder opgebracht met een brede penseel.



Grzz,

Hans