Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO  (gelezen 17577 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Gepost op: 09 september 2014, 21:21:04 »
Voor mijn baanproject 'Wateringbury Railway Station in OO' bouw ik een houten locloods.
In een boek over de Southern Railway vond ik een mooie foto van zo'n kleine houten 'locoshed'.


Rechtenvrije foto

Somerset Ostrich. Kleine Southern Loco Shed bij Templecombe. De loods was eigenlijk te klein om een loc volledig te herbergen, een ex LSWR K10 4-4-0 nr. 145
De loods lijkt op de Loco Shed in 7mm/ft. in wood die Paul Lindsay-Scott (RMweb) heeft gebouwd in schaal O.

Na tekenwerk en vooral ook rekenwerk waren de CAD-tekeningen geschikt om een snijopdracht uit te voeren.
Vandaag ben ik daarvoor aan het experimenteren geweest in het lab. En met succes.
Een houten loods voor mijn locomotief, die er echt als hout uitziet... welnu... Hij kan inderdaad geheel van hout gemaakt worden.
Wellicht is verven niet nodig, maar zal licht vervuilen meer dan genoeg zijn.



De planken in het zakje zijn gesneden uit het uiterst dunne harsboard, een nieuw precisie snijmateriaal op houtbasis, van slechts 0,3mm dik.
Hiermee gaan de zijkanten bekleed worden. Van hetzelfde materiaal, maar dan in een donkere kleur, de planken die op het dak worden gemonteerd.
De stroken worden dakpansgewijze over elkaar heen gelegd.

Voor- en achterkant, het houtskelet-deel en de twee dakplaten zijn gemaakt van het eveneens nieuwe snijmateriaal 'Kraftplex. van 1,5mm dik.
Kraftplex is een materiaal op houtbasis, met een kunststof versterkt.

Enkele delen zijn gegraveerd. In de voorkant is een uitsparing van 6cm hoog en 3,6cm breed. Dit komt overeen met de 'vrije ruimte' die gehanteerd wordt in 4mm/ft.
Dat lijkt erg smal, maar het Britse profiel is inderdaad smaller dan het continentale. Voor de deuren wordt eveneens Kraftplex gebruikt, maar deze zullen bekleed worden met twee diktes harsboard in de vorm van een lattenraam-profiel van een oude deur. Boven de deuren is een rooster gemaakt van 6 echte gleuven van 0,3mm.

Twee lessen voor de volgende keer. Het is beter om de snijlijnen op een aantal plaatsen te onderbreken.
De filigrane delen blijven in dat geval aan elkaar vast zitten, in plaats van ergens los in de lasermachine.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 09 september 2014, 21:44:34 door Hans van de Burgt »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2014, 01:25:25 »
Pff, nieuw...kunsthars versterkt papier wordt al jaren door Rusty Stumps gebruikt...

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2014, 08:44:00 »
@Martin,

Ik geloof je op je woord. Maar het is wel sinds kort pas op de Nederlandse markt voor mensen die het zelf willen snijden met een laser.
Van Kraftplex kun je overigens een gratis monsterpakketje bestellen. Als je het snijdt met een X-acto mes, lijkt het een beetje als polystyreen.
Beide materialen zijn prima geschikt voor scratchbuilding.

Met harsboard zijn buitengewoon fijne details mogelijk.



Ik denk het bijvoorbeeld ook te gaan gebruiken voor hekwerkjes.

Grzz,

Hans

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2014, 10:04:16 »
Eelijk gezegd is dat ook niet waar, wordt al eeuwen in de meubelindustrie gebruikt als backing, en ken lasersnijers die het al een jaar of 2 gebruiken..

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2014, 16:59:08 »
Vandaag aan het knutselen geweest.

1.
De Kraftflex plaatjes vertonen een glanzende patina, die je met licht schuren kunt verwijderen.
Daarmee verwijder je meteen ook wat van de geribbelde structuur van het materiaal.
Het schuren zorgt er ook voor dat de hechting met waterbestendige houtlijm wat beter wordt.



2.
Na het schuren kunnen de voor- en achterkant en de twee houtskelet delen aan elkaar bevestigd worden.
Hier zie ik meteen, dat je niet ongestraft een tekening kunt maken op een materiaaldikte van 2mm en bij het laseren plaatwerk gebruikt van 1,5mm.
In de productietekening, zal ik dit moeten aanpassen. Nu heb ik e.e.a. opgevuld met kleine stukjes Harsboard.
Tjee, wat een hard materiaal is dat zeg...
Dun, maar zeer hard.



3.
Een kleine test met de stand-in locomotief. De Loco shed wordt gebouwd voor een Engelse loc in schaal OO. :)
Zoals je ziet past de Roco 2437 er netjes in.



4.
De timmerman (op schaal...) is langs geweest om de eerste planken aan de zijkant te bevestigen.
Het effect van de losse planken is zoveel fraaier dan de gravering op de kopwand.
Tja, maar voor de stevigheid van het model, laat ik het maar zo.

Met wat plakband heb ik de dakplaten er even opgelegd. Deze worden nog bekleed met lange daklatten.

Een paar planken zijn iets te lang. (Haastig tekenwerk). Als de lijm droog is, kan ik deze inkorten. Het teveel aan houtlijm laat ik eerst drogen.
Misschien moet ik dat ook een beetje wegschuren.

Wat ik hoopte, lijkt juist te zijn. Deze loods hoeft niet geverfd te worden.



wordt vervolgd...

Grzz,

Hans

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2014, 17:20:46 »
Hoezo niet verven? Onbehandeld hout in de UK lijkt me niet veel voor te komen. Bovendien moet er als het wel onbehandeld is, toch van een patina voorzien worden? Beter is de boel eerst te verven en dan te plakken. Nu krijg je gezeik met de plekken waar je houtlijm over de plank is gelopen. (vlekken)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2014, 17:40:59 »
Ik denk zelf aan een lichte washing.
Het model wordt overigens nog wel licht vervuild.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 11 september 2014, 16:28:58 door Hans van de Burgt »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #7 Gepost op: 10 september 2014, 17:43:22 »
Idd Hans had eerst de zooi in de A/I gezet, schilderen kan dan later wel maar is in principe makkelijker op de bank wand voor wand. Teveel aan houtlijm beter gelijk verwijderen met een vochtige Qtip...

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2014, 20:21:23 »
Wat ik hoopte, lijkt juist te zijn. Deze loods hoeft niet geverfd te worden.

Wat te denken van stof, en vocht. Op den duur krijg je die
grauwe sluier er niet meer vanaf. Eerst behandelen, dan vervuilen


vocht heb je nu eenmaal altijd in huis.
Mvh Steef

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8675
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2014, 20:30:28 »
Het effect van de losse planken is zoveel fraaier dan de gravering op de kopwand.
Tja, maar voor de stevigheid van het model, laat ik het maar zo.

Waarom heb je dan niet hetzelfde gedaan als bij de zijkanten? Dat kan toch heel goed? Dan krijg je er toch nog wat stevigheid in. Of je had in het midden nog een extra spant moeten maken....

En ja: Ik zou het ook schilderen. Zo blank komt zelden voor. Zeker niet op het eiland en ook hier in NL niet. Een mooie beits kleur of juist een vervallen groen zal wonderen doen. Denk je nog wel even aan iets van verlichting?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2014, 16:56:31 »
Gisteravond heb ik de wand van de loods een lichte washing gegeven van witte verdunde acryl. Dat was even schrikken.
Ik ging er van uit dat het dunne harsboard een beetje krom zou trekken. Dat was ook de bedoeling.
Als je naar het prototype kijkt, zie je immers dat de planken niet kaarsrecht lopen.
Vandaar ook dat ik voor de volgorde koos van eerst monteren, en daarna washen.

Alleen namen de planken meer vocht op dan ik had verwacht. Volgens de specificaties zou dat eigenlijk helemaal niet het geval zijn.
Nu heb ik de dunste kwaliteit gebruikt 0,3mm ipv 0,5mm. Mogelijk dat die laatste minder vocht opneemt.
De Kraftplex plaat daarentegen laat zich heel gemakkelijk en goed in washen.

Gelukkig is het model na bijna een dag droging weer toonbaar.
En... het resultaat lijkt nu verdacht veel op het prototype, met iets gekromde planken.



Over het issue houtlijm het volgende. Natuurlijk heb ik veel te veel gebruikt. En je kunt dat inderdaad zien.
Is dat erg? Nou eigenlijk niet zo zeer, want zo'n oud schuurtje moet er natuurlijk niet al te fraai uitzien.
Toch wil ik hier wat aan doen.

Terug naar de tekentafel...
De Dakspanten worden iets anders vorm gegeven, waardoor het makkelijker wordt ze te fixeren op de juiste plaats.
En inderdaad, de entree wordt opnieuw getekend, waarbij gebruik gemaakt wordt van losse planken, net zoals aan de zijkant.
Ook de deuren worden iets anders, en wat meer conform het prototype.
Aan buiten- en binnenzijde met een verticale gravering en een binnenlijst uit drie delen ipv twee.

De belangrijkste verandering zal echter de keuze van het materiaal zijn.
De planken zullen gesneden worden uit harsboard dat aan de achterzijde voorzien is van een geprepareerde lijmlaag.
Houtlijm is dan niet meer nodig.

Verder gaan we eens uitproberen hoe we deze materialen het best kunnen kleuren en verweren.
Mochten mensen mee willen experimenteren, graag. Ik kan zorgen voor wat proefmonsters.

Wordt vervolgd...

Grzz,

Hans 

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8675
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2014, 09:32:49 »
Gisteravond heb ik de wand van de loods een lichte washing gegeven van witte verdunde acryl. Dat was even schrikken.

Heb je nu ook de binnenzijde voorzien van een kleurtje? Of vergeet je dat even voor het gemak?

Ik ging er van uit dat het dunne harsboard een beetje krom zou trekken. Dat was ook de bedoeling.

Eerst wilde je de loods helemaal niet verven... Je eerste ervaring met het materiaal... dus hoe kan je nu zeggen dat het de bedoeling is? Het deed iets waar je zelf van te voren geen rekening mee had gehouden....

....  Volgens de specificaties zou dat eigenlijk helemaal niet het geval zijn. ....

Dat is nu het verschil tussen de theorie en praktijk... Welkom in de echte wereld...

En inderdaad, de entree wordt opnieuw getekend, waarbij gebruik gemaakt wordt van losse planken, net zoals aan de zijkant.

Doe dan ook meteen de achterzijde opnieuw... Deze heb je nu ook compleet met graveringen. Maak deze dan ook meteen met losse plankjes.

Ook de deuren worden iets anders, en wat meer conform het prototype.
Aan buiten- en binnenzijde met een verticale gravering en een binnenlijst uit drie delen ipv twee.

En denk je dan even meteen aan de montage van de deuren aan je model?

De planken zullen gesneden worden uit harsboard dat aan de achterzijde voorzien is van een geprepareerde lijmlaag.  Houtlijm is dan niet meer nodig.

Mijn eerste reactie: Gaat dat wel goed houden? Op delen waar geen ondergrond zit zal vuil e.d. aantrekken. Ik zou wel twee keer nadenken over het gebruik daarvan.

Maar ik ben wel benieuwd naar fotos van de andere zijdes, zoals de voorzijde, de andere zijkant en de achterkant....

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9164
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2014, 10:05:00 »
Gosh, volgens mij weet elke schilder / spuiter dat je vezelplaat aan 2 kanten moet schilderen. Laat harsboard nu gewoon een vezelplaatje zijn..

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2014, 10:11:38 »
Hallo Hans,

Ziet er niet slecht uit, toch een beetje opbouwende kritiek.
  • Het hout werd zelden (tot nooit?) helemaal tot de grond toe gelegd ivm rotten. Het is volgens mij mooier om een bakstenen 'plint' te maken.
  • Het verschil tussen de manier van planken aanbrengen aan de voorzijde en zijwand is volgens mij karakteristiek voor de loods en in mijn ogen niet storend. Wellicht kun je het een en ander wat minder klinisch maken door wat planken te laten vervallen (zoals op de foto). Boven de deuren is wel wat uitgebreider weatheren noodzakelijk, maar dat is evident.
  • Door de manier van opbouwen van de zijwand zie tussen de planken aan de boven en onderzijde de achterliggende plaat. Ik zou deze minimaal zwart verven of deze geheel laten vervallen. Het in elkaar knutselen wordt dan wat lastiger, maar het resultaat in mijn ogen fraaier.

Hopelijk kan je hier wat mee.

Groeten,
Werner

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: 3D/RM-IG: Houten Locloods in OO
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2014, 10:14:04 »
Ligt het nu aan mij of wordt hier een rare toonzetting in berichtjes gebruikt?