Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:58:04
Spoor 0 meterspoor
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:51:30
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:44:30
Wissel decoder WD8D
door
henk
Vandaag
om 07:40:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Frank 123
Vandaag
om 07:22:05
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366)
door
trainiac
Vandaag
om 06:14:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Lobomotion69
Vandaag
om 03:00:03
RTM in 0m
door
Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje
door
Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
mitchell2000
26 August 2025, 23:03:43
VSM Oostenrijkers
door
WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
741230
26 August 2025, 22:55:30
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
door
prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
26 August 2025, 22:24:24
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Huup
26 August 2025, 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
26 August 2025, 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
26 August 2025, 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen.
door
Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts
door
Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Olav
26 August 2025, 19:14:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
puntenglijder
26 August 2025, 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Spoor010
26 August 2025, 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
26 August 2025, 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
26 August 2025, 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
26 August 2025, 17:28:09
Veevervoer ss/ ns
door
Mar-Cas
26 August 2025, 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
AP3737
26 August 2025, 13:53:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Absolute beginner
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Absolute beginner (gelezen 2397 keer)
JanSt
Nieuwe gebruiker
Absolute beginner
«
Gepost op:
06 September 2014, 10:51:13 »
effe voorstellen
Mijn naam is Jan.
Ik ben een echte beginner.
In het begin zie je een modelbaan en denk je "leuk,wil ik ook"
Maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen.
Er staat heel wat info op internet, maar om eerlijk te zijn zie ik af en toe de bomen door het bos niet niet meer.
Het liefst zou ik direct beginnen aan een baan, en heb de wildste plannen over hoe ik de baan zou willen hebben.
Maar hoe kan ik het beginnen van deze hobby het beste aanpakken?
Moet ik direct gaan voor de baan "van mijn dromen", of moet ik het juist klein aanpakken.
En dan de verschillende soorten.
Digitaal,analoog,3-spoor,2-spoor.
Ik weet wat de verschillen zijn, maar kan ik als beginner mij direct gaan storten op digitaal, of is het raadzaam eerst met een analoge baan te beginnen?
Het heeft natuurlijk uiteindelijk te maken met wat ik zelf wil, maar wil ook niet beginnen aan iets wat ik niet kan afmaken, omdat het boven mijn hoofd groeit.
Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen? en hebben jullie tips om beginnersfouten te voorkomen?
Zoedelaar
Den Zoedel; modeltramstad
Re: Absolute beginner
«
Reactie #1 Gepost op:
06 September 2014, 11:15:50 »
Hoi Jan!
Heel lastig om een antwoord te geven op al jouw vragen. Er zijn veel variabelen die ik niet ken, bijvoorbeeld wat is de ruimte die je hebt, wat wil je uitbeelden (Nederlands?), hoeveel tijd wil je er aan besteden, wat mag het allemaal kosten and so on.
In mijn draadje 'Den Zoedel' kun je in ieder geval mijn (trage) voortgang zien en de keuzes die er gemaakt worden. Dat het niet zo snel gaat vind ik niet zo erg, drukke baan, opvoeding van een kind en de nodige tijd voor andere zaken nodig. En eenmaal af is misschien einde van het vermaak.
Persoonlijk zou ik nog steeds beginnen met een leuke digitale startset van Roco. Hiervan zijn geregeld leuke aanbiedingen. Daarna(ast) kun je dan gemakkelijk verder uitbreiden.
Maak verder eerst een baanplan (gratis downloads) en vermeld daarbij wat je wilt gaan uitbeelden en wat je denkt dat het gaat kosten. Past dit binnen budget? Als je dat dan hier in dit draadje deelt krijg je gegarandeerd veel tips en meningen te horen.
Om de kosten te reduceren verder geregeld naar Houten (modelspoorbeurs) en bijvoorbeeld Marktplaats dagelijks in de gaten houden.
Tot zover eerst! Succes!
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling
* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'
dh3201
«
Reactie #2 Gepost op:
06 September 2014, 11:41:12 »
Als beginner zou ik zeker aanraden digitaal te gaan.
Een (mijns inziens) veel gemaakte gedachtefout is dat "digitaal" wordt gezien als "compleet automatisch computer gestuurd".
Je kunt met digitaal nog steeds zelf alles doen (zelf bepalen welke trein gaat rijden, welke kant op, hoe snel, en waar de die weer stil zet).
Als je twee (of meer) treinen hebt is het grote voordeel van digitaal (ten opzichte van analoog) dat je ten alle tijde kan beslissen welke trein gaat rijden en welke je laat stil staan.
(Wel er zelf voor zorgen dat ze niet gaan botsen).
Bij analoog gaan als je de knop omdraait alle treinen die op het spoor staan rijden, tenzij je sporen stroomloos kunt schakelen zodat je andere treinen op die sporen stil kunt laten staan, terwijl je met een andere trein aan het rijden bent.
Bij digitaal heb je al dat gedoe om zijsporen en opstelsporen stroomloos te schakelen niet.
Je laat een digitale trein gewoon op elke gewenst zijspoor, stationsspoor, opstelspoor stil staan, en gaat gewoon met een andere trein verder rijden.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
JanSt
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #3 Gepost op:
06 September 2014, 12:11:15 »
Dank voor de snelle antwoorden.
Wat betreft ruimte.
Ik heb ruimte voor een baan van ongeveer 3.00 x 1.20 meter.
Wat betreft tijd, zal het bij mij ook niet snel gaan, maar dat vind ik juist prettig.
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
«
Reactie #4 Gepost op:
06 September 2014, 12:18:21 »
Hoi Jan,
Mijn antwoorden op jouw vragen:
V: In het begin zie je een modelbaan en denk je "leuk,wil ik ook" . Maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen.
A: Je ziet die modelbaan en dacht, leuk wil ik ook. Maar waarom? Wat trok je dan aan aan die modelbaan?
De modeltreintjes die rondreden? Het "landschap"? Dit kan nl mede bepalen, waarop je je gekozen onderwerp van de baan baseert. Of je een station wilt of een industriebaan, goederenoverslag, haven, lange reizigerstreinen, landelijke baan.
Kijk naar de ruimte die je hebt. Kun je een baan maken die rondloopt, of alleen heen en weer? Wil je veel rijden dan kan een kleinere schaal misschien beter zijn. Vergelijk de ruimte die H0 inneemt t.o.v. N of Z. Dit zijn wel even belangrijk punten
Bepaling ruimte en bepaling schaal.
Ben je geinteresseerd in de moderne tijd van spoorwegen of juist de oudere, zeg voor of na WO II.
Wat een hobby op zich kan zijn is uitzoeken van beeld- een leesmateriaal over wat je dan precies wilt gaan maken.
En welke spoorwegmaatschappij wil je nabootsen? Wil je bergen of vlak land?
Dit kan nl bepalen of je misschien veel aan zelfbouw moet gaan doen of dat je kant-en-klaar materieel kunt kopen.
Als je bovenstaande punten goed op orde hebt ben je bij wijze van spreke half op weg.
Dan zou je nog kunnen nadenken of je je baan modulair maakt of vast. Modulair kan handig zijn bij toch regelmatig verhuizen of als je mee wilt doen met beurzen.
V: Moet ik direct gaan voor de baan "van mijn dromen", of moet ik het juist klein aanpakken.
V: Je kunt altijd beginnen aan de baan van je dromen. Ook al pak je maar een klein stukje ervan. Bedenk dat je moet groeien in je ervaring en vaardigheden die met de bouw van een modelbaan te maken hebben. Dit zal veel tijd vergen die je wel moet hebben. Een testbaan is daarom altijd handig. En waarom zou dat niet een klein stuk van je droombaan kunnen zijn? Je moet groeien in de aanleg en ballasten van rails, het maken van bouwpakketten, verven/weatheren van je materieel, van je huizen en het aanleggen van je landschap. Je testbaan zou dus best een stuk van je droombaan kunnen zijn die je later weer in je droombaan integreert en misschien verbetert naarmate de vaardigheden met de bouw van je droombaan groeien.
V: En dan de verschillende soorten.
Digitaal,analoog,3-spoor,2-spoor.
Ik weet wat de verschillen zijn, maar kan ik als beginner mij direct gaan storten op digitaal, of is het raadzaam eerst met een analoge baan te beginnen?
A: Ga voor digitaal 2 spoor. Nu wel. De techniek gaat verder en puur analoog gaat er wel een keer uit.
Mijn droge opsomming voor 2 centen. Ik ben denk ik nog een heleboel zaken vergeten, maar in onze encyclopedie kun je nog veel meer vinden hierover.
Jeroen
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #5 Gepost op:
07 September 2014, 10:56:38 »
Waar Jeroen mee eindigt wil ik graag mee beginnen,bezoek de encyclopedie eens die hierboven in die grijze balk is te vinden en start daar is met lezen over alle facetten van modelspoor en modelspoorbouw
Het enigste wat ik zelf zou adviseren buiten lees dat boekwerk is,is het volgende:
Ga voor digitaal met bv een startset van Roco met daarin een multimuis,leg dat is uit en verdiep je in het digitaal rijden.
Ben je daar mee klaar en je hebt een baanplan,laat dat dan hier is zien incl wat je wilt rijden qua tijdperk en leg uit wat je wilt uitbeelden.
Is dat klaar,bouw dan op module wijze en begin met het simpelste stuk van je baanplan.
Ga je verdiepen in hoe bouw ik een module van mijn baanplan,en leer van die dingen,ben je daardoor heen en je vind alles nog steeds leuk. ?
Bouw dan staps gewijs je baan van je dromen
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
«
Reactie #6 Gepost op:
07 September 2014, 23:53:14 »
Misschien is dit ook wat voor de absolute beginner.
Zie:
Test Kadeekoppelingen met Hornby Railmaster/Elink
.
Erg goedkope DCC oplossing. En buitengewoon makkelijk.
Treinen bestuur je handmatig met je iPhone of Android.
In het getoonde filmpje, gebruik ik mijn laptop als DCC centrale.
Kosten: tussen 69,- en 90,- euro all/inn
9999 adressen, max. 25 functies per loc, DCC controller voor Locs/treinen, wissels en seinen. Of een Hornby draaischijf. Maar... Terugmelding/bezetmelding is in ontwikkeling, en nog niet beschikbaar.
Maar eerlijk, is eerlijk... Dat is geen stuff voor de absolute beginner.
Grzz,
Hans
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
eric10nl
«
Reactie #7 Gepost op:
08 September 2014, 13:06:30 »
Je kunt ook altijd eens gaan kijken bij de club / vereniging bij jou in de buurt.
Weet niet waar je woont, maar daar zit ook veel kennis.
Ik zou zeker voor digitaal gaan.
Verder is het belangrijk of je veel scenery of veel rails wilt.
En in welk land / tijdperk wil je gaan rijden. Daar hant ook weer af of je met bergen kan werken, waar een trein in kan keren.
En zo zijn er nog veel meer vragen, lees zeker de encyclopedie boven in de grijze balk eens door.
En wat vindt je zelf mooi dat is toch erg belangrijk.
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train
SimonH
Heußenstein Bf
«
Reactie #8 Gepost op:
08 September 2014, 14:03:19 »
hallo Jan
Er is hierboven al veel zinnigs geschreven. Ik ben zelf ook nog niet zo lang bezig, een klein jaar nu.
Zelf rijd ik met Märklin dus 3-rail, maar dat is meer vanuit de historie ingegeven. 3-rail heeft wat voordelen, geen keerlus- en puntstukproblemen bijvoorbeeld. Nadelen zijn m.i. met name dat de puko's niet altijd even praktisch zijn, bijvoorbeeld als je een overweg wilt maken of bij straatspoor. Een belangrijke overweging kan ook de verkrijgbaarheid van modellen zijn. Er zijn beduidend meer 2-railfabrikanten waardoor vanzelf een wat ruimer aanbod wordt gecreëerd. Al komt het tegenwoordig steeds vaker voor dat de aloude 2-railfabrikanten de modellen ook voor 3-rail aanbieden. Märklin biedt al langer ook veel modellen voor 2-rail aan onder de merknaam Trix. M.i. een nadeel van Märklin is, dat men tegenwoordig veel modellen met uitgebreide opties uitrust. Bij veel andere fabrikanten zijn de extra opties (geluid, binnenverlichting) vaak optioneel, waardoor de prijs lager is (mits je geen prijs stelt op de extra opties). Zelf zou ik niet weten of ik, als ik helemaal opnieuw zou beginnen, voor 2- of 3-rail zou kiezen.
Mijn grootste beginnersfout was: veel te veel willen op een te klein oppervlak. Al snel heb ik mijn eerste baan-in-aanleg afgebroken en ben ik opnieuw begonnen.
Ik heb er nu voor gekozen een baanplan te ontwerpen en eerst één module te gaan bouwen. Om wat te kunnen rijden heb ik uiteindelijk een tweede module aangelegd met wat tijdelijke rails. Buiten het gedeelte dat ik nu aan het bouwen ben, kan ik zo mijn baanplan voor het grootste deel variabel houden - zodra ik toekom aan een volgend gedeelte van mijn baan, zal die er door "voortschrijdend inzicht" ongetwijfeld anders uit gaan zien dan ik een half jaar geleden had bedacht.
groeten Simon
Heußenstein
: HO, DB 1957
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
«
Reactie #9 Gepost op:
08 September 2014, 15:23:59 »
@SimonH,
Wat jij zegt snijdt hout. Samen met Sierd Jan ben ik bezig met het ontwerpen van Wateringbury Railway Station.
De kunst is, van het 'grote plaatje' terug te redeneren naar de kleine haalbare brokken. Die hoeven niet altijd in modules te worden gegoten.
Dat kunnen ook secties zijn (losse diorama's) die op een lattenraam geplaatst kunnen worden als een soort legpuzzel.
Daarmee houd je het volstrekt overzichtelijk. Je begint pas aan het volgende deel, als het eerste af is.
Grzz,
Hans
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
«
Reactie #10 Gepost op:
08 September 2014, 20:32:14 »
Dat zeg ik.
Jeroen
JanSt
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #11 Gepost op:
15 September 2014, 15:22:20 »
Allemaal bedankt voor de antwoorden.
Ik neem jullie tips dan ook ter harte.
ik begin met een startset van Roco (digitaal) en ga daar wat mee stoeien.
Wil eerst weten wat en hoe digitaal werkt.
In tussentijd lees ik de artikelen in het geweldige encyclopedie.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners