Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:07:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 12:06:37
Opstelbaan door meesterpaul
Vandaag om 12:03:36
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 12:01:29
Spoor 0 meterspoor door Ronald Halma
Vandaag om 11:29:54
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:28:46
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:15:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:05:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 08:12:28
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52

Auteur Topic: Z21 (Roco), of ECoS (ESU)  (gelezen 9321 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Z21 of ESU
« Reactie #15 Gepost op: 06 September 2014, 09:54:48 »
echte beleving met het rijden van modeltreinen, zelf rij ik met multimaus maar dat vind ik minder voor die echte beleving,
Dit overgelaten deel van je tekst is nu juist ook de meest vage.
Want wij kunnen nooit niet invullen wat jij bedoelt met "de beleving van rijden met modeltreinen"
Met geen enkel systeem kun je in je modeltrein kruipen en zelf de trein over je baan heen rijden  ;)
Als bovenstaande dus niet gaat,dan rest de vraag wat is dan die beleving waar je t over hebt ?
Met elk systeem zit je achter een apparaat met druk en draai knoppen,of achter een touchscreen apparaat waar dan digitaal die zelfde knoppen op staan  ;D
Daar ontkom je niet aan,dus vertel is waar het je omgaat,met welke soort treinen je rijd/wilt gaan rijden(2 of 3 rail) ??
Wil je blokken creeren,alles met behulp van een pc automatisch laten rijden ???
Wat is je idee ?
(owjah in de encyclopedie kijken kan je wellicht ook al wat op gang helpen met vragen die je zal krijgen en die al zijn ingevuld voor je in de loop dertijd)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

timvanoostrom

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: Z21 (Roco), of ECoS (ESU)
« Reactie #16 Gepost op: 07 September 2014, 23:13:12 »
Ik heb een z21 centrale en ben er als beginner zeer over te spreken. Vooral het gemak van draadloos bedienen met de z21 app vind ik een pré. Ik heb de app op m'n iPad en iPhone geïnstalleerd en van deze 2 kun je alleen met de tablet vanuit de trein-cabine-weergave locs besturen. Dit is een leuke gimmick maar ik vind het zelf b.v al niet ok dat ik niet het bedieningspaneel van de loc kan laden waarmee ik werkelijk rijd. Het aanbod is wat dat betreft nog gering, voor mij persoonlijk geen probleem maar verwacht (nog) geen grote community mbt de z21.

Beide apps werken erg fijn mbt programmeren, invoeren van locs, switchen tussen locs etc. Persoonlijk vind ik het super dat wanneer je een nieuwe loc koopt, je een foto-tje opzoekt op je tablet/smartphone, deze laadt in de z21 app, een naampje toekent en kan rijden.

De iPhone app heeft mijn voorkeur, lekker alles met één vinger bedienen.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Vind de ECoS iets meer 'sex appeal' hebben :)
« Reactie #17 Gepost op: 07 September 2014, 23:38:34 »
Hoi Neal,

Onlangs stond ik voor precies dezelfde keuze. Ondanks dat er goedkopere oplossingen zijn had ik toch graag een Z21 of ECoS. Uiteindelijk heb ik voor de ECoS gekozen op nauwelijks rationele gronden ... vond hem gewoon het meest 'sexy' van de twee :)

Rationeel kan je wel zeggen dat de Z21 (hoofdletter Z) iets meer aansluitmogelijkheden heeft dan de ECoS. De Z21 heeft vrijwel elk bestaand interface protocol aan boord. Aan de andere kant was het me, ook na lezen van diverse threads hier, niet erg duidelijk of ie nu wel of niet met Koploper samengaat. De ECoS in ieder geval wel. Met de ECoS kan je geen CV's programmeren via JMRI, met de Z21 wel (dacht ik). Wat ik bij de ECoS dan wel weer leuk vindt qua 'gevoel' zijn de motoraangedreven draaiknoppen. De Z21 is 100% tablet bediend, de ECoS heeft beide, hardware 'met echte knoppen' en tablet.

Al met al toch een kwestie van persoonlijke smaak en mogelijk een aantal specificaties die je wel/niet belangrijk vindt. Aan geen van beide zal je je een buil vallen, allebei een goede keus.

Er staan een paar ECoS video's op m'n blog (link in de handtekening)
« Laatst bewerkt op: 07 September 2014, 23:41:48 door RudyB »

bosje77

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 September 2014, 13:14:55 »
@Neal.

Ik heb zelf een Ecos gehad wat mij erg goed beviel en heb de stap gemaakt naar de Z21 de zwarte versie (y)
Deze werkt verder super en is ook mooi in combi met Tablet of smartphone in mijn geval de Apple en ging perfect.
Wat mooi is dat je een foto van je baan maakt en daar zo de wissels in kunt plakken en ze zo kunt bedienen ;D werkt erg leuk.
Wat je bedoeld met realistisch rijden kun je ook door vannuit de cabine de lok te besturen deze zitten standaard in de app maaaaarrrrrr als je een andere cabine wilt mag je wel weer eerst extra betalen per andere cabine dat vondt ik dan wel weer minder want een mooie oude stoomlok besturen vannuit zon kale strakke,kille moderne cabine dat wil je ook weer niet (y)sorry moderne rijders ik ben een stoomliefhebber ;D ;D geintje moet kunnen toch :P
Mijn Z21 heb ik weer verkocht aangezien mijn baan afgebroken is vanwege een verbouwing en de boel lang stil ligt maar ik zit echter ook weer in dubio waar ik straks weer mee ga rijden en wil nog even wachten of er nog weer wat anders op de markt komt :D en anders ga ik beginnen met mijn grijze variant de z21 deze heb ik nog nieuw liggen  (y)
Moeilijke keuze Leon ik hoop dat je er uit komt.

Gr Robin.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Vind de ECoS iets meer 'sex appeal' hebben :)
« Reactie #19 Gepost op: 08 September 2014, 13:29:17 »
Aan de andere kant was het me, ook na lezen van diverse threads hier, niet erg duidelijk of ie nu wel of niet met Koploper samengaat.

Rudy B, juist omdat de Z21 heel veel aansluit mogelijkheden en protocollen ondersteund. waaronder LocoNet, gaat hij prima samen met Koploper.
Ook de z21 gaat samen met koploper, maar dan alleen via het xPressNet (X-Bus).

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

jowi

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 08 September 2014, 13:30:02 »
Wat ik bij de ECoS dan wel weer leuk vindt qua 'gevoel' zijn de motoraangedreven draaiknoppen. De Z21 is 100% tablet bediend
Niet waar, je kunt meerdere multimausen en/of andere dcc controllers aansluiten op de Z21, om toch dat 'draaiknop' gevoel te houden.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #21 Gepost op: 08 September 2014, 20:19:06 »
Esu levert ook een Loconet converter en komt in q4 met een handregelaar met Touchscreen
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Esufreak

• Offline Offline
  • Als er maar ESU op staat
« Reactie #22 Gepost op: 08 September 2014, 20:57:31 »
Niet waar, je kunt meerdere multimausen en/of andere dcc controllers aansluiten op de Z21, om toch dat 'draaiknop' gevoel te houden.

Is natuurlijk niet helemaal waar, want een multimaus heeft geen motoraangedreven draaiknop.

Gr, Arie
« Laatst bewerkt op: 08 September 2014, 20:59:34 door Esufreak »
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 08 September 2014, 21:10:51 »
Daarom zeg ik ook en/of andere ;) Ik neem aan dat elke controller die aan het protocol voldoet, aangesloten kan worden. Ben niet zo bekend met alle voorkomende controllers, vandaar. Weet ook niet of er uberhaupt losse controllers bestaan met een 'motoraangedreven' knop, maar de stelling dat een Z21 alleen via een tablet bediend kan worden is in ieder geval niet waar.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #24 Gepost op: 09 September 2014, 16:30:06 »
Citaat
....De Z21 is 100% tablet bediend...

Dan ben je de Z21 ook niet nodig  ::) :-X

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

jowi

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 09 September 2014, 16:57:58 »

De Z21 is een complete multiprotocol centrale... dat is meer dan enkel een controller.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2014, 07:36:05 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #26 Gepost op: 10 September 2014, 23:27:57 »
Citaat
...juist omdat de Z21 heel veel aansluit mogelijkheden en protocollen ondersteund. waaronder LocoNet, gaat hij prima samen met Koploper

Wim, dat is goed om te horen.

Het was deze topic http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3932 die me aan het twijfelen bracht. Het topic houdt op zonder dat (voor mij althans) echt duidelijk werd of het nu wel of niet werkt en zo ja welke instellingen je dan in Koploper moet doen. Die info kon ik elders ook nergens vinden. (Had ik jou natuurlijk wel kunnen vragen ... ).

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #27 Gepost op: 11 September 2014, 09:14:11 »
Die ESU loconet adapter maakt je wel € 100,- armer, terwijl die er bij de Z21 al inzit voor de aanschafprijs  ;)
Die komt er bij ESU nog eens boven op, op stevige aanschafprijs voor de centrale.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ben

• Online Online
« Reactie #28 Gepost op: 11 September 2014, 10:50:21 »

Is natuurlijk niet helemaal waar, want een multimaus heeft geen motoraangedreven draaiknop.

Arie,

Kennelijk vind je dit belangrijk. Maar wat is de lol van een "motor aangedreven draaiknop"? Aan de knop moet je draaien om je treintje in gang te zetten, gaat dat zo zwaar dat je daar een motortje voor bij nodig hebt? ???

Gr, Ben.

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #29 Gepost op: 11 September 2014, 12:00:48 »
Je kunt bij de ECoS de snelheid ook instellen door aanraking van een plek op de snelheidsmeter op het touchscreen scherm. De draaiknop gaat dan automatisch motorisch naar de daarbij horende positie.

Met vriendelijke groet,
Michel