Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:29
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door hervé
Vandaag om 21:56:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
  

Auteur Topic: sik van wissel stroom verzien  (gelezen 16083 keer)

Pascal.

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
sik van wissel stroom verzien
« Gepost op: 04 September 2007, 23:01:07 »
ik heb een sik van roco die is nu nog gelijkstroon maar ik heb thuis 3 rail kanik er better een sleper onder zetten (wel moeielijk ) of een wagon er achter die ik als stroom af nemmer gebruik
wat kan ik het beste doen geef aub je mening

het digitaliseren luk me wel

Gr pascal

M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2007, 00:11:41 »
Ik heb er zelf een sleper onder gezet.
Moeilijk? ach valt mee. Je kunt een nieuwe onderplaat maken of de bestaande onderplaat aanpassen.
Kijk eventueel hier hoe ik het gedaan heb.

Persoonlijk vind ik het mooier om de lok ook zonder wagens te laten rijden.

Succes.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2007, 00:13:16 door M.Schulte »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2007, 03:44:11 »
Nou rij ik niet met wisselstroom. Maar is het niet zo dat roco een 'advies' geeft welke sleper enz. je moet gebruiken? Staat me tenminste iets van bij.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6867
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2007, 08:09:17 »
Hallo Marco,

Leuk ombouw project. Mag ik je vragen hoe het met de Roco wielen zit in combinatie met k-rails. Rijdt de Sik goed over wissels?

Gr., Ben.

Pascal.

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2007, 16:47:56 »
zijn daar geen setjes voor op de markt die er voor zorgt dat je meer ruimte krijgt voor de sleper ?


DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #5 Gepost op: 05 September 2007, 18:32:06 »
Als je zelf de ombouw niet ziet zitten zijn er ook enkele winkeliers die ombouwen. Mogelijk willen ze tegen vergoeding ook jouw sik ombouwen.
Ik weet dat in ieder geval MTE in Vlaardingen en Brekelmans in Rosmalen/Nijmegen dit doen.

Eén van de twee verlengt ook de sleper om zeker te zijn van een goede stroomafname.

Wat de wissels betreft, de contactpuntjes komen hoger bij de wissels en kunnen lichte locjes uit de rails lichten.... Extra plakkie lood misschien?
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
    • nederlof.net
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2007, 21:58:49 »
Nou rij ik niet met wisselstroom. Maar is het niet zo dat roco een 'advies' geeft welke sleper enz. je moet gebruiken? Staat me tenminste iets van bij.
Roco brengt inderdaad veel materieel ook in 3-rail uit, ik heb weleens begrepen dat ze dat bij de Sik niet gedaan hebben omdat ze vanwege de grootte ( ;D ) het niet aandurfden(/konden?) om er een sleper onder te frotten.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #7 Gepost op: 06 September 2007, 20:58:44 »


 Mag ik je vragen hoe het met de Roco wielen zit in combinatie met k-rails. Rijdt de Sik goed over wissels?


Ben,

Met de Roco wielen heeft de Sik een jaar op mijn drierailbaan (M+C)gereden. Dat gaat wel maar het hobbelt nogal over de wissels. Met lage snelheid over een kruising bleef de Sik vaak hangen met een wiel weggezakt voor een puntstuk, dus niet door slechte stroomopname.

Later heb ik de Roco wielstellen vervangen door Marklin wielstellen van het model dat in die blikken D-treinrijtuigen zit. Van die assen heb ik de einden afgeslepen. Verder goed opletten dat er geen braam op de asuiteinden zit, zodat je geen spaantjes trekt bij het in persen in de tandwielen en de wielen. De Sik rijdt nu veel strakker over de wissels en kruisingen.

Pascal,

Net als Marco heb ik voor de sleper ook een nieuwe onderplaat gemaakt. Het voordeel is dat je op deze manier niets aan je model hoeft te veranderen en je dus ook niet bang hoeft te zijn dat je iets verprutst.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sikmetsleperen3railassen.jpg

Voor de sleper heb ik op advies van "wisselstromer" een sleper van een Marklin stoomlok gebruikt. Deze heeft geen gat en is ook erg stil. Dit past overigens maar net, er moest nog wat materiaal aan de binnenzijde van de krullen weggehaald worden om ze vrij van de tandwielen te houden.

Jan.



M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #8 Gepost op: 06 September 2007, 21:11:52 »
Bij mij  heeft de sik geen problemen met de wissels.
Dit komt doordat ik de bodemhoogten zelf kon aanpassen door het maken van een nieuwe bodemplaat.
Ik heb de wielen (nog?) niet vervangen.

Gr. Marco

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6867
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #9 Gepost op: 06 September 2007, 21:41:40 »
Marco en Jan,

Bedankt, ik ga eens experimenteren met jullie adviezen. Heb trouwens 2 Koffs van Ma* rijden. Deze hebben magneten welke net boven de rails zitten. Die dingen rijden perfect, zelfs de helling op met wat wagens. Misschien een idee om het wippen door de puko's bij wissels te voorkomen?

Gr., Ben

wisselstromer

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #10 Gepost op: 06 September 2007, 22:12:09 »
Hallo Ben.
Dit is de sleper die Jan bedoelde"van een stoomlok"
https://images.beneluxspoor.net/bnls/siksleper.jpg


De bodemplaat is gefreesd , achter vast gezet met 2x 1mm schroefje.
Zo heb ik er X aantal omgebouwd ( zelfs met sound ) ;D
Enne geen last bij wissels.

Gr.Patrick
« Laatst bewerkt op: 06 September 2007, 22:14:17 door wisselstromer »

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #11 Gepost op: 06 September 2007, 22:16:09 »


Deze sik is al 10 jaar geleden omgebouwd. Toen waren de gladde slepers nog niet voorhanden. Sleper is op een messing plaatje gesoldeerd en dat onder de bodemplaat geschroeft. De sleper heeft precies genoeg ruimte om feiloos over wissels te komen.

Mvg, Johan.

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #12 Gepost op: 06 September 2007, 22:39:30 »
Ben,

Er is geen probleem met het omhoog drukken van de lok door de sleper/puko's.

Het probleem wat er was met de standaard Roco wielstellen is het door de lagere flenzen van de tweerail wielen bij het puntstuk naar beneden zakken van het betreffende wiel. Staat een wiel in een kuiltje op een kruising Ma24640, dan kwam de lok, ook door het ontbreken van antislipbanden, daar niet meer weg.
Dus eigenlijk het standaard 2/3rail wielstellen verhaal. Om dat de Sik erg kort is zie ook een slingerbeweging op de wissels met de orginele wielen.
Met de Marklin wielen loopt hij veel beter.

Jan.

Pascal.

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #13 Gepost op: 07 September 2007, 16:59:40 »
bedankt voor de tips maar heb nog 1 vraag als je het plaat je in freest kommen de tandwielen in het zicht heb je dan geen last dat je ze exstra vaak moet smeren?

wisselstromer

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #14 Gepost op: 07 September 2007, 20:56:34 »
Als de tandwielen zichtbaar worden moet je niet extra gaan smeren.
Wat er nu standaard onder zit is genoeg.
Alleen opletten met ingeschotterde rails ( alle losse gravel tussen de rails uit voorzorg verwijderen als dat al niet gebeurd is).

Gr.Patrick