Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Had de NS4903 rangeerlicht? door spoorijzer
Vandaag om 13:10:56
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Scratchbuilt
Vandaag om 13:04:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 13:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:51:31
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 12:50:29
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 12:35:12
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door PaulW
Vandaag om 12:18:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:10:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:52:40
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Gert Arkema
Vandaag om 11:37:27
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 11:32:53
Roco modellen op aliexpress door henk
Vandaag om 11:14:40
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 11:00:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 09:01:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 October 2025, 23:01:51
viessmann 4500 door Kees van der knijff
26 October 2025, 21:46:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
26 October 2025, 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
26 October 2025, 20:42:04
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
26 October 2025, 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
26 October 2025, 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
26 October 2025, 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
26 October 2025, 19:29:41
  

Auteur Topic: sik van wissel stroom verzien  (gelezen 16030 keer)

Pascal.

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
sik van wissel stroom verzien
« Gepost op: 04 September 2007, 23:01:07 »
ik heb een sik van roco die is nu nog gelijkstroon maar ik heb thuis 3 rail kanik er better een sleper onder zetten (wel moeielijk ) of een wagon er achter die ik als stroom af nemmer gebruik
wat kan ik het beste doen geef aub je mening

het digitaliseren luk me wel

Gr pascal

M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2007, 00:11:41 »
Ik heb er zelf een sleper onder gezet.
Moeilijk? ach valt mee. Je kunt een nieuwe onderplaat maken of de bestaande onderplaat aanpassen.
Kijk eventueel hier hoe ik het gedaan heb.

Persoonlijk vind ik het mooier om de lok ook zonder wagens te laten rijden.

Succes.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2007, 00:13:16 door M.Schulte »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2007, 03:44:11 »
Nou rij ik niet met wisselstroom. Maar is het niet zo dat roco een 'advies' geeft welke sleper enz. je moet gebruiken? Staat me tenminste iets van bij.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6857
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2007, 08:09:17 »
Hallo Marco,

Leuk ombouw project. Mag ik je vragen hoe het met de Roco wielen zit in combinatie met k-rails. Rijdt de Sik goed over wissels?

Gr., Ben.

Pascal.

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2007, 16:47:56 »
zijn daar geen setjes voor op de markt die er voor zorgt dat je meer ruimte krijgt voor de sleper ?


DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #5 Gepost op: 05 September 2007, 18:32:06 »
Als je zelf de ombouw niet ziet zitten zijn er ook enkele winkeliers die ombouwen. Mogelijk willen ze tegen vergoeding ook jouw sik ombouwen.
Ik weet dat in ieder geval MTE in Vlaardingen en Brekelmans in Rosmalen/Nijmegen dit doen.

Eén van de twee verlengt ook de sleper om zeker te zijn van een goede stroomafname.

Wat de wissels betreft, de contactpuntjes komen hoger bij de wissels en kunnen lichte locjes uit de rails lichten.... Extra plakkie lood misschien?
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2007, 21:58:49 »
Nou rij ik niet met wisselstroom. Maar is het niet zo dat roco een 'advies' geeft welke sleper enz. je moet gebruiken? Staat me tenminste iets van bij.
Roco brengt inderdaad veel materieel ook in 3-rail uit, ik heb weleens begrepen dat ze dat bij de Sik niet gedaan hebben omdat ze vanwege de grootte ( ;D ) het niet aandurfden(/konden?) om er een sleper onder te frotten.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #7 Gepost op: 06 September 2007, 20:58:44 »


 Mag ik je vragen hoe het met de Roco wielen zit in combinatie met k-rails. Rijdt de Sik goed over wissels?


Ben,

Met de Roco wielen heeft de Sik een jaar op mijn drierailbaan (M+C)gereden. Dat gaat wel maar het hobbelt nogal over de wissels. Met lage snelheid over een kruising bleef de Sik vaak hangen met een wiel weggezakt voor een puntstuk, dus niet door slechte stroomopname.

Later heb ik de Roco wielstellen vervangen door Marklin wielstellen van het model dat in die blikken D-treinrijtuigen zit. Van die assen heb ik de einden afgeslepen. Verder goed opletten dat er geen braam op de asuiteinden zit, zodat je geen spaantjes trekt bij het in persen in de tandwielen en de wielen. De Sik rijdt nu veel strakker over de wissels en kruisingen.

Pascal,

Net als Marco heb ik voor de sleper ook een nieuwe onderplaat gemaakt. Het voordeel is dat je op deze manier niets aan je model hoeft te veranderen en je dus ook niet bang hoeft te zijn dat je iets verprutst.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sikmetsleperen3railassen.jpg

Voor de sleper heb ik op advies van "wisselstromer" een sleper van een Marklin stoomlok gebruikt. Deze heeft geen gat en is ook erg stil. Dit past overigens maar net, er moest nog wat materiaal aan de binnenzijde van de krullen weggehaald worden om ze vrij van de tandwielen te houden.

Jan.



M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #8 Gepost op: 06 September 2007, 21:11:52 »
Bij mij  heeft de sik geen problemen met de wissels.
Dit komt doordat ik de bodemhoogten zelf kon aanpassen door het maken van een nieuwe bodemplaat.
Ik heb de wielen (nog?) niet vervangen.

Gr. Marco

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6857
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #9 Gepost op: 06 September 2007, 21:41:40 »
Marco en Jan,

Bedankt, ik ga eens experimenteren met jullie adviezen. Heb trouwens 2 Koffs van Ma* rijden. Deze hebben magneten welke net boven de rails zitten. Die dingen rijden perfect, zelfs de helling op met wat wagens. Misschien een idee om het wippen door de puko's bij wissels te voorkomen?

Gr., Ben

wisselstromer

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #10 Gepost op: 06 September 2007, 22:12:09 »
Hallo Ben.
Dit is de sleper die Jan bedoelde"van een stoomlok"
https://images.beneluxspoor.net/bnls/siksleper.jpg


De bodemplaat is gefreesd , achter vast gezet met 2x 1mm schroefje.
Zo heb ik er X aantal omgebouwd ( zelfs met sound ) ;D
Enne geen last bij wissels.

Gr.Patrick
« Laatst bewerkt op: 06 September 2007, 22:14:17 door wisselstromer »

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #11 Gepost op: 06 September 2007, 22:16:09 »


Deze sik is al 10 jaar geleden omgebouwd. Toen waren de gladde slepers nog niet voorhanden. Sleper is op een messing plaatje gesoldeerd en dat onder de bodemplaat geschroeft. De sleper heeft precies genoeg ruimte om feiloos over wissels te komen.

Mvg, Johan.

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #12 Gepost op: 06 September 2007, 22:39:30 »
Ben,

Er is geen probleem met het omhoog drukken van de lok door de sleper/puko's.

Het probleem wat er was met de standaard Roco wielstellen is het door de lagere flenzen van de tweerail wielen bij het puntstuk naar beneden zakken van het betreffende wiel. Staat een wiel in een kuiltje op een kruising Ma24640, dan kwam de lok, ook door het ontbreken van antislipbanden, daar niet meer weg.
Dus eigenlijk het standaard 2/3rail wielstellen verhaal. Om dat de Sik erg kort is zie ook een slingerbeweging op de wissels met de orginele wielen.
Met de Marklin wielen loopt hij veel beter.

Jan.

Pascal.

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #13 Gepost op: 07 September 2007, 16:59:40 »
bedankt voor de tips maar heb nog 1 vraag als je het plaat je in freest kommen de tandwielen in het zicht heb je dan geen last dat je ze exstra vaak moet smeren?

wisselstromer

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: sik van wissel stroom verzien
« Reactie #14 Gepost op: 07 September 2007, 20:56:34 »
Als de tandwielen zichtbaar worden moet je niet extra gaan smeren.
Wat er nu standaard onder zit is genoeg.
Alleen opletten met ingeschotterde rails ( alle losse gravel tussen de rails uit voorzorg verwijderen als dat al niet gebeurd is).

Gr.Patrick