Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 16:27:28
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 16:12:11
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 15:54:27
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's  (gelezen 80731 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #135 Gepost op: 14 augustus 2012, 20:17:00 »
Heren, jullie leveren voor mij onschatbare informatie om een en ander een beetje correct te bouwen. Het zal wel een puzzle blijven, maar er is me nu veel meer duidelijk dan daarvoor.

Ten eerste excuses voor de term triple klep. Ik ben niet in alles even termvast en ik bedoel denk ik inderdaad een ketelklepkast. Die zie je ook op alle NS loks met voorwarmer, die wel injecteurs op het ketelfront hebben zitten. Bij de 1300 zitten deze aan beide kanten van de ketel. Zowel op de SS versie zonder voorwarmer en voedingspomp als op de NS versie met voorwarmer. Ik vermoed dat voor de SS versie deze ketelklepkasten beide aangesloten zaten op een injecteur onder het machinistenhuis. Bij de NS versie met voorwarmer zal degene aan de linkerkant (waar ook de voedingspomp was aangebracht) waarschijnlijk niet meer aan de injecteur vast zitten. Degene aan de rechterkant vermoedelijk wel. Het is in elk geval zo dat op alle foto's van de Grote Groenen, zowel in de SS tijd als in de NS tijd er aan beide zijden een ketelklepkast op de ketel zat.

Ik ben het met jullie eens dat de twee handwielen bovenop het ketelfront waarschijnlijk de watertoevoerleidingen naar de injecteurs, die lager waren geplaatst zijn bedienen. Ik mis alleen nog een watertoevoerleiding naar deze handwielen. Ook de plaatsing van de manometer is mij inmiddels duidelijk. Misschien maar eens een transfer voor (laten) maken, dan kan ik hem straks aflezen  ;D

De tekeningen uit Gatsonides waren eerder al in dit draadje op pagina 6 geplaatst door FransS. Helaas werken zijn links naar Photobucket niet meer, maar het zijn dezelfde tekeningen als hierboven. Hier heb ik wel slechte kopieen van bij me en daar zie ik toch weer iets interessants op fig. 5. Het is nog de SS versie, want het ganghendel en de remkraan staan nog links. Maar deze tekening laat 2 peilglazen zien en niet een peilglas en de 3 kraantjes met opvangbakje. Over deze figuur 5 heb ik nog wel een paar vragen:

1. Aan de boven- en onderkant van de peilglazen lopen horizontale leidingen tot de zijwand van het machinistenhuis (nrs 33c). Die zijn op mijn foto in het zwart ook te zien. Waar dienen die voor en waar ging dat naartoe?

2. Links naast het rechter peilglas loopt een koperen leiding omhoog (54a, 54c), welke met een soort kraan op het ketelfront is gemonteerd. Zowel op fig 5. als op mijn foto is die te zien. Is dit soms de watertoevoerleiding tot de kranen via welke de injecteurs worden gevoed?

3. Zou de bediening van de vuurmond nog zijn omgedraaid in de NS tijd? Dus dat de leerling de deuren aan de linkerkant bediende of is dit onzin?

Het wordt nog wel een gedoe om een en ander na te maken. Ook omdat de ruimte tussen de wielbakken in model nog kleiner is dan in het echt, om de te brede modelwielen een plek te geven. Dat is op mijn eerder geplaatste foto wel te zien.

Afgelopen week nog veel tijd besteed aan het afbouwen van de tender. Dat bleek nogal een behoorlijke klus, mede omdat mijn etsplaat van de tender niet echt goed was: de belichtingsfilms hebben niet goed op elkaar gelegen, waardoor bijna alle onderdelen niet echt de juiste afmetingen hadden. Bovendien is het nog een puzzle het zogenaamde loaded tender principe toe te passen. Lukt allemaal wel, maar er zitten toch nogal wat mogelijkheden tot verbetering van het ontwerp in deze kit.

Als lekkermakertje:



Denken over een goede koppeling:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #136 Gepost op: 14 augustus 2012, 21:19:26 »
Netjes gepoetst Ivo ;) :P

Verder leuk lokje... ik zie idd aan het soldeerwerk dat niet alle naden 100% passen ;)

Succes met het vervolg.

Grtzz,

Karst

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #137 Gepost op: 14 augustus 2012, 21:22:53 »
Ah, kijk, de versie met tenderkap. Die is leuk!

Geen idee of je er iets aan hebt, maar deze heb ik in mijn collectie:



NS 1415 te Arnhem.

Eelco

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #138 Gepost op: 14 augustus 2012, 21:28:47 »
Toch is het een pracht machine (y)
is dit de versie met de smalle voetplaat of met de brede?
de naad tussen de vuurkist en het spatbord is wel het meest storend
de rest van de naden trek je wel dicht bij het nalopen.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2012, 21:30:32 door roadster36 »

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #139 Gepost op: 14 augustus 2012, 21:46:26 »
Ivo,

De twee handwielen bovenop de ketel in het machinistenhuis zijn niet van de watertoevoer naar de injecteurs maar voor de stoomtoevoer. Deze afsluiters maken deel uit van de "spinnekop". Als je goed kijkt zie je boven de handwielen nog een plugafsluiter zitten. De spinnekop is eigenlijk een verzameling afsluiters die gezamenlijk via 1 aansluiting op de ketel zitten.
Een aansluiting op je ketel is een verzwakking van de ketel, je wil die dus zo min mogelijk aanbrengen en dus koos men voor bundeling via de spinnekop.

De watertoevoer zal via een leiding direct vanaf de tender naar de injecteur lopen en wellicht niet eens te zien zijn in het machinistenhuis.

Groeten,

Martin

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #140 Gepost op: 14 augustus 2012, 21:51:01 »
Een cursus "stoomlocomotieven voor beginners"  ;)

Ik ben het met jullie eens dat de twee handwielen bovenop het ketelfront waarschijnlijk de watertoevoerleidingen naar de injecteurs, die lager waren geplaatst zijn bedienen. Ik mis alleen nog een watertoevoerleiding naar deze handwielen.
De WATERtoevoer voor de injecteurs zit ONDER de voetplaat. Onderop afb. 5 zie je 28/29. Dit is de locatie van de injecteurs. Op "afb 1" zie je rechtsonder de injecteurs zitten. De leidingen waar je het over hebt zijn de STOOMtoevoerleidingen vanaf de top van de ketel naar de injecteurs. Op de afb. 1&4 kan je de hendels van de afsluiters zien voor de afsluiters van de watertoevoer

1. Aan de boven- en onderkant van de peilglazen lopen horizontale leidingen tot de zijwand van het machinistenhuis (nrs 33c). Die zijn op mijn foto in het zwart ook te zien. Waar dienen die voor en waar ging dat naartoe?
Dit zijn de aftapleidingen van de peilglazen en gaan met een Z bocht naar onder de voetplaat. Deze worden gebruikt voor het wettelijk verplichte dagelijkse doorblazen van de peilglazen. Zal kijken of ik er aan kan denken wanneer ik donderdag op de Gouden Koets sta om er een foto van te maken. Ook worden deze leidingen gebruikt wanneer de ketel te vol of te leeg is. Door het openen van deze aftapkranen kan je het water laten dansen en dan zien wat het "ongeveer" zit. Maar eigenlijk ben je dan aan het prutsen  :-[

2. Links naast het rechter peilglas loopt een koperen leiding omhoog (54a, 54c), welke met een soort kraan op het ketelfront is gemonteerd. Zowel op fig 5. als op mijn foto is die te zien. Is dit soms de watertoevoerleiding tot de kranen via welke de injecteurs worden gevoed?
Moet ik opzoeken.
- stoomrem
- stoomverwarming
- ..........
Ik ga wel even in Gatsonides zoeken


3. Zou de bediening van de vuurmond nog zijn omgedraaid in de NS tijd? Dus dat de leerling de deuren aan de linkerkant bediende of is dit onzin?
Geen idee. Maakt waarschijnlijk voor het stoken niet zo veel uit. Deze uitvoering heeft zelfs het voordeel dat met de mcn aan de rechterkant hij het deurtje voor je open en dicht kan doen. Aan de andere kant is het omdraaien van het mechaniek een fluitje van een cent en kant je (afgezien van de draaipunten op de ketel) alles hergebruiken.

Als je wilt kan ik je via Dropbox oid even de hoge resolutie scans doen toekomen. Kan je het leidingenverloop waarschijnlijk beter zien

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #141 Gepost op: 14 augustus 2012, 22:12:14 »
Ivo,

Bedoel je met die "leidingen" die twee zwarte op jou foto? Dat zijn namelijk geen leidingen maar stangen. Met deze stangen kan je de kranen aan boven en onderzijde van het peilglas bedienen. De afvoerleiding en de daarbij behorende kraan zitten helemaal onderaan het peilglas. Bij het doorblazen van de peilglazen zet je deze afvoer open. Ik denk dat de verlengde stangen aan de twee kranen zitten om bij geval van een gesprongen peilglas de kranen vanaf een veilige ( zover je daar van kan praten als er stoom met 12 bar uit een kapot peilglas komt blazen) positie gesloten kunnen worden. Zit deze verlening er niet op dan moet je met je hand richting het kapotte peilglas de kranen te sluiten.

Groeten,

Martin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #142 Gepost op: 14 augustus 2012, 22:15:10 »
Netjes gepoetst Ivo ;) :P
Deze heeft nog geen enkele poetsbeurt gehad. Alleen hier en daar kennisgemaakt met mijn glasvezelpotlood. Daarvan zitten weer vele resten in hoeken en gaten, die er met stralen onmiddellijk uitvliegen. Ook geen Cillit Bang behandeling  ;)

@jan,

Die naad gaat vanzelf dicht. Dat is een puntje bij de verbinding met het machinistenhuis. Er zit een omgevouwen stuk messing aan de brilplaat, waar de vuurkist op rust. Dat stukje messing zit iets te hoog, waardoor de vuurkist nu niet past op het spatbord, maar straks wel.

@Eelco,

Hoe meer foto's hoe beter. Deze kende ik nog niet. Dit is volgens mij precies de versie die ik aan het bouwen ben.

@Martin en Paul,

Bedankt voor de logische toelichting voor de injecteurs en de spinnekop. Had ik zelf moeten bedenken, maar ik ben nog steeds niet voldoende thuis in het functioneren van de injecteurs. Ik weet wel wat ze moeten doen: water onder druk in de ketel brengen. Maar het hoe zit nog niet voldoende in mijn hoofd. Ik bedenk met wel steeds vaker dat de leerling en de meester toch flink moesten oppassen wat ze allemaal aanraakten. Volgens mij heb je zo brandwonden aan al die koperen leidingen.

@Paul,

Benieuwd naar je foto's van de gouden koets. Liepen die leidingen van de peilglazen ver weg of blijft dat onder het machinistenhuis. Het valt me op dat op veel foto's van de 1300 je leidingen ziet lopen onder de gebogen voetplaat van het buitenliggende frame, die volgens mij net achter de voorste bufferbalk open eindigen. Zie ook de zojuist geplaatste foto van Eelco.

Die stoomrem lijkt me nog wel een logische verklaring. Interessant in dit verband is ook de foto op pag 42 van het 1700 boek, waar het ketelfront van een 1700 hartje wordt getoond. Omdat er nogal een sterke familieband is met de 1300 lijkt dit sterk op elkaar. Wel zitten hier dus injecteurs op het ketelfront. De leiding die bij de 1300 meteen links naast het rechter peilglas zit lijkt hier verplaatst te zijn naar het midden.

De bediening van de vuurmond laat ik denk ik gewoon zitten.

Weet je het verschil tussen een MK en een Werps kit? De vuurmond bediening bij de MK is gewoon statisch, bij een Werps zou deze functioneel zijn. Zo, dat is een mooie uitdaging voor de 8400 en 8100  ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #143 Gepost op: 14 augustus 2012, 22:19:40 »
Bedoel je met die "leidingen" die twee zwarte op jou foto? Dat zijn namelijk geen leidingen maar stangen. Met deze stangen kan je de kranen aan boven en onderzijde van het peilglas bedienen. De afvoerleiding en de daarbij behorende kraan zitten helemaal onderaan het peilglas. Bij het doorblazen van de peilglazen zet je deze afvoer open. Ik denk dat de verlengde stangen aan de twee kranen zitten om bij geval van een gesprongen peilglas de kranen vanaf een veilige ( zover je daar van kan praten als er stoom met 12 bar uit een kapot peilglas komt blazen) positie gesloten kunnen worden. Zit deze verlening er niet op dan moet je met je hand richting het kapotte peilglas de kranen te sluiten.
Lees net pas dit stukje. Antwoord: ja, die bedoel ik inderdaad. Jouw verklaring kan ik helemaal volgen, ook al omdat op een van de 2 foto's is te zien dat aan de zwarte stangen aan de zijkant hendels zitten om eraan te draaien. Gezien de dikte van de leiding naar onderen (voor het doorspoelen) lijkt me mijn eerdere opmerking over de leiding naar voren onzin.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #144 Gepost op: 14 augustus 2012, 22:28:21 »
Over die brandwonden heb je helemaal gelijk. Loop nog steeds met een rode plek op mijn onderarm omdat ik iets te nonchalant de cilinderkranen probeerde te bedienen en daarmee in aanraking kwam met de stoomleiding naar de injecteur  :)
Een andere bekende is het vierkantje dat de peilglazen bij ons op de Borsele je kunnen opleveren. Menig stoker heeft die al op zijn arm gehad.

Ach je raakt er aan gewend  ;D

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #145 Gepost op: 14 augustus 2012, 22:34:12 »
Martin, heel herkenbaar ::) ;D Je mag ook de splitpennen niet vergeten als je aan het poetsen bent...



2. Links naast het rechter peilglas loopt een koperen leiding omhoog (54a, 54c), welke met een soort kraan op het ketelfront is gemonteerd. Zowel op fig 5. als op mijn foto is die te zien. Is dit soms de watertoevoerleiding tot de kranen via welke de injecteurs worden gevoed?


Als ik naar mijn fotos van de NSM SS 326 kijk lijkt het erop dat dit de afsluiter nan de luchtpomp is. De stoomleiding van de luchtpomp buiten de loc komt op dezelfde hoogte binnen als waar de leiding 54a/c van het ketelfront naar voren gaat. Ik vind het wel apart dat de afsluiter niet aan de spinnekop zit, wat mij veel logischer lijkt.

Verder is het een pracht van een loc Ivo (y)

mvg,
Rick


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #146 Gepost op: 15 augustus 2012, 20:47:26 »
Eerste stapjes gezet:



Links het ketelfront, gesoldeerd uit 4 onderdelen. De rand moet rond worden gevijld, maar eerst gevuld.

Daarnaast ligt het imitatie ganghendel, zoals dit op het rechterspatbord zal worden gemonteerd. In het messingetswerk heb ik draad getapt van 1,4mm, zodat de schroef nog kan draaien. Heeft geen enkele functie, maar is wel aardig  ;D Daar weer naast het handel zelf met de neutraalstand. Ik denk dat ik dit nog losknip, om zelf een positie van het ganghendel te kiezen.

Gepast in het machinistenhuis met nog een aantal onderdelen: een peilglas, de bediening van de vuurmond, de regulateur, de spinnekop en de manometer:



Nog een, omdat ik het zelf zo leuk vind:



Het etswerk is hier en daar iets te ver doorgeetst. De handwielen hebben haast geen spaken meer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #147 Gepost op: 16 augustus 2012, 09:31:31 »
Je kan er een leuke zware trein achter hangen zie ik, want de combinatie machinistenkant rechts en de stand van je regulateur rijdt je vol open  ;D

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #148 Gepost op: 16 augustus 2012, 10:23:15 »
En de ganghandel dan ook in het voorste hoekje van de cabine en wachten totdat de stoker plat valt... ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: BNLS Baanbreker - NS 1300 Grote Groene van MK modelbouwstudio's
« Reactie #149 Gepost op: 16 augustus 2012, 20:17:14 »
Dus de regulateur wordt ook omgedraaid als de standplaats van de meester verplaatst van links naar rechts? Het ganghendel en de regulateur zijn 'vaste' etsdelen. Dwz de stand is niet echt te veranderen. Het ganghendel staat niet vol vooruit, maar iets van 30 procent. Ok, de regulateur staat dan wel vol.

Mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*