@Martin,Super, nu snap ik die 3 kraantjes op de foto. Het aardige is dat MK wel 2 peilglazen meelevert met de suggestie om die ook te plaatsen. Misschien dat dat toch ook voorkwam tijdens de NS tijd. De manometers zoek ik nog (met positie. Ik verwacht die ook niet op het ketelfront, maar erboven. Mijn foto is net te laag genomen en ik heb ook geen betere.Die injecteurs kan ik ook volgen en verklaart nog iets anders. Op de 1300 was in de SS tijd aan beide zijden van de ketel al een soort triple klep te zien, die bij de 3700 etc. aan een kant van de ketel pas verscheen na het plaatsen van de voorverwarmer. Ik vermoed dat dit inderdaad de injecteurs zijn, die via het toestel bovenop het ketelfront met 2 handwielen kunnen worden bediend. Er lopen vrij dikke leidingen van de bovenkant langs het ketelfront naar beneden, dus dat zou allemaal kunnen kloppen.
@paul: je hebt het over zuigende injecteurs maar bedoel je niet niet-aanzuigende injecteurs? De lage plaatsing (onder het machinistenhuis) zorgt ervoor dat het water vanzelf al naar de injecteur loopt en dus niet aangezogen hoeft te worden door een met stoom gerealiseerde onderdruk.Groeten!
De klep die op de foto te zien is op de langsketel is geen tripleklep maar een ketelklepkast. Deze klep sluit door de stoomdruk in de ketel af. Zodra de injecteur in werking wordt gesteld zal een mengsel van stoom en water gemaakt worden. Zodra dit mengsel een kracht heeft groter dan de kracht van de stoom in de ketel zal de ketelklepkast open geduwd worden.