Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
Vandaag om 20:32:15
Hulpvraag over Fleischmann 5301 door Arjen52
Vandaag om 20:29:27
Modules van Kees Gorter door Frank 123
Vandaag om 20:29:10
Een nieuw begin in 0 door arnout
Vandaag om 20:24:35
Albulabahn in H0m door Bert van Gelder
Vandaag om 20:24:10
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Pauldg
Vandaag om 20:10:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 20:01:44
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 19:52:42
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door puntenglijder
Vandaag om 19:48:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 19:46:03
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
Vandaag om 19:45:42
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door Ben
Vandaag om 19:30:49
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door damngrazy
Vandaag om 19:08:32
Piko 2020, nieuws van de fabrikant door VAM65
Vandaag om 19:04:20
Ledlampjes in serieschakeling door bellejt
Vandaag om 19:03:19
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Bert van Gelder
Vandaag om 19:03:08
Buitenlust door Huib
Vandaag om 18:55:35
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
Vandaag om 18:41:33
The Intercontinental Railroad Company door Erik_en_kids
Vandaag om 18:40:11
Treinverkeer in/rond Vierheim door 44
Vandaag om 18:21:28
Orient Express : ervaringen gevraagd door Rondje_HO
Vandaag om 18:10:35
Märklin 7051 hijskraan: magneet aansluiten? door Bahn-AG
Vandaag om 18:04:31
Bouw Bührtal III door tijgernootje
Vandaag om 18:01:25
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
Vandaag om 17:58:35
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Gerrit F
Vandaag om 17:45:11
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 17:02:21
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 17:00:07
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 16:51:04
Val Sibley overleden door zuylen
Vandaag om 15:27:25
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:18:31
  

Auteur Topic: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.  (gelezen 7021 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Modeltram Toulon sur Arroux
In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Gepost op: 03 september 2014, 06:51:50 »
Echt ongelooflijk,
Moderne technieken en dan nog dit soort fouten.
Waarschijnlijk dan geen goede kwaliteitscontrole tijdens de bouw.
http://www.haz.de/Hannover/Aus-der-Stadt/Uebersicht/Einsatztermin-der-neuen-Stadtbahn-TW-3000-in-Hannover-wird-zum-Geduldsspiel

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4000
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2014, 08:26:47 »
Als ik het goed begrijp ligt het juist niet aan de moderne techniek, maar de 'ouderwetse' lastechniek. Endat is wel typerend voor dit moment; dingen die er eerder waren als vanzelfsprekend aannemen. Gaat toch al jaren goed? 
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3922
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2014, 09:29:32 »
Ouderwetse lastechniek was met het handje, dit is ongetwijfeld robotwerk :-)
Maar je hebt het goed begrepen Edgar, er is grote twijfel over de kwaliteit van essentiële lasnaden en de daarmee verbonden stevigheid en dus de veiligheid van de stellen.
Grondig onderzoek moet gaan uitwijzen of herstel economisch haalbaar is op kosten van de leverancier, die inmiddels geen zaken meer doet met het betreffende las-/constructiebedrijf.
Is dat niet zo, dan rest de sloper.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 892
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2014, 09:30:06 »
Het schijnt te liggen aan de moderne plaatmaterialen en profielen voor de rijtuigbak.
Vroeger werd daar gewoon staal (al dan niet overgedimensioneerd) voor gebruikt.
staal lassen is altijd makkelijker als een legering of aluminium.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3909
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2014, 09:31:39 »
Heeft Duitsland nu een eigen "Fyra"geproduceerd ;D?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • Mijn van-alles website
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #5 Gepost op: 03 september 2014, 14:00:51 »
Ach, dit ligt een beetje in dezelfde lijn als de Combino's die in Amsterdam te rijden kwamen en al snel niet bestand bleken tegen het bochten- en bruggenwerk, waardoor er haarscheurtjes in de constructie kwamen.
Met een lapmaatregel (het veel stugger afstellen van de elektronica die de tram een rustige gang moest bezorgen) schijnt dat opgelost te zijn, met een waardeloos rijgedrag tot gevolg.

Ik verbaas me er wel eens over hoe vaak dit tegenwoordig nog mis gaat, met alle computers en simulaties die er los gelaten worden op de constructie.
Maar we moeten niet vergeten dat het overgedimensioneerde ontwerpen van vroeger echt verleden tijd is: alles moet lichter, groter en ruimer en dat heeft z'n gevolgen voor de constructie.
Dan zijn dit soort problemen al snel onoverkomelijke zaken die echt opgelost dienen te worden om onveilige situaties te voorkomen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9309
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #6 Gepost op: 03 september 2014, 15:22:06 »
Met een lapmaatregel (het veel stugger afstellen van de elektronica die de tram een rustige gang moest bezorgen) schijnt dat opgelost te zijn, met een waardeloos rijgedrag tot gevolg.
Nope. Alle combino's wereldwijd zijn terug gegaan naar de fabriek, gedeeltelijk gedemonteerd en van een verstevigingsconstructie voorzien. Bij de geledingen is dit zichtbaar in de vorm van stalen hoeken in het interieur, aan de bovenzijde.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #7 Gepost op: 03 september 2014, 18:23:35 »
Ik verbaas me er wel eens over hoe vaak dit tegenwoordig nog mis gaat, met alle computers en simulaties die er los gelaten worden op de constructie.
Maar we moeten niet vergeten dat het overgedimensioneerde ontwerpen van vroeger echt verleden tijd is: alles moet lichter, groter en ruimer en dat heeft z'n gevolgen voor de constructie.
Dan zijn dit soort problemen al snel onoverkomelijke zaken die echt opgelost dienen te worden om onveilige situaties te voorkomen.
Echt verleden tijd is overdimensioneren dus kennelijk niet: bij deze wagens is het niet/onvoldoende gedaan. Gevolg: ze zijn niet betrouwbaar. Wat dacht je als maker te winnen met "we bezuinigen op overdimensionering, want dat scheelt in de productiekosten" als er tegenover komt te staan dat je als maker tevens verantwoordelijk bent voor de gevolgen ervan. Daar win je niets mee, dat kost je alleen maar geld.
Groetjes,
Emiel

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • Mijn van-alles website
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #8 Gepost op: 03 september 2014, 20:35:28 »
Waar het om gaat is dat er heel anders ontworpen wordt dan pakweg 30 jaar geleden.

Dertig jaar geleden werd een tram ontworpen om een tijdje mee te gaan en gewoon robuust te zijn.
Dat was dan te merken in de constructie, die stevig en uit zwaar metaal bestond.

Tegenwoordig wordt een tram veel meer op het randje ontworpen: zo ruim mogelijk, zoveel mogelijk zitplaatsen, zo licht mogelijk én vrijwel alles modulair, zodat bij onderhoud (en slopen) alles gemakkelijk te demonteren is.

Dat heeft gewoon zo z'n gevolgen voor de constructie: niet in negatieve zin, maar waar bepaalde problemen vroeger hooguit vaker onderhoud benodigden, zijn bepaalde constructietechnische fouten tegenwoordig veel sneller meteen een groot probleem, stomweg omdat de tram veel minimaler ontworpen is.

Er wordt wel overgedimensioneerd, maar het liefst zo min mogelijk en dát is het verschil met 'vroegâh'.

@ Marc tramt: ah, dat wist ik niet. Ik wist wel van het bijstellen van de 'Comfortizer', die veel stugger afgesteld is sinds het haarscheurtjes-probleem.

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #9 Gepost op: 03 september 2014, 21:04:25 »
Al die bovenstaande reacties zijn allemaal op een eenvoudige wijze samen te vatten tot: GELD REGEERT!

En daarbij wat betreft constructiefouten: er wordt veel te veel gekeken naar digitale ontwerpen / constructies. In de praktijk is het altijd anders.

Tenslotte: "Geld regeert"-mentaliteit zorgt er voor dat er fouten worden gemaakt.
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

Henry Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #10 Gepost op: 03 september 2014, 22:03:57 »
Tja,zonde van het geld is het wel ,maar ik heb liever dat ze nieuwe zooi slopen dat iets van 30 jaar oud.... ;D

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3909
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #11 Gepost op: 04 september 2014, 18:17:48 »
Dat doen ze ook wel hoor! ;D Maar wij hadden hier in Nederland ook treinstellen die slechts 15 jaar oud waren en naar de sloper gingen. Railhoppers heetten die.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9309
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #12 Gepost op: 04 september 2014, 18:25:40 »
Al die bovenstaande reacties zijn allemaal op een eenvoudige wijze samen te vatten tot: GELD REGEERT!
Lijkt me niets mis mee als je een bedrijf runt of bakken overheidsgeld uit mag geven. Zou het zorgelijker vinden als dat op basis van emotie gebeurde...  ;)

Anyway; het is niet zo moeilijk iets te bouwen dat 30 jaar meegaat, lekker overdimensioneren en zwaar maken. Daar wordt de aanschaf maar bovenal de exploitatie niet goedkoper van. Wil je een auto die 20 jaar mee gaat en 1:5 rijdt of een die na 10 jaar aan de kant gaat en 1:20 loopt?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons