Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.  (gelezen 7850 keer)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Gepost op: 03 september 2014, 06:51:50 »
Echt ongelooflijk,
Moderne technieken en dan nog dit soort fouten.
Waarschijnlijk dan geen goede kwaliteitscontrole tijdens de bouw.
http://www.haz.de/Hannover/Aus-der-Stadt/Uebersicht/Einsatztermin-der-neuen-Stadtbahn-TW-3000-in-Hannover-wird-zum-Geduldsspiel

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2014, 08:26:47 »
Als ik het goed begrijp ligt het juist niet aan de moderne techniek, maar de 'ouderwetse' lastechniek. Endat is wel typerend voor dit moment; dingen die er eerder waren als vanzelfsprekend aannemen. Gaat toch al jaren goed? 
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2014, 09:29:32 »
Ouderwetse lastechniek was met het handje, dit is ongetwijfeld robotwerk :-)
Maar je hebt het goed begrepen Edgar, er is grote twijfel over de kwaliteit van essentiële lasnaden en de daarmee verbonden stevigheid en dus de veiligheid van de stellen.
Grondig onderzoek moet gaan uitwijzen of herstel economisch haalbaar is op kosten van de leverancier, die inmiddels geen zaken meer doet met het betreffende las-/constructiebedrijf.
Is dat niet zo, dan rest de sloper.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2014, 09:30:06 »
Het schijnt te liggen aan de moderne plaatmaterialen en profielen voor de rijtuigbak.
Vroeger werd daar gewoon staal (al dan niet overgedimensioneerd) voor gebruikt.
staal lassen is altijd makkelijker als een legering of aluminium.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2014, 09:31:39 »
Heeft Duitsland nu een eigen "Fyra"geproduceerd ;D?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #5 Gepost op: 03 september 2014, 14:00:51 »
Ach, dit ligt een beetje in dezelfde lijn als de Combino's die in Amsterdam te rijden kwamen en al snel niet bestand bleken tegen het bochten- en bruggenwerk, waardoor er haarscheurtjes in de constructie kwamen.
Met een lapmaatregel (het veel stugger afstellen van de elektronica die de tram een rustige gang moest bezorgen) schijnt dat opgelost te zijn, met een waardeloos rijgedrag tot gevolg.

Ik verbaas me er wel eens over hoe vaak dit tegenwoordig nog mis gaat, met alle computers en simulaties die er los gelaten worden op de constructie.
Maar we moeten niet vergeten dat het overgedimensioneerde ontwerpen van vroeger echt verleden tijd is: alles moet lichter, groter en ruimer en dat heeft z'n gevolgen voor de constructie.
Dan zijn dit soort problemen al snel onoverkomelijke zaken die echt opgelost dienen te worden om onveilige situaties te voorkomen.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #6 Gepost op: 03 september 2014, 15:22:06 »
Met een lapmaatregel (het veel stugger afstellen van de elektronica die de tram een rustige gang moest bezorgen) schijnt dat opgelost te zijn, met een waardeloos rijgedrag tot gevolg.
Nope. Alle combino's wereldwijd zijn terug gegaan naar de fabriek, gedeeltelijk gedemonteerd en van een verstevigingsconstructie voorzien. Bij de geledingen is dit zichtbaar in de vorm van stalen hoeken in het interieur, aan de bovenzijde.
No dress rehearsel, this is our life.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #7 Gepost op: 03 september 2014, 18:23:35 »
Ik verbaas me er wel eens over hoe vaak dit tegenwoordig nog mis gaat, met alle computers en simulaties die er los gelaten worden op de constructie.
Maar we moeten niet vergeten dat het overgedimensioneerde ontwerpen van vroeger echt verleden tijd is: alles moet lichter, groter en ruimer en dat heeft z'n gevolgen voor de constructie.
Dan zijn dit soort problemen al snel onoverkomelijke zaken die echt opgelost dienen te worden om onveilige situaties te voorkomen.
Echt verleden tijd is overdimensioneren dus kennelijk niet: bij deze wagens is het niet/onvoldoende gedaan. Gevolg: ze zijn niet betrouwbaar. Wat dacht je als maker te winnen met "we bezuinigen op overdimensionering, want dat scheelt in de productiekosten" als er tegenover komt te staan dat je als maker tevens verantwoordelijk bent voor de gevolgen ervan. Daar win je niets mee, dat kost je alleen maar geld.
Groetjes,
Emiel

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #8 Gepost op: 03 september 2014, 20:35:28 »
Waar het om gaat is dat er heel anders ontworpen wordt dan pakweg 30 jaar geleden.

Dertig jaar geleden werd een tram ontworpen om een tijdje mee te gaan en gewoon robuust te zijn.
Dat was dan te merken in de constructie, die stevig en uit zwaar metaal bestond.

Tegenwoordig wordt een tram veel meer op het randje ontworpen: zo ruim mogelijk, zoveel mogelijk zitplaatsen, zo licht mogelijk én vrijwel alles modulair, zodat bij onderhoud (en slopen) alles gemakkelijk te demonteren is.

Dat heeft gewoon zo z'n gevolgen voor de constructie: niet in negatieve zin, maar waar bepaalde problemen vroeger hooguit vaker onderhoud benodigden, zijn bepaalde constructietechnische fouten tegenwoordig veel sneller meteen een groot probleem, stomweg omdat de tram veel minimaler ontworpen is.

Er wordt wel overgedimensioneerd, maar het liefst zo min mogelijk en dát is het verschil met 'vroegâh'.

@ Marc tramt: ah, dat wist ik niet. Ik wist wel van het bijstellen van de 'Comfortizer', die veel stugger afgesteld is sinds het haarscheurtjes-probleem.

Hemmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #9 Gepost op: 03 september 2014, 21:04:25 »
Al die bovenstaande reacties zijn allemaal op een eenvoudige wijze samen te vatten tot: GELD REGEERT!

En daarbij wat betreft constructiefouten: er wordt veel te veel gekeken naar digitale ontwerpen / constructies. In de praktijk is het altijd anders.

Tenslotte: "Geld regeert"-mentaliteit zorgt er voor dat er fouten worden gemaakt.
Ben een ongelooflijk leek, maar weet alles te overleven door keihard te bluffen

Henry Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #10 Gepost op: 03 september 2014, 22:03:57 »
Tja,zonde van het geld is het wel ,maar ik heb liever dat ze nieuwe zooi slopen dat iets van 30 jaar oud.... ;D

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #11 Gepost op: 04 september 2014, 18:17:48 »
Dat doen ze ook wel hoor! ;D Maar wij hadden hier in Nederland ook treinstellen die slechts 15 jaar oud waren en naar de sloper gingen. Railhoppers heetten die.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re: In Duitsland dreigt sloop voor een gloednieuwe serie trams.
« Reactie #12 Gepost op: 04 september 2014, 18:25:40 »
Al die bovenstaande reacties zijn allemaal op een eenvoudige wijze samen te vatten tot: GELD REGEERT!
Lijkt me niets mis mee als je een bedrijf runt of bakken overheidsgeld uit mag geven. Zou het zorgelijker vinden als dat op basis van emotie gebeurde...  ;)

Anyway; het is niet zo moeilijk iets te bouwen dat 30 jaar meegaat, lekker overdimensioneren en zwaar maken. Daar wordt de aanschaf maar bovenal de exploitatie niet goedkoper van. Wil je een auto die 20 jaar mee gaat en 1:5 rijdt of een die na 10 jaar aan de kant gaat en 1:20 loopt?
No dress rehearsel, this is our life.