Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Plan E - 2023 oplage
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 13:20:43
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:11:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Jeronimos
Vandaag
om 13:03:32
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie.
door
Peter Kleton
Vandaag
om 12:58:25
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 12:39:12
Klein baantje 1200x1200mm
door
g-j
Vandaag
om 12:38:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:31:46
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:57:53
Bahnstrecke 5867
door
Eric B
Vandaag
om 11:57:09
Hulp bij update Mobile Station 2
door
Bahn-AG
Vandaag
om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 10:31:35
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
orientexpress
Vandaag
om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
spock
Vandaag
om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
Vandaag
om 10:09:29
Br 38 Piko Superen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:24:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22
door
W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo
door
henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985 (gelezen 4178 keer)
Falkenberg
Offline
Berichten: 4051
D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Gepost op:
02 September 2014, 15:39:16 »
Zo te zeggen als bijvangst bij
D236 Nord West Express
heb ik hier een leuke samenstelling met drie maatschappijen die straks mooi achter de nieuwe NS 1200 past. De Skandinavie Holland Express reed vanaf 1984 niet meer naar Hoek van Holland, maar naar Amsterdam. In Bad Bentheim werden de wagens voor Hoek van Holland afgekoppeld (deze reden met de D344 verder) en werd een ICR BKD bijgeplaatst. Daarna, dus de hele rit in Nederland, zag de trein er zo uit:
zes wagens, net 2 meter lang.
dirkjan
Gelogd
Arnold
Offline
Berichten: 1715
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #1 Gepost op:
02 September 2014, 15:47:56 »
Leuk treintje. Gaan we ook maar eens maken. Dank!
Arnold
Gelogd
Patrick Boer
Offline
Berichten: 2629
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #2 Gepost op:
02 September 2014, 19:48:11 »
Zeg dat wel, zeker een leuk treintje
Gr. Patrick
Gelogd
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.
A man's got to know his limitations!!!
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #3 Gepost op:
02 September 2014, 20:03:57 »
Hele fraaie stam! Even een vraag voor de afwisseling : kon in 1985 de BDK ook nog een Plan E RD zijn en ik neem aan dat af en toe er ook nog een groen rijtuig in de stam voorkwam?
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Falkenberg
Offline
Berichten: 4051
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #4 Gepost op:
02 September 2014, 20:33:14 »
Een plan E RD heb ik op foto's niet gezien. Statistisch kon een groene DB voorkomen, maar ook die ontbreekt op de foto's.
dirkjan
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2810
Twentelijn 1968-1980
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #5 Gepost op:
27 September 2014, 15:03:05 »
Kunnen hiervoor ook Bm232's worden ingezet? Reden die door elkaar, of is het specifiek alleen Bm234?
Dito voor de ABm's: ook ABm 223 mogelijk?
Waarin verschillen de rijtuigen, behalve het grootteverschil in de ramen van de deuren?
«
Laatst bewerkt op: 27 September 2014, 15:05:57 door 1200blauw
»
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #6 Gepost op:
27 September 2014, 19:13:49 »
Andere verschillen tussen de Am202/ABm223/Bm232 en Am203/ABm225/Bm234 zijn onder meer de deuren in de kopwanden: bij Am202 etc. waren dit 4-delige vouwdeuren, bij Am203 etc. waren dit tweedelige schuifdeuren. Dit had te maken met een sterkere kopconstructie van de Am203 etc. waardoor de vouwdeuren niet meer toegepast konden worden. Daarnaast hadden de oudere rijtuigen hoge sluitseinen (zoals de Mitteleinstiegwagen), terwijl jongere rijtuigen halfhoge sluitseinen hadden (zoals de Silberlingen), maar ik meen dat ook bij de Am202 etc. al halfhoge sluitseinen toegepast, dus dat is niet Bauart-afhankelijk. En er zijn zelfs rijtuigen geweest die zowel hoge als halfhoge sluitseinen hadden! Op het Drehscheibe-foren heb ik ooit een foto van een (blauw) A-rijtuig gezien waar dat nog op zichtbaar was, maar die kan ik nu niet zo snel terug vinden.
Verder zal er ook nog wel een massa technische verschillen geweest zijn die voor het blote oog niet zomaar zichtbaar zijn, de rijtuigen zijn immers meer dan 20 jaar gebouwd dus er zal nog wel eens wat veranderd zijn.
Oh ja: draaistellen: Am202 etc. met blokremmen (140 km/u), Am202 (maar niet ABm223 en Bm232) ook nog met blokremmen+magneetremmen (160 km/u), Am203 etc. met blokremmen (140 km/u) of met schijfremmen (160 km/u) en Am203 en Bm235 (en Dms905) met schijfremmen+magneetremmen (200 km/u). En voor de energieopwekking waren ook verschillende systemen in gebruik: er waren in ieder geval generatoren haaks op de wielen (met zo'n schuine stang buiten langs het draaistel) en asgeneratoren in gebruik, en mogelijk meer.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
1200blauw
Offline
Berichten: 2810
Twentelijn 1968-1980
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #7 Gepost op:
27 September 2014, 20:30:17 »
Zo'n verhaal had ik ook al googlend al gevonden, maar dan zo uitgebreid dat ik er uiteindelijk geen touw aan kon vastknopen. Dit is al veel beter. Maar nu toegespitst op de inzet in de D230: werden de rijtuigen door elkaar ingezet, of uitsluitend één soort, dus uitsluitend òf Am202/ABm223/Bm232 òf Am203/ABm225/Bm234 in één stam? Maw sluit gebruik van bijv. een Bm234 uit dat er een Am202 in voorkomt?
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #8 Gepost op:
27 September 2014, 22:26:03 »
Dat kan ik zo niet zeggen, daar is kennis van omlopen, stationeringen en dat soort dingen voor nodig, en die heb ik niet. Maar alle typen werden tot in de jaren '80 van/naar Nederland ingezet en de verschillende typen werden ook door elkaar ingezet, dus dat sluit niets uit.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Lolke Bijlsma
Offline
Berichten: 870
Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #9 Gepost op:
27 September 2014, 23:28:59 »
Alle varianten werden door elkaar gebruikt. De treinen naar Denemarken hadden vaak oude rijtuigen. Ik heb meer Bm232 dan de 234 in deze treinen gezien.
Groeten,
Lolke
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4051
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #10 Gepost op:
28 September 2014, 21:09:44 »
Nou, door de jaren heen zullen alle typen wel zijn ingezet, maar de ZP AU van 1984 geeft aan, dat de wagens die in de 230 reden van een centrale deursluiting moesten zijn voorzien en sneller konden rijden dan 140 km/h. Dat betekent alleen de typen Bm 234/5 en ABm 225, niet de oudere typen. Die konden qua omloop weer wel in de D236 naar Hoek vH.
dirkjan
Gelogd
1200blauw
Offline
Berichten: 2810
Twentelijn 1968-1980
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
«
Reactie #11 Gepost op:
04 October 2014, 09:42:02 »
Kijk, prettige info, dank!
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985