Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:32:08
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 14:20:45
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 14:20:34
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:13:09
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Martijn193
Vandaag om 13:22:11
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
  

Auteur Topic: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985  (gelezen 4175 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Gepost op: 02 September 2014, 15:39:16 »
Zo te zeggen als bijvangst bij D236 Nord West Express heb ik hier een leuke samenstelling met drie maatschappijen die straks mooi achter de nieuwe NS 1200 past. De Skandinavie Holland Express reed vanaf 1984 niet meer naar Hoek van Holland, maar naar Amsterdam. In Bad Bentheim werden de wagens voor Hoek van Holland afgekoppeld (deze reden met de D344 verder) en werd een ICR BKD bijgeplaatst. Daarna, dus de hele rit in Nederland, zag de trein er zo uit:


zes wagens, net 2 meter lang.

dirkjan

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #1 Gepost op: 02 September 2014, 15:47:56 »
Leuk treintje. Gaan we ook maar eens maken.  Dank!

Arnold

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #2 Gepost op: 02 September 2014, 19:48:11 »
Zeg dat wel, zeker een leuk treintje  (y)



Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #3 Gepost op: 02 September 2014, 20:03:57 »
Hele fraaie stam! Even een vraag voor de afwisseling : kon in 1985 de BDK ook nog een Plan E RD zijn en ik neem aan dat af en toe er ook nog een groen rijtuig in de stam voorkwam?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #4 Gepost op: 02 September 2014, 20:33:14 »
Een plan E RD heb ik op foto's niet gezien. Statistisch kon een groene DB voorkomen, maar ook die ontbreekt op de foto's.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #5 Gepost op: 27 September 2014, 15:03:05 »
Kunnen hiervoor ook Bm232's worden ingezet? Reden die door elkaar, of is het specifiek alleen Bm234?
Dito voor de ABm's: ook ABm 223 mogelijk?

Waarin verschillen de rijtuigen, behalve het grootteverschil in de ramen van de deuren?
« Laatst bewerkt op: 27 September 2014, 15:05:57 door 1200blauw »

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2014, 19:13:49 »
Andere verschillen tussen de Am202/ABm223/Bm232 en Am203/ABm225/Bm234 zijn onder meer de deuren in de kopwanden: bij Am202 etc. waren dit 4-delige vouwdeuren, bij Am203 etc. waren dit tweedelige schuifdeuren. Dit had te maken met een sterkere kopconstructie van de Am203 etc. waardoor de vouwdeuren niet meer toegepast konden worden. Daarnaast hadden de oudere rijtuigen hoge sluitseinen (zoals de Mitteleinstiegwagen), terwijl jongere rijtuigen halfhoge sluitseinen hadden (zoals de Silberlingen), maar ik meen dat ook bij de Am202 etc. al halfhoge sluitseinen toegepast, dus dat is niet Bauart-afhankelijk. En er zijn zelfs rijtuigen geweest die zowel hoge als halfhoge sluitseinen hadden! Op het Drehscheibe-foren heb ik ooit een foto van een (blauw) A-rijtuig gezien waar dat nog op zichtbaar was, maar die kan ik nu niet zo snel terug vinden.

Verder zal er ook nog wel een massa technische verschillen geweest zijn die voor het blote oog niet zomaar zichtbaar zijn, de rijtuigen zijn immers meer dan 20 jaar gebouwd dus er zal nog wel eens wat veranderd zijn. ;)

Oh ja: draaistellen: Am202 etc. met blokremmen (140 km/u), Am202 (maar niet ABm223 en Bm232) ook nog met blokremmen+magneetremmen (160 km/u), Am203 etc. met blokremmen (140 km/u) of met schijfremmen (160 km/u) en Am203 en Bm235 (en Dms905) met schijfremmen+magneetremmen (200 km/u). En voor de energieopwekking waren ook verschillende systemen in gebruik: er waren in ieder geval generatoren haaks op de wielen (met zo'n schuine stang buiten langs het draaistel) en asgeneratoren in gebruik, en mogelijk meer.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #7 Gepost op: 27 September 2014, 20:30:17 »
Zo'n verhaal had ik ook al googlend al gevonden, maar dan zo uitgebreid dat ik er uiteindelijk geen touw aan kon vastknopen. Dit is al veel beter. Maar nu toegespitst op de inzet in de D230: werden de rijtuigen door elkaar ingezet, of uitsluitend één soort, dus uitsluitend òf Am202/ABm223/Bm232 òf Am203/ABm225/Bm234 in één stam? Maw sluit gebruik van bijv. een Bm234 uit dat er een Am202 in voorkomt?

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2014, 22:26:03 »
Dat kan ik zo niet zeggen, daar is kennis van omlopen, stationeringen en dat soort dingen voor nodig, en die heb ik niet. Maar alle typen werden tot in de jaren '80 van/naar Nederland ingezet en de verschillende typen werden ook door elkaar ingezet, dus dat sluit niets uit.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #9 Gepost op: 27 September 2014, 23:28:59 »
Alle varianten werden door elkaar gebruikt. De treinen naar Denemarken hadden vaak oude rijtuigen. Ik heb  meer Bm232 dan de 234 in deze treinen gezien.

Groeten,
Lolke

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #10 Gepost op: 28 September 2014, 21:09:44 »
Nou, door de jaren heen zullen alle typen wel zijn ingezet, maar de ZP AU van 1984 geeft aan, dat de wagens die in de 230 reden van een centrale deursluiting moesten zijn voorzien en sneller konden rijden dan 140 km/h. Dat betekent alleen de typen Bm 234/5 en ABm 225, niet de oudere typen. Die konden qua omloop weer wel in de D236 naar Hoek vH.

dirkjan

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: D230 Skandinavie Holland Express zomer 1985
« Reactie #11 Gepost op: 04 October 2014, 09:42:02 »
Kijk, prettige info, dank!