Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Controlenummers NS 186 001 en verder  (gelezen 5421 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Controlenummers NS 186 001 en verder
« Reactie #15 Gepost op: 30 August 2014, 00:03:11 »
Simpelweg omdat tegenwoordig krachtvoertuigen (Rijtuigen hebben het al veel langer) heel Europa door rijden en dan is een uniforme nummering wel zo handig, zodat doublures voorkomen worden en eenvoudig zaken zoals bv afkomst van de lok te zien zijn.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Controlenummers NS 186 001 en verder
« Reactie #16 Gepost op: 30 August 2014, 07:26:03 »
Waar is dat voor nodig dan? Zijn ze bang voor gecopieerde, of namaaktreinen? ???
Tuurlijk joh  ::)
Gewoon voor eenduidige registratie. Zeker bij het huidige grensoverschrijdende verkeer.
Dan is het wel zo handig als iedereen eenzelfde systeem hanteert.
Denk maar aan computersystemen, planningssoftware etc.
Gr.
Eric

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Controlenummers NS 186 001 en verder
« Reactie #17 Gepost op: 30 August 2014, 10:54:44 »
Tuurlijk joh  ::)
Je kent het begrip sarcasme? Niet echt geloof ik.

Hoe dan ook, ik begrijp nog steeds niet waarom er dan een controle berekening in zou moeten zitten. Als er domweg een instituut is die unieke nummers uitdeelt, dan is dat voldoende. Controle berekeningen doe je normaal gesproken om fraude te herkennen of om (tik)fouten etc te onderscheppen, en dan met name bij gevoelige data, denk aan creditcards, bankrekeningnummers, maar ook bij computerdata ( crc checks etc). Ik snap dan ook niet waarom dit bij nummering van treinstellen/loks dan wel zou moeten, de noodzaak ontbreekt, of de reden waarom dit moet is nog niet boven water... er zit immers ook geen controlegetal in het kenteken van je auto...

Het enige is dat er iemand op elk station met een papiertje alle nummers van alles wat binnenkomt, met een potloodje opschrijft ofzo? Dan stel ik een rfid voor in elke wagen, en een sensor onder elk binnenkomend spoor ;) veel makkelijker.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2014, 11:04:34 door jowi »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Controlenummers NS 186 001 en verder
« Reactie #18 Gepost op: 30 August 2014, 11:14:03 »
Controle berekeningen doe je normaal gesproken ..........of om (tik)fouten etc te onderscheppen,
Dat is dan precies de enige reden waarvoor dat controlecijfer nodig is. Die nummers worden inderdaad vaak op een papiertje of telefonisch doorgegeven, en dan is het wel handig dat de computer kan herkennen of het wel een geldig getal is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Controlenummers NS 186 001 en verder
« Reactie #19 Gepost op: 30 August 2014, 17:28:23 »
Je kent het begrip sarcasme? Niet echt geloof ik.
Ik wel  ;D

En verder geef je zelf het antwoord al.
Het is nogal een verschil of je het hebt over internationaal inzetbare en overdraagbare voertuigen of over je auto.
Heeft niet zoveel nut om aan je kenteken een controle cijfer toe te voegen. Mijn auto gaat nou niet echt van hand tot hand waarbij het onduidelijk is waar hij uithangt.
Spoorwegmaterieel is dan echt wel van een hele andere orde.
Gr.
Eric

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Controlenummers NS 186 001 en verder
« Reactie #20 Gepost op: 30 August 2014, 21:15:32 »
Wie bepaald eigenlijk het (hoofd) nummer van de lok?
Want het verbaasd me eigenlijk dat 186 001 nog 'beschikbaar' is.

De loks die nu al rijden begonnen met 186 101.
Wat is daar de logica van?

Mogen de vervoerders dat zelf kiezen?
Dan zou de NS dus de 9184 x 186001 hebben en de DB de 9180 x 186001.
Dus hetzelfde lok nummer met alleen een ander landnummer.

Of bepaald de UIC ook het loknummer?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Controlenummers NS 186 001 en verder
« Reactie #21 Gepost op: 30 August 2014, 23:03:24 »
Nee het UIC nummer is het enigst geldige loknummer en met een verschillende landcode is dat dus feitelijk een verschillend nummer  ;)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Controlenummers NS 186 001 en verder
« Reactie #22 Gepost op: 30 August 2014, 23:14:32 »
Wat is daar de logica van?
Ziemon heeft het al gezegd, maar ik kan het zo 1, 2, 3 niet meer vinden, maar de eerste 100 nummers waren bedoelt voor de eerste serie TRAXX 2 MS. Echter zijn daar alleen varianten van geleverd aan de SBB en MRCE, allen alleen bedoelt voor dienst op Zwitserland en Italië, dus is die hele serie helemaal nooit als 186 gekomen, maar alleen als Re 484.
De huidige 186's komen van het 2E platform, net als de DC's en de dieselvarianten. De AC variant komt nog steeds van het 2 platform.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2014, 23:17:20 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Controlenummers NS 186 001 en verder
« Reactie #23 Gepost op: 31 August 2014, 00:01:13 »
Wie bepaald eigenlijk het (hoofd) nummer van de lok?
Want het verbaasd me eigenlijk dat 186 001 nog 'beschikbaar' is.

De loks die nu al rijden begonnen met 186 101.
Wat is daar de logica van?

Mogen de vervoerders dat zelf kiezen?
Dan zou de NS dus de 9184 x 186001 hebben en de DB de 9180 x 186001.
Dus hetzelfde lok nummer met alleen een ander landnummer.

Of bepaald de UIC ook het loknummer?

Hoi ,

Het UIC nummer  kun je vergelijken met chassisnummer van een auto en die is uniek voor ieder rijdend materieel.
de vervoerder of leasemaatschappij bepaald of er nog een apart nummer komt of niet.
Bijvoorbeeld ,pak de klaas hoeveel eigen nummers hebben ze en aan de zijkant staat de UIC nummer,
of de 186,in België de 2800 in Zwitserland 484, maar het zijn  de 186, er zullen er altijd voor zorgen om gelijke nummers te voorkomen.
Alleen België heeft een uitzondering op de regel,die gebruiken vaker de loc nummers meerdere keren,pak  bv de Vectron,
1800,dit nummer is vroeger ook al gebruik geweest bij de meer systeem loc van Alsthom die naar Keulen reed. :) ;)
Hopelijk heb je hier wat aan ,

mvg

Jo


 

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Controlenummers NS 186 001 en verder
« Reactie #24 Gepost op: 31 August 2014, 08:21:07 »
Niet alleen België, ook de DB heeft nummers dubbel gebruikt. Zo uit mijn hoofd in ieder geval 182 001-8, 182 011-7 en 182 021-6.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Controlenummers NS 186 001 en verder
« Reactie #25 Gepost op: 31 August 2014, 22:13:20 »
hoi Niels,

Dat klopt sinds de samenvoeging van DB en DR hebben ze er last van maar wordt steeds minder.
Doordat men met de nieuwe UIC nummers dit willen vermijden, om bij onderhoud de juiste lok met de juiste
onderdelen voorziet,want tijd is geld . ;)

Jo