Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
  

Auteur Topic: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting  (gelezen 6395 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Gepost op: 24 augustus 2014, 14:49:11 »
Beste mensen,

Sinds 1994 bezit ik een Roco Blokkendoos motorwagen (nieuwe stijl met kleine dakluchters). De motorwagen heeft ingebouwde verlichting van huis uit, en een decoderinterface.
Sinds kort heb ik een extra motorwagen gekocht met witte banen aan de zijkant. Echter deze Blokkendoos motorwagen heeft alleen verlichte kopseinen. Er is geen binnenverlichting. Hoe kan ik het beste binnenverlichting aanbrengen en ook de achterseinen laten werken? Dat was bij de versie uit 1994 ook het geval! Volgens mij moet het niet moeilijk zijn. Wat is jullie advies voor ombouw?

André
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2014, 15:17:15 door zuylen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2014, 15:41:35 »
Werkende sluitseinen in een Roco blokkendoos? Het kan zijn dat ik iets heb gemist, maar volgens mij hebben de Roco blokkendozen nooit werkende sluitseinen gehad.
In mijn eigen blokkendoos heb ik ze zelf ingebouwd, en ook de frontseinen vervangen door leds.
De interieurverlichting heb ik er juist helemaal uitgesloopt. Ik heb 5 rijtuigen. In drie daarvan zat binnenverlichting, maar daar ontbraken onderdelen aan. In de andere twee zat geen binnenverlichting. Omdat ik toch nooit in het donker rijd heb ik daarom alles er uit gesloopt.

Een aantal jaren geleden heb ik in RM een artikel gepubliceerd over de elektrische verbouwing van mijn blokkendoos. Daar staat het hele verhaal in. Als je interesse hebt, stuur me dan per pm je email adres, dan stuur ik het je toe.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2014, 16:23:12 »
Graag Klaas, daar maak ik graag gebruik van.
Overigens moet ik je corrigeren. De versie uit 1994 het jaar dat de vernieuwde motorwagen door Roco werd uitgeleverd, was er volledige verlichting met gloeilampjes in de motorwagen ingebouwd. De verlichting werd gedistribueerd via het rijtuig met behulp van lichtgeleiders. Nadeel van de verlichting, is dat de destijds toegepaste gloeilampjes veel warmte afgaven, waardoor de daken kromtrokken.  De verlichting wisselde met de rijrichting. Voor de rijtuigen had Roco mechanische schakelaartjes toegepast. Deze %$##! schakelaartjes waren krengen die voor extra weerstand zorgden op de trein. De meeste mensen hebben ze er nu allang uitgetrokken. Ik heb ze nog laten zitten. Maar nu wordt het toch de hoogste tijd voor een verbouwing met functiedecoder. Dan mot er gelijk ook maar ledverlichting in. Alleen dan moet de print iets aangepast worden om ook de seinverlichting op te laten lichten als de trein achteruit rijdt.
Kan het zijn dat ik ooit lampjes van je kreeg van een blokkendoos op Rail?
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2014, 16:24:49 door zuylen »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2014, 17:49:25 »
De Blokkendoos is nog heel lang geleverd met kopverlichting en binnenverlichting met gloeilampjes. Rode sluitseinen heb ik af fabriek nimmer gezien. Bij de laatste versies is wel sprake van kopverlichting met leds. Dat printje kan je gewoon bestellen en past ook in een 1994 Blokkendoos.
Zelf heb ik een deel van de blokkendozen van ledstrips voorzien en bij een ander deel heb ik de gloeilampjes in serie geschakeld. Kop- en sluitverlichting met leds wordt de volgende stap.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2014, 10:26:36 »
Ik heb het ook niet over rode sluitseinen gehad. Ik bedoelde dat de verlichting wisselt met de rijrichting. Dus als de motorwagen achteruit rijdt, dan moeten  de gele lampen aan de achterkant gaan branden. Dat is bij de nieuwe Blokkendoos die ik pas heb aangeschaft niet het geval. De oude uit 1994 heeft dit wel! En tja, inderdaad met gloeilampjes. ;)
Misschien was mijn omschrijving een beetje onduidelijk.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2014, 10:29:40 door zuylen »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2014, 10:58:00 »
Nee, maar Klaas had het juist wel alleen over de sluitseinen en vergiste zich dus niet.  :)

Ik begrijp eruit dat in zo'n recente set het gemotoriseerde rijtuig wel, maar het stuurstandrijruig geen kopverlichting heeft?
Ik heb nogal wat Blokkendoosrijtuigen (waren vaak in de aanbieding) en trof alleen kopverlichting aan in de rijtuigen met zo'n stuurstand over de volledige breedte, dus de modellen van het mBD of mCD motorrijtuig en van de mC (ook motorrijtuig, maar in model zonder aandrijving). De modellen van de rijtuigen met stuurstand en doorloopkop, dus met zo'n piepklein stuurstandje, hadden nooit kopverlichting. Binnenverlichting is er soms wel en soms niet.

Zoals gezegd, voor binnenverlichting heb ik eenvoudige ledstrips met gele leds gebruikt. Die kleur komt goed overeen met de gloeilampjes. Je ziet geen verschil in lichtkleur als je ze in dezelfde trein zet.
Waar kopverlichting aanwezig is, heb ik inmiddels decoders geplaatst. Is nog allemaal met gloeilampjes met de bijbehorende lichtlekkage. Digitale kop- en sluitverlichting met leds en dan op alle stuurstanden staat in de lijst 'projecten'.

Ik zag trouwens op de onderdelenlijsten dat ook bij de nieuwste uitgaven de verlichting nog steeds helemaal met lampjes is. Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2014, 11:19:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #6 Gepost op: 25 augustus 2014, 13:33:28 »
Nee, in de motorwagen de twee bijwagens zit helemaal geen verlichting meer in. Alleen de verlichting in het door Roco gemotoriseerde stuurstandrijtuig is de verlichting van de voorseinen behouden (met gloeilampje). De verlichting van de achterseinen die normaliter meeschakelde met de richting van de motorwagen is vervallen. Vandaar de vraag....
het oude gemotoriseerde rijtuig uit 1994 heeft dat wel, overigens ook met gloeilampjes en tevens binnenverlichting. (En het is allemaal nog origineel bij beide rijtuigen)
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2014, 13:35:31 door zuylen »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2014, 14:01:30 »
en ook de achterseinen laten werken?

Ik denk dat Klaas (ik in ieder geval wel) het woord achterseinen heeft geïntepreteerd als sluitseinen. Je bedoelt de frontseinen van het motorloze (in model) stuurstandrijtuig.
Je kan dezelfde onderdelen aanschaffen die er vroeger inzaten. Lichtgeleiders en afdekking waren altijd identiek, dus die zijn dan te bestellen. De print zal ook nog wel hetzelfde zijn, zodat een gloeilampje gemakkelijk is geplaatst.
Alleen lijkt het me aanbrengen van leds direct achter de frontseinen een stuk gemakkelijker en ook nogal rechtoe rechtaan. Klaas had ze geloof ik wel heel mooi op de print in de wagen geplaatst, zodat hij ze niet in de kap hoefde te plakken met alle draden vandien. Dus Klaas, fotootje?  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2014, 14:04:37 »
Ik denk dat Klaas (ik in ieder geval wel) het woord achterseinen heeft geïntepreteerd als sluitseinen.
Hoe kun je dat anders interpreteren? Achterseinen zijn rood, oftewel sluitseinen. Witte lampen zitten altijd voorop, in de rijrichting gezien. Dus kunnen geen achterseinen zijn.

Footootje volgt.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2014, 15:26:10 »
Ok, daar heb jij gelijk in! Ik zal ook proberen fotootjes te maken van beide treinstellen en de verlichting. Dan zie je gauw genoeg wat ik bedoel. Plaatjes schaffen meer duidelijkheid. Ik wilde niet als een betweter overkomen, zo bedoelde ik het dus niet. Ik wil alleen aangeven dat Roco verschillende soorten äfleveringstoestanden in de verlichting" had. Het enige wat ik wil is de verlichting die het treinstel uit 1994 had, ook monteren in het nieuwe recente exemplaar. ;) De Preisertjes moeten tenslotte kunnen lezen in het treinstel bij nacht. ;D Bij het ene treinstel kan dat wel. Nu nog het andere treinstel. En dan zou ik de verlichting zoals bij het treinstel aan de achterkant ook mee willen laten schakelen. Net als dat oudere treinstel. Dat is wat ik eigenlijk bedoel.

Ik heb het oudere treinstel laatst nog open gemaakt en zag dat de print extra lampjes herbergde. Ik zal eens kijken of dat bij het nieuwe treinstel ook zo gemaakt kan worden. Neem aan dat de print niet zodanig is aangepast dat dit allemaal niet meer kan.
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2014, 15:33:28 door zuylen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2014, 15:35:17 »
De originele binnenverlichting werkt met een gloeilampje. Het licht daarvan wordt door het rijtuig verspreid door twee trapvormige perspex blokjes. ik heb 3 rijtuigen waar zo'n verlichting in zat. Maar in elk rijtuig ontbrak één van die perspex blokjes. Nadat ik de importeur daarover had aangeschreven kreeg ik één blokje thuisgestuurd, terwijl ik had aangeven dat ik er drie miste. Omdat ik nog twee rijtuigen heb waar geen verlichting is zat, heb ik die maar uit alle rijtuigen gesloopt.

Andre, je had aangegeven dat je interesse hebt in dat artikel, maar ik zit nog op een email adres te wachten.

Hier alvast twee foto's die laten zien hoe ik de front- en sluitseinen heb aangepast.

 

« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2014, 15:39:49 door Klaas Zondervan »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2014, 15:46:03 »
Aha,
natuurlijk ik zal mijn email direct geven. Alleen weet ik niet meer hoe ik iemand een persoonlijk bericht moet sturen ::) Als het goed is heb je nu een PM van mij!
Andre
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2014, 15:50:10 door zuylen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2014, 15:49:15 »
In mijn bericht op mijn naam klikken. De rest wijst zich vanzelf.

PS: ik zie dat je het al gevonden hebt. ;D

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2014, 15:50:45 »
Heb je mijn PM al ontvangen?
André (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Nieuwe Roco Blokkendoos motorwagen wil verlichting
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2014, 15:52:57 »
Geen lichtlekkage van de rode leds Klaas?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.