Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Grensverkeer  (gelezen 7078 keer)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Grensverkeer
« Gepost op: 18 augustus 2014, 22:05:38 »
In het kleine Franse grensstadje Saint Laurent is er een nieuw gesprek van de dag. Sinds het opblazen van de Rijnbruggen door het terugtrekkende Duitse leger is er geen treinverkeer mogelijk met Duitsland. Vele inwoners van Saint Laurent vinden dit prima.


Het recentelijk oorlogsverleden heeft ook in Saint Laurent diepe sporen achtergelaten, de herinnering aan de eerste wereldoorlog is nog levendig mede door de restanten van een oud fort van de Marginotlinie even buiten het dorp. De oude slager Legrande is de grootste stemmingmaker van allemaal. Hij loopt her en der te verkondigen dat hij zich de Frans- Duitse oorlog van 1870 zich nog goed kan herinneren.

Maar nu het nu! Het is 1957, West Europa is verenigd in zijn angst voor het Oostblok en ook economisch heeft het zich verenigd. In 1952 is de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal opgericht en al deze factoren hebben er toe geleidt dat de spoorverbinding tussen Offenburg en Saint Laurent door middel van een nieuwe spoorbrug is hersteld.

Vanuit het kopstation Heussenstein,
Heussenstein zal er een regelmatige dienstregeling gereden worden naar Saint Laurent en het Franse achterland.


En op een mooie dag in september rijdt er voor het eerst in 12 jaar een trein vanuit Duitsland weer het grensstation Saint Laurent binnen. Overeengekomen is dat de DB zal de dagelijkse dienst gaan verzorgen door een railbus.


Even later komt de trein bestuurd door Franz langs het perron tot stilstand, na vertrek uit Heussenstein is er in Offenburg een extra bijwagen bijgeplaatst. Na een korte stop zal de trein de terugreis hervatten.

Groet, Gert-Jan

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Grensverkeer
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2014, 10:17:51 »
Een mooie eerste rit Gert-Jan!

Dat er nog maar vele mogen volgen.

Leuk verhaal ook trouwens.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Grensverkeer
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2014, 20:49:17 »
De railbus is weer goed in Heußenstein aangekomen!

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Grensverkeer
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2014, 21:44:18 »
Er is een nieuwe trein onderweg vanuit Heußenstein!

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Grensverkeer
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2014, 17:24:14 »
Grensverkeer (2)

Vanuit Heussenstein klik hier rijden er tegenwoordig een aantal treinen per dag naar Saint Laurent. De heropening van de lijn kent de nodige problemen. Zo is het goederenvervoer nog niet opgestart vanwege infrastructurele problemen en plannen om een rechtstreekse trein naar Strasbourg te laten rijden worden door de SNCF directie nog niet ondersteunt.

 
Op het grensstation staat de trein te wachten op de aansluitende trein vanuit Heussenstein.

 
Henri en Pierre zijn bezig met de laatste controle voor de locomotief.


De Duitse locomotief is net de Rijnbrug gepasseerd als langzaam de druk wegvalt en de hele trein tot stilstand komt.


Machinist Wilhelm en stoker Gunther staan te overleggen: “ Wilhelm wat gaan we nu doen, geen idee Gunther, het lijkt erop dat er een leiding is gesprongen”. Denk je dat we op eigen kracht  hiervandaan komen? Ik denk het niet Gunther, we moeten op zoek naar hulp”.

Ondertussen is er ook een keurig geklede heer aangeschoven bij het gesprek: “Heren! Denken jullie dat we de aansluiting naar Strasbourg nog gaan halen? Ik denk het niet meneer, de locomotief heeft geen druk meer. Maar wat nu? Ik ben onderweg naar een belangrijke vergadering in Strasburg vanwege landbouwsubsidies”.
Helaas het is niet anders meneer, ik zie verderop een baanwachtershuis. Ik hoop dat ik vanuit daar een hulp lokomotief kan regelen.

Gert-Jan



g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Grensverkeer
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2014, 10:52:57 »
Grensverkeer (30)

In het kantoor van de stationschef van Saint Laurent gaat te telefoon. Hallo! Hallo hier Wilhelm, de machinist van de vertraagde trein uit Heussenstein.
klik hier

Hallo Wilhelm, goed dat je belt, waarom zijn jullie zo laat?
We staan op de helling vlak na de Rijnbrug en de druk van de locomotief is weggevallen. Kunnen jullie een sleeploc sturen. Komt goed, ik stuur de rangeerloc van het station jullie richting op.



Maurice arriveert bij de stilgevallen trein.

Op de helling aangekomen overziet Maurice, de machinist van de stationsloc de situatie. Hoi, Wilhelm. Mijn locomotief gaat nooit die hele trein de helling op kunnen trekken. De beide machinisten besluiten om de stoomloc op een nabijgelegen industriespoortje te zetten. En dan de trein naar Saint Laurent te slepen.


De stoomloc staat op het zijspoor.


Met een grote vertraging komt de trein binnen op spoor 2. Wat een heugelijke dag had moeten worden eindigt voor alle betrokkenen in een deceptie. De eerste aansluiting naar Strasbourg is gemist. Met name de Heussensteinse politici die in Strasbourg een vergadering zouden bijwonen zijn hierover zeer verbolgen.


Even later vertrekt de personentrein weer richting Duitsland, enige tijd later gevolgd door een diesellocomotief uit Offenburg met de stoomloc op sleeptouw.

Groet, Gert-Jan


g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Grensverkeer
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2014, 11:43:30 »
Grensverkeer 4

Nu het personenvervoer tussen Heussenstein (Brd) en Saint Laurent (Fr) naar volle tevredenheid is hervat is er overleg geweest tussen de directies van de DB en de SNCF. De beslissing is genomen om de lijn ook in te gaan zetten voor licht goederenvervoer. Om zo de hoofdlijnen tussen Duitsland en Frankrijk te ontlasten.

Goederentreinen zullen in Saint Laurent wisselen van locomotief.


Het Duitse treinpersoneel staat te wachten op perron 2 in afwachting van de Franse trein.


De Franse loc staat op een zijspoor en nadat aan alle veiligheidstests is voldaan wacht de trein op het vertreksignaal.
 
De stoomloc rijdt weer als een zonnetje na de opknapbeurt in Heussenstein klik hier en Schwarzburg.
Op volle vaart door de rijnvallei!

Groet, Gert-Jan




SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Grensverkeer
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2014, 21:46:13 »
Prachtige foto's weer, Gert-Jan  (y)

De trein is inmiddels in Heußenstein aangekomen

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Grensverkeer
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2014, 17:57:54 »
Grensverkeer 5

De euforie rond het heropenen van de internationale verbinding, Saint Laurent- Heussenstein Heussenstein via Offenburg is afgenomen. Een Franse actiegroep onder aanvoering van de zelfbenoemde oud verzetstrijder Legrande bepaald behoorlijk de stemming in Saint Laurent. Met name de doordeweekse treinen vervoeren maar een handvol passagiers per dag. Besloten is dan ook om de railbus indien nodig goederenwagens mee te laten nemen.


Bij de goederenloods rangeert de Franse diesellocomotief.


Er wordt een gesloten goederenwagen naar het omloopspoor gesleept.


Na het omlopen wordt de wagen op spoor 2 geplaatst in afwachting van de railbus.


Franz, de machinist van de railbus moppert flink als hij ziet dat er een goederenwagon meegenomen moet worden naar Heussenstein. Een onzeker ogende jonge dame wordt bij het verlaten van de trein opgemerkt door de Franse douaniers.


En terwijl de railbus vertrekt naar Duitsland wordt de jonge dame meegenomen voor verhoor.

Groet, Gert-Jan

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Grensverkeer
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2014, 20:49:55 »
Ja, die dame kennen we volgens mij uit een ander draadje. Voor het laatst gezien in Hatzum dacht ik, in verdachte omstandigheden.

Aha, 'the plot thickens'?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Grensverkeer
« Reactie #10 Gepost op: 02 november 2014, 15:16:19 »
Grensverkeer 6

Rustig rijdt Franz met een enkele railbus door de Rijnvallei op weg naar Saint Laurent. Aan boord van de trein zijn geen passagiers.


Bij de onbewaakte overweg toetert hij naar een auto die staat te wachten.

In een flits ziet Franz dat het spoor verzakt is na de overweg, tijd om te reageren heeft hij niet meer.


Na enige tijd komt de railbus tot stilstand naast het spoor, Franz komt met de schrik vrij. Ook de gendarmerie is snel ter plaatse.

Groet, Gert-Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Grensverkeer
« Reactie #11 Gepost op: 02 november 2014, 15:52:22 »
Dat is niet zo mooi.
Ben benieuwd hoe en wat men in the middle of nowhere gaat uitspoken om zowel de railbus als de rails weer terug in het gareel te krijgen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Grensverkeer
« Reactie #12 Gepost op: 03 november 2014, 20:54:48 »
Het ongeluk met de Railbus is niet zonder gevolgen gebleven in Heußenstein...
Heußenstein : HO, DB 1957

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Grensverkeer
« Reactie #13 Gepost op: 04 januari 2015, 08:40:48 »
Grensverkeer

Wat vooraf ging: Het bekende Hatzummer oplichtersduo: B. Jelsema en “meesterbrein” Natasja zijn in Heussenstein opgedoken. Het uiteindelijke plan is om via Frankrijk naar Spanje te reizen. Om de grensbewaking te testen sturen de twee een op Natasja lijkende lokale serveerster van de Biergarten over de grens met een koffer vol belangrijke papieren en valuta. Helaas voor het duo wordt Helga bij binnenkomst in Saint Laurent meteen opgepakt.


Toe het nieuws van de arrestatie in Heussenstein bekend werd, is besloten dat B. Jelsema een poging zou doen om de zaak recht te zetten (de koffer te bemachtigen). Op het station van Heussenstein stond een trein gereed getrokken door een V 80, voor de reis naar Frankrijk. Totdat het bericht binnenkwam van een ontsporing in de Rijnvallei.


Vorsther Derks klik hier zag zijn kans schoon om een lange autorit te maken met zijn roze cabrio en bood Boris Jelsema aan om per auto naar Saint Laurent te reizen. Dit aanbod werd door de beruchte Fries meteen aangenomen in de hoop dat zijn aankomst in Frankrijk minder zou opvallen per auto dan per een  bijna lege trein. Hij wist echter niet welke auto Vorsther Derks bezit.


Derks en Jelsema arriveren zonder problemen in Saint Laurent alwaar B. Jelsema verneemt dat het internationale opsporingsbevel tegen hem is ingetrokken en alle aanklachten tegen zijn persoon zijn vervallen. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat hij het slachtoffer is geworden van een mooie vrouw van wie het vermoeden bestaat dat ze aan het hoofd staat van een misdaadorganisatie. En als ondernemer en politicus in een Havenstad was hij de uitgelezen persoon om in te palmen.


Vorsther Derks en Helga verlaten het douanekantoor om terug te reizen naar Heussenstein. Boris Jelsema zal terugreizen naar Hatzum alwaar hij geen ambities meer heeft in de lokale politiek en benoemd wordt als directeur van koelhuis Noord. 

Fin/ einde.