Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 19:34:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!  (gelezen 49856 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #180 Gepost op: 11 January 2015, 14:05:05 »
De NS had beter kunnen kiezen om alle DDM 1,2 en 3 compatibble met elkaar te maken.
De mDDM er uit, en de tractie laten leveren met de lok's 1800 of 1700.
En dan 8 of 10 delig in Intercity uitvoering.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #181 Gepost op: 11 January 2015, 15:13:49 »
Dat compatible maken is nog niet zo'n eenvoudige zaak, vooral gezien de verschillen tussen DDM-1+1800 en DDM-2/3+1700. En wat ga je dan aan elkaar gelijk maken? Ten opzichte van elkaar zit je met een verschillend deursysteem, bij de DDM-1 met een eenvoudiger remsysteem (geen EP-rem en maar 1 remcilinder per draaistel), de 1800 kan niet werken met de EP-rem van de DDM-2/3 en tot slot is het gebruik van de stuurstroom tussen beide anders. De beroerde ervaringen met 1700+DDM-1 geven al aan dat je het met een houtje/touwtje-oplossing niet gaat redden en een structurele aanpak beter zal werken.

Wil je de rijtuigen compalible maken, dan zul je DDM-1 gelijk moeten maken aan DDM-2/3. Dat houdt in: deursysteem aanpassen, alle remapparatuur vervangen en de draaistellen wijzigen zodat er twee remcilinders op zitten, de Bvk-cabines gelijk maken aan de DDAR-Bvk en de ATB-fase 3 vervangen door een ATB-fase 4. En tot slot: geen 1800den gebruiken, uitsluitend 1700den.

Gezien de beperkte levensduur die de DDM-1 rijtuigen nog rest, lijkt me deze investering wellicht niet lonend.
Groetjes,
Emiel

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #182 Gepost op: 11 January 2015, 19:07:23 »
Ik denk dat de afschrijving op 50 motorrijtuigen mDDM groter is dan de afschrijving van 75 bakjes en een dozijn e-locs... nog afgezien van dat je zoveel IC-materieel eigenlijk helemaal niet nodig hebt.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #183 Gepost op: 12 January 2015, 20:35:06 »
En dan mis je nog een paar honderd rijtuigen. Of heeft de NS opeens 92 x 7 (of 9) rijtuigen? Ze staan zeker ergens in een loods.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #184 Gepost op: 12 January 2015, 21:20:30 »
Je houdt dan wat stuurstandrijtuigen over ja, maar met die van DDM-1 kun je sowieso al niks in dat eventuele project.
Of je moet ze ombouwen tot gewoon rijtuig, geld speelt immers toch geen rol... ;)

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #185 Gepost op: 12 January 2015, 22:26:28 »
Hierin heb gelijk,lok voor en lok achter trek-trekcombi,dan hoef niet veel te veranderen.
Als men toch geld in overvloed eraan uitgeeft.

Gr,Jo

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #186 Gepost op: 12 January 2015, 22:40:04 »
Zoals de Belgen dat deden met de nieuwe M6 rijtuigen.
Met een reeks 21 of 27 voor en achter.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #187 Gepost op: 12 January 2015, 22:48:50 »
Juist Jos ,zou toch te gek zijn ,als dat in Nederland niet ook zou kunnen. :)
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 16:18:10 door guest7823. Reden: citaat verwijderd wegens directe onderposting »

DJMusic

  • Gast
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #188 Gepost op: 19 January 2015, 15:29:03 »
De afwezigheid van een wc was de reden, verder voldoen de SLT voor zover ik weet.

Ben ik het mee eens. Vind het tot op heden jammer van die ontbrekende WC (hoewel een aanwezige WC ook niet altijd wat zegt; heb een keer bijna anderhalf uur mijn plas op moeten houden op de Vechtdallijnen omdat één van de moderne Stadlers een WC-storing had en met mijn blaas is dat erg naar als je het zolang moet ophouden) maar verder ben ik zeer tevreden over de SLT's. Op de ontbrekende WC's na zijn het heerlijke treinen naar mijn mening :) Van mij hadden ze een vervolgbestelling mét WC's mogen doen. Hoewel ik die Stadler-treinen ook heerlijk vind, dus die zie ik ook graag tegemoetkomen nu :)

guest7823

  • Gast
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #189 Gepost op: 19 January 2015, 16:22:31 »
Even wat berichten verwijderd. Gaarne discussie geciviliseerd houden en eventuele opmerkingen over moderatie via PB naar de BNLS moderatoren.

Paul Bender, team BNLS moderatoren

DJMusic

  • Gast
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #190 Gepost op: 19 January 2015, 19:51:37 »
Even wat berichten verwijderd. Gaarne discussie geciviliseerd houden en eventuele opmerkingen over moderatie via PB naar de BNLS moderatoren.

Paul Bender, team BNLS moderatoren

Ik zei dat er iets teveel rekening werd gehouden met opstaan voor ouderen in een trein/bus/tram, terwijl nooit gedacht wordt aan jongeren met een ziekte (of ziektebeperking). Beetje vreemd dat het nu verwijderd is onder het mom van "discussie over moderatie". Bij deze dus nogmaals mijn statement.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #191 Gepost op: 19 January 2015, 20:10:47 »
Nee, je zei heel iets anders in het bericht dat ik heb verwijderd. Daar zal ik je vanavond of morgen een bericht over sturen, per Pb.
Als je eerder alleen geplaatst had, wat je nu schrijft, was er niets aan de hand geweest.
Dan stel ik dringend voor dat we deze discussie nu verder stoppen. Je mag me wel een Pb sturen, maar dus niet meer op het forum.
En verder graag de REAGEER-knop gebruiken, en niet de CITAAT-knop, anders komen alle berichten dubbel op het forum te staan, zoals in je bericht hierboven.

Gr, Berr
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 20:12:24 door Bert van Gelder »

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #192 Gepost op: 10 February 2015, 17:30:02 »
Voor de liefhebbers: Er zullen 11 vierdelige stammen DDM-1 op de baan komen. Ik herhaal, DDM-1! Dus naast de terugkeer van DD-AR nu ook de terugkeer van de oerdubbeldekker. Revisie gaat plaatsvinden in de zaanstraat, en naar ik begrepen heb wordt de eerste stam eind dit jaar pas verwacht.

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #193 Gepost op: 10 February 2015, 18:22:29 »
en dat hoorde je in Maastricht Arjen ??  :P :P :P :P :P

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: NS zet oude treinen (dubbeldekkers) in!
« Reactie #194 Gepost op: 10 February 2015, 18:58:54 »
Heb de geruchten ook gelezen op Facebook. Zelfs wilde verhalen dat ze i.c.m. TRAXX loccen zouden gaan rijden. Dat laatste geloof ik sowieso niet veel van daar de investeringen die daarvoor gedaan moeten worden mij niet echt realistisch lijken voor een tijdelijke inzet. En of DDM-1 daadwerkelijk weer ingezet gaat worden is naar mijn weten nog nergens officieel bevestigd.