Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 21:34:07
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Stromberg 380 x 180  (gelezen 1702 keer)

Nebu

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Stromberg 380 x 180
« Gepost op: 11 August 2014, 01:06:41 »
Hallo allemaal,

De laatste tijd is het weer gaan kriebelen om dan toch eens een mooie baan te gaan bouwen.
Ik wou het in ieder geval allemaal op 1 niveau houden geen klimspiralen. Al mijn plannen met klimspiralen werden nogal gecompliceerd.
Ik denk dat dat voornamelijk ook komt omdat ik de baan wil bouwen op mijn zolder en daardoor erg beperkt ben in de hoogte vanwege een schuin dak.
1 compromis wat ik daarvoor al heb moeten maken is dat de baan koffietafel hoogte komt te liggen, omdat ik anders heel veel oppervlakte zou moeten inleveren.
Misschien dat ik hem later nog eens kan verhuizen naar een andere plek.

Dit is wat ik bedacht heb:


Ik kan de baan van voren, links en van achteren goed benaderen, van rechts niet.
Het 'schaduw station', boven in het baanplaan, zal uiteindelijk niet zichtbaar zijn. Ik ben van plan daar een bergachtige omgeving te bouwen.

Ik rij digitaal met een multimaus, gebruik rocoline rails zonder bedding, en ga de wissels aansturen met servo's via de ondervloer, daarom wil ik ook snel de rails vastlijmen.
Ik zou uiteindelijk heel graag e.e.a. automatisch willen laten rijden, maar daar heb ik nog helemaal geen kaas van gegeten.
Ik wil er in ieder geval wel alvast rekening mee houden door alvast op de juiste plaatsen isolatoren te gaan plaatsen, zodat ik later met bezetmelders kan gaan werken.
Ik zou het bijzonder vervelend vinden als ik stukken weer los moet gaan breken om later de isolatoren in te gaan bouwen, maar aangezien ik hiermee geen ervaring heb, ben ik bang dat ik daar wat over het hoofd zie.
In het baanplan heb ik door middel van secties een opzet gemaakt waar ik de isolatoren zou willen gaan plaatsen, maar ik ben zeer benieuwd of ik dat anders zou moeten doen.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties, helemaal of mijn veronderstellingen over geautomatiseerd rijden en het plaatsen van isolatoren een beetje hout snijden.

M.v.g.
Wim

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Stromberg 380 x 180
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2014, 07:51:16 »
Hallo Wim
Ik wil er in ieder geval wel alvast rekening mee houden door alvast op de juiste plaatsen isolatoren te gaan plaatsen, zodat ik later met bezetmelders kan gaan werken.

Verstandig om nu al rekening mee te houden. Het principe ziet er goed uit. Je moet nog wel goed kijken naar de indeling. Als ik aanneem dat de verschillende kleuren "blokken" zijn, dan zie ik wissels binnen de blokken. Wissels altijd buiten de blokken plaatsen.

Binnen de blokken moet je nog rekening houden met 2 of 3 secties. Dat wil zeggen: bij twee secties: een rem-/inmeldsectie en een stopsectie en bij drie secties: een vrije baan, een inmeld-/remsectie en een stopsectie. De lengte van de secties voor de stopsectie zou ik minimaal 1 rechte raillengte (230mm) aan houden. Waar je perronsporen gaat maken zou ik meer dan 3 secties maken minimaal 6 of zo. Dat kan nog wel eens handig zijn :) Je kan dan namelijk altijd nog het lange perronspoor opdelen in meerdere blokken. Dan kan je twee treinen achter elkaar langs het spoor zetten.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!