Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 07:05:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:38:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 00:41:33
Roco wagon openen door ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
  

Auteur Topic: Stromberg 380 x 180  (gelezen 1703 keer)

Nebu

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Stromberg 380 x 180
« Gepost op: 11 August 2014, 01:06:41 »
Hallo allemaal,

De laatste tijd is het weer gaan kriebelen om dan toch eens een mooie baan te gaan bouwen.
Ik wou het in ieder geval allemaal op 1 niveau houden geen klimspiralen. Al mijn plannen met klimspiralen werden nogal gecompliceerd.
Ik denk dat dat voornamelijk ook komt omdat ik de baan wil bouwen op mijn zolder en daardoor erg beperkt ben in de hoogte vanwege een schuin dak.
1 compromis wat ik daarvoor al heb moeten maken is dat de baan koffietafel hoogte komt te liggen, omdat ik anders heel veel oppervlakte zou moeten inleveren.
Misschien dat ik hem later nog eens kan verhuizen naar een andere plek.

Dit is wat ik bedacht heb:


Ik kan de baan van voren, links en van achteren goed benaderen, van rechts niet.
Het 'schaduw station', boven in het baanplaan, zal uiteindelijk niet zichtbaar zijn. Ik ben van plan daar een bergachtige omgeving te bouwen.

Ik rij digitaal met een multimaus, gebruik rocoline rails zonder bedding, en ga de wissels aansturen met servo's via de ondervloer, daarom wil ik ook snel de rails vastlijmen.
Ik zou uiteindelijk heel graag e.e.a. automatisch willen laten rijden, maar daar heb ik nog helemaal geen kaas van gegeten.
Ik wil er in ieder geval wel alvast rekening mee houden door alvast op de juiste plaatsen isolatoren te gaan plaatsen, zodat ik later met bezetmelders kan gaan werken.
Ik zou het bijzonder vervelend vinden als ik stukken weer los moet gaan breken om later de isolatoren in te gaan bouwen, maar aangezien ik hiermee geen ervaring heb, ben ik bang dat ik daar wat over het hoofd zie.
In het baanplan heb ik door middel van secties een opzet gemaakt waar ik de isolatoren zou willen gaan plaatsen, maar ik ben zeer benieuwd of ik dat anders zou moeten doen.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties, helemaal of mijn veronderstellingen over geautomatiseerd rijden en het plaatsen van isolatoren een beetje hout snijden.

M.v.g.
Wim

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Stromberg 380 x 180
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2014, 07:51:16 »
Hallo Wim
Ik wil er in ieder geval wel alvast rekening mee houden door alvast op de juiste plaatsen isolatoren te gaan plaatsen, zodat ik later met bezetmelders kan gaan werken.

Verstandig om nu al rekening mee te houden. Het principe ziet er goed uit. Je moet nog wel goed kijken naar de indeling. Als ik aanneem dat de verschillende kleuren "blokken" zijn, dan zie ik wissels binnen de blokken. Wissels altijd buiten de blokken plaatsen.

Binnen de blokken moet je nog rekening houden met 2 of 3 secties. Dat wil zeggen: bij twee secties: een rem-/inmeldsectie en een stopsectie en bij drie secties: een vrije baan, een inmeld-/remsectie en een stopsectie. De lengte van de secties voor de stopsectie zou ik minimaal 1 rechte raillengte (230mm) aan houden. Waar je perronsporen gaat maken zou ik meer dan 3 secties maken minimaal 6 of zo. Dat kan nog wel eens handig zijn :) Je kan dan namelijk altijd nog het lange perronspoor opdelen in meerdere blokken. Dan kan je twee treinen achter elkaar langs het spoor zetten.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!