Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:27:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Karben
Vandaag
om 21:27:58
Rondom Charlois
door
Arjen52
Vandaag
om 21:23:10
Rangeren met een pec
door
j.ossebaar
Vandaag
om 21:17:31
Märklin 2025
door
henk
Vandaag
om 21:15:08
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 21:09:06
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
henk
Vandaag
om 21:08:53
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Duvel
Vandaag
om 20:40:07
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:32:55
NS 8100 in 0
door
rolfm
Vandaag
om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels
door
Frits C
Vandaag
om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers?
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 19:59:27
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
Vandaag
om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 18:43:56
Bauarbeiten im gange
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 17:59:44
Lasersnijder voor karton
door
Frits C
Vandaag
om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Voske
Vandaag
om 16:37:31
De Projecten van RetroJack
door
741230
Vandaag
om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt
door
Ronald69
Vandaag
om 15:59:21
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
laurent
Vandaag
om 14:33:40
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 14:14:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Opknappen oude ketelwagen Trix Express
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Opknappen oude ketelwagen Trix Express (gelezen 2658 keer)
wob
Offline
Berichten: 2969
Aachenau West
Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Gepost op:
10 August 2014, 22:36:29 »
Als kind kreeg een BP-ketelwagen van Trix Express. Het was indertijd een heel mooi model. Het is mijn oudste model dat mijn latere overstap naar 2-rail DC nog overleefd heeft (inmiddels alweer 25 jaar geleden).
Maar volgens de (en mijn) hedendaagse normen kan het model niet meer mee. Het verfwerk is bovendien beschadigd. Maar het is wel een stukje nostalgie.
Kortom: Een mooie wagen voor een oefening in opknappen en weatheren.
Het onderstel en de keteleinden zijn van metaalspuitgietwerk. De rest is blik met uitzondering van de vuldop, aftap en remcilinder (?), die van kunststof zijn. De wagen is moeiteloos volledig te demonteren. Een knap staaltje werk van de toenmalige ingenieurs van Trix.
De wagen had ik indertijd al wel voorzien van Profikoppeling, maar nog niet van een kortkoppelmechaniek.
Dat was dus het eerste wat ik aan wilde pakken. Hiertoe moest eerst de oude koppelingshouder weggefreesd worden. Het Symoba kortkoppelmechaniek is vervolgens verlijmd met 2 componentenlijm.
Als kind had ik het verfwerk van het onderstel al eens bijgewerkt. Veel te dik. Ik heb die verf proberen te verwijderen, maar er blijven altijd resten zitten die de details verprutsen.
Het onderstel heb ik nu opnieuw geschilderd. Maar zo mooi als het oorspronkelijk geweest moet zijn, wordt het nooit meer. Vergelijk maar met de Esso ketelwagen die nog in originele laklaag zit.
Vervolgens is wagen geweatherd met krijt. Een probeerseltje want ervaringen met rollend materieel heb ik niet of nauwelijks.
Ten behoeve van de hechting is het model eerst in de haarlak gespoten.(Of dit een goede methode is weet ik overigens niet zeker). Toen met penseel en krijtslijpsel aan de slag (pastelkrijt van Talens type Rembrandt in de kleuren: sienna naturel, permanent rood, muisgrijs en zwart). Om de boel te fixeren heb ik vervolgens een spuitbus met matte transparante lak van Revell gebruikt.
Door de lak is de ketel mooi mat geworden. Maar bij het onderstel bleef er helaas weinig van de krijtvervuiling over. Misschien teveel lak gespoten? Het onderstel is daarom nogmaals met krijt vervuild. Zolang je het model daar niet beetpakt blijft de vervuiling wel zitten.
Waarom een model de ene keer wel mooi mat opdroogt en een andere keer niet, is me nog niet duidelijk. Heeft iemand tips?
Wat me in ieder geval wel duidelijk geworden is, is dat je voor een realistisch beeld beter weinig dan veel kunt vervuilen. Het is in ieder geval gemakkelijker.
Ik ben redelijk tevreden over het resultaat. Maar het is ondanks de verbeteringen een te grof model om geloofwaardig mee te kunnen op mijn baan, vind ik.
Weet iemand overigens wat de “uitsteeksels” zijn, links en rechts aan de kop van de ketel bij het bordes (waarvan er bij mijn model 1 is afgebroken)?
Groet, Bas
De ketelwagen vòòr de ingrepen in onderdelen uit elkaar. De profikoppeling zit met 2-componentenlijm vast aan de oorspronkelijke dissel.
Links het kortkoppelmechaniek van Symoba. Rechts is de oorspronkelijke houder reeds weggefreesd.
Het onderstel van de BP-wagen is opnieuw geschilderd, maar het verfwerk haalt het niet vergeleken met het originele van de Esso-wagen
Het voorlopig eindresultaat. (Niet geheel vergelijkbaar met de vorige foto, omdat het daglicht anders is).
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2969
Aachenau West
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #1 Gepost op:
11 August 2014, 10:20:08 »
Foto met belichting conform die van vòòr weathering
En nog een plaatje van bovenaf
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #2 Gepost op:
11 August 2014, 22:17:56 »
die uitsteeksels die je bedoelt zijn volgens mij sluitseinijzers. Leuke karretjes zijn dit he? er zat er een bij de trix-trein van mn opa, was altijd mn favoriete wagentjes want hij zag er zo mooi gedetailleerd uit. Achteraf valt dat toch tegen maar leuk is ie.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
wob
Offline
Berichten: 2969
Aachenau West
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #3 Gepost op:
12 August 2014, 20:51:52 »
Sluitseinijzers. Dat idee was ook al door mijn hoofd geschoten. Maar ze zitten slechts aan één zijde en om die reden vond ik het weer wat minder waarschijnlijk.
En jazeker: leuke wagens. Qua detaillering liep Trix in die tijd in de voorhoede. En ook mooi op schaal.
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2969
Aachenau West
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #4 Gepost op:
12 August 2014, 21:27:35 »
Ik heb het nog even nagekeken: Het model stond voor het eerst in 1959 in de catalogus. Een echte senior inmiddels.
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #5 Gepost op:
13 August 2014, 08:43:34 »
Geschrapt wegens kul...
«
Laatst bewerkt op: 13 August 2014, 08:52:08 door ivanzon
»
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #6 Gepost op:
13 August 2014, 10:27:21 »
ja klopt, meer modellen van duitse wagens hebben maar aan 1 kant sluitseinijzers, was me al eens opgevallen. Was verder overigens te lui om uit te zoeken of dat in t echt ook zo is en zo ja hoe dat dan ging als zo'n wagen achterop liep, dat mogen mensen met duitse treintjes maar mooi uitzoeken.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Opknappen oude ketelwagen Trix Express