Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rangeerbaan Molenhoek
door
Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025
door
Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon
door
Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange
door
741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje
door
V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag
door
Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI
door
william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
11 September 2025, 16:44:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Opknappen oude ketelwagen Trix Express
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Opknappen oude ketelwagen Trix Express (gelezen 2601 keer)
wob
Offline
Berichten: 2929
Aachenau West
Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Gepost op:
10 August 2014, 22:36:29 »
Als kind kreeg een BP-ketelwagen van Trix Express. Het was indertijd een heel mooi model. Het is mijn oudste model dat mijn latere overstap naar 2-rail DC nog overleefd heeft (inmiddels alweer 25 jaar geleden).
Maar volgens de (en mijn) hedendaagse normen kan het model niet meer mee. Het verfwerk is bovendien beschadigd. Maar het is wel een stukje nostalgie.
Kortom: Een mooie wagen voor een oefening in opknappen en weatheren.
Het onderstel en de keteleinden zijn van metaalspuitgietwerk. De rest is blik met uitzondering van de vuldop, aftap en remcilinder (?), die van kunststof zijn. De wagen is moeiteloos volledig te demonteren. Een knap staaltje werk van de toenmalige ingenieurs van Trix.
De wagen had ik indertijd al wel voorzien van Profikoppeling, maar nog niet van een kortkoppelmechaniek.
Dat was dus het eerste wat ik aan wilde pakken. Hiertoe moest eerst de oude koppelingshouder weggefreesd worden. Het Symoba kortkoppelmechaniek is vervolgens verlijmd met 2 componentenlijm.
Als kind had ik het verfwerk van het onderstel al eens bijgewerkt. Veel te dik. Ik heb die verf proberen te verwijderen, maar er blijven altijd resten zitten die de details verprutsen.
Het onderstel heb ik nu opnieuw geschilderd. Maar zo mooi als het oorspronkelijk geweest moet zijn, wordt het nooit meer. Vergelijk maar met de Esso ketelwagen die nog in originele laklaag zit.
Vervolgens is wagen geweatherd met krijt. Een probeerseltje want ervaringen met rollend materieel heb ik niet of nauwelijks.
Ten behoeve van de hechting is het model eerst in de haarlak gespoten.(Of dit een goede methode is weet ik overigens niet zeker). Toen met penseel en krijtslijpsel aan de slag (pastelkrijt van Talens type Rembrandt in de kleuren: sienna naturel, permanent rood, muisgrijs en zwart). Om de boel te fixeren heb ik vervolgens een spuitbus met matte transparante lak van Revell gebruikt.
Door de lak is de ketel mooi mat geworden. Maar bij het onderstel bleef er helaas weinig van de krijtvervuiling over. Misschien teveel lak gespoten? Het onderstel is daarom nogmaals met krijt vervuild. Zolang je het model daar niet beetpakt blijft de vervuiling wel zitten.
Waarom een model de ene keer wel mooi mat opdroogt en een andere keer niet, is me nog niet duidelijk. Heeft iemand tips?
Wat me in ieder geval wel duidelijk geworden is, is dat je voor een realistisch beeld beter weinig dan veel kunt vervuilen. Het is in ieder geval gemakkelijker.
Ik ben redelijk tevreden over het resultaat. Maar het is ondanks de verbeteringen een te grof model om geloofwaardig mee te kunnen op mijn baan, vind ik.
Weet iemand overigens wat de “uitsteeksels” zijn, links en rechts aan de kop van de ketel bij het bordes (waarvan er bij mijn model 1 is afgebroken)?
Groet, Bas
De ketelwagen vòòr de ingrepen in onderdelen uit elkaar. De profikoppeling zit met 2-componentenlijm vast aan de oorspronkelijke dissel.
Links het kortkoppelmechaniek van Symoba. Rechts is de oorspronkelijke houder reeds weggefreesd.
Het onderstel van de BP-wagen is opnieuw geschilderd, maar het verfwerk haalt het niet vergeleken met het originele van de Esso-wagen
Het voorlopig eindresultaat. (Niet geheel vergelijkbaar met de vorige foto, omdat het daglicht anders is).
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2929
Aachenau West
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #1 Gepost op:
11 August 2014, 10:20:08 »
Foto met belichting conform die van vòòr weathering
En nog een plaatje van bovenaf
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #2 Gepost op:
11 August 2014, 22:17:56 »
die uitsteeksels die je bedoelt zijn volgens mij sluitseinijzers. Leuke karretjes zijn dit he? er zat er een bij de trix-trein van mn opa, was altijd mn favoriete wagentjes want hij zag er zo mooi gedetailleerd uit. Achteraf valt dat toch tegen maar leuk is ie.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
wob
Offline
Berichten: 2929
Aachenau West
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #3 Gepost op:
12 August 2014, 20:51:52 »
Sluitseinijzers. Dat idee was ook al door mijn hoofd geschoten. Maar ze zitten slechts aan één zijde en om die reden vond ik het weer wat minder waarschijnlijk.
En jazeker: leuke wagens. Qua detaillering liep Trix in die tijd in de voorhoede. En ook mooi op schaal.
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2929
Aachenau West
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #4 Gepost op:
12 August 2014, 21:27:35 »
Ik heb het nog even nagekeken: Het model stond voor het eerst in 1959 in de catalogus. Een echte senior inmiddels.
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #5 Gepost op:
13 August 2014, 08:43:34 »
Geschrapt wegens kul...
«
Laatst bewerkt op: 13 August 2014, 08:52:08 door ivanzon
»
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #6 Gepost op:
13 August 2014, 10:27:21 »
ja klopt, meer modellen van duitse wagens hebben maar aan 1 kant sluitseinijzers, was me al eens opgevallen. Was verder overigens te lui om uit te zoeken of dat in t echt ook zo is en zo ja hoe dat dan ging als zo'n wagen achterop liep, dat mogen mensen met duitse treintjes maar mooi uitzoeken.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Opknappen oude ketelwagen Trix Express