Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:12:10
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 16:08:07
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:43:59
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 15:33:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:30:13
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Overstap naar HTM door Jelmer
Vandaag om 15:12:10
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:39:13
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
  

Auteur Topic: Opknappen oude ketelwagen Trix Express  (gelezen 2599 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • Aachenau West
Opknappen oude ketelwagen Trix Express
« Gepost op: 10 August 2014, 22:36:29 »
Als kind kreeg een BP-ketelwagen van Trix Express. Het was indertijd een heel mooi model. Het is mijn oudste model dat mijn latere overstap naar 2-rail DC nog overleefd heeft (inmiddels alweer 25 jaar geleden).
Maar volgens de (en mijn) hedendaagse normen kan het model niet meer mee. Het verfwerk is bovendien beschadigd. Maar het is wel een stukje nostalgie.
Kortom: Een mooie wagen voor een oefening in opknappen en weatheren.

Het onderstel en de keteleinden zijn van metaalspuitgietwerk. De rest is blik met uitzondering van de vuldop, aftap en remcilinder (?), die van kunststof zijn. De wagen is moeiteloos volledig te demonteren. Een knap staaltje werk van de toenmalige ingenieurs van Trix.

De wagen had ik indertijd al wel voorzien van Profikoppeling, maar nog niet van een kortkoppelmechaniek.
Dat was dus het eerste wat ik aan wilde pakken. Hiertoe moest eerst de oude koppelingshouder weggefreesd worden. Het Symoba kortkoppelmechaniek is vervolgens verlijmd met 2 componentenlijm.

Als kind had ik het verfwerk van het onderstel al eens bijgewerkt. Veel te dik. Ik heb die verf proberen te verwijderen, maar er blijven altijd resten zitten die de details verprutsen.
Het onderstel heb ik nu opnieuw geschilderd. Maar zo mooi als het oorspronkelijk geweest moet zijn, wordt het nooit meer. Vergelijk maar met de Esso ketelwagen die nog in originele laklaag zit.

Vervolgens is wagen geweatherd met krijt. Een probeerseltje want ervaringen met rollend materieel heb ik niet of nauwelijks.
Ten behoeve van de hechting is het model eerst in de haarlak gespoten.(Of dit een goede methode is weet ik overigens niet zeker). Toen met penseel en krijtslijpsel aan de slag (pastelkrijt van Talens type Rembrandt in de kleuren: sienna naturel, permanent rood, muisgrijs en zwart). Om de boel te fixeren heb ik vervolgens een spuitbus met matte transparante lak van Revell gebruikt.
Door de lak is de ketel mooi mat geworden. Maar bij het onderstel bleef er helaas weinig van de krijtvervuiling over. Misschien teveel lak gespoten? Het onderstel is daarom nogmaals met krijt vervuild. Zolang je het model daar niet beetpakt blijft de vervuiling wel zitten.

Waarom een model de ene keer wel mooi mat opdroogt en een andere keer niet, is me nog niet duidelijk. Heeft iemand tips?
Wat me in ieder geval wel duidelijk geworden is, is dat je voor een realistisch beeld beter weinig dan veel kunt vervuilen. Het is in ieder geval gemakkelijker.

Ik ben redelijk tevreden over het resultaat. Maar het is ondanks de verbeteringen een te grof model om geloofwaardig mee te kunnen op mijn baan, vind ik.

Weet iemand overigens wat de “uitsteeksels” zijn, links en rechts aan de kop van de ketel bij het bordes (waarvan er bij mijn model 1 is afgebroken)?

Groet, Bas

De ketelwagen vòòr de ingrepen in onderdelen uit elkaar. De profikoppeling zit met 2-componentenlijm vast aan de oorspronkelijke dissel.


Links het kortkoppelmechaniek van Symoba. Rechts is de oorspronkelijke houder reeds weggefreesd.


Het onderstel van de BP-wagen is opnieuw geschilderd, maar het verfwerk haalt het niet vergeleken met het originele van de Esso-wagen


Het voorlopig eindresultaat. (Niet geheel vergelijkbaar met de vorige foto, omdat het daglicht anders is).

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • Aachenau West
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2014, 10:20:08 »
Foto met belichting conform die van vòòr weathering


En nog een plaatje van bovenaf

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2014, 22:17:56 »
die uitsteeksels die je bedoelt zijn volgens mij sluitseinijzers. Leuke karretjes zijn dit he? er zat er een bij de trix-trein van mn opa, was altijd mn favoriete wagentjes want hij zag er zo mooi gedetailleerd uit. Achteraf valt dat toch tegen maar leuk is ie.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • Aachenau West
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2014, 20:51:52 »
Sluitseinijzers. Dat idee was ook al door mijn hoofd geschoten. Maar ze zitten slechts aan één zijde en om die reden vond ik het weer wat minder waarschijnlijk.
En jazeker: leuke wagens. Qua detaillering liep Trix in die tijd in de voorhoede. En ook mooi op schaal.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2929
  • Aachenau West
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
« Reactie #4 Gepost op: 12 August 2014, 21:27:35 »
Ik heb het nog even nagekeken: Het model stond voor het eerst in 1959 in de catalogus. Een echte senior inmiddels.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
« Reactie #5 Gepost op: 13 August 2014, 08:43:34 »
Geschrapt wegens kul...
« Laatst bewerkt op: 13 August 2014, 08:52:08 door ivanzon »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
« Reactie #6 Gepost op: 13 August 2014, 10:27:21 »
ja klopt, meer modellen van duitse wagens hebben maar aan 1 kant sluitseinijzers, was me al eens opgevallen. Was verder overigens te lui om uit te zoeken of dat in t echt ook zo is en zo ja hoe dat dan ging als zo'n wagen achterop liep, dat mogen mensen met duitse treintjes maar mooi uitzoeken. ;D