Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 00:08:42
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 00:06:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
12 September 2025, 23:47:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
12 September 2025, 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Gino
12 September 2025, 23:06:00
Piko 2025
door
Huup
12 September 2025, 22:53:15
D236 Nord-West-Expres
door
Huup
12 September 2025, 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
12 September 2025, 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Acme nieuwe ICNG
door
Teoalessandro
12 September 2025, 22:41:32
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze
door
Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867
door
Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte
door
Schachbrett
12 September 2025, 21:36:58
NS 8800 in spoor 0
door
Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025
door
Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM
door
Seinhuis
12 September 2025, 21:06:52
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Frank 123
12 September 2025, 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
12 September 2025, 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot
door
NL-modelspoor
12 September 2025, 19:55:11
Fleischmania Nostalgia
door
tothebeach
12 September 2025, 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
12 September 2025, 19:49:01
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
12 September 2025, 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
12 September 2025, 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
antoni-a
12 September 2025, 18:12:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Opknappen oude ketelwagen Trix Express
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Opknappen oude ketelwagen Trix Express (gelezen 2610 keer)
wob
Offline
Berichten: 2930
Aachenau West
Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Gepost op:
10 August 2014, 22:36:29 »
Als kind kreeg een BP-ketelwagen van Trix Express. Het was indertijd een heel mooi model. Het is mijn oudste model dat mijn latere overstap naar 2-rail DC nog overleefd heeft (inmiddels alweer 25 jaar geleden).
Maar volgens de (en mijn) hedendaagse normen kan het model niet meer mee. Het verfwerk is bovendien beschadigd. Maar het is wel een stukje nostalgie.
Kortom: Een mooie wagen voor een oefening in opknappen en weatheren.
Het onderstel en de keteleinden zijn van metaalspuitgietwerk. De rest is blik met uitzondering van de vuldop, aftap en remcilinder (?), die van kunststof zijn. De wagen is moeiteloos volledig te demonteren. Een knap staaltje werk van de toenmalige ingenieurs van Trix.
De wagen had ik indertijd al wel voorzien van Profikoppeling, maar nog niet van een kortkoppelmechaniek.
Dat was dus het eerste wat ik aan wilde pakken. Hiertoe moest eerst de oude koppelingshouder weggefreesd worden. Het Symoba kortkoppelmechaniek is vervolgens verlijmd met 2 componentenlijm.
Als kind had ik het verfwerk van het onderstel al eens bijgewerkt. Veel te dik. Ik heb die verf proberen te verwijderen, maar er blijven altijd resten zitten die de details verprutsen.
Het onderstel heb ik nu opnieuw geschilderd. Maar zo mooi als het oorspronkelijk geweest moet zijn, wordt het nooit meer. Vergelijk maar met de Esso ketelwagen die nog in originele laklaag zit.
Vervolgens is wagen geweatherd met krijt. Een probeerseltje want ervaringen met rollend materieel heb ik niet of nauwelijks.
Ten behoeve van de hechting is het model eerst in de haarlak gespoten.(Of dit een goede methode is weet ik overigens niet zeker). Toen met penseel en krijtslijpsel aan de slag (pastelkrijt van Talens type Rembrandt in de kleuren: sienna naturel, permanent rood, muisgrijs en zwart). Om de boel te fixeren heb ik vervolgens een spuitbus met matte transparante lak van Revell gebruikt.
Door de lak is de ketel mooi mat geworden. Maar bij het onderstel bleef er helaas weinig van de krijtvervuiling over. Misschien teveel lak gespoten? Het onderstel is daarom nogmaals met krijt vervuild. Zolang je het model daar niet beetpakt blijft de vervuiling wel zitten.
Waarom een model de ene keer wel mooi mat opdroogt en een andere keer niet, is me nog niet duidelijk. Heeft iemand tips?
Wat me in ieder geval wel duidelijk geworden is, is dat je voor een realistisch beeld beter weinig dan veel kunt vervuilen. Het is in ieder geval gemakkelijker.
Ik ben redelijk tevreden over het resultaat. Maar het is ondanks de verbeteringen een te grof model om geloofwaardig mee te kunnen op mijn baan, vind ik.
Weet iemand overigens wat de “uitsteeksels” zijn, links en rechts aan de kop van de ketel bij het bordes (waarvan er bij mijn model 1 is afgebroken)?
Groet, Bas
De ketelwagen vòòr de ingrepen in onderdelen uit elkaar. De profikoppeling zit met 2-componentenlijm vast aan de oorspronkelijke dissel.
Links het kortkoppelmechaniek van Symoba. Rechts is de oorspronkelijke houder reeds weggefreesd.
Het onderstel van de BP-wagen is opnieuw geschilderd, maar het verfwerk haalt het niet vergeleken met het originele van de Esso-wagen
Het voorlopig eindresultaat. (Niet geheel vergelijkbaar met de vorige foto, omdat het daglicht anders is).
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2930
Aachenau West
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #1 Gepost op:
11 August 2014, 10:20:08 »
Foto met belichting conform die van vòòr weathering
En nog een plaatje van bovenaf
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #2 Gepost op:
11 August 2014, 22:17:56 »
die uitsteeksels die je bedoelt zijn volgens mij sluitseinijzers. Leuke karretjes zijn dit he? er zat er een bij de trix-trein van mn opa, was altijd mn favoriete wagentjes want hij zag er zo mooi gedetailleerd uit. Achteraf valt dat toch tegen maar leuk is ie.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
wob
Offline
Berichten: 2930
Aachenau West
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #3 Gepost op:
12 August 2014, 20:51:52 »
Sluitseinijzers. Dat idee was ook al door mijn hoofd geschoten. Maar ze zitten slechts aan één zijde en om die reden vond ik het weer wat minder waarschijnlijk.
En jazeker: leuke wagens. Qua detaillering liep Trix in die tijd in de voorhoede. En ook mooi op schaal.
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2930
Aachenau West
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #4 Gepost op:
12 August 2014, 21:27:35 »
Ik heb het nog even nagekeken: Het model stond voor het eerst in 1959 in de catalogus. Een echte senior inmiddels.
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #5 Gepost op:
13 August 2014, 08:43:34 »
Geschrapt wegens kul...
«
Laatst bewerkt op: 13 August 2014, 08:52:08 door ivanzon
»
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9889
Re: Opknappen oude ketelwagen Trix Express
«
Reactie #6 Gepost op:
13 August 2014, 10:27:21 »
ja klopt, meer modellen van duitse wagens hebben maar aan 1 kant sluitseinijzers, was me al eens opgevallen. Was verder overigens te lui om uit te zoeken of dat in t echt ook zo is en zo ja hoe dat dan ging als zo'n wagen achterop liep, dat mogen mensen met duitse treintjes maar mooi uitzoeken.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Opknappen oude ketelwagen Trix Express