Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Proto E-unit zelf spuiten.  (gelezen 9153 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Proto E-unit zelf spuiten.
« Gepost op: 02 september 2007, 02:02:18 »
Bij geen aanbod op eBay zelf maar de spuit ter hand nemen... Zie draadje "Show hier je nieuwe aanwinsten!" een loc gekocht van identieke uitvoering, maar met een ander schema. Die heb ik gedemonteerd en aan de alcohol geholpen. Na een opfrisbeurt met een tandenborstel was dit het resultaart:



Gedemonteerd zijn de ramen en deuren (beweegbaar) en RVS ge-etste grille.

Nog ff het giet-tietje bovenop geplamuurd en morgen kan die naar de spuiterij.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

pepper

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2007, 11:02:00 »
Mooie loc! ben benieuwd hoe het zal uitpakken.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Secondtrains.com
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #2 Gepost op: 02 september 2007, 13:07:18 »
Stig,

Je weet ongetwijfeld dat BLI op dit moment een nieuwe reeks E8'en heeft uigeleverd in CB&Q. De fenomenaal fraaie SD24 van Atlas in Chinese Red is ook weer verkrijgbaar.


Cock Koelewijn - BNSF en "Q" fan.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2007, 20:48:23 »
Klopt, maar 135$ vind ik een beetje veel. De proto machines zijn net zo goed, missen alleen de "RVS panelen". Die finish hebben ze wel mooi gemaakt. Een 12-delige CZ heb ik wel, maar die vond ik voor een koopje.

Ik wil ook de Walthers Empire Builder, en heb daarvoor alleen al 3 E-units nodig...

Het ontbreken van de RVS panelen neem ik maar even voor lief...

Voor het doen van donaties kun je per PB contact opnemen ;D
« Laatst bewerkt op: 02 september 2007, 20:50:28 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #4 Gepost op: 02 september 2007, 20:53:42 »
Hallo heren,

jullie vergeten 1 ding!

Het zelf spuiten van je lok is onbetaalbaar, qua genot  ;)

Wat betreft die donaties, verwacht van mij geen PB  ;D

arjen

  • Gast
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #5 Gepost op: 02 september 2007, 21:01:37 »

Ik wil ook de Walthers Empire Builder, en heb daarvoor alleen al 3 E-units nodig...

Je had al gezien dat Walthers eind dit jaar met de Hiawatha komt, inclusief nog 2 andere E-units? Blijven sparen  ;D

Arjen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #6 Gepost op: 02 september 2007, 21:14:37 »
Ja, maar de Hiawatha heeft gelukkig niet over Q tracks gereden... ;)

Ga het stuk tussen Chicago en Aurora daar ergens uitbeelden met het 3 sporige racetrack. Vandaar.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Secondtrains.com
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #7 Gepost op: 02 september 2007, 22:50:25 »
Dit dus:

http://www.flickr.com/photos/cklx/1085434872/in/set-72157601372262746/

http://www.flickr.com/photos/cklx/1085332454/in/set-72157601372262746/

De seinbrug is nog uit de CB&Q-tijd.

Ik heb de Empire Builder. Schitterend. De F's van Walthers zijn werkelijk fantastisch. De EB reed alleen kort na 1950 met E's. Er kwamen al snel F's voor omdat die meer trekkracht hadden op het bergachtige traject in Montana, Idaho en Washington.

Waar heb je het 12-pack van de California Zephyr op de kop getikt?

Groeten, Cock Koelewijn.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #8 Gepost op: 03 september 2007, 01:01:10 »
Klopt helemaal, maar het traject Minneapolis-Chicago werd door Q E-units getrokken. 3 stuks om precies te zijn plus een extra Q baggage. Op het racetrack kan dat.

Die CZ heb ik van eBay, een Zwitser liep ermee te leuren. Wel jammer dat het alleen maar Q wagens zijn, want dat kwam zelden tot nooit voor. Misschien dat ik er nog eens wat WP en D&RGW wagens doorheen ga mixen.

Zijn dat jouw Foto's? Fraai hoor. Ik heb eens met google earth/maps het gebied bekeken, het is helemaal volgestampt met ruim opgezette buitenwijken nu.

Wat die EB betreft, ik ga voor een '66 consist van 13 wagens, en dan nog een Q baggage ervoor.
« Laatst bewerkt op: 03 september 2007, 01:03:21 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Secondtrains.com
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #9 Gepost op: 03 september 2007, 10:05:07 »
Volgens mij is de Racetrack alleen het stuk tussen Chicago Union Station en Aurora. Hoe het stuk tussen Aurora en de Twin Cities heet, weet ik niet. Er werd wel hard gereden, maar dat komt omdat de lijn op de oever van de Mississippi ligt en dus nauwelijks grote hoogteverschillen kent.

Mooie foto's van de Racetrack met reizigerstreinen in de jaren '50 en '60 staan in het vierde deel van the CB&Q in color van Michael Spoor (zo heet die man echt...) van Morning Sun.

De "Q" E7's en E8'en reden inderdaad tussen de Twin Cities en Chicago. Bij mijn weten kwamen de E7's van de GN daar nooit. Die reden - na te zijn verbannen van de EB - vooral korteafstandstreinen rond de Twin Cities en op andere vlakke lijnen.

Amerikaanse reizigerstreinen uit de jaren 30-60 zijn schitterend. Jammer dat er bij ons zo weinig belangstelling voor is. De afgelopen tijd zijn er heel wat mooie modellen verschenen. En als je ziet wat er allemaal nog op stapel staat...

Groeten, Cock Koelewijn.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #10 Gepost op: 03 september 2007, 11:17:25 »
Cock en Stig, ik zit jullie verhaal met heel veel belangstelling te lezen, dus laat het mooie spul maar zien, zou ik zegge  :D

Misschien met een paar mooie aktie foto's.

Even een vraagje, hoe hard werd er op het race traject gereden?

Groetjes, Ries
Die wel 1 "Q" lok bezit, maar dat worden er in de toekomst wel meer  ;D

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Secondtrains.com
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #11 Gepost op: 03 september 2007, 11:39:56 »
Ries,

Op het Atlas Forum staan wat foto's van de GN F's.

http://forum.atlasrr.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40529.

Bedenk dan dat deze uit dezelfde tijd stammen als de bruine diesels en de blauwe e-locs van de NS.

De lijn naar de Twin Cities ziet er ter hoogte van Savanna (IL) zo uit:

http://www.flickr.com/photos/cklx/619108397/in/set-72157600565602074/

http://www.flickr.com/photos/cklx/619108357/in/set-72157600565602074/


Groeten, Cock Koelewijn.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #12 Gepost op: 04 september 2007, 02:30:11 »
Zie hier een goede map van Chicago area. Let wel, dit is een BNSF map, er zit dus wat AT&SF materiaal bij, maar goed deels vm. CB&Q spul.

http://www.bnsf.com/tools/reference/division_maps/div_ch.pdf

Vanuit Chicago naar Aurora, het zogenaamde "racetrack". Echter een term nooit door de Q gebezigd. Zij noemden het East End. Daar splitst de lijn tussen het deel naar Denver (west) en de Twin Cities (noordelijk)


Hier de overige systeem mappen, vind ik erg goed verzorgd door BNSF overigens.
http://www.bnsf.com/tools/reference/division_maps/?menu=5&submenu=0

Jouw vraag betreffende snelheden op het racetrack houd me bezig, ik kan er moeilijk info over vinden. Hier end aar lees ik van treinen die toen 70, 80 mph deden. Dat is niet echt hard. Maar is ook moeilijk met dinkys en freight tussendoor. Het is eerder een racetrack door de hoeveelheid treinen 140 per dag en de 3 sporen.

Verder vond ik nog wat info over de inzet van E-units (en dat vond ik al interessant genoeg voor mijzelf om te weten). De TCZ (Twin City Zephyr) had een strak schema aan te houden, die reed van Chicago naar de Twin Cities, dat is een dikke 400 mijl. En daar hing men dan een stel E5 of E7's aan. Waarom? Die hadden een hogere overbrenging van 52:25 en konden 117mph bereiken. De E8/E9 met 55:22 overbrenging met als top 102mph werd voor de overige treinen ingezet, zoals de CZ (tot Denver) en Empire Builder (tot de Twin Cities), waar een minder strak schema werd aangehouden. Verder was het de loc bij uitstek voor commuter dinkys. 3 Commuter Galleries werden in no-time op snelheid getrokken/geduwd door een E8/9.
« Laatst bewerkt op: 04 september 2007, 03:38:36 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #13 Gepost op: 04 september 2007, 23:55:04 »
Jammer dat het kunststof dezelfde kleur heeft als de primer. Maar hij staat dan eindelijk echt in de primer.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #14 Gepost op: 05 september 2007, 07:21:04 »
Leuke site van Atlas, Cock, dat zouden meer mensen (fabrikanten) moeten doen.
Nog nooit een F of E in het echt gezien, maar met de Belgische reeks 52 in het hoofd, moet het "pretty impressive" zijn geweest  :P

80 mph is toch nog zo'n kleine 130 km/h, lijkt me wel wat om dat langs te zien schuiven  :o en dan nog aardig wat treinen die langskomen.

Wat zijn trouwens Dinky's, ik neem even aan geen speelgoed autootjes, ah speelgoed, kleine stoptreintjes misschien???

Zie nu ook staan commuter dinky's, getrokken of geduwd, you have picture please? Commuter galleries ??? Wat een leuk taaltje, but what does that mean?

Voor de rest, I love Primed Mean Machines ;D