Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:35:41
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jelmer
Vandaag om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:36:20
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
  

Auteur Topic: Proto E-unit zelf spuiten.  (gelezen 9139 keer)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Secondtrains.com
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #15 Gepost op: 05 september 2007, 08:52:09 »
Ries,

Dinky's is de naam voor commuter trains. Zie: http://www.flickr.com/photos/cklx/1085293852/

De drie lijnen van de Race Track zijn alle geschikt voor dubbelspoor. Mede daardoor is de capaciteit van de lijn vrij hoog. Via overloopwissels kunnen langzame en snelle commuter treinen elkaar passeren.

De rijtuigen van de commuter treinen lijken wel dubbeldekkers, maar het zijn 'gallery cars'.  De reizigers boven zitten op een soort balkon, waardoor de conducteur de kaartjes vanaf de begane grond kan controleren.

Stig, welke verf gebruik je voor het zilver? Schijnt een lastig kleurtje te zijn.
Decals van Microscale?

Ik heb zelf 3 E7's en een E8 van Proto2000. Die staan voor twee treinen met in totaal circa 20 reizigersrijtuigen uit de Walthers-collectie.


Groeten, Cock Koelewijn.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #16 Gepost op: 05 september 2007, 10:02:41 »
Learning every day, thanks!

Ries

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #17 Gepost op: 05 september 2007, 10:32:43 »
Cock, ik gebruik Tamiya chrome-silver. Ik heb er reeds een E5B mee gespoten en de finish lijkt goed op dat van een Proto E7 of E8/9. Ik heb vannacht toch nog het zilver gespoten, maar met een grotere naald dit keer, de 0,4. Vorige keer de 0,15 en dat ging beter. Veel stakkere finish Nu is het te korrelig zilver. Ik laat het maar zo, anders blijf ik bezig met strippen en spuiten. Ik zal de volgende E7 (die bruine Illinois Central) weer met de dunne naald spuiten.

De decals betrek ik van Microscale inderdaad.

Je hebt er aardige foto's gemaakt Cock, leuk. 'K zou er best nog wel eens heen willen...

Heb je ook een baan voor die treinen van je? En welke Walthers treinen heb je, de EB kennelijk, en wat nog meer? Ik heb een 6 tal Budd wagens, maar als je een CZ van BLI in je handen hebt, zijn die Walthers wagens nergens meer... 't zijn bovendien generieke wagens. Misschien dat alleen de Slumbercoach op een Q prototype is gebaseerd...

'K eb nu een E5B staan uit een E6B. De E5A staat in de steigers, ook uit een Proto E6. Verder heb ik 2 E7's en 3 E8'en. Fijne machines.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2007, 10:34:22 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Secondtrains.com
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #18 Gepost op: 05 september 2007, 15:38:25 »
Stig,

Ik heb helaas (nog) geen baan. Alles zit in dozen. Ik spaar hoofdzakelijk BNSF, maar inmiddels ook alle predecessors, dus ATSF/BN, GN, NP, SP&S en CB&Q. Mijn collectie "Q"-materieel bestaat uit de diverse locs die tot nu toe door de grote fabrikanten zijn uitgebracht, zoals de Kato SD40/GP35, de Atlas GP40/SD24, de Proto2000 GP7/9, SD7/9, GP30/GP20, de E's, enkele F's van Proto en Stewart, de Pioneer Zephyr 9900 van ConCor (vierdelig), een Doodlebug van Bachmann (best aardig model) en dus iets van 20 rijtuigen van Walters. Van PS heb ik slechts 3 rijtuigen. Ik vond het een beetje te gek om de hele CalZephyr te kopen, zeker gezien de toenmalige adviesprijs. Nu zie je af en toe losse rijtuigen voor 30-40 euro, dan is het wel te doen. Bovendien komt er een nieuwe oplage. Toch nog maar eens over denken...
De Zephyrs van Railway Classics zijn ook schitterend, maar dan moet ik eerst de hoofdprijs in de Staatsloterij winnen...

Je kunt op diverse plekken leuke foto's maken van de Racetrack. Ik heb er hoofdzakelijk dia's van. Dit jaar voor het eerst een digitale camera meegenomen. Er rijden behalve BNSF en Metra ook enkele Amtraks.

Groeten, Cock Koelewijn.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #19 Gepost op: 10 september 2007, 01:12:47 »
Het zilver van de E9 is niet goed gegaan, veel te korrelig, het leek wel of de metallic splinters allemaal omhoog stonden... Misschien eerst de loc statisch ontladen? ;D Die ligt alweer in een bak alcohol.

Dan maar verder gaan met de E7 en dat ging beter. (nu weer met 0,15 naald gespoten, ipv. met de 0,4) Daarna de onderste en bovenste klinknagelband gemaskeerd (eromheen eigenlijk) en dat viel niet mee. Handiger is een ongedecoreerde loc, omdat alle onderdelen er dan los bij zitten. Nu had ik ook de handgreepjes los kunnen maken, maar dan krijg je ze nooit meer goed erop... Ze zitten namelijk "gesoldeerd" (plastic gesmolten van achteren)

Maar goed, het resultaat is netjes. De pijl (zie loc onder) en de neusstrepen komen straks wel van een transfervel.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #20 Gepost op: 10 september 2007, 09:25:11 »
Gaaf hoor Ewout!
Spuiten blijft een moeilijk klusje. De ene keer gaat het perfect en de andere keer lijkt het nergens op. Kwestie van volhouden..
Nu weet ik eindelijk wat dubbeltractie is. ;)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Menno de Vries

  • bls/sbb
  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #21 Gepost op: 10 september 2007, 11:49:28 »
Die loc is zeker speciaal voor double stack containers ;D

Menno

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #22 Gepost op: 10 september 2007, 20:09:39 »
Weer eens wat anders als "back-to-back" of "elefant-style"  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Secondtrains.com
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #23 Gepost op: 10 september 2007, 21:38:39 »
Ziet er heel netjes uit. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om die lijsten met klinknagels af te plakken. Maar het lijkt de enige mogelijkheid om ze mooi rood te krijgen. Of heb je nog gedacht aan decals?


Groeten, Cock Koelewijn.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #24 Gepost op: 10 september 2007, 21:44:49 »
Als ik zo'n strakke lijn met decals zou moeten doen, zou je het of in onderdelen moeten doen, of ik zou de zenuwen hebben met het plaatsen terwijl het nat is, overal en nergens aan wil plakken. Nee, ff wat monniken werk met afplakken is dan fijner. Ik doe wel het uiteinde zoals gezegd van de bovenste lijn naar de kop als transfer uitvoeren, daar zit een pijlachtig iets aan. Hoewel dat ook nog gespoten zou kunnen worden, maar eerst maar eens de andere kant doen straks.

Die rooie friemeltjes aan de skirting heb ik gewoon met penseel gedaan natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2007, 21:46:47 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #25 Gepost op: 10 september 2007, 21:55:32 »
Citaat
Nee, ff wat monniken werk met afplakken is dan fijner

Now you're talking!  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #26 Gepost op: 10 september 2007, 22:29:04 »
Nou ja, je hebt dan beter controle over het eindresultaat, omdat je de maskering kunt aanpassen tot je een ons weegt, en tot die tijd kun je het niet verprutsen... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #27 Gepost op: 11 september 2007, 03:52:21 »
En dat hebben we vannacht voor de andere kant ook gedaan, met dit maal wat fotootjens voor de liefhebbers die zich afvragen, goh, hoe doe je dat nou. Goed, het is heel simpel, kijk maar...



Let op bij maskeren dat je de tape goed de contouren laat volgen zoals hier te zien. Het maakt niet uit of je vanuit het begin, of het midden werkt, belangrijk is dat je niet de hele tape in een keer opplakt, maar begint met een diep deel en dan van daar uit steeds verder werkt, anders krijg je de tape niet zo scherp in de hoeken. Gebruik geschikte tape. Ik gebruik bijvoorbeeld KIP 308. Tamiya maskeer tape kan ook en er zullen wel meer voorbeelden zijn. Welke kan bv niet? Die witte papiertape van de bouwmarkt, die is niet glad (crepe papier) en vreet je lak op. Leuk om thuis je ramen af te plakken...



Zo is het compleet. Ik doe een lijn per keer, scheelt gedoe.

Hieronder de resultaten, waaronder de foutjes, welke ik niet zal verbloemen, maar wel kan herstellen met een penseeltje.



Dit is nog van de onderste lijn. Het was door de opstaande rand moeilijk de tape goed aan te laten sluiten. Herstel is gemakkelijk doordat het rood niet super dekkend is. Bovendien is de gespoten rand opstaand. Is dat niet het geval, simpel de rode lijn afplakken en het zilver nog maals spuiten, of penselen. Wacht wel tot het rood voldoende droog is, anders heb je alsnog kans dat je zo de verf met het verwijderen van de tape optilt.



Niet echt een maskeerfoutje, het is gewoon ondoenlijk de tape goed om de handgrepen te krijgen. Gemakkelijker is de handgrepen te verwijderen, maar ja, ik ben gewoon lui. Ook dat is met het penseel en wat zilver goed te krijgen zoals je straks zult zien.



Ook niet echt een foutje, de lijn komt op de scheve lamel en lijkt daardoor dunner.



En als je de tape goed hebt aangedrukt kan dit het resultaat zijn. En da's fijn, want nabewerken kost weer moeite...

(Ik zie nu pas de beschadiging op de deur. Lekker is dat...)



Ook hier lekker strak gewerkt.



Onderzijde handgreepjes bijgewerkt. Steekt goed af zo.



En het resultaat van een uurtje klooien. Dit bericht tikken plus foto's maken en opsturen kost bijna meer tijd...

Hoe noemen we dit standje? ;D
« Laatst bewerkt op: 11 september 2007, 03:58:41 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Secondtrains.com
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #28 Gepost op: 11 september 2007, 08:34:19 »
Hoe noemen we dit standje? ;D

E77?   ::)


Mooi werk. Welke lak spuit je over de lok om verf en decals te sealen?


Groeten, Cock Koelewijn.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proto E-unit zelf spuiten.
« Reactie #29 Gepost op: 11 september 2007, 11:38:18 »
Pledge Parket Plus!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)