Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 12:15:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frank 123
Vandaag om 11:57:19
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08

Auteur Topic: Verbouwing Utrecht CS  (gelezen 2442 keer)

Peter Kleton

• Offline Offline
Verbouwing Utrecht CS
« Gepost op: 09 August 2014, 21:44:57 »
Hallo, 
  Heeft Sven Zeegers zijn sporenplannen van Utrecht CS  nu al aangepast ?
Bij de aankondiging op het TV Journaal  (Vrijdag ) werd n.l. gezegd  dat vroeger een trein vanaf de vrije baan op alle sporen kon komen ,maar dat dit niet meer wenselijk is ,  dat er daarom wissels worden verwijderd (Minder storingen hoopt men ) zodat er een einde komt aan de  "  spagetti "op het emplacement, waardoor treinen wat sneller over het emplacement kunnen rijden.
Als ik kijk b.v. naar een trein route vanuit Woerden ,kan een trein naar sp 18 en 19,of over de fly over naar 9 en 10. Meer sporen kan  niet.
 Weet iemand hoe het zit ?
Vr Gr,
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

5166

• Offline Offline
Re: Verbouwing Utrecht CS
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2014, 22:18:51 »
Klopt, de tekening op sporenplan.nl is juist, al liggen de wissels er fysiek nog wel (geklemd).
Wat in het journaal wordt gezegd, klopt ten dele. De wissel liggen al sinds pinksteren geklemd; de komende 9 dagen (8 eigenlijk nog maar) wordt er op het emplacement Utrecht gewerkt, maar wordt er aan de layout (zoals op sporenplan.nl staat) praktisch niets gewijzigd.

Groeten, Edwin

renew

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2014, 22:25:00 »
In RH van maart 2014 vanaf pagina 40 staat een heel verslag van hoe het is en hoe het wordt. Misschien dat je daar ook iets aan heb?

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2014, 22:45:28 »
Hallo,
 # Edwin, Ik vermoedde het al.

# Renee,
 Nee ,de RH lees ik niet meer.

Maar ik geloof nu dat ik ergens  er al eerder over gelezen heb, ook over de corridoors die er dan moeten komen.

Maar toch bedankt. ;)

Vr Gr,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 August 2014, 00:56:59 »
Hallo, 
  Heeft Sven Zeegers zijn sporenplannen van Utrecht CS  nu al aangepast ?
Bij de aankondiging op het TV Journaal  (Vrijdag ) werd n.l. gezegd  dat vroeger een trein vanaf de vrije baan op alle sporen kon komen ,maar dat dit niet meer wenselijk is ,  dat er daarom wissels worden verwijderd (Minder storingen hoopt men ) zodat er een einde komt aan de  "  spagetti "op het emplacement, waardoor treinen wat sneller over het emplacement kunnen rijden.
Als ik kijk b.v. naar een trein route vanuit Woerden ,kan een trein naar sp 18 en 19,of over de fly over naar 9 en 10. Meer sporen kan  niet.
 Weet iemand hoe het zit ?
Vr Gr,
 Peter
Dat vroeger een trein vanaf de vrije baan op alle sporen kon komen ,maar dat dit niet meer wenselijk is? Dat is natuurlijk vanuit welk belang jet het bekijkt. Vanuit Prorail, die vooral wil bezuinigen, is het verwijderen van wissels de ideale manier om dat te bereiken. Vanuit de vervoerders gezien is DSSU gewoon een rampenplan. Geen enkele vervoerder is er blij mee, ook NSR niet, maar toch gaat het door. En de gevolgen zijn al te merken. Er was vorige week één wissel op spoor 14 te Ut in de storing en meteen ging de halve IC-dienst Asd-Ht eruit. Hier gaan we in de toekomst vast nog wel meer mee te maken krijgen.
Groetjes,
Emiel

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 August 2014, 11:07:10 »
Hallo Emiel.
 Prorail handelt  blijkbaar zonder overleg, of er is overleg maar ze hebben  toch het laatste woord. >:(
 Ze schijnen al wel wissels  een paar maanden geklemd te hebben ,om te zien wat het effect is, maar als je door  politieke druk gedwongen word het plan toch maar uit te voeren, heeft de proefperiode geen zin.
Het lijkt mij beter als ze eens uitgaan kijken naar een goede wisselsteller.
 In de tijd dat ik bij NS werkte als mt Seinwezen waren die oudste stellers er ook al.
Ze zijn wel wat verbeterd ,maar toch...
 Ook de nieuwe  types werken niet altijd even betrouwbaar lees ik op fora.Maar ik zal voorzichtig zijn met uitspaken ,details ken ik niet.
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.

Wil uit ZO drenthe

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 August 2014, 16:09:06 »
Er kan maar een trein tegelijk over een wissel rijden, dus ja minder wissels en meer flyovers (trein viaducten) om de sporen te kruisen. Bovendien mag je niet met een trein met maximale snelheid over wissels rijden, de praktijk heeft uit gewezen, dat dat niet goed gaat, dus hebben de NS met prorail onder druk van Politiek Den Haag voor corridoors gekozen, want een wisselstoring op het station van Utrecht CS zorgt voor vertragingen in het hele land, omdat het CS te Utrecht het centrum is van bijna alle doorgaande spoorlijnen.
Er komt ook nog een nieuw perron bij. Ik heb wel het artikel in de RH proberen te lezen, saai, langdradig, maar in korte lijnen is het dus bovenstaande.

Het voordeel is dus, dat als je een trein naar bijvoorbeeld Amsterdam hebt gemist, je niet helemaal vanaf perron 4, (ik noem maar wat,) naar perron 11 moet voor de volgende trein naar Amsterdam, om die net voor je neus te zien vertrekken. Dan moet je weer je APP raadplegen en dan heb je eindelijk gevonden, dat de volgende trein naar Amsterdam vanaf perron 7 vertrekt. Ach, het is wel goed voor je conditie, als je de roltrappen niet neemt, maar ook wel irritant.

In 1974 op Japanse stations met veel meer reizigers treinen als in Nederland was dit al zo. Ga niet op het rode perron staan voor de gele trein naar Kyoto. (De trein zelf is niet geel, maar de spoorlijn is geel gekleurd op de spoorkaart)((Ik verzin maar een kleur, want precies weet ik het niet meer)) Streepjes op de perrons, daar komen de deuren. Pijltjes erbij voor instappende en uitstappende reizigers. heel georganiseerd en het systeem gebruiken ze nu nog steeds in Japan.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 August 2014, 19:53:44 »
Hallo Emiel.
 Prorail handelt  blijkbaar zonder overleg, of er is overleg maar ze hebben  toch het laatste woord. >:(
 Ze schijnen al wel wissels  een paar maanden geklemd te hebben ,om te zien wat het effect is, maar als je door  politieke druk gedwongen word het plan toch maar uit te voeren, heeft de proefperiode geen zin.
Het lijkt mij beter als ze eens uitgaan kijken naar een goede wisselsteller.
 In de tijd dat ik bij NS werkte als mt Seinwezen waren die oudste stellers er ook al.
Ze zijn wel wat verbeterd ,maar toch...
 Ook de nieuwe  types werken niet altijd even betrouwbaar lees ik op fora.Maar ik zal voorzichtig zijn met uitspaken ,details ken ik niet.
Groeten ,Peter
Er is zeker overleg geweest, maar in feite is dat alleen maar bedoeld om "domweg te vertellen wat Prorail wil gaan doen". Er zijn talloze houtsnijdende argumenten aangedragen om het niet te doen, maar het enige wat de betreffende directeur te melden had: het is zo besloten en zo voeren we het uit.
Groetjes,
Emiel

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 August 2014, 20:07:50 »
Valt de directeur van Prorail niet onder de minister van I & M ?
Of is die het er mee eens (Of het gaat zo omdat zij het wil ?)
NS is een verzelfstandigd bedijf ,maar Prorail toch niet ?
 Ik begrijp het even niet meer.
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 August 2014, 20:47:58 »
Voor zover ik weet, is Prorail een taakorganisatie van de overheid en heeft een zekere zelfstandigheid. Uiteraard zijn er doelstellingen, maar volgens mij zijn ze er redelijk vrij in hoe ze die halen. Krijgt Prorail opdracht in te snijden in de kosten, dan zal het de minister weinig uitmaken hoe ze dat doen, als ze het maar doen.
Groetjes,
Emiel

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #10 Gepost op: 10 August 2014, 21:21:24 »
ProRail is net zo zelfstandig als de NS of ABN Amro. Een bedrijf, waarvan de overheid de aandelen in handen heeft. De minister van het betreffende departement kan min of meer naar believen invloed uitoefenen op het bedrijf, net zoals een "normale" eigenaar dat zou kunnen.

In het geval van ProRail meen ik dat de politiek onlangs heeft besloten de touwtjes van strakker in handen te nemen.

Er kan maar een trein tegelijk over een wissel rijden, dus ja minder wissels en meer flyovers (trein viaducten) om de sporen te kruisen. Bovendien mag je niet met een trein met maximale snelheid over wissels rijden, de praktijk heeft uit gewezen, dat dat niet goed gaat, dus hebben de NS met prorail onder druk van Politiek Den Haag voor corridoors gekozen, want een wisselstoring op het station van Utrecht CS zorgt voor vertragingen in het hele land, omdat het CS te Utrecht het centrum is van bijna alle doorgaande spoorlijnen.
Er komt ook nog een nieuw perron bij. Ik heb wel het artikel in de RH proberen te lezen, saai, langdradig, maar in korte lijnen is het dus bovenstaande.

Een wisselstoring betekent in de regel dat één wissel een storing heeft. Dat kan knap lastig zijn bij kleinere stations, in Apeldoorn is een bepaald wissel wel eens in storing waardoor nog maar één perronspoor beschikbaar is. Dat is pech.

Wanneer bij strakke corridors, zoals straks in Utrecht, een wissel in storing is, betekent dat dat het betreffende corridor niet meer beschikbaar is. Nu kan pakweg de IC Schiphol-Nijmegen nog uitwijken naar een ander spoor, straks niet meer of in zeer beperkte mate (in het geval van Schiphol-Arnhem zullen de treinen op twee sporen in Utrecht binnen kunnen komen).

Citaat
Het voordeel is dus, dat als je een trein naar bijvoorbeeld Amsterdam hebt gemist, je niet helemaal vanaf perron 4, (ik noem maar wat,) naar perron 11 moet voor de volgende trein naar Amsterdam, om die net voor je neus te zien vertrekken. Dan moet je weer je APP raadplegen en dan heb je eindelijk gevonden, dat de volgende trein naar Amsterdam vanaf perron 7 vertrekt. Ach, het is wel goed voor je conditie, als je de roltrappen niet neemt, maar ook wel irritant.
Ik ken geen een station waar regulier treinen naar plaats X van verschillende sporen vertrekken, zoals je omschrijft. Voor opening van de Schipholboog vertrokken de treinen naar Amsterdam vanuit Utrecht vanaf spoor 7 (Haarlem), spoor 5 (Den Helder) en spoor 4 (Amsterdam Centraal). De meeste dus vanaf één perron, en de afwijkende vanaf het naastgelegen perron (deze trein vertrok overigens enkele minuten na de trein naar Den Helder, waardoor niet erg van belang voor reizigers van Utrecht naar Amsterdam).
Citaat
In 1974 op Japanse stations met veel meer reizigers treinen als in Nederland was dit al zo. Ga niet op het rode perron staan voor de gele trein naar Kyoto. (De trein zelf is niet geel, maar de spoorlijn is geel gekleurd op de spoorkaart)((Ik verzin maar een kleur, want precies weet ik het niet meer)) Streepjes op de perrons, daar komen de deuren. Pijltjes erbij voor instappende en uitstappende reizigers. heel georganiseerd en het systeem gebruiken ze nu nog steeds in Japan.

Ik vind de situatie in Japan op geen enkele manier vergelijkbaar met Nederland. Op een groot station als Tokyo zijn van de negentien perronsporen maar liefst twaalf kopspoor, allicht dat je dan veel treinen af kunt wikkelen zonder al te veel problemen!

Het zou het in Utrecht ook eenvoudiger maken, als alleen op een paar hoofdrichtingen nog doorgaande treinen rijden, en op de andere verbindingen voortaan overgestapt moet worden. Eén van de problemen in Utrecht is het kopmaken van de intercity's Amersfoort-Den Haag. Als je dat zou schrappen, maak je het allemaal weer simpeler - maar is dat waar de reiziger op zit te wachten? Een extra overstap zodat ProRail een wissel minder te onderhouden heeft en in plaats van 95% punctualiteit 96% wordt gehaald?

Die pijltjes voor de deuren werkt natuurlijk alleen als de deuren altijd (en echt ALTIJD) op exact dezelfde plek zitten, en de machinisten de trein ook altijd exact op de juiste plek kunnen laten stoppen. Volgens mij zitten de deuren niet altijd op precies dezelfde plek, en is het juist de bedoeling dat de treinen wat harder aan komen rijden, waardoor een precieze stop tot op pakweg tien centimeter me lastiger lijkt.

Ik heb die pijltjes wel ergens bij de metro gezien, maar waar? Parijs of Rome, dacht ik. In ieder geval, werkte het wel aardig, maar elke keer zag ik lokale autochtonen die het met die pijltjes niet zo nauw namen en over de lijn gingen staan. En ook in het openbaar vervoer in verschillende Europese steden zag ik, dat overal een eigen systeem geldt van ongeschreven en geschreven regels. En alles werkt. In sommige plaatsen was het volkomen normaal om alvast in te stappen terwijl anderen nog uitstapten - het bekort wel het stationnement, maar in Nederland wordt dat toch als ronduit asociaal gezien. Of in Rome, waar men gewoon het metrostation afsloot met een hek omdat het te druk werd op het perron - gigantische chaos, er werd geduwd en getrokken en toch, men vond het normaal. In Nederland zou zoiets compleet uit de hand lopen. In Parijs, op in ieder geval het Gare du Nord, trof ik lijnen op de grond aan, die aangaven waar gelopen diende te worden en waar je stil mocht staan of mocht zitten. Zou dat in Nederland werken? De rookzone is al lastig voor velen. Dat betekent niet dat het ene beter is dan het andere, alleen dat een bepaald systeem uit land X of stad Y niet zonder meer ook ergens anders gebruikt kan worden.
Heußenstein : HO, DB 1957

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 August 2014, 22:15:43 »
Dat met pijlen op de perrons waar je moet staan werkt alleen , as alle materieel hetzelfde is ingedeeld . We hebben hier b.v. de oude Sprinter en SLT  met andere baklengtes .
D ICR rijtuigen en de IRM stellenen ook nog de Koploper.Allemaal anders.
Je zou dan per corridoor hetzelfde treintype moeten laten rijden en nooit meer wat anders.
 Als je chaos wil, moet je dat doen.
Mss kan het bij de Metro's maar de ken ik niet.
Peter
NS 1924-heden.

kar

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10 August 2014, 22:34:34 »
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4

kar

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 August 2014, 17:53:21 »
Er voor wie het 'ontwarren' van de sporen bij Utrecht live wil volgen is er een webcam neergezet (webcam 2):

http://cu2030.nl/page/webcams
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4