Hallo, Heeft Sven Zeegers zijn sporenplannen van Utrecht CS nu al aangepast ?Bij de aankondiging op het TV Journaal (Vrijdag ) werd n.l. gezegd dat vroeger een trein vanaf de vrije baan op alle sporen kon komen ,maar dat dit niet meer wenselijk is , dat er daarom wissels worden verwijderd (Minder storingen hoopt men ) zodat er een einde komt aan de " spagetti "op het emplacement, waardoor treinen wat sneller over het emplacement kunnen rijden.Als ik kijk b.v. naar een trein route vanuit Woerden ,kan een trein naar sp 18 en 19,of over de fly over naar 9 en 10. Meer sporen kan niet. Weet iemand hoe het zit ?Vr Gr, Peter
Hallo Emiel. Prorail handelt blijkbaar zonder overleg, of er is overleg maar ze hebben toch het laatste woord. Ze schijnen al wel wissels een paar maanden geklemd te hebben ,om te zien wat het effect is, maar als je door politieke druk gedwongen word het plan toch maar uit te voeren, heeft de proefperiode geen zin.Het lijkt mij beter als ze eens uitgaan kijken naar een goede wisselsteller. In de tijd dat ik bij NS werkte als mt Seinwezen waren die oudste stellers er ook al.Ze zijn wel wat verbeterd ,maar toch... Ook de nieuwe types werken niet altijd even betrouwbaar lees ik op fora.Maar ik zal voorzichtig zijn met uitspaken ,details ken ik niet.Groeten ,Peter
Er kan maar een trein tegelijk over een wissel rijden, dus ja minder wissels en meer flyovers (trein viaducten) om de sporen te kruisen. Bovendien mag je niet met een trein met maximale snelheid over wissels rijden, de praktijk heeft uit gewezen, dat dat niet goed gaat, dus hebben de NS met prorail onder druk van Politiek Den Haag voor corridoors gekozen, want een wisselstoring op het station van Utrecht CS zorgt voor vertragingen in het hele land, omdat het CS te Utrecht het centrum is van bijna alle doorgaande spoorlijnen.Er komt ook nog een nieuw perron bij. Ik heb wel het artikel in de RH proberen te lezen, saai, langdradig, maar in korte lijnen is het dus bovenstaande.
Het voordeel is dus, dat als je een trein naar bijvoorbeeld Amsterdam hebt gemist, je niet helemaal vanaf perron 4, (ik noem maar wat,) naar perron 11 moet voor de volgende trein naar Amsterdam, om die net voor je neus te zien vertrekken. Dan moet je weer je APP raadplegen en dan heb je eindelijk gevonden, dat de volgende trein naar Amsterdam vanaf perron 7 vertrekt. Ach, het is wel goed voor je conditie, als je de roltrappen niet neemt, maar ook wel irritant.
In 1974 op Japanse stations met veel meer reizigers treinen als in Nederland was dit al zo. Ga niet op het rode perron staan voor de gele trein naar Kyoto. (De trein zelf is niet geel, maar de spoorlijn is geel gekleurd op de spoorkaart)((Ik verzin maar een kleur, want precies weet ik het niet meer)) Streepjes op de perrons, daar komen de deuren. Pijltjes erbij voor instappende en uitstappende reizigers. heel georganiseerd en het systeem gebruiken ze nu nog steeds in Japan.