Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 11:39:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:37:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:26:31
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 11:23:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 11:18:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30

Auteur Topic: Zelflosser Otmm52 van Exact-train  (gelezen 5153 keer)

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Zelflosser Otmm52 van Exact-train
« Gepost op: 07 August 2014, 13:47:12 »
Na de uitlevering van de 3-assige autotransportwagens Offs55 werd vorig jaar al weer een nieuw model door de heren Keppel van Exact-train aangekondigd. Men heeft een neus voor nog ontbrekende modellen van grote series DB-wagens en het is niet verwonderlijk dat de keuze viel op de tweeassige zelflosser Otmm52. Daar had TRIX ooit in de prehistorie een niet maatgetrouw exemplaar van. Zelflossers zijn altijd bruikbaar voor allerhande lading en van de Otmm52 zijn de nodige varianten te fabriceren.
Ik had als goederenwagenliefhebber 3 verschillende tijdperk 3b-exemplaren van het H0-model besteld en wil het model hier even kort voorstellen.
Let wel, ik heb geen enkele band of aandelen in Exact-train, het is puur een beschrijving van leuke goederenwagenmodellen  ;)
Ze zijn vanaf heden volop verkrijgbaar bij de modelspoordealers.

Het voorbeeld
Het wagentype Ottm52 werd door Talbot Aachen ontwikkeld voor de Bundesbahn en was de voorloper van alle andere tweeassige zelflossers zoals die later ook door de UIC Europees gestandaardiseerd werden.
Tussen 1954 en 1956 werden na 1 prototype nog 580 wagons geleverd. Daarnaast volgde in '55/56 nog een serie van 120 exemplaren als grindwagen met aangepaste loskleppen. Kenmerkend voor de Otmm52 is de 'geknikte' langsdrager, noodzakelijk om genoeg ruimte voor de loskleppen te garanderen. Op de bordessen bezaten ze overgangsinrichtingen boven de buffers zoals de Talbot-grindwagens dat ook hadden.
De wagens kregen nog  een bijzonderheid, namelijk een opzetbare rand boven op de wagenbak. Met dit 30 cm. hoge opzetstuk kon het laadvolume van 28,5 naar 32,5 m3 worden vergroot. De wagens waren ook gedacht voor het ertsvervoer; dan kon het opzetstuk worden verwijderd omdat de lading toch niet zo hoog kwam en de meeste ertslaadbunkers laag stonden.
Bij een latere revisie werd het opzetstuk verwijderd en de wagenbak hoger gemaakt door vaste platen op te lassen. In 1968 kreeg de serie de UIC-aanduiding Ed084, later Fc. De voor max. 80 km/u. voorziene wagens hielden het tot ver in tijdperk 4 vol. De laatste 9 exemplaren werden door de DB in 1988 buitendienst gesteld.

Het model
In de van de autowagens bekende gele verpakking zit een stevig blister waarin de wagen schokvast zit verpakt.

Wie een vitrinemodel wil vindt in de doos een tekening met montageaanwijzing van de remslangen en imitatie koppelingshaken. Een zakje met een ruime voorraad reservedelen zoals loskleppen, handgrepen, remslangen maakt de verpakking compleet.
Mogelijk doordat er bij de Offs55 wel eens een buffer ontbrak (zie topic http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57894.msg3221445516.html#msg3221445516 )zijn ook reserve bufferplaten meegeleverd.

Naast exemplaren met computernummers zijn er voor tijdperk 3-rijders 3 exemplaren uitgeleverd:

EX 20052 = Otmm52 601 069 met KEg-rem
EX 20051 = Otmm52 601 133 met KEg-rem en handrem
EX 20050 = Otmm52 601 269 zonder rem

Hier een plaatje van het bordes met de overstapplatformen:

Dit is de wagen met handrem, de remspindel staat haaks op de wagen!
De buffers zijn helaas pure fantasiemodellen, in tegenstelling tot het voorbeeld hebben de bufferschijven zogenaamde smeergaten.

Aan de binnenzijde is de wagenbak ook gedetailleerd met het dwarsverband in het midden en de verstevigingsschoren:

De naar boven geknikte langsdrager is hier duidelijk te zien. De loskleppen staan in de transportstand, ze zijn niet beweegbaar en maken deel uit van het metalen onderstel:

En de rangeerder is onderweg naar de onberemde 601 269 om die met een slof te borgen  ;D

Het trapje vanaf het bordeshek loopt met een knik naar de bovenzijde van de bak :

De houten planken op het bordes zijn geïmiteerd met een houtkleur en een fraaie nerf- en slijtage gravering.

De onberemde wagen. Jammer is wel dat de bladveren met verf zijn "dichtgesmeerd" een euvel waar de Offs55 ook last van heeft:

Was dat bij de autowagen gezien het metalen onderstel nog op te lossen met een glasvezelpotlood en opnieuw spuiten, bij dit model lijkt dat ook de toe te passen verbetering.

En hier het wielstel van een beremd exemplaar:

Niet zichtbaar op de foto maar wel aanwezig zijn de stangen tussen de remblokken die ook in model aanwezig zijn.
Los aangezette rode remhandels en messcherpe opschriften sieren de bak.
Het opzetstuk sluit zonder storende naad aan op de wagenbak:

En de bedieningshandels zijn uit een flexibele kunststof gemaakt.

Die glanst wat te veel, maar een minieme weathering doet wonderen natuurlijk.

De rijeigenschappen zijn goed te noemen, de wielen lopen soepel in de kunststof aslagers. Eventueel zijn ook nog RP25- of Finescale wielen leverbaar.
De wagens zijn ondanks minieme foutjes zeker weer een verrijking voor het goederenwagenpark in H0!
Samen met Piko's Otmm61 doen ze het goed en vullen weer een ontbrekend gat op in de modelweergave van grote series Europees inzetbare goederenwagens.

Grtz,

Wim

« Laatst bewerkt op: 05 August 2019, 14:26:53 door 44 »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Silvolde

• Offline Offline
Re: Zelflosser Otmm52 van Exact-train
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2014, 14:14:38 »
Wim, kijk eens naar de reacties van onze Oosterburen. Als je de "bei uns ist alles besser" reacties eruit filtert blijven er toch talloze punten van kritiek over die de prijs/kwaliteitsverhouding in een ander daglicht plaatst.

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,7046439

Groet, Rob 

sneek

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2014, 14:16:10 »
ik ken dat draadje Rob, maar ik geef hier puur mijn eigen eerste indruk weer met het model voor m'n neus.
Het is ieders eigen vrije keuze om een model al dan niet aan te schaffen.

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 07 August 2014, 14:19:13 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2014, 22:14:11 »
Hoi Wim,

Zie ik nou lijmvlekken bij het bedieningsmechanisme van de loskleppen (6e en 7e foto)? Voornamelijk tussen de loskleppen zie ik een vlek.
Is dit gezichtsbedrog, of is dit afgeleverd met deze vlek?

Groeten Alex

sneek

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2014, 00:01:59 »
Goed opgemerkt.
Slordige plakchineeskes Alex....
« Laatst bewerkt op: 08 August 2014, 00:03:30 door sneek »

sneek

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2014, 00:15:48 »
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de slordig en niet horizontaal gemonteerde handgreep op het bordes (foto 4).  ::)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2014, 11:34:58 »
Exact.

Edsko Hekman

• Online Online
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2014, 11:44:44 »
Toch niet zo Exact?

jaja, flauw  ;D

sneek

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2014, 19:22:52 »
 ;D ;D

Ik had het trouwens over smeergaten in de bufferschijven. Dacht ik dat daar het vet uitkwam om de buffers gladjes te houden. Helemaal mis  :o . Een oplettende lezer die het als geen ander kan weten memoreerde dat deze ring van verzonken gaten van de klinknagels zijn waarmee de bufferschijf aan het bufferhuis is geklonken.

Waarvan akte!
Toch nog iets recht(gezet) aan deze wagen. ;D
« Laatst bewerkt op: 08 August 2014, 19:26:47 door sneek »

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #9 Gepost op: 09 July 2015, 23:23:38 »
Bij mijn exemplaar staan het bordes en vooral ook de trapjes nòg schever. Afgezien daarvan was er een verbindingsstang van de remblokken meteen al gebroken (niet te zien wanneer ie op de rails staat). Verder zijn de bedieningsstangen krom en zit er iets bij een van de loskleppen op de verkeerde plek.

Ik heb de wagen al een tijdlang en had gehoopt dat mijn ergernis zou afnemen in de loop van de tijd. Maar vooral die scheve trapjes storen me in toenemende mate. Vandaar dat ik pas nu reageer.

Heeft iemand ervaring in het demonteren van de wagen om hem dan vervolgens weer in elkaar te zetten, maar dan goed? Of breekt er dan van alles af en ben je nog veel verder van huis?

Groet, Bas

Edsko Hekman

• Online Online
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #10 Gepost op: 10 July 2015, 09:06:28 »
Geldt de garante niet meer? Kan zijn dat die vervalt, omdat je er nu wellicht te lang mee gewacht hebt.
Ik zou gewoon proberen bij je leverancier, die zou je moeten kunnen helpen.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #11 Gepost op: 10 July 2015, 09:49:13 »
Ach, het is bijna altijd wel wat, is mijn ervaring. Bijna nooit is een model perfect.
Terugbrengen naar de verkoper lost het probleem vaak niet op. Soms zijn zijn er dan weer andere dingen die niet goed zijn als je je spullen terug krijgt. En ik ben kritisch, ook dat nog ;-)

In het geval van deze wagen staan de trapjes nog wat schever dan bij de exemplaren die ik op foto's gezien heb. En ik heb nog geen enkele foto gezien waarop de trapjes wel recht stonden. Het is dus geen exemplarische fout.

Dit overwegende los ik het liever zelf op. (Kan ook een leuk klusje zijn als het tenminste lukken wil).

Groet, Bas

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #12 Gepost op: 10 July 2015, 19:29:42 »
Nieuwe merknaam dus... 'Niet-Helemaal-Exact-Train'?  ;D
-
Tbinnebarretije…

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 July 2015, 20:10:46 »
Omdat ik een paar dagen onder curatele sta Omdat mijn vrouw m'n pinpas even nodig had voor de kapper moest ik even zonder naar de plaatselijke modelspoorvakhandel. Die had de zelflosser en de autotransporter staan. Uiteraard heb ik ze even in ogenschouw genomen, maar aan de exemplaren die ik heb gezien mankeerde niet veel, en zeker niets wat ik niet zelf had kunnen verhelpen.
Op basis van de wagens die ik zelf (IRL) heb kunnen aanschouwen kan ik de her en der geuite kritiek niet beamen.
Vanwege de in beslag genomen uitgeleende pinpas ben ik tot nu toe niet tot aanschaf overgegeaan.