Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:08:55
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 13:03:29
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:45:10
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39

Auteur Topic: RobVille 2.0  (gelezen 19840 keer)

.joost.s.

• Offline Offline
Re: RobVille 2.0
« Reactie #45 Gepost op: 08 June 2015, 14:31:32 »
 (y)

Boran

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 14 June 2015, 17:01:30 »
De werkzaamheden aan de modules vorderen langzaam. Voordat ik begin aan het leggen van de rails, wil ik toch alle werkzaamheden aan de bouw van de modules afgerond hebben op de achterwand (bereikbaarheid bij de bouw) en de koof na. Wel worden de spanten voor de koof ingebouwd.

Uitlijnen komt later ;)

De koof wordt via een spant in een houder geplaatst en met bouten en moeren vastgezet. Deze treintafel staat namelijk op de eerste verdieping en ik wil toch deze tafel ooit verplaatsen. De enige optie is dat de modules en de koof door het raam vervoerd kunnen worden, de wenteltrap is veel te smal  >:(

Aan de achterkant komt ook nog een afdekplaat op het frame. Op zich is dit een mooie werkplek. In het frame heb ik gaten geboord voor de doorvoer van de kabels. Voor het vastmaken van de bedrading maak ik gebruik van oogjes.

Nu nog de resterende twee modules …..

Groetjes,
Rob

Boran

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 16 July 2015, 19:17:37 »
Hallo, een kleine update

De modules zijn nu klaar. De koof en de achterwanden worden later geplaatst. Omdat ik nog niet helemaal zeker ben van de layout van het sporenplan en de weggedeelten voor het MCC gebeuren, stel ik het plaatsen van de achterwanden even uit omdat de uitsparingen voor de aansluitingen op de spiralen nog niet bekend zijn.

Op de foto’s is een eerste aanzet voor het sporenplan te zien. De volgorde van de foto’s, van links naar rechts, geeft een indruk van het sporenplan. Links en rechts verdwijnt het spoor in een tunnel richting spiralen. Het landschap wordt opgebouwd uit styrodur.

Rechter tunnelingang.

Linker tunnelingang.

Aan de rechterkant komt een wisselstraat met een goederenloods, een overslag en een spoorwegovergang.

Indruk goederenoverslag.

Het middelste deel is de paradebaan met een lokaal station.

Paradebaan.

Het linkse deel heeft een wisselstraat en hier komt tevens een weg (MCC) die gedeeltelijk parallel loopt met de spoorweg.

Spoor en weg.

En tenslotte een overzicht.

Groetjes,
Rob

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #48 Gepost op: 17 July 2015, 12:52:36 »
Rob, heb je geen mogelijkheid om de sporen op je paradebaan dicher bij elkaar te leggen?
Je zal daarvoor waarschijnlijk wel in je overloopwisselsmoeten snijden, maar het resultaat zal zoveel maal mooier zijn.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Boran

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 17 July 2015, 13:56:36 »
Frans,

De rails die ik gebruik zijn de originele Märklin k-rails, code 100, aangevuld met de wissels gemaakt door Weichen-Walter op basis van de Märklin geometrie. Zelf vind ik deze code 100 niet fijn genoeg. Zelfs heb ik overwogen over te stappen naar 2L. Afgezien van de reeds afgebouwde modulen en spiralen en de grote hoeveelheid  Locs en wagons heb ik besloten hiervan af te zien. Op dit moment worden er door Weinert bouwpakketten voor wissels en flex rails (Mein Gleis) geleverd. Deze rails zijn bedoeld voor  2L en de code is 75. Een oplossing komt van Weichen-Walter. Volgens hem  is het mogelijk om de bouwpakketten voor de wissels van Weinert uit te rusten met profielen Code 83 en puko strips waarbij de wisseltongen gepolariseerd worden. Zelfs kan ik gebruik maken van Code 75 materiaal omdat al het rijdende  materiaal van Märklin  gekocht is na 1990. Omdat deze Code 75 voor mijn wagenpark geen toleranties toelaat, is het misschien verstandiger om toch te kiezen voor Code 83!

Het voordeel van deze wissels is de afbuiging, namelijk 1:9. Een mooie, vloeiende lijn is dan mogelijk. Kortom, een definitieve keuze kan pas worden gemaakt begin september wanneer de prijzen voor de ombouw bekend zijn.

Groetjes,
Rob

peterha

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 17 July 2015, 14:57:07 »
Hi Rob,

Zo alles bij elkaar: wat een mega (bouw)klus. Ik vind het heel interessant om zien hoe je alles aanpakt en opbouwt. Ben benieuwd hoe het verder gaat; volg je vorderingen absloluut!

Veel succes.

Groetjes,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Boran

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 11 August 2015, 19:13:00 »
Hallo,

Op dit moment heeft Weichen-Walter de prototypes van de Weinert (Mein Gleis) klaar. Ik moet toegeven dat deze ombouw goed gelukt is ondanks de puko's ;D Deze zijn laag, tussen de bielzen ingebouwd en vallen na het ballasten, minder op! Nog een vraag aan jullie. Is er interesse van jullie kant om mijn Weichen-Walter wissels (Hosentrager, driewegwissel, eenvoudige wissels) over te nemen. De geometrie is van Marklin (slanke wissels) en de uitvoering is Peco Code 100. Nu nog even wachten tot de Weinert wissels in zijn webshop aangeboden worden.

Groetjes,
Rob

Boran

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 02 November 2015, 09:07:57 »
Hallo,

Een kleine update. De bedoeling was om de “oudere” wissels van Weichen-Walter  te verkopen en voor dit bedrag de gemodificeerde wissels en rails van Weinert door Weichen-Walter voor Märklin aan te schaffen om vervolgens te gaan rijden op Code 83 railmateriaal. Deze rails wilde ik alleen in het zichtbare gedeelte gebruiken. Bij de overgang naar de spiralen zou dan een overgangsrail komen naar de schaduwstations (Code 100).

De belangstelling voor deze wissels was, om het zacht uit te drukken, nihil. Tijd voor een evaluatie! Om verder kapitaalvernietiging te voorkomen, toch maar besloten om op K-rails van Märklin, Code 100 door te rijden. De Weichen-Walter wissels blijf ik verder gebruiken. In de praktijk heeft dit profiel zich reeds bewezen. Weinig ontsporingen, goede stroomafname zijn toch van belang voor een goede dienstregeling. Het minder elegante profiel en de puko’s  neem ik dan maar voor lief!

Citaat:
Als je kiest voor 3L, zit je in principe vast gebakken aan het rollende materieel van Märklin als je tenminste probleemloos wilt rijden. ;)

De laatste tijd koop ik ook wisselstroom locs van o.a. ACME. Bij deze locs wordt het draaistel waaronder de sleper is gemonteerd opgetild bij het passeren van de K-wissel van Märklin. Kennelijk is er te weinig speling voor de sleper om mee te veren. Ook ESU locs geven problemen bij deze wissels. Het draaistel met de sleper loopt vast op het hartstuk van de wissel! Bij de wissels van Weichen-Walter is het probleem minder omdat de puko’s minder hoog zijn en de wisseltongen gebruikt worden als vervanger voor deze puko’s. De polarisatie van de wisseltongen wordt geregeld door de Hex Frog Juicer ( Automatic Frog Polarity Switcher) van Fast Tracks. De BR 151 van ESU (eerste uitgave!) frustreerde mij zodanig dat ik deze loc voor 1 euro heb verkocht! Bij de aankoop van nieuwe locs van andere merken, zal ik dan ook deze vooraf, uitgebreid testen.

Trouwens op Eurospoor toch nog een mooi diorama met Märklin K-rails code 100 gezien. Het maakte onderdeel uit van een modulebaan van Beneluxspoor ::)

De modules zijn intussen afgebouwd op de zij- en voorkanten na. Uiteindelijk bepaalt het landschap de vorm. Ook is de verlichting (Digikeijs -DR4050 – RGB)  in de koof aangebracht. Op dit moment ben ik bezig om de rails op de kurkbedding uit te leggen. De stroken en platen van kurk zijn van Noch. Als lijm heb ik boekbinderslijm gebruikt. Ik moet zeggen dat deze lijm geknipt is voor mijn baan. Je kunt na het plaatsen van de kurk de stroken  nog een tijdlang rustig verschuiven. De rails liggen op een hartafstand van 57 mm. Ik heb geen zin om deze afstand te verkleinen. Ik vind het al lastig genoeg om de flexrails passend te krijgen bij de vloeiende lijnen van de rails door het landschap! Wel let ik op de verkanting in de bogen. Bij proefritten met stammen van 4 meter is het een mooi gezicht hoe de trein zich door het, toekomstige, landschap slingert.

Achterkant modulebaan met MCC schaduwstation.

Beetje wazig beeld.

Rechter kant module.

Toekomstig landelijk station.

Overzicht totale lengte modules (750 cm).

Middensegment.

De focus zal komen te liggen op de vormgeving van het landschap. Zelf speel ik met de gedachte om te kiezen voor de herfst. Voordat het zover is, ben ik nog een tijdje bezig om de rails, wissels, seinbruggen, blokken digitaal aan te sluiten. Daarna moet dit baandeel nog in iTrain ingevoerd worden en ingepast in het bestaande deel van de beide schaduwstations en de spiralen.

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 02 November 2015, 09:31:34 door RobVille »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #53 Gepost op: 02 November 2015, 09:33:35 »
Lekker lang excuus over het gebruik van K-rail  ;) :P Sorry Rob,dat is hier echt niet nodig, sporen liggen er zo lekker in daar kunnen de profi schuivers nog wat van leren. Daarnaast is een van mijn favoriete Brandl banen met K-rail gebouwd

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #54 Gepost op: 02 November 2015, 10:01:48 »
Sluit ik mij bij aan.... erg mooie rijlengte heb je gecreëerd, Rob. Top (y)

Boran

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 02 November 2015, 15:57:35 »
Martin,

Citaat
Daarnaast is een van mijn favoriete Brandl banen met K-rail gebouwd

Destijds heb ik op jouw advies het tijdschrift "Josef Brandls - Traumanlagen" het deel "Bauen wie Brandl - Teil 2" gekocht. Op een gedetailleerde wijze worden de verschillende technieken uitgelegd en afgebeeld. Erg handig (y) Waar kan ik een voorbeeld vinden van jouw favoriete K-baan?

Groetjes,
Rob

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #59 Gepost op: 02 November 2015, 17:32:52 »