Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 08:53:05
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:39:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:04
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11

Auteur Topic: RobVille 2.0  (gelezen 19832 keer)

Boran

• Gast
Re: RobVille
« Reactie #30 Gepost op: 28 October 2014, 09:53:49 »
Karstlandschap :-\

Groetjes,
Rob

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 28 October 2014, 09:58:57 »
Als je de rotsen die je daar hebt een mooi kleurtje geeft (grijs- en bruintinten) dan ziet het er al behoorlijk goed uit. Je geeft al aan dat je het eventueel een beetje aan kan vullen met gips. Ik zou zeggen: probeer het eerst gewoon een keer en kijk eens wat je zelf van het resultaat vind. Het is jou baan en jij moet er van genieten.
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #32 Gepost op: 28 October 2014, 13:12:03 »
Effe gezocht op Karst.....geloof niet dat je Mr. Drenth bedoeld...kan prima zo denk ik, misschien effe wat met een schuurpapier de zooi wat ronder maken. RAL 8022 d'rover kwakken en drybrushen met een bruingrijze en een creme witte, kom je een heel eind..

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #33 Gepost op: 28 October 2014, 13:51:37 »
Ja, ik maak wereldfaam met mijn berglandschappen ;) :D :P :P

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #34 Gepost op: 28 October 2014, 15:14:02 »
In ieder geval met haaksbergen  ;) ;D

Boran

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 13 November 2014, 14:28:18 »
Hallo,

Op dit moment ben ik bezig om bij de tunnelingangen met styrodur een landschap te maken. Hierbij houd ik rekening met de structuur van de rotsen en de hellende vlakten voor de heuvels.

Ook heb ik geprobeerd om heuvels te maken met alu-gaas en gipsverband van Busch. Dit was geen groot succes..  De vorm van het landschap heb ik gemodelleerd  met behulp van afvalstukjes multiplex. Deze zijn met nieten op de plaat bevestigd.  Vervolgens heb ik met een tacker het alu-gaas bevestigd. De handleiding van Busch geeft aan dat je het gipsverband in een bak kan weken en dan opbrengen. Misschien ligt het aan mijn handigheid maar het afgeknipte stukje verband werd een propje en was ontzettend moeilijk dit propje tot een vierkant stukje weefsel te vormen en weer op het gips aan te brengen. Daarna vers 2 geprobeerd. Stukjes weefsel afgeknipt en op het alu-gaas gelegd. Vervolgens met een doornatte kwast dit gipsverband nat gemaakt, laten weken en met de hand aangedrukt. Ook hier is het resultaat niet optimaal. Stukjes gaas van het verband blijven zichtbaar.

Bij de bouw van de achterkant van de baan heb ik bij de bouw rekening gehouden om de heuvels te bouwen met de alu-gaas methode. Het aanbrengen van dit gaas geeft weinig problemen. Nog iemand een idee welk gaas ik kan kopen bij een tuincentrum of bouwmarkt. Waarschijnlijk heb ik gaas nodig met een lengte van 10 meter bij 60 cm. Bestaan er nog andere producten (op basis van cellulose misschien) die ik kan gebruiken i.p.v. gipsverband om het landschap te modelleren.

Groetjes,
Rob

Boran

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 18 November 2014, 12:18:07 »
Hallo,

Op dit moment toch een beetje opgeschoten met het verwerken van de styrodur. De hele voorkant van de treintafel in eerste instantie bedekt met delen plaat van verschillende afmetingen. Als “lijm” heb ik gebruik gemaakt van Hybrifix afdichtingskit. Deze kit is goed te verwerken, hecht uitstekend. Vervolgens laat ik het geheel een nacht drogen. De platen zijn dan goed  te bewerken. Het meest gebruik ik dunne afbreekmesjes. Het voordeel hiervan is, vind ik, dat wanneer je het hele lemmet uitschuift, grote stukken styrodur kan snijden en zo het landschap vorm kan geven. Wel oppassen dat je niet teveel buigt, anders breken ze zo af. Daarna heb ik het landschap gedetailleerder uitgesneden. Later zal ik dan lagen latex verf opbrengen en drybrushen.

Een groot probleem is de achterkant van de baan. Onder de spanten van het berglandschap  liggen de rijstroken c.q. inhaalstroken voor de auto’s van het MCC systeem. Bij de opzet van dit gedeelte ben ik automatisch uitgegaan van de techniek met het gaas. Opvullen met styrodur is zeer lastig. Daarom herhaal ik mijn vraag of er producten zijn die je direct op het gaas kan uitsmeren, een stevige schil vormen en toch het aanbrengen van bv bomen niet al te moeilijk is.

Groetjes,
Rob

RocoKolkie

• Offline Offline
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
« Reactie #37 Gepost op: 23 November 2014, 15:05:01 »
Ziet er allemaal veel belovend uit Rob  Een smeer variant om het gaas mee in te smeren is mij niet bekend. Ik zou rollen gips nemen om de boel te bedekken, vervolgens kan je daar dan met modelgips (bijvoorbeeld van Knauf) extra reliëf aanbrengen. Ook kan je de mallen gebruiken van Woodland om stenen mee te maken. Deze breng je dan aan met modelgips.

Succes!

Mvg

Mark
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html

Boran

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 13 January 2015, 10:01:14 »
Hallo,

Jammer, maar op dit moment kan ik niet meer verder bouwen aan mijn treinbaan (Marklin k-rail).  De reden is de omvang van de baanmodules. Of ons huis is te klein of mijn baan is te groot voor het huis. Om die reden wil ik eens polsen of forumleden of modelbouwvereningen in deze modules zijn geïnteresseerd.

Beide schaduwstations.

Een korte beschrijving:
De baan is 7.50 meter lang bij een breedte van 1.10 meter, bestaande uit drie segmenten van elk 2.50 meter verdeeld over drie niveaus. De beide onderste niveaus zijn de schaduwstations met elk een keerlus. Elk segment is volledig functioneel. Alle wissels zijn aangesloten, elk opstelspoor bestaat uit drie deelblokken (massascheiding), meerdere aansluitpunten voor stroom en massa. Het bovenste niveau, de eigenlijke baan, is nog in ontwikkeling.

Daarnaast zijn er nog twee spiralen. De hoogte bedraagt respectievelijk 60 en 90 cm. De doorsnede van de spiralen is een meter. Deze spiralen zijn verdeeld in vier blokken met elk drie deelblokken en, in dit geval,  worden de treinen gedetecteerd middels stroomdetectie.  Alles is aangesloten. Qua stroomvoorziening is elk spiraal onafhankelijk.

Daarnaast heeft elk niveau een ECoSLink terminal. Een kopie van de instellingen en het sporenplan is mogelijk (ECoS centrale).

De treintafel is gemaakt van grenen hout en bestaat verder uit ,gedeeltelijk,  grenen plaatmateriaal.

Mocht er interesse zijn, dan zijn een aantal opties mogelijk:

*  gekozen wordt voor de hele treintafel met de rails en alle randapparatuur( ECoSLink, ECoS SwitchPilot /Servo), terwijl het bovenste niveau al dan niet gestript wordt.

*  de hele treintafel, zonder rails en randapparatuur.

* aanbieden van de afzonderlijke delen bv de spiralen.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn, stuur een PB. Zelf vind ik het zonde om deze tafel te slopen. Misschien kan ik iemand er een plezier meedoen voor een schappelijke prijs.

Groetjes,
Rob

.joost.s.

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 15 April 2015, 09:38:53 »
Hele mooie baan ga je proberen te volgen, al ben ik niet zeer actief op forum' s  ;D

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #40 Gepost op: 15 April 2015, 09:52:08 »
Joost, zie 2 berichten hierboven:

Jammer, maar op dit moment kan ik niet meer verder bouwen aan mijn treinbaan (Marklin k-rail). 

Deze baan wordt niet verder gebouwd...... ;)

.joost.s.

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 15 April 2015, 14:18:49 »
 :'( oké dan niet  ;D ;)

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: RobVille 2.0
« Reactie #42 Gepost op: 03 June 2015, 14:46:42 »
Rob,

De naam van je draadje is aangepast. Succes met je plannen!

Gr, Bert
Team forummoderatoren

Boran

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 07 June 2015, 12:09:35 »
Het draadje maar weer opgepakt ….  Ik heb weinig respons gehad op mijn poging
de baan te verkopen. Voorlopig ga ik verder met de bouw. Het bovendek heb ik compleet gesloopt.

Kaal bovendek.

De beide schaduwstations en de spiralen blijf ik gebruiken. Immers deze onderdelen geven mij de mogelijkheid om minimaal tien complete stammen op opstelsporen te parkeren. Daarnaast zijn deze baansegmenten compleet bekabeld, zijn alle wissels aangesloten, zijn alle terugmeldingen gerealiseerd. Kortom, het heeft heel wat tijd en energie gekost om deze segmenten te automatiseren.

Nu het bovendek!  De afmetingen van de baan heb ik teruggebracht van 110 x 750 cm naar 60 x 750 cm. Het bestaande sporenplan wordt aangepast aan de breedte van 60 cm.

Voorlopig globaal sporenplan.

Op dit moment ben ik begonnen met het plaatsen van de spanten voor de achterwand en de koof.

Spant voor achterwand en koof.

Groetjes,
Rob

RocoKolkie

• Offline Offline
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
« Reactie #44 Gepost op: 08 June 2015, 10:18:01 »
Best baantje
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html