Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door spoorijzer
Vandaag om 16:00:00
waterwagens door stootblok
Vandaag om 15:49:15
Project seaside Germany door Tjalling
Vandaag om 15:36:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 15:15:30
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 14:28:44
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 13:39:10
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door erbink
Vandaag om 13:24:17
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 13:24:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Lucien
Vandaag om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 09:34:31
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
  

Auteur Topic: Ombouwen manometer  (gelezen 3560 keer)

NSR849

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Mat '64 is het beste materieel!!
Ombouwen manometer
« Gepost op: 20 July 2014, 19:42:18 »
Beste mensen,

Misschien dat een aantal van jullie het nog wel weten, ik ben al een tijdje bezig met het nabouwen van een cabine.
Nu heb ik veel dingen al aan de praat gekregen alleen heb ik een probleem en dat is dat ik de manometers ook wil aansluiten.
Ik wil ze niet met lucht aansluiten want dat werk niet echt makkelijk aansturen, eigenlijk wil ik die dingen opgebouwd hebben zodat ik
ze met de computer kan aansluiten. Heeft iemand een idee waar ik ze kun laten ombouwen?

Met vriendelijke groet,
Laurens Oudenaarden

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #1 Gepost op: 20 July 2014, 21:14:27 »
Er bestaan eenvoudige compressortjes om bijv. een autoband op te pompen mbv de 12 Volt uit een accu.
Zo'n ding lijkt me ideaal, maakt het juiste geluid en die 12 Volt is weer te regelen.
Mvrgr
Koopmans

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #2 Gepost op: 20 July 2014, 21:19:15 »
Dan zit je nog met het probleem dat zo'n compressortje doorgaans geen 5 t/m 8 bar aan kan. Dat is namelijk de druk die deze meters moeten aangeven (treinleiding en hoofdreservoir). Tevens is de remcilinderdruk-meter dan nauwelijks regelbaar, terwijl die normaal juist zeer regelbaar is middels de remkraan.
Groetjes,
Emiel

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #3 Gepost op: 20 July 2014, 21:23:49 »
Wat voor meter is het? Zit er een aansluiting op voor een luchtslang, of een elektrische aansluiting?

NSR849

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Mat '64 is het beste materieel!!
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #4 Gepost op: 20 July 2014, 21:27:33 »
Nee die zijn helemaal pneumatisch aangestuurd.
Kan ik de remcilindermeter wel goed aansturen met de remkraan?

Groeten,
Laurens 

guest7823

  • Gast
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #5 Gepost op: 20 July 2014, 21:53:13 »
D'r zitten op een remkraan een aantal aansluitingen, waaronder de hoofdresevoirleiding en treinleiding.

De druk in de treinleiding is een gevolg van de acties die je met de remkraan uitvoert. De hoofdreservoirdruk is in principe een vaste waarde, maar deels afhankelijk van de max. druk die je compressor kan leveren. Voor een goede simulatie heb je dus een compressor nodig die minimaal 8 bar kan leveren. In jou geval is het debiet minder van belang omdat je maar een heel klein systeem zal hebben.

Voor de remcilinder moet je dus ook een remcilinder, tripleklep ed hebben om het paneel goed te laten werken. Dat wordt dan al snel redelijk gecompliceerd, maar niet ommogelijk

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2014, 22:13:59 »
Als je niet perse op lucht wil werken, wat belet je om er een servo achter te zetten?

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #7 Gepost op: 21 July 2014, 09:19:56 »
Of je zet het wijzerplaatje over op een analoge voltmeter. Dan kan je makkelijk met een potmeter of een trafo de juiste stand aangeven.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #8 Gepost op: 21 July 2014, 12:26:40 »
Met het nadeel dat voltmeters met een dergelijke uitslag betrekkelijk zeldzaam zijn. Het is in ieder geval geen gangbare uitvoeringsvorm.
De V-A en kW meters zijn wel standaard.

Het geheel door een servo vervangen lijkt me inderdaad de oplossing als compressor-techniek je te ver gaat.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2014, 12:59:31 »
Dan zit je nog met het probleem dat zo'n compressortje doorgaans geen 5 t/m 8 bar aan kan. Dat is namelijk de druk die deze meters moeten aangeven (treinleiding en hoofdreservoir). Tevens is de remcilinderdruk-meter dan nauwelijks regelbaar, terwijl die normaal juist zeer regelbaar is middels de remkraan.
Groetjes,
Emiel
Wel, ik kwam met dit idee omdat ik er zo eentje heb liggen die volgens de papieren 7 bar druk levert.
Mvrgr
Koopmans

guest7823

  • Gast
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2014, 13:22:13 »
Hoofdreservoir-treinleiding druk is veelal een dubbele manometer met twee wijzers. Dus die vervang je niet 1-2-3 door een voltmeter

NSR849

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Mat '64 is het beste materieel!!
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #11 Gepost op: 21 July 2014, 21:00:46 »
De Servo ertussen zetten lijkt mij een prima idee alleen hoe moet ik dan twee wijzers apart aansturen?

Ik heb een stukje gelezen over een metrorijtuig die ook op de simulator is aangesloten en waar ze het zelfde probleem hadden, hiebij de tekst

De techniek welke is gebruikt komt ook voor in de modelbouw, te weten het aansturen van servo's middels pulsbreedte-modulatie. Middels een PIC18F252-I/SP is de elektronische schakeling opgebouwd. Dit IC is vrij programmeerbaar en is zodanig geprogrammeerd dat het twee uitgangen afgeeft met de juiste signalen voor de miniatuur modelbouwservo's. De aansturing vanaf de PLC's is geprogrammeerd tussen 0 en 5VDC, dat op beide naalden zichtbaar wordt als 0 t/m 10 Bar. Voor de voeding van het printje wordt de 24VDC spanning gebruikt. De schaalverlichting is mede geheel vervangen, omdat de servo's in de wegzitten. U ziet dat de ledjes ook schuin staan om zodoende de gehele schaal te kunnen bestrijken.





Kunnen jullie mij wat meer informatie geven hoe ik die twee wijzers apart kan aansturen.

Groeten, Laurens 

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3488
    • modulebaan.nl
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2014, 21:04:04 »
De voorste met een asje, de achterste met een buisje dat om het asje van de voorste heenvalt? Op beiden een hefboom aan de achterzijde, en daar de servo op aansluiten.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #13 Gepost op: 22 July 2014, 00:55:09 »
Als je het mij vraagt is het wel enorm overdreven om daar zo'n enorm zware processor voor te gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat een PIC16Fxxx met wat slim prorgrammeren dat niet af kan. Let wel: ik heb ooit wat met die dingen geklooid, beschouw ze voor mezelf als te ongrijpbaar en ben er dus mee gestopt. Daarnaast weten we niet wat er met de PLC's (? bedoelen ze geen PIC's?) gecommuniceerd wordt wat deze serie misschien noodzakelijk maakt.

guest7822

  • Gast
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #14 Gepost op: 23 July 2014, 17:34:11 »
PLC is Programmable Logic Controller, is een iets uitgebreider apparaat dan een PIC 😉