Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Ombouwen manometer  (gelezen 3469 keer)

NSR849

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Mat '64 is het beste materieel!!
Ombouwen manometer
« Gepost op: 20 July 2014, 19:42:18 »
Beste mensen,

Misschien dat een aantal van jullie het nog wel weten, ik ben al een tijdje bezig met het nabouwen van een cabine.
Nu heb ik veel dingen al aan de praat gekregen alleen heb ik een probleem en dat is dat ik de manometers ook wil aansluiten.
Ik wil ze niet met lucht aansluiten want dat werk niet echt makkelijk aansturen, eigenlijk wil ik die dingen opgebouwd hebben zodat ik
ze met de computer kan aansluiten. Heeft iemand een idee waar ik ze kun laten ombouwen?

Met vriendelijke groet,
Laurens Oudenaarden

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #1 Gepost op: 20 July 2014, 21:14:27 »
Er bestaan eenvoudige compressortjes om bijv. een autoband op te pompen mbv de 12 Volt uit een accu.
Zo'n ding lijkt me ideaal, maakt het juiste geluid en die 12 Volt is weer te regelen.
Mvrgr
Koopmans

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #2 Gepost op: 20 July 2014, 21:19:15 »
Dan zit je nog met het probleem dat zo'n compressortje doorgaans geen 5 t/m 8 bar aan kan. Dat is namelijk de druk die deze meters moeten aangeven (treinleiding en hoofdreservoir). Tevens is de remcilinderdruk-meter dan nauwelijks regelbaar, terwijl die normaal juist zeer regelbaar is middels de remkraan.
Groetjes,
Emiel

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #3 Gepost op: 20 July 2014, 21:23:49 »
Wat voor meter is het? Zit er een aansluiting op voor een luchtslang, of een elektrische aansluiting?

NSR849

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Mat '64 is het beste materieel!!
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #4 Gepost op: 20 July 2014, 21:27:33 »
Nee die zijn helemaal pneumatisch aangestuurd.
Kan ik de remcilindermeter wel goed aansturen met de remkraan?

Groeten,
Laurens 

guest7823

  • Gast
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #5 Gepost op: 20 July 2014, 21:53:13 »
D'r zitten op een remkraan een aantal aansluitingen, waaronder de hoofdresevoirleiding en treinleiding.

De druk in de treinleiding is een gevolg van de acties die je met de remkraan uitvoert. De hoofdreservoirdruk is in principe een vaste waarde, maar deels afhankelijk van de max. druk die je compressor kan leveren. Voor een goede simulatie heb je dus een compressor nodig die minimaal 8 bar kan leveren. In jou geval is het debiet minder van belang omdat je maar een heel klein systeem zal hebben.

Voor de remcilinder moet je dus ook een remcilinder, tripleklep ed hebben om het paneel goed te laten werken. Dat wordt dan al snel redelijk gecompliceerd, maar niet ommogelijk

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2014, 22:13:59 »
Als je niet perse op lucht wil werken, wat belet je om er een servo achter te zetten?

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #7 Gepost op: 21 July 2014, 09:19:56 »
Of je zet het wijzerplaatje over op een analoge voltmeter. Dan kan je makkelijk met een potmeter of een trafo de juiste stand aangeven.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #8 Gepost op: 21 July 2014, 12:26:40 »
Met het nadeel dat voltmeters met een dergelijke uitslag betrekkelijk zeldzaam zijn. Het is in ieder geval geen gangbare uitvoeringsvorm.
De V-A en kW meters zijn wel standaard.

Het geheel door een servo vervangen lijkt me inderdaad de oplossing als compressor-techniek je te ver gaat.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2014, 12:59:31 »
Dan zit je nog met het probleem dat zo'n compressortje doorgaans geen 5 t/m 8 bar aan kan. Dat is namelijk de druk die deze meters moeten aangeven (treinleiding en hoofdreservoir). Tevens is de remcilinderdruk-meter dan nauwelijks regelbaar, terwijl die normaal juist zeer regelbaar is middels de remkraan.
Groetjes,
Emiel
Wel, ik kwam met dit idee omdat ik er zo eentje heb liggen die volgens de papieren 7 bar druk levert.
Mvrgr
Koopmans

guest7823

  • Gast
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2014, 13:22:13 »
Hoofdreservoir-treinleiding druk is veelal een dubbele manometer met twee wijzers. Dus die vervang je niet 1-2-3 door een voltmeter

NSR849

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Mat '64 is het beste materieel!!
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #11 Gepost op: 21 July 2014, 21:00:46 »
De Servo ertussen zetten lijkt mij een prima idee alleen hoe moet ik dan twee wijzers apart aansturen?

Ik heb een stukje gelezen over een metrorijtuig die ook op de simulator is aangesloten en waar ze het zelfde probleem hadden, hiebij de tekst

De techniek welke is gebruikt komt ook voor in de modelbouw, te weten het aansturen van servo's middels pulsbreedte-modulatie. Middels een PIC18F252-I/SP is de elektronische schakeling opgebouwd. Dit IC is vrij programmeerbaar en is zodanig geprogrammeerd dat het twee uitgangen afgeeft met de juiste signalen voor de miniatuur modelbouwservo's. De aansturing vanaf de PLC's is geprogrammeerd tussen 0 en 5VDC, dat op beide naalden zichtbaar wordt als 0 t/m 10 Bar. Voor de voeding van het printje wordt de 24VDC spanning gebruikt. De schaalverlichting is mede geheel vervangen, omdat de servo's in de wegzitten. U ziet dat de ledjes ook schuin staan om zodoende de gehele schaal te kunnen bestrijken.





Kunnen jullie mij wat meer informatie geven hoe ik die twee wijzers apart kan aansturen.

Groeten, Laurens 

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2014, 21:04:04 »
De voorste met een asje, de achterste met een buisje dat om het asje van de voorste heenvalt? Op beiden een hefboom aan de achterzijde, en daar de servo op aansluiten.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #13 Gepost op: 22 July 2014, 00:55:09 »
Als je het mij vraagt is het wel enorm overdreven om daar zo'n enorm zware processor voor te gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat een PIC16Fxxx met wat slim prorgrammeren dat niet af kan. Let wel: ik heb ooit wat met die dingen geklooid, beschouw ze voor mezelf als te ongrijpbaar en ben er dus mee gestopt. Daarnaast weten we niet wat er met de PLC's (? bedoelen ze geen PIC's?) gecommuniceerd wordt wat deze serie misschien noodzakelijk maakt.

guest7822

  • Gast
Re: Ombouwen manometer
« Reactie #14 Gepost op: 23 July 2014, 17:34:11 »
PLC is Programmable Logic Controller, is een iets uitgebreider apparaat dan een PIC 😉