Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35

Auteur Topic: Beginner  (gelezen 2805 keer)

treintje30

• Offline Offline
Beginner
« Gepost op: 19 July 2014, 23:43:12 »
Dag,

Ben een beginner en heb een starter set gekocht van marklin 29166 heb er weing verstand van maar
deze heeft een digital-decorder?
zou ik dit ook analoog kunnen maken zo ja waar zou ik dan online onderdelen kunnen kopen
want ik kom er niet uit wat er allemaal te koop is qua marklin onderdelen.

en mijn 2e vraag is waar moet ik op letten met het kopen van locs en wagons
zit hier ook verschil in qua digitaal/analoog

Vink

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Beginner
« Reactie #1 Gepost op: 20 July 2014, 03:47:56 »
Hallo Vink

Kan je dan niet beter naar de winkelier gaan en vragen of je je digitale begin set mag
omwisselen voor een Analoge set.
dat scheel heel veel werk lijkt mij.

Antwoord op vraag twee.
Kijk eens in de Encyclopedie daar vind je wel een aantal antwoorden op het verschil tussen Digitaal en Analoog.
Maar één ding is zeker er zit hier veel verschil in.
Succes met je onderzoek.
gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 20 July 2014, 03:50:39 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #2 Gepost op: 20 July 2014, 10:03:43 »
Als ik je voorgaande draadjes lees en zie wat je uiteindelijk hebt gekozen vanwege wat tegenslag,ben ik nu door dit draadje wel het padje kwijt zeg maar.
Je vraagt of roco wat is en je krijgt antwoord,je koopt een startset van dat merk en je loc wil niet rijden.
Vervolgens keer je terug naar de winkel en ruilt het geheel in voor marklin wat 3rail werk is,
Nu wil je dat nieuwe marklin spul gaan proberen om te bouwen naar analoog gebruik,terwijl je(niet rot bedoelt) net de modelspoor wereld gaat verkennen.
Dan vraag ik me af,waarom zou je dat uberhaupt willen proberen zonder kennis en waarom heb je niet gewoon een andere roco set meegenomen van de winkel ?
Als de loc stuk was van je 1ste set,dan had men je gewoon een andere loc meegegeven,en dan had je klaar geweest. :-X
Overigens is het qua rijtuigen en wagons weinig verschil als het gaat om analoog of digitaal rijden,enkel de normale wagons en rijtuigen van allerlei merken rijden zonder aanpassen niet op marklin rails.
Ik zou 1st maar is uitzoeken voor je zelf wat je wilt voordat je verder gaat in de wondere wereld die modelspoor heet,dat lijkt me een verstandiger besluit :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ben

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 July 2014, 10:11:04 »

Ben een beginner en heb een starter set gekocht van marklin 29166 heb er weing verstand van maar
deze heeft een digital-decorder?
zou ik dit ook analoog kunnen maken zo ja waar zou ik dan online onderdelen kunnen kopen

Het startsetje heeft een digitale lok die ook analoog kan rijden. Daar heb je verder niets voor nodig.

Gr, Ben.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 July 2014, 10:45:19 »
Niet lullig bedoeld, maar zoals Floris ook al aangeeft, heb je nog weinig ervaring met modelspoor.
Ik weet niet naar welke modelspoorwinkel je geweest bent, maar ik krijg de indruk dat ze je daar maar wat in handen geduwd hebben om te verkopen en dat er geen advies geweest is, laat staan dat ze gevraagd hebben wat je precies wilt.
Als je voor een Roco set gaat die blijkbaar niet werkte en ze je daarna met een blijkbaar digitale Marklin set weer de deur uitsturen getuigd dat mijns inziens nou niet echt van een klantgerichte service.
Gr.
Eric

treintje30

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 July 2014, 12:50:51 »
Dag,

Ben inderdaad nog een beginner misschien dat ik het verkeerd uitgelegd heb dan
de set 29166 is fantastisch en het digitale ook maar het is niet zo mijn bedoeling om een hele grote baan
te maken met heel veel spoor ik wil het graag klein houden en af en toe rijden.

Nu zit er bij deze set volgens mij een digital recorder? als het zo heet met afstandsbediening
ik heb op internet gezocht dit is nergens los te koop mocht er wat gebeuren

Mijn vraag was een beetje uit interesse als ik nu een recht stuk c rail 24188 koop en daar een c rail setje om je trafo op de rails aan te sluiten op maak en een losse marklin transformator 32 VA koop zou daar de locomotief ook op rijden.

Graag u hulp

Groet
Vink

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #6 Gepost op: 20 July 2014, 13:17:44 »
de set 29166 is fantastisch en het digitale ook maar het is niet zo mijn bedoeling om een hele grote baan
te maken met heel veel spoor ik wil het graag klein houden en af en toe rijden.

Welkom in de digitale modelspoorwereld! :) Dat kan je ook heel goed doen met een digitale baan.  (y) Ik heb ook niet zo'n grote baan en toch digitaal. De rij-eigenschappen zijn meestal beter dan analoog, vooral bij langzaam rijden.

als het zo heet met afstandsbediening ik heb op internet gezocht dit is nergens los te koop mocht er wat gebeuren

Op beurzen zie je nog wel eens losse exemplaren van de afstandbediening, maximaal 10 - 15 euro. Het is de goedkoopste versie van digitale besturing die Märklin in zijn startsets verkoopt. Märklin wil je hiermee naar het merk "lokken". Wil je meer of anders moet je een andere centrale (MS II of CS II of een ander merk) kopen.  Iets meer info vind je in de Encyclopedie IR-afstandbediening. Je kan nu maximaal 2 tot 4 treinen op het zelfde spoor onafhankelijk van elkaar laten rijden.

Een tip voor de toekomst als je denkt: Dit is het toch niet de IR-afstandbediening. Om nog meer plezier van je digitale lok te hebben: koop een Marklin MS II. Kan je iets meer mee en heeft een draaiknop om de snelheid te regelen en kan je meer functies op je lok bedienen.

Mijn vraag was een beetje uit interesse als ik nu een recht stuk c rail 24188 koop en daar een c rail setje om je trafo op de rails aan te sluiten op maak en een losse marklin transformator 32 VA koop zou daar de locomotief ook op rijden.

Ja, dat kan geen probleem. De digitale lok die in het startpakket zit rijdt ook gewoon nog op een analoge baan.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2014, 13:25:30 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

treintje30

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 July 2014, 13:22:18 »
Dag,

Dat is heel fijn om te lezen

Ik kan namelijk nergens vinden dat je een rechte stuk c rail kan kopen
met aansluiting voor transformator kant en klaar.

En kan ik van marklin alle modellen treinen kopen of zit daar ook nog verschil in

Groet

Vink

« Laatst bewerkt op: 20 July 2014, 13:25:20 door vink »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 July 2014, 13:25:33 »
Had je dan niet beter gewoon een analoge set kunnen kopen?

Komt nu een beetje over of je een Mercedes AMG hebt gekocht omdat je die toevallig als eerste te koop zag staan maar je alleen een auto zocht om boodschappen mee te doen. 8)

En aan elk stukje rails kan je draadjes solderen om op een trafo aan te sluiten.
Gr.
Eric

Railbouw Leerdam

• Offline Offline
  • Mooi toch?
« Reactie #9 Gepost op: 20 July 2014, 13:28:44 »
Dat is ook niet direct nodig, je soldeert zo 2 draden aan je rail. Dat werkt net zo goed. Alle C-rail heeft soldeerlipjes aan de onderzijde. Op het forum van de buren staat dat vast wel vermeld in de encyclopedie. http://forum.3rail.nl/ En anders stuur maar een PB.

Groeten
« Laatst bewerkt op: 20 July 2014, 13:31:32 door railbouw leerdam »
Gr. Dieuwe

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 July 2014, 13:30:02 »
En kan ik van marklin alle modellen treinen kopen of zit daar ook nog verschil in

Wil je blijven rijden met de afstandbediening kan je alleen digitale loks van Märklin kopen. Dan moet je in de winkel vragen of ze voor jou op het goede adres zetten, zoals genoemd in het artikel van de encyclopedie.

Van modellen van andere fabrikanten kan je alleen modellen kopen die speciaal voor Märklin gemaakt zijn. Die zijn te herkennen aan de toevoeging AC of het teken ~. Ook bij deze modellen moet je in de winkel ze op een juist adres laten zetten, anders rijden ze niet.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

treintje30

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 July 2014, 13:31:42 »
Dag,

Ik vind dit een hele mooie set met deze locomotief
weet u misschien wat een vlogende stap zou kunnen zijn
want ik heb nu een IR afstandbediening standaard geleverd in
startpakket wat zou ik nu kunnen kopen ik had iets gelezen van
mobile station zijn daar nog verschillen in en past dat op mijn rails.

Zoals in eerdere berichten heb er heel weinig verstand van en kan ook
niet veel informatie vinden hoe ik nu kan uitbreiden in digitaal en wat
er allemaal bij hoort

Graag u hulp

Vink

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 July 2014, 13:44:15 »
Hoi,

Let even op hoofdletters, punten en komma's. Anders zijn je berichten helemaal niet meer te volgen... Ik heb geen zin in decoderen van berichten als hobby.....  ;)

weet u misschien wat een vlogende stap zou kunnen zijn

Gewoon lekker gaan rijden, huisjes kopen en bouwen, bomen maken, enzovoort... op het forum kan je onder Banen of diorama's veel banen vinden. Dus doe eens gek: Ga een baan bouwen.  (y)

want ik heb nu een IR afstandbediening standaard geleverd in  startpakket wat zou ik nu kunnen kopen ik had iets gelezen van
mobile station zijn daar nog verschillen in en past dat op mijn rails.

Volgens mij heb je nog niet eens de encyclopedie bekeken.... Zo snel kan iemand niet iets begrijpen... Goed dat past gewoon op je rails. Geen probleem. De centrale past altijd op je rails. Dat maakt voor een centrale niet uit.

Zoals in eerdere berichten heb er heel weinig verstand van en kan ook niet veel informatie vinden hoe ik nu kan uitbreiden in digitaal en wat er allemaal bij hoort

Begin gewoon eens met lezen, lezen en nog eens lezen.... Het probleem is dat je mogelijk teveel en te snel wil. Je hebt je net een digitale startset gekocht in plaats van een analoge set. Je weet niets van digitaal... Je bent zo in het diepe gesprongen zonder zwemdiploma.

In de Encyclopedie staat een compleet hoofdstuk over digitaal: Digitale besturing en op de website van Huib Maaskant: Grondbeginselen digitaal. Dan wil je meteen gaan uitbreiden? :) Een tweede lok, zie ook mijn voorgaande berichten....

Koop op een beurs of het internet een bundel oudere tijdschriften: De railhobby, de Modelspoormagazine, Miba of spoorwegjournaal. Daar staat ook veel informatie in.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2014, 13:46:48 door Ronald Koerts »

treintje30

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 July 2014, 13:46:25 »
Dag,

Zou ik dit setje kunnen aansluiten aan de onderkant van rails
en aan een 32 VA transformator van Marklin kunnen aansluiten.

en kan dan de digitale locomotief van het startpakket nog rijden.

Alvast vriendelijk bedankt

Vink

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 20 July 2014, 13:48:34 »
kort antwoord: JA! Alleen geen IR-afstandbediening op één of andere manier aangesloten hebben. En lees nu eens mijn berichten goed door... en ga lekker ontdekken hoe het een en ander werkt met je startset :)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2014, 13:50:17 door Ronald Koerts »