Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door renedh
Vandaag om 14:07:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 12:54:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Shovel tegen trein. Trein wint.  (gelezen 3399 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Shovel tegen trein. Trein wint.
« Gepost op: 11 July 2014, 17:42:19 »
Vandaag was het in Maastricht raak tussen een stilgevallen shovel en een plan V. Helaas, weer een plan V minder vrees ik...

http://www.l1.nl/nieuws/261673-shovel-weggetakeld-na-treinongeluk-maastricht

Grt,
Niels

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #1 Gepost op: 11 July 2014, 20:54:24 »
Niet zo gek he dat een PlanV het niet wint, die kop is van gietijzer.
Nou dat er dan weer een PlanV minder is is toch niet zo erg, ze zijn behoorlijk over de houdbaarheds datum, tenslotte.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2014, 21:12:42 door Peter Spruit »
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #2 Gepost op: 11 July 2014, 21:49:48 »
Hoezo? De stellen zitten gewoon nog in hun revisie termijnen en dus hun technische kunnen...

Maar inderdaad, voor deze zal het wel einde oefening zijn nu...

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #3 Gepost op: 11 July 2014, 22:17:32 »
Gietijzer?? Volgens mij wordt er sinds pakweg 1880 geen gietijzer meer in treinen gebruikt...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #4 Gepost op: 11 July 2014, 22:26:45 »
Het contragewicht van de Shovel heeft dat misschien wel?

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #5 Gepost op: 11 July 2014, 22:35:37 »
Bovendien stelde ik dat de trein gewonnen had.  ::) Van de shovel was weinig meer over....

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2014, 02:02:11 »
En  om even met de deur in huis te vallen, het was geen shovel, maar een Verrijker.
En in de media lopen ze helemaal met de klompen erdoor, maken ze er gelijk een bulldozer van.

Maar als je goed kijkt ziet het er erger uit dan het werkelijk is.
Een Verrijker bestaat uit diverse losse componenten, en is zo geconstrueerd dat in geval van een ernstige aanrijding zoals deze de onderdelen die gevaar kunnen vormen voor de bestuurder ervan af breken.
Vandaar die rotzooi.
Als het een shovel was gewees, dan was daar iets meer van over gebleven.
En als het een Bulldozer was, dan had de trein er echt radicaal naast gelegen, met alle gevolgen van dien.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2014, 11:07:34 »
Hoezo? De stellen zitten gewoon nog in hun revisie termijnen en dus hun technische kunnen...
Dat is waar Thom, maar je zult toch met me eens zijn dat het niet meer van deze tijd is om met 50 jaar oud materieel je passagiers te vervoeren voor de zelfde ritprijs als waar je voor in bv. een comfortabeler SLT of een Lint stapt.
Die ouwe meuk moet toch van het spoor af.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2014, 11:17:35 »
Als ik mag kiezen tussen Mat64 of SLT weet ik het wel.

In Mat 64 zit je in ieder geval ruim en confortabel. Daarnaast kan je ook nog even gebruik maken van een toilet, iets wat in het "moderne"spul niet meer kan.

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #9 Gepost op: 12 July 2014, 12:22:07 »
Dat is waar Thom, maar je zult toch met me eens zijn dat het niet meer van deze tijd is om met 50 jaar oud materieel je passagiers te vervoeren voor de zelfde ritprijs als waar je voor in bv. een comfortabeler SLT of een Lint stapt.
Die ouwe meuk moet toch van het spoor af.

grt Piet.
De stellen die nog rijden zijn geen 50 jaar oud, en een deel van de stellen is zelfs nieuwer dan SGM....

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #10 Gepost op: 12 July 2014, 16:35:04 »
Dat is waar Thom, maar je zult toch met me eens zijn dat het niet meer van deze tijd is om met 50 jaar oud materieel je passagiers te vervoeren voor de zelfde ritprijs als waar je voor in bv. een comfortabeler SLT of een Lint stapt.
Met Linten heb ik te weinig ervaring, maar spaar me alsjeblieft de SLT's. Ik ben met m'n 1,74 waarschijnlijk gemiddeld kwa lengte en kom met m'n knieholtes niet eens tegen het begin van de banken aan. Dan kan ik m'n voeten (maat 41) rechtuit tegen het begin van de bank plaatsen (op de verhoogde gedeeltes) en zelfs dan kan iemand anders niet met goed fatsoen tegenover me zitten.
Daarnaast zijn de planken in die dingen ook helemaal de naam bank of stoel niet waard.

@ Timtrein: ik denk dat er metaalplaat voor het plaatwerk wordt bedoeld ;) Of dat dan staal of aluminium is weet ik niet.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #11 Gepost op: 12 July 2014, 18:26:38 »
Gietijzer?? Volgens mij wordt er sinds pakweg 1880 geen gietijzer meer in treinen gebruikt...
Wat dacht je van remblokken, remschijven, aspotten en het frame van de Scharfenberg-koppeling?
Groetjes,
Emiel

nstomjanssen2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #12 Gepost op: 12 July 2014, 18:49:46 »
Ik vind het wel belachelijk dat er in het filmpje wordt gezegd dat het niet zichtbaar is dat de trein met een as is ontspoord, terwijl op de foto duidelijk de tweede as naast de rails ligt. Blijkbaar kunnen die gasten van de treindienstleiding niet goed genoeg kijken.

Dat is waar Thom, maar je zult toch met me eens zijn dat het niet meer van deze tijd is om met 50 jaar oud materieel je passagiers te vervoeren voor de zelfde ritprijs als waar je voor in bv. een comfortabeler SLT of een Lint stapt.
Die ouwe meuk moet toch van het spoor af.
Ik zie toch liever een SLT hier in de kreukels liggen. En als er toevallig, voor zover dat mogelijk was ook nog een Lint uit de andere richting kwam, was ik helemaal blij. Lekker veel vuur, brand lekker goed van de plankjes in de banken van de SLT, ontploffingen, kernreacties. Als er een machinist "nieuwe stijl" in had gezeten, was hij waarschijnlijk allang eruit gesprongen met een parachute. (geen idee hoe hij daaraan kwam) En natuurlijk wamen alle reizigers met de schrik vrij en hebben de tentamenafnemers een 10 voor het onderscheiden van rotzooi en hoogwaardig materiaal, want dat is het belangrijkste.

Blijft jammer van de plan V.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #13 Gepost op: 12 July 2014, 20:00:54 »
@ Hierboven: volgens mij bedoelt de meneer van de treindienstleiding dat de treindienstleiding dat niet op hun schermen kan zien maar de machinist dat wel meldde. Dat wordt in dit filmpje ook duidelijk gezegd:
http://www.l1.nl/video/trein-ontspoord-na-aanrijding-met-bulldozer-maastricht-11-jul-2014

Ik vind het (in dat andere filmpje) wel een stuk zuidelijke gemoedelijkheid die je hier niet snel zal treffen: die brandweerman die de aankomst van de eerste bus bekendmaakt en vraagt of de studenten die op tentamen moeten, voor kunnen gaan en het publiek dat 'logisch, logisch, natuurlijk' reageert. Dat hoef je hier niet te proberen denk ik...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Shovel tegen trein. Trein wint.
« Reactie #14 Gepost op: 12 July 2014, 20:34:35 »
Ik vind het wel belachelijk dat er in het filmpje wordt gezegd dat het niet zichtbaar is dat de trein met een as is ontspoord, terwijl op de foto duidelijk de tweede as naast de rails ligt. Blijkbaar kunnen die gasten van de treindienstleiding niet goed genoeg kijken.
Ik vraag me af of die gasten hier op dit forum wel weten waar ze het over hebben eigenlijk...  ::)

Hoe moet een treindienstleider nou zien of die trein ontspoort is, als die beste man ergens op afstand op een monitor zit te kijken waar alleen maar lijntjes oplichten als het spoor bezet is.  Zolang niet de hele trein van het spoor verdwenen is zal dat altijd bezet blijven en ziet de treindienstleider echt niets bijzonders...

De rest van je verhaal slaat kant noch wal overigens...  ::)