Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: H0llandsBouwwerk in de maak...  (gelezen 75909 keer)

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
H0llandsBouwwerk in de maak...
« Gepost op: 07 juli 2014, 20:04:17 »
Start van een nieuw draadje, waarin ik wil laten zien waar ik zoal mee bezig ben. Dat betekent dat er verschillende projecten gebouwd zullen gaan worden en ik zal zoveel mogelijk laten zien hoe ik het één en ander maak, dus m.a.w. bouw-uitleg.

Station Rijssen een KNLS 1e klasse station.

Ik was het al lang van plan, station Rijssen bouwen. Afgelopen maart ben ik met een kennis, (woont in Rijssen), een dagje wezen snuffelen bij het station, maar ook in de buurt rondom het station. Ik heb ruim 100 foto’s gemaakt, aantekeningen en natuurlijk van alles waar ik bij kon komen de maat genomen. Ook om de hoogte van het gebouw in schaal te brengen heb ik de hoogte van 10 stenen plus hun voeg gemeten, zodat ik thuis op de computer op mijn gemak steentjes kon gaan tellen en zo de hoogte van de gevels kon vaststellen.

In het station zit nu een reclame-bureau en de eigenaar wist van onze komst af en was heel gastvrij en wij mochten zelfs een kijkje binnen het station nemen. Ook nog naar de oudheidskamer geweest voor informatie.

Dus vanaf maart ben ik bezig met info te scoren, ook op het net, met natuurlijk Stationsweb, Utrechts Archief enz. en zelfs een oproep op Marktplaats. Ik kreeg via Marktplaats 1 reactie, maar wel gelijk een ontzettend leuke! Het was de heer Harskamp en hij had er als jochie van 8 jaar met zijn ouders in het station gewoond. Zijn vader was van 1956-1957 stationschef van dit station. Ik ontving van hem de volgende foto, waarop zijn vader te zien is in de ’schakelkamer’. Deze foto is uit 1957.



En nog even een foto van het station met rechts de ’schakelkamer’.


En de straatzijde.


De bedoeling is om het station uit de jaren 60 te gaan maken, maar het gekke is, dat er maar weinig foto’s te vinden zijn uit die tijd. Dus mocht er iemand hier op BNLS zijn die nog wat informatie kan geven, maak niet uit hoe klein/weinig, alles beetjes helpen.

Het is nog volop zomer en heb het erg druk met in de tuin zitten  8), tussendoor ben ik bezig om alle maten van het station om te zetten naar schaal 1:87 en natuurlijk nog steeds op zoek naar info, in welke vorm dan ook.

De echte bouw gaat pas na de zomer beginnen. Ik ben ook nog bezig met het A4-diorama voor Eurospoor 2014, een artikel aan het schrijven voor RailHobby, over de goederenloods die ik pas geleden heb gemaakt en alvast wat aan het voorbereiden voor een demo, tijdens Eurospoor in oktober van dit jaar.

De reden om dit draadje alvast op te starten, kun je hierboven lezen  ;D Ik hoop dat ik toch nog uit een onverwachte hoek informatie binnen krijg en ik vind het natuurlijk leuk om het gene wat ik maak met jullie te delen.

Alvast een fijne vakantie voor iedereen en tot de eerste updeet  :)
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2014, 20:32:50 door HOllandsBouwwerk »
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #1 Gepost op: 07 juli 2014, 20:44:25 »
Mooi, ik ga er vast goed voor zitten. Word zo langzamerhand tijd
voor een paar modulebakjes.... Nee is geen optie meer, en anders in A4  8)
Mvh Steef

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #2 Gepost op: 07 juli 2014, 20:56:58 »
Nou, Steef, het is de bedoeling om (zijn nog vage plannen) het station met de daar om heen liggende sporen/fabrieken enz. te gaan bouwen als diorama en dat zou dan in het museum in Rijssen/Holten, voor een bepaalde tijd mogen staan, dus....
ps. Was zaterdag weer even leuk in de rookhoek  ;D
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #3 Gepost op: 07 juli 2014, 21:50:13 »
Dat belooft weer wat moois om van begin af aan te volgen.

Altijd goed research ter plaatse. (y)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #4 Gepost op: 07 juli 2014, 22:09:21 »
Koen: Ik ga weer mijn best doen  ;)

En ja, als een gebouw nog bestaat dan wil ik er heen om alles goed te bekijken en proberen de sfeer van toen nog te proeven. Je kunt ook mooi detailfoto’s maken en thuis gekomen kun je op het scherm alle foto’s vergroten en zien hoe alles in elkaar zit. Ook dit is één van de leuke kanten van de hobby, research.
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2014, 21:27:12 »
Het is altijd leuk om elkaar weer even te spreken.
Je word zo weer wat wijzer van wat het volk nog niet weet...  8)
Mvh Steef

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2014, 14:20:16 »
Wellicht heb je later in je grotere project wel iets aan dit ?
http://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenRsn.htm
en misschien zit in dit filmpje van een uur ook nog wel iets
https://www.youtube.com/watch?v=iah_FeBofJQ
Of in dit pdf document
http://www.dehofmarken.nl/hofmarken/markelo/pdf/geschiedenis/ns_stationgebouw.pdf
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2014, 14:59:23 »
Floris,

Bedankt voor de aanvulling! Het plaatje/plattegrond met het spoorgedeelte had ik reeds, maar de tekening van het bedieningstoestel is van harte welkom.
Het filmpje ga ik eens rustig bekijken, misschien staat er wel wat op wat ik kan gebruiken. (y)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2014, 12:28:44 »
Met al het mooie weer was er ook tijd voor andere leuke dingen, dus minder actief met bouwen... hoewel....
In een ander draadje, waar het over ging, hoe iedereen zijn Evergreen profieltjes bewaarde. Ik reageerde toen, dat ik dmv haakjes aan de zijkant van een kast, de plastic zakjes had opgehangen. Was goed overzichtelijk, maar al bouwende merkte ik dat de gepakte zakjes niet terug gingen naar hun haakje, maar op tafel bleven liggen. Uiteindelijk lagen er meer op tafel als dat er aan de muur hingen.

Na wat nadenken en schetsjes maken, besloot ik zelf maar eens bakjes te gaan maken. Op internet kon ik toch geen kant-en-klare bakjes vinden die voldeden aan wat ik wilde. Mooi klusje voor tussendoor en toch een beetje modelbouw.

Platen styreen gekocht van anderhalve mm dik, snijden, lijmen en klaar waren de bakjes. Lengte 36 cm (inhoud), 12,6 cm breed en 1 cm diep (inhoud), 5 vakjes per bakje, bakje zelf is 1,5 cm hoog.

Het snijwerk....



Dit is de onderkant en ik heb de bodem iets verhoogd aangebracht, zodat later de bakjes stapelbaar zijn.



De indeling is vijf vakjes breed van 24 mm en dus 1 cm diep.



In de hoeken een stukje L-profiel geplaatst, zodat een andere bak er weer op past, om zo alle bakken te kunnen stapelen.



Dan de ’kozijnen’  ;) gesneden met een Vivak ’glasplaatje’ er op, zodat ik daar achter een strookje karton kan schuiven met daarop de tekst, van wat er in die bak zit. Het strookje karton is dus altijd verwisselbaar.
Ik zie nu dat de foto erg vaag is en de weerspiegeling van de TL is ook duidelijk aanwezig  :(, maar dit zijn dus de ’kozijnen met de ramen er in’




Even alles op elkaar gezet en alvast 1 ’kozijn’ geplaatst met proefstukje karton waarop het symbool en tekst staat.
In totaal 12 dozen gemaakt, per doos 5 vakjes, dus in totaal 60 vakjes voor de verschillende profieltjes, er bestaan natuurlijk veel meer soorten, maar met dit aantal, kan ik voorlopig vooruit. Nu kan ik ook gewoon de korte stukjes, die na wat snijwerk overbleven, ook in de bak gooien, dit deed ik niet toen ik de zakjes gebruikte, want dan kreeg ik ze er weer moeilijk uit, dus verdwenen ze in een vergaarbak met alle andere restantjes en dat had dan weer het nadeel dat alle maatjes door elkaar lagen...  >:( Alles op elkaar gezet en je hebt maar een hoogte van 18 cm.



Alle stripjes verzamelen, uitzoeken en in de bakjes doen... mooi klusje voor in de tuin op mijn luie kont  (y)

tot binnenkort met het volgende maaksel......
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2014, 12:33:27 door HOllandsBouwwerk »
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:35:52 »
Een erg mooi en creatief gemaakt opberg bakje  (y)
Overigens zou ik nu maar uit de tuin blijven met je stripjes want het is buiten erg nat aan het worden  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2014, 13:40:47 »
Floris, in het oosten schijnt nog steeds de zon  8)
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2014, 20:08:21 »
Hier zijn we dan weer!

Start van de bouw van station Rijssen.

Er is nog wat rekenwerk te doen, maar hier is toch het eerste resultaat van station Rijssen. Ik begin met het lage gedeelte, links gezien vanaf de straatzijde. In dit gedeelte werden o.a. goederen opgeslagen.
Zowel de straat- als de perronzijde van dit gedeelte, hadden dezelfde indeling, wat betreft de deuren, 1 brede deur voor de goederen en een ’gewone’ deur. Er is 1 verschil en dat is het kleine raampje naast de gewone deur, deze zat alleen aan de straatzijde.
Normaal werk ik in 3 lagen, maar voor zit gedeelte in 2 lagen, alleen gebruik ik nu voor de kozijnen, stripjes die dieper zijn als breed, dit was ook duidelijk bij het station te zien toen ik er een dag aan het fotograferen was, ook de muur bouw ik ’dik’ naar binnen, omdat de bredere deuren, schuifdeuren zijn en aan de binnenmuur worden verschoven, vandaar. En als je het gebouw goed bekijkt heeft het vele vormen van metselwerk, dat maakt dit gebouw juist weer zo leuk om te maken.
De rest van het gebouw wordt weer in 3 lagen gemaakt en natuurlijk als 4e laag het glaswerk.

De eerste delen gesneden en de eerste muur in de eerste laag verf gezet, goed laten drogen en daarna een tweede laag verf er op, maar dan iets lichter van kleur, niet te veel, want door het voegen met een grijs voegsel, krijgt de muur al een iets lichtere gloed. Ik hou dus rekening ermee met de kleur verf die in eerste instantie erg donker lijkt, maar komt allemaal wel goed.

De kleuren van het echte gebouw noteer ik ook. Hiervoor gebruik ik een oude PMS-waaier, die ik voorheen gebruikte voor mijn werk. Ik noteer het nummer, waarvan ik vind dat die het meest op de echte kleur lijkt en thuis hoef ik deze kleur alleen maar te gaan mengen.

De foto’s:
Hier zijn de bakstenen nog 1 plaat. Later snij/lijm ik de andere metselwerken er in/op, zie de volgende foto.


Bij deze foto kun je de verschillende metselwerken zien, de bovenste is de kopsezijde van het lage gedeelte, daaronder het eerste snijwerk van de straatzijde.




Hier blijft het even bij! Deze keer zal het in een iets lager tempo gaan, want er zijn ook nog o.a. huishoudelijke klusjes te doen, maar dan wel in schaal 1:1   :-\
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2014, 20:47:13 »
Hé, hé... mag je weer  ;)
Mvh Steef

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #13 Gepost op: 11 september 2014, 21:02:26 »
Ach Steef, geven en nemen....... en eigenlijk heb ik helemaal niets te klagen  :D
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: H0llandsBouwwerk in de maak...
« Reactie #14 Gepost op: 11 september 2014, 21:10:23 »
Dat ding kan best op een BNLS-module in het museum staan, hoor. 8)
Dit wordt weer een smuldraadje.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly