Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 16:36:38
Houten 23 Augustus 2025 door Vroeger
Vandaag om 16:31:23
Holcim Betonmixers 1:87 door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08

Auteur Topic: Spotters  (gelezen 9173 keer)

RichardK

• Offline Offline
Re: Spotters
« Reactie #15 Gepost op: 29 August 2007, 23:31:49 »
Alleen nu die doorkomst staat van somda niet meer werkt, weet ik de tijden niet meer van de goederentreinen (die gele darmen vind ik niet interessant) dus mis ik er nogal wat...

Gelukkig is er Rolandrail ;-).

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 30 August 2007, 00:21:43 »
Het is niet bij een station.

Bij TNT in Rotterdam wat aan het spoor ligt vlak bij SSN, zie ik als ik er langs kom als ik in de trein zit heel af en toe iemand daar ook naar de langskomen treinen kijken ipv te werken  :P ;D

mvg,

Matthijs

stig

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 30 August 2007, 00:38:39 »
You got me... ;D

Gelukkig is er Rolandrail ;-).

Dat ga ik eens op mijn werk bestuderen... ;D
« Laatst bewerkt op: 30 August 2007, 00:47:11 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 30 August 2007, 03:27:57 »
ik heb hier in Maleisie ook het een en ander gespot op het oude station van Kuala Lumpur, alleen het station al vanwege de architectuur is al een interessant object om foto's van te maken.
Verder zijn er verschillende spoorbreedtes te zien hier.
Alles wat van (zonder reclame te maken voor) KTMB(Maleisische spoorwegmaatschappij) is heeft een spoorbreedte van 1 meter,al het overige heeft een spoorbreedte zoals in Nederland het geval is 1 meter en 47,5 cm.
Het is overigens niet zo dat dit door elkaar heen verweven is,de betreffende verschillende spoorbreedtes blijven altijd wel gescheiden van elkaar.
Doordat men hier over het algemeen op de grote afstandslijnen met 1 meter breed werkt wordt hier wat langzamer gereden(meer instabiliteit) dan wanneer er sprake is van de voor ons ' normale ' spoorbreedte.
Qua gebruikt materieel komt hier veel voor zoals wat er in Groot Brittannie en de US te zien is,maar ook nieuw materieel afkomstig en gebouwd door Bombardier is hier te zien,het laatste heeft de voor ons ' normale ' spoorbreedte.
Verder rijdt hier alles behalve wat van KTMB is op automaat,dus zonder machinist op de bok.
Aan de ene kant misschien wat eng als je bedenkt dat Maleisie een land is met de meeste onweer,wat ook wel eens resulteert in blikseninslag op het automatisch geregelde spoorwegnet,aan de andere kant is alles hier tegen beveiligd,dus da's dan weer een gerust stelling.
Bij voldoende tijd zal ik hier eens wat foto's posten van de spoorwegen van Maleisie,is misschien wel interessant om te zien.
Over het algemeen qua spotten van treinen hier doen ze niet al te moeilijk als je uitlegt waarom je je ergens begeeft,met dien verstande natuurlijk dat je geen gevaar voor jezelf of anderen oplevert,ikzelf ervaar de spoorwegmensen hier als hulpvaardig,ook wanneer ik spot.

met vriendelijke groet,

Peter.

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 August 2007, 19:13:50 »
Hier spreekt weer een spotter,

"Mijn" plek in moordrecht is nu eigen weg dankzij de Boer... Maar goed, 3 spoorwegovergangen verderop kan je wel mooi platen dus daar maar eens gaan kijken.

Na verloop van tijd kwam er een groep jongeren aangefiets, met een man 6/7 ongeveer 14-15 jaar oud. Ze stopte net na de overgang en pakte wat vers geplukte tomaten uit hun zakken en legde deze op de rails en gingen wachten tot er een trein aankwam, duurde hooguit 1 minuut. Toen de trein aankwam besloot 1 gek het sein in te klimmen. En dat ziet er ongeveer zo uit:

Ik heb daarna geen politie gezien of wat.

Af en toe uit leggen dat je spotter bent is niet raar, als je dit ziet. En heb er alle begrip voor.

Groetjes,

Robbert

stig

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 30 August 2007, 20:01:49 »
Mooie actionshot Robbert!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Huup

• Online Online
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #21 Gepost op: 30 August 2007, 21:22:34 »
Mooie plaat..... Jaja.....
Die gasten nog een draai om de oren gegeven? Minstens?

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #22 Gepost op: 30 August 2007, 22:07:43 »
Ach ja als iedereen zich gewoon netjes aan de regels zou houden zou alles een stuk makkelijker gaan.
Voor grootspoorfoto's zie site

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 09 October 2007, 18:25:26 »
Misschien leuk om te laten zien wat je zo allemaal spot. Ik begin zelf.

De 1251 en 6705 voor de Leeuwarden-shuttle tijdens een tussenstop in 't Harde. Van de machinist mocht ik in de loc kijken wat ik uiteraard heb gedaan :)

Loc 1252 koestert zich in het winterzonnetje ook weer in 't Harde tijdens een tussenstop en weer voor de Leeuwarden-shuttle richting Rotterdam.

De 5811 voor de Leeuwarden-shuttle maar dan degene die 1 keer per week richting Amsterdam Houtrakpolder rijdt. Let niet op de tijd aangegeven op de foto deze is fout.
Dit is het zo ongeveer ;D Ik heb nog veel meer maar dit is een kleine impressie.
Mvgr Jan Wiebrand

wimke

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 11 October 2007, 21:40:41 »
ik weet niet of er mensen tussen zitten die spotten bij museumlijnen en grote evenemeten  zoja zou ik die mensen de volgende oproep mee willen geven

Oproep aan de mede-spoorfotografen

Ik was vandaag (26 juni 2005) gaan fotograferen bij de SHM. Die had het weekeind van het nieuw en reed een intensieve dienst met al het moois wat ze hadden tussen Hoorn en Zwaag.

Op zich een prachtige dag, en ik heb te Zwaag enkele prachtige plaatjes geschoten, welke ik helaas wegens tijdgebrek (Of om exact te zijn het vele werk aan de Nederlandse Museum Materieel Database) voorlopig niet zal plaatsen. Het zij zo...

Echter in Zwaag waren ook enkele andere collega fotografen bezig al het moois op de plaat vast te leggen....

Op een bepaald moment stonden er twee treinen langs het perron en een van de fotografen wou een lok op de plaat vastleggen. Echter, omdat de trein in kwestie nog niet binnen vijf minuten vertrok stonden er een een aantal mensen nog te kijken (en te bewonderen) naar de mooi gerestaureerde Bello. Waaronder een paar oudere mensen die op die manier hun herrinneringen aan hun verleden opnieuw beleefden, en dat is natuurlijk een mooi gegeven voor een museumbedrijf als de SHM.

Dit zinde de fotograaf in kwestie niet, en hij probeerde met vrij luid verbaal iedereen weg te krijgen om een foto te nemen van de lok...Hij heeft bijna drie minuten staan schreeuwen, volledig genegeerd door het publiek.

Ik vind deze gebeurtenis persoonlijk een gruwelijk genante vertoning en een beschaming voor het vak van spoorweg fotograaf. Als de man even had gewacht tot iedereen was ingestapt had hij zonder verdere omhaal de foto kunnen nemen, zij het niet dat hij de schaduwzijde van de loc had gefotografeerd, dus dat was sowieso geen mooie foto geworden....

Ik heb voor deze onsympathieke man dan ook een boodschap: Rot alsjeblieft op bij de spoorwegmusea en ga in je achtertuin staan fotograferen en schreeuwen. De spoorwegmusea moeten het niet hebben van die paar spoowegfotografen die per auto achter de treintjes aanscheuren, maar van de mensen die gezellig een dagje uit willen en daarvoor ook netjes een kaartje kopen.

Ken je plaats als fotograaf en heb geduld. Wacht even tot iedereen voorbij is gelopen en neem dan je foto. Zo blijft het voor iedereen een leuk dagje uit. Toch?

deze oproep is niet van mij zelf maar van een van de oprichters van het nlmd en zelf fotospotter
« Laatst bewerkt op: 11 October 2007, 21:44:04 door wimke »

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #25 Gepost op: 11 October 2007, 21:53:58 »
Een machinist zou gewoon een knopje in de cabine moeten hebben wat 15.000 volt kan sturen naar het sein......

Maar ja, dat geeft weer spetters op het sein.

Zonde.

Bastiaan

• Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
    • Trapho
« Reactie #26 Gepost op: 11 October 2007, 22:23:07 »
Laatst had ik in Hengelo Oost nog te maken met zo'n sneu figuur dat alle fatsoensnormen aan zijn laars lapt voor een plaatje.

Een rijtje fotografen had zich opgesteld op het einde van het perron, nog binnen het toegestane gebied, om enkele minuten later de 451 te fotograferen. Vervolgens komt er een man aan die doodleuk het rijtje spotters voorbij loopt en een eindje verderop in de spoorbedding gaat staan, pontificaal voor mijn lens en die van vier andere fotografen.

We roepen de man geheel terecht terug naar het perron, en meneer is nog verbaasd waarom wij zo moeilijk doen. "Ik ben NS'er, ik heb spoorbevoegdheid." Dat we dat maar wisten...
Ik probeerde hem vervolgens uit te leggen dat ik ook spoorbevoegdheid heb, maar dat het ongepast is om voor andermans lens te gaan staan. "Dat moet jij weten. Ik ga staan waar ik wil staan en jullie hebben dat niets over te zeggen," krijgen we van meneertje de NS'er te horen. De discussie raakte aardig verhit en eindigde uiteindelijk met "we zullen nog wel eens zien of u straks daar gaat staan."

Op het moment dat de 451 langs kwam liep de man echter de andere kant op en we hebben hem vervolgens niet meer gezien. Kennelijk was allemaal maar bluf, of misschien durfte hij de confrontatie uiteindelijk toch niet aan te gaan. Volgens mij had hij niet eens spoorbevoegdheid ::)

Je bent bij wijze van spreke nog in staat om zo iemand zonder pardon de struiken in de duwen, als hij het daadwerkelijk waagt om voor je lens te gaan staan. Gewoon een plaatje maken met de man herkenbaar in beeld en deze vervolgens op internet verspreiden kan het natuurlijk ook leuk doen... 8)

« Laatst bewerkt op: 11 October 2007, 22:29:12 door Bastiaan Luytjes »

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #27 Gepost op: 11 October 2007, 22:35:47 »
Ik vind spotters wel bijzonder, ze staan soms uren te wachten op wat niet altijd langskomt, daar heb ik (en mijn spoorliefhebbende vrouw) geen geduld voor.
Mijn vrouw heeft 1 keer gespot om de Blokkendoos te fotograveren bij het passeren van Hoofddorp, stond de volgende dag in de Spits  ;D

Sommige spotters kunnen niet tegen hun verlies:
In Duitsland kregen we door problemen met de stoomlok een electrische lokomotief in voorspan. Enkele Duitse spotters baalde hier zo van dat ze het nodig vonden hun middenvinger te laten zien aan de machinist >:(

Spotten is leuk maar hou rekening met anderen en zorg voor je veiligheid.
Vr. groeten,
Bob

wimke

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 11 October 2007, 22:39:13 »
van daar ook de oproep leve en late leve zal ik maar zege

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #29 Gepost op: 11 October 2007, 23:09:25 »

De door mijn vrouw gespotte Blokkendoos
Vr. groeten,
Bob