Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 16:41:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 16:36:38
Houten 23 Augustus 2025 door Vroeger
Vandaag om 16:31:23
Holcim Betonmixers 1:87 door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08

Auteur Topic: Spotters  (gelezen 9175 keer)

Anoniem

• Gast
Re: Spotters
« Reactie #30 Gepost op: 12 October 2007, 03:52:51 »
Tja, spotten...doe ik regelmatig, maar zelden in eigen land. Meestal wel op vakantie her en der. Security verschilt nogal: in Spanje heb je bijvoorbeeld altijd toestemming nodig op een station (en dan nog zijn bepaalde stations, met name die die de AVE ontvangen, ingericht als luchthavens met als gevolg dat je het perron niet eens op kúnt), in Frankrijk in tegenstelling tot wat de SUGE - Surveillance Générale - je soms wil doen geloven in beginsel níét, maar alleen dan wanneer het plan Vigipirate anders voorschrijft. Langs de lijn moet je overal oppassen dat je op de openbare weg blijft, de terreinen van de spoorwegmaatschappijen zijn altijd off limits. In Italië maalt niemand om een spotter, in Noord-Zweden woont überhaupt niemand en in Zwitserland wijst de beveiliging je waar je betere platen kunt schieten ;D. Zo heeft ieder land wel zijn eigenaardigheden.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #31 Gepost op: 25 October 2007, 00:56:42 »
Ik ben niet zo'n nummertjes gek, maar soms schrijf ik, om de tijd te verdrijven, wat nummertjes van reguliere treinen op. Vaak vergeet ik die in te voeren op Somda, en daarnaast heeft het toch niet zo vaak zin, want die samenstellingen wijzigingen toch binnen de kortste keren.

@ Wimke: dat verhaal van die man die stond te bléren om iedereen weg te krijgen bij de lok 'bello' van de SHM, klinkt mij bekend in de oren.
Ik heb een keer op Hoorn staan wachten op de DE-1, die een uitstapje maakte naar Medemblik.
Dat ding was een uur te laat ofzo, maar dat maakte mij niet veel uit. Een minuut of 45 later kwam er echter een man met zijn vrouw aanlopen, en een digitaal cameraatje in de hand.
Nu snap ik best dat er meerdere mensen een foto wilden maken van dat ding, maar meneer begon meteen hinderlijk op te scheppen over zijn woning aan de museumlijn, en dat daar elke keer zo'n verrotte kl*testoomlocomotief langskwam, en dat zijn huis der elke keer zo vuil van werd, en weet ik veel waar die man wel niet allemaal op aan het zeiken was.
Daarna kregen de 'railfans' in hart en nieren het te verduren: "zo'n irritant clubje  'raileikels' dat nog gaat betalen om in zo'n trein te zitten ook, voor zo'n *** excursie.

Ik had geen zin om een discussie aan te gaan, maar toen de DE-1 zijn passagiers afgezet had, en, na een spervuur van flitslicht van een minuut of 10, echt te vertrekken naar Utrecht, kon meneer het niet laten richting de groep te schreeuwen 'of ze nog niet genoeg foto's hadden' (eerlijk gezegd, er werd 10 minuten lang door een man of 15, steeds maar foto's gemaakt, ik vond dat ook wat overdreven, maar ik ga mensen daar niet voor naroepen)

Zijn vrouw verontschuldigde zich achteraf nog, en had al die tijd op hem staan wachten.

Om nu terug te komen op het fotograferen: ik heb nog nooit moeilijkheden gehad eigenlijk: behalve dan vreemde gezichten van mensen als je helemaal doorloopt tot het einde van het perron bijvoorbeeld (dat doe ik dan wel met de camera om mijn nek, zodat ze kunnen zien waar ik mee bezig ben)
Het meest geinige vind ik de soms wat angstige blikken van mensen als ik de nummers van de treinstellen in de gaten houd, en die dan daarna op een briefje schrijf. Verder heb ik eigenlijk alleen maar behulpzaam NS personeel gehad, die zelfs niet te beroerd waren om een speciale trein voor me op te zoeken, als ik mijn doorkomst-staat vergeten was.

wibi

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 25 October 2007, 09:27:39 »
Echte problemen tot nu toe nooit gehad, wel eens lastige vragen en vreemde blikken. Wel ver lopen af en toe. Soms pech als in Ermelo, wacht ik iets leuks, komt er nix bijzonders langs. Alleen geel. Enfin, ik loop het station af, komt ACTS langs met span 1200 en 6700. Jammer dan.
Mooiste plek ooit, Catania op Sicilie, goeie cappucini ook daar.
Nog een goede plek, Kóln Hbf. Komt echt van alles langs. Wordt tijd dat mijn baas mij weer eens naar USA stuurt, laatste pic.s in St. Louis zijn mooi geworden. Voorlopig is eerst mijn eigen Venray aan de beurt, de witte Veolia wadloper is nog aan de beurt, want nog niet met camera gespot, gr Wim.

Noppie.

• Offline Offline
  • Rock and roll is better than music.
« Reactie #33 Gepost op: 25 October 2007, 10:00:42 »
Ik spot nu zo`n 25 jaar. Meestal rond Leeuwarden, maar ook in den lande is het goed vertoeven. Ik heb ook al regelmatig vreemde blikken gehad, van wat moet die vent nu zo hard lopen , die trein gaat toch niet vertrekken.
Een peppie verhaal is dat ik jaren geleden de trein met 3 bagagewagens naar Keulen fotografeerde bij Wolfheze. In de druilige regen stond ik daar peppie op tijd en kwam de politie vragen of ik uit het nabij gelegen tehuis kwam voor geestelijk niet helemaal in orde zijnde mensen.  ??? Naaaja, met deze hobby onder de arm.... Nee dus. ;D Ik vond het al zo vreemd dat de passerende treinen langzaam reden(overgens wel goed voor de scherpte want het was *** weer)
Op Deventer ben ik al eens door de spoorweg politie aangehouden omdat ik een NS medewerker op de plaat had gezet. Althans dat dacht deze van een ander land afkomstige medewerker. Ik werd door deze man gegrepen en naar het buske van de politie gebracht. Na uitleg op een rustige >:( doch begrijpelijke manier werd het spul gesust en kon ik weer om plan Eetjes te platen.
Wat ik wel altijd bij me heb is een geel veiligheidvest wat ook nog wel eens wil helpen. Bij de opening van de nieuwe halte Heerenveen ijstadion stond ik hondekoppen te platen, toen een persdame van de NS zei dat ik wel met de andere persfotografen mee moet lopen, anders werd het zo onoverzichtelijk voor haar om overzicht te houden. En tsja :-X wat doe je dan. ::) Platen met die hap.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Bastiaan

• Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
    • Trapho
« Reactie #34 Gepost op: 25 October 2007, 22:05:27 »
maar meneer begon meteen hinderlijk op te scheppen over zijn woning aan de museumlijn, en dat daar elke keer zo'n verrotte kl*testoomlocomotief langskwam, en dat zijn huis der elke keer zo vuil van werd, en weet ik veel waar die man wel niet allemaal op aan het zeiken was.
Pff. Anders gaat die vent toch ergens anders wonen of zo :-X

stig

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 25 October 2007, 22:15:47 »
Ik ben eens op de Zwijndrechtse brug benaderd omdat iemand dacht dat ik wilde springen (naar beneden he, niet voor de trein ofzo). Bleek zijn beste vriend ineens uit het leven te zijn gestapt. Ja, da's hard...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

EWS 58038

• Deze vreemde eend in de bijt rijd Engels
  • Offline Offline
  • De slimmem modelspoorder kijkt eerst even op Ebay.
« Reactie #36 Gepost op: 26 October 2007, 16:17:38 »
Treinspotter... NEE
Spoorweghobbyist... JA.
Ik ben spoorwegfotograaf en geen treinspotter die continue van iedere wagen alles op papier kalkt. Ik maak mijn foto... en noteer alleen de stel of locnummers voor de foto. Verder doe ik er helemaal niks mee.

En tussen treinspotter en spoorweghobbyist zit een enorm verschil kan ik U vertellen.
Tijdperk 9 rijder. 1990-present "Post British Rail"

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #37 Gepost op: 26 October 2007, 16:49:49 »
Mag graag even wat fotograferen.
Heb geen fluitje en een spiegel ei mee wat sommige mensen wel denken dat je die als trein-
'ofiel volgens hun bij je zou moeten hebben (net of iedereen zich als opa Flodder kleed en zo langs t spoor loopt).
Ze zien je af en toe wat raar aan maar daar moet je je niet veel van aan trekken vind ik. Ik bedoel wie weet wat voor (gekke)hobby zouden ze zelf hebben?!

Verder ik haal zelf geen riskante stunts uit.
Dan maar geen foto want blijf liever in leven dan geplet en geplakt op een trein.
(geeft ook zo veel rommel  ;D )

Hier in Leeuwarden heeft een persoon het haast goed verknalt voor de overige spoorders op de v.Harinxmabrug.
Deze knakkert ging boven in de berm voor de Brug zitten en wachten tot de ACTS voorbij zou komen.Echter werd hij gesommeerd door de brugwachter. Hij is toen weg gegaan maar zat er luttele minuten later weer.Werd nog eens weg gestuurd door een Machinist die de trein ri. A'damCS/Schiphol (oude dienstregekling voor 2007)tot stilstand bracht maar ook dat mocht niet baten.Toen heeft de brugwachter die alles nogmaals gezien had de sterke arm der blauwbroeken gebeld.Die stond binnen een paar minuten voor zijn neus en kon mee naar t bureau waar procesvebaal werd opgemaakt wegens roekeloos gedrag (ofzo iets) langs het spoor. FF dokke á 180 euro meende ik dat hij zei.En hij snapte ook niet waarom al die trammelant om een foto.Toen hebben een aantal mede hobbyïsten en ik hem nog maar eens het een en ander uitgelegd.
Nadien ook niet meer vaak gezien.
Ik geloof dat ik het verhaal al eens eerder heb verteld maar dan rekenen we dit maar als: ter herinnering hoe het ook kan.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 03 November 2007, 11:31:09 »
Je bent bij wijze van spreke nog in staat om zo iemand zonder pardon de struiken in de duwen, als hij het daadwerkelijk waagt om voor je lens te gaan staan. Gewoon een plaatje maken met de man herkenbaar in beeld en deze vervolgens op internet verspreiden kan het natuurlijk ook leuk doen... 8)

Foto's maken van zo'n man mag, verspreiden op het internet is echter schending van het portretrecht. Het is ook altijd wat...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Railhopper

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 03 November 2007, 12:13:10 »
Pff. Anders gaat die vent toch ergens anders wonen of zo

dan gaat hij toch aan de andre kant van het spoor wonen  ;)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #40 Gepost op: 05 November 2007, 16:56:33 »
Foto's maken van zo'n man mag, verspreiden op het internet is echter schending van het portretrecht. Het is ook altijd wat...
- Peter

Ik kon het bij deze niet laten, maar ik vind deze of gene er hier te onherkenbaar opstaan (anders had ik de foto ook niet gemaakt)
http://www.m-voorloop.nl/ov/ovfoto/bin/31-10-07/comp.jpg

@ Bastiaan: jep, dat dacht ik ook, maar ik hield m'n oren en ogen meer open voor de DE-1, en hield meneer een beetje te vriend...
« Laatst bewerkt op: 05 November 2007, 16:58:31 door Menno »

RichardK

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 05 November 2007, 19:59:33 »
in Zwitserland wijst de beveiliging je waar je betere platen kunt schieten ;D. Zo heeft ieder land wel zijn eigenaardigheden.

Bekend, in Oostenrijk mag je b.v. niet in het gras lopen, maar op de bekendere spotplekken ligt een smal (2 tegels breed) paadje en een 'pleintje' op de 'Ideale' plek, meestal ISM de 'Naturschutzbund'(ofzo) en de plaatselijke spotters geregeld.
In Duitsland wel eens gehad dat de Bahnhofschef gezellig mee kwam platen (avondplaten meestal, of een erg fotogeniek station).

In Duitsland, regio Elbtal, ook regelmatig gevaarlijke situaties gehad, de overwegen gaan vroeg dicht (2-3 minuten van te voren), men vind het dus blijkbaar nodig om onder de spoorbomen door te lopen, die kregen een 'Seid ihr bescheuert' toegeschreeuwd, zelfde gebeurde een Bü later, toen een LKW bijna de boom naar beneden haalde.
Men schiet overigens stevig in de paniek als men de Bü hoort tingelen...
« Laatst bewerkt op: 05 November 2007, 20:05:02 door Richard »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 05 November 2007, 23:10:54 »
Wat is in vredesnaam een Bü? Wees vooral niet beschroomd om volle Nederlandse woorden te gebruiken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 05 November 2007, 23:13:15 »
Gokje:
Bahnübergang (oftewel een overweg) waarvan je de bel hoort tingelen?
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

RichardK

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 05 November 2007, 23:48:39 »
Tja, een Bü is inderdaad een overweg, ik zit op heel wat Duitse fora (DSO o.a.), en dan gebeurt het wel eens dat je op Nederlandse fora Duitse afko's gaat gebruiken.
Schroom vooral niet om te zoeken als je een Afko vindt.