Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:52:01
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: EETC autoslaaptreinen: de routes  (gelezen 3094 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
EETC autoslaaptreinen: de routes
« Gepost op: 01 July 2014, 08:53:45 »
Zoals bekend worden de routes en rijtijden van de autoslaaptrein bekend gemaakt op Op de Rails Facebook. Hier worden alleen binnenlandse trajecten gemeld. Wat zijn de routes in het buitenland? Moet er ergens kop gemaakt worden? Waar vinden locwisselingen plaats? Probeer je antwoord per trein/bestemming te geven om het overzichtelijk te houden.


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #1 Gepost op: 01 July 2014, 09:48:55 »
Hoi Maarten,

Onderstaande heb ik van de site van autoslaaptrein.nl

Jeroen

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #2 Gepost op: 01 July 2014, 10:25:42 »
Hoi

Even ter info toevoeging over de trein naar Livorno ,deze wordt sinds maart 2014 regelmatig omgeleid via München Gladbach,
Reyth,Aachen  Düren ,Köln .
Vrijdags tussen 16 en 20 uur heb ik al gespot in Herzogenrath en zondags tussen 12 en 16 uur.
heb hem nog gespot op vrijdag 13 juni om 19-37 uur in Herzogenrath met als lok 189

groet

Jo

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #3 Gepost op: 01 July 2014, 10:58:43 »
Dit gebeurd alleen als er werkzaamheden zijn op de normale route.
Voor grootspoorfoto's zie site

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #4 Gepost op: 01 July 2014, 21:50:34 »
Hoi Jeroen,

Die kaart heb ik ook gevonden. Voor een leek waarschijnlijk voldoende, maar voor mij niet gedetailleerd genoeg.
Neem nou tussen Venlo en München naar Koper; daar staan geen "stops" tussen.
Neem nou tussen Venlo en Venlo en Köln-Ehrenfeld; ik neem aan dat ze "door" rijden via Rheydt en Pulheim.
Neem nou tussen Domodossola en Genua; waar wordt gesliptst naar Livorno en Alessandria.

Wie vult aan?

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #5 Gepost op: 02 July 2014, 00:03:46 »
Dit gebeurd alleen als er werkzaamheden zijn op de normale route.

Hoi niet alleen bij werkzaamheden ook als de paden vol zijn door vertragingen, rijden ze ook die omleiding.
Dit alleen ter info. :) ;)

Groet

Jo

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #6 Gepost op: 02 July 2014, 06:49:54 »
@MHS84: de routes hoeven niet elke jaar hetzelfde te zijn. En wat zijn voor jou stops? Er zijn dienststop om conducteurs te wisselen, lokwissels maar er zijn ook stops die vaak vervallen. De routes op de site van EETC tonen niet de stops uit de officiële dienstregeling, maar moeten een beeld geven van de route die de trein volgt. Was veel behoefte aan bij de passagiers, hebben ze geleerd uit het eerste jaar autoslaaptrein.

Het mooie van Duitsland is dat er veel routes mogelijk zijn van noord naar zuid zonder extra vertraging op te lopen. In Frankrijk kan dat ook, maar in mindere mate.
Hier maken ze gebruik van voor de winter en zomer treinen. De dienstregelingen van de huidige treinen heb ik niet, wel van de jaren dat ze naar Avignon, Bologna reden. Heb je daar iets aan?

Mvg,
Marc
« Laatst bewerkt op: 02 July 2014, 06:53:35 door 1202 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #7 Gepost op: 02 July 2014, 13:34:55 »
Gaan ze bij de Lötschberg door de basistunnel of "bovenlangs"?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #8 Gepost op: 02 July 2014, 21:09:50 »
@Marc

Met "stops" bedoel ik de rode tussenpunten op de hierboven getoonde kaart. Ik ben nieuwsgierig naar de routes uit de officiële dienstregeling(en). Dat de routes niet elk jaar hetzelfde zijn kan ik begrijpen. Er moet toch wel een basisplanning zijn waar (indien nodig) van afgeweken kan worden. In eerste instantie gaat het mij om de huidige treinen. Schrijf hieronder maar neer wat je weet, er is altijd wel iemand die de informatie kan gebruiken.

Gr Maarten

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #9 Gepost op: 02 July 2014, 23:02:28 »
@ MHS84: Dit is de informatie die de stewards meekregen, samenvatting van de belangrijkste punten op de route. In het 1e jaar autoslaaptrein van EETC kregen men in het begin weinig info mee, tot men erachter kwam dat het voor de nacht stewards wel handig was.

Bologna 2006:
Watergraafsmeer      V13:55   
Den Bosch   A15:50   V16:12   
Venlo      A17:16   V17:27 conducteurs
Bonn       A19:42   V19:44 conducteurs   
Boppard       A20:46   V20:52   
Karlsruhe HBF    A23:48   V23:50   
Basel Bad      A01:56   V01:58 conducteurs   
Basel SBB      A02:04   V02:14 conducteurs, keren en locwissel   
Chiasso      A06:18   V06:33 conducteurs, Locwissel
Milano Lambrate  A??       V???   
Bologna      A10:00

Terug:
Bologna            V17:55
Milano Lambrate    A??     V??
Chiasso      A21:14   V21:25 conducteurs en lokwissel
Basel SBB      A01:39   V01:53 conducteurs, keren en locwissel
Basel Bad      A01:59   V02:01 conducteurs
Karlsruhe HBF   A04:16   V04:18   
Koblenz      A07:23   V07:23
Köln HBF      A08:57   V09:03 conducteurs
Venlo         A10:36   V10:51 conducteurs
Den Bosch      A11:50   V12:47
Watergraafsmeer   A14:05

De conducteurs die in Köln (of in de buurt) op stappen rijden mee tot aan de grens, dat doen ze ook bij de wintertreinen. Het was altijd een redelijk vast clubje conducteurs dat deze diensten draait, ik verwacht dat ze het nog steeds zo doen. Tussen Basel Bad en SBB waren verschillende oplossingen mogelijk.
  • Een andere conducteur. Puur praktisch als je in SSB moet zijn op dat tijdstip
  • Geen conducteur. Afstappers sleutelen en geven vertreksignaal, trein onder verantwoording van machinist.
  • De man met de rode pet sluit de deuren en geeft vertrekbevel. (Ik weer niet meer hoe de Duitser deze functie noemen...)

Deze trein heeft een redelijk vaste route gehad in de loop van de jaren. De route in Zwitserland ging vanaf Basel via Arth Goldau en Bellizona naar Chiasso.

De trein naar Avignon heeft vooral in België soms vreemde routes/oplossingen gekend. Er was in 2006 een wissel weggehaald waardoor er vanaf Maastricht niet rechtstreeks langs Luik naar het zuiden gereden kon worden. Extra kopmaken was het gevolg ::) In Juli 2006 waren er werkzaamheden op de route in Frankrijk en moest er nog eens tweemaal kopgemaakt worden.

Mvg,
Marc
« Laatst bewerkt op: 02 July 2014, 23:28:45 door 1202 »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #10 Gepost op: 02 July 2014, 23:27:47 »
hmmm
Maakt niet zoveel uit dus, langs welke route EETC de Lötschberg neemt. Het is tegen die tijd donker, zowel in de Scheiteltunnel, de basistunnel als buiten de tunnel :(

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #11 Gepost op: 02 July 2014, 23:34:32 »
Welke route EETC neemt? De goedkoopste route... (Helaas weet ik niet wat goedkoper is)
Er is speling zat in de dienstregelingen en je zit met nachttreinen niet altijd te wachten op "tijdwinst". Zeker niet als daar een hoge prijs voor betaald moet worden. Mooi uitzicht speelt totaal geen rol, er moet ook verdiend worden aan de trein.

Mvg,
Marc

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #12 Gepost op: 03 July 2014, 14:24:39 »
@ MHS84: Dit is de informatie die de stewards meekregen, samenvatting van de belangrijkste punten op de route. In het 1e jaar autoslaaptrein van EETC kregen men in het begin weinig info mee, tot men erachter kwam dat het voor de nacht stewards wel handig was.

Bologna 2006:
Watergraafsmeer      V13:55   
Den Bosch   A15:50   V16:12   
Venlo      A17:16   V17:27 conducteurs
Bonn       A19:42   V19:44 conducteurs   
Boppard       A20:46   V20:52   
Karlsruhe HBF    A23:48   V23:50   
Basel Bad      A01:56   V01:58 conducteurs   
Basel SBB      A02:04   V02:14 conducteurs, keren en locwissel   
Chiasso      A06:18   V06:33 conducteurs, Locwissel
Milano Lambrate  A??       V???   
Bologna      A10:00

Terug:
Bologna            V17:55
Milano Lambrate    A??     V??
Chiasso      A21:14   V21:25 conducteurs en lokwissel
Basel SBB      A01:39   V01:53 conducteurs, keren en locwissel
Basel Bad      A01:59   V02:01 conducteurs
Karlsruhe HBF   A04:16   V04:18   
Koblenz      A07:23   V07:23
Köln HBF      A08:57   V09:03 conducteurs
Venlo         A10:36   V10:51 conducteurs
Den Bosch      A11:50   V12:47
Watergraafsmeer   A14:05

De conducteurs die in Köln (of in de buurt) op stappen rijden mee tot aan de grens, dat doen ze ook bij de wintertreinen. Het was altijd een redelijk vast clubje conducteurs dat deze diensten draait, ik verwacht dat ze het nog steeds zo doen. Tussen Basel Bad en SBB waren verschillende oplossingen mogelijk.
  • Een andere conducteur. Puur praktisch als je in SSB moet zijn op dat tijdstip
  • Geen conducteur. Afstappers sleutelen en geven vertreksignaal, trein onder verantwoording van machinist.
  • De man met de rode pet sluit de deuren en geeft vertrekbevel. (Ik weer niet meer hoe de Duitser deze functie noemen...)

Deze trein heeft een redelijk vaste route gehad in de loop van de jaren. De route in Zwitserland ging vanaf Basel via Arth Goldau en Bellizona naar Chiasso.

De trein naar Avignon heeft vooral in België soms vreemde routes/oplossingen gekend. Er was in 2006 een wissel weggehaald waardoor er vanaf Maastricht niet rechtstreeks langs Luik naar het zuiden gereden kon worden. Extra kopmaken was het gevolg ::) In Juli 2006 waren er werkzaamheden op de route in Frankrijk en moest er nog eens tweemaal kopgemaakt worden.

Mvg,
Marc

Hoi Marc in het Duits heet het Bahnhofsvorsteher

groet

Jo

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #13 Gepost op: 03 July 2014, 22:16:41 »
Welke route EETC neemt? De goedkoopste route... (Helaas weet ik niet wat goedkoper is)
Er is speling zat in de dienstregelingen en je zit met nachttreinen niet altijd te wachten op "tijdwinst". Zeker niet als daar een hoge prijs voor betaald moet worden. Mooi uitzicht speelt totaal geen rol, er moet ook verdiend worden aan de trein.

Mvg,
Marc

Nope niet de goedkoopste. De route die ze toegewezen krijgen.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: EETC autoslaaptreinen: de routes
« Reactie #14 Gepost op: 04 July 2014, 21:25:33 »
In Italië reed de trein uit Livorno altijd langs de kust (Cinque Terre) naar Genoa en boog dan af richting het binnenland. Je had dan van La Spezia tot Genoa schitterende uitzichten. Sinds vorig jaar rijdt de trein echter plotseling vanaf Pisa een andere route, namelijk via Firenze, Prato (Direttissima)  en Bologna naar Milano. Het schijnt een besluit te zijn van Trenitalia, dat weer de tractie levert nadat particuliere vervoerder Arenaways failliet was gegaan.