Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 22:06:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door RikJ
Vandaag om 21:57:15
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 21:52:32
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 21:49:48
Plaatdikte van een rangeerbaan door Te 2/2
Vandaag om 21:47:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:16:31
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:27:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
Vandaag om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
Vandaag om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:43
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
Vandaag om 18:04:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:58:44
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13

Auteur Topic: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks  (gelezen 16403 keer)

jowi

• Offline Offline
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #15 Gepost op: 29 June 2014, 14:18:29 »
En die veermechanismen zien er niet uit, vind ik. Koop je mooie lage rails, zit je tegen die steller aan te kijken. Met servo's zijn ze overbodig, dus weg ermee zou ik zeggen.  :)
Dat valt wel mee toch, waar je tegenaan zit te kijken? ??? Of halen jullie het hele houdertje weg waar het veertje in zit? (zie rode omlijning) Ik zou geneigd zijn alleen het veertje zelf (zie pijl) er uit te halen? Heel veel meer of minder is er niet te zien, of is dat wellicht iets heel puristisch? ;)

Het is ook een kleine moeite om het puntstuk via de aandrijving te polariseren
Ben ik niet helemaal met je eens, vaak moet je toch weer een relais of bijv. igv Peco een apart printje er bij kopen/bestellen. Bij de Tortoise zit alles in 1, dat is wel mooi, alleen zijn die dingen vreselijk groot. De miniservo's in de Peco smartswitch kit zijn 2x2,5cm, als je die op z'n kant kan zetten scheelt veel ruimte, alleen... daar zit dan weer geen relais/sturing bij voor de puntstuk. Die moet je dan weer apart kopen :(
« Laatst bewerkt op: 29 June 2014, 14:23:53 door jowi »

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 June 2014, 15:03:45 »
Ik meen me te herinneren dat ik het hele mechanisme eruit heb gehaald.

Maar dan wreekt zich dat mijn ervaringen alweer van 15 jaar terug zijn. Toen waren er nog geen servoaandrijvingen en dus ook niet van Peco. Peco had alleen spoelenaandrijvingen en die waren zo waardeloos dat ik maar rigoureus heb ingegrepen. Mechanismen eruit, motoraandrijvingen eronder.
Die servoaandrijving van Peco is natuurlijk speciaal voor Peco bedoeld. Gemakkelijk installeren en heeft geen last van het stelveertje. Werkt ook analoog gemakkelijk als ik het goed lees.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 June 2014, 15:18:47 »
Ik ga wel zo'n Peco setje bestellen, is kant & klaar, daar hou ik wel van. Het enige waar ik aan twijfel is dat losse smartfrog printje. Dat kan functioneel niet meer zijn dan een simpel 12V relais... Daar vragen ze best een flinke prijs voor (al is de rest ook niet bepaald spotgoedkoop). Ik denk dat ik die wel zelf ga maken ;)

jowi

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 June 2014, 17:03:03 »
Zou dit een mooie manier zijn om een puntstuk te schakelen? De stuurspanning zou 5V zijn vanaf het Pecoboard. Want dit scheelt wel, 4 euro tegen 20...

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/503328?WT.mc_id=gshop&gclid=CO6Kzbqvn78CFQHlwgodY3sAWw&WT.srch=1
« Laatst bewerkt op: 29 June 2014, 17:15:28 door jowi »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 29 June 2014, 22:22:44 »
Zo, Peco Smartswitch setje is ook onderweg, het lijkt wel kerstmis ;D

Ik realiseer me na wat leeeswerk dat in het bloksysteem de undetected delen, zoals o.a. wissels, via een diodeschakeling gevoed/aangesloten moeten worden om te compenseren voor de spanningsval van de detectiemodules op de overige baandelen.

Wat is bij de Peco n schaal wissels een mooie plek om deze dropwires aan te solderen? Gewoon ergens aan de zijkant van een spoorstaaf? Aangezien wissels vaak tussen 2 detecties zitten zijn ze geisoleerd, dus de onderkant van de railverbinders kan niet, althans niet voor beide?

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #20 Gepost op: 29 June 2014, 22:39:24 »
Voor mij is het eenvoudig: alles wat niet naar een bezetmelder gaat, gaat naar de diodeschakeling voor de voeding. Dus je hebt eigenlijk maar 1 ringleiding nodig, die loopt via die schakeling. Je bezetmelders voed je natuurlijk niet via die schakeling, maar rechtstreeks vanaf de centrale/booster.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

jowi

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 29 June 2014, 22:44:00 »
Ja zo wil ik het ook gaan doen, ik zoek alleen naar de beste/meest praktische manier om de voedingsdraden aan de wissels te solderen, waar en hoe. Of solderen jullie altijd de draden gewoon buiten aan de spoorstaven vast? Ook met wissels?

Om goed voorbereid te zijn zou je dus eigenlijk elke wissel van 3 draden moeten voorzien, plus, min en het puntstuk. Het puntstuk daar zit onderop wel een mooi plekje voor om een extra draad te solderen, maar voor +/- niet echt.
« Laatst bewerkt op: 29 June 2014, 22:52:01 door jowi »

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #22 Gepost op: 30 June 2014, 07:42:14 »
Je hoeft toch niet elke wissel op die manier te voorzien? Er zitten ook nog rails aan vast, als je elk stuk spoorstaaf tussen 2 isolaties maar van een draadje voorziet. Dus even goed nadenken en de bielzen stuk voor stuk volgen om te zien of je een draadje hebt. In de praktijk heb ik hierin overigens altijd minimaal 1 foutje gemaakt ;)

Ik heb mijn eigen "praktijk ervaringen" met het solderen al eens in een topic gesmeten, wellicht heb je daar nog iets aan: http://forum.beneluxspoor.net/?topic=3204.0
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 June 2014, 08:51:31 »
Als je digitaal en automatisch wilt gaan rijden, dan zit je natuurlijk niet aan de Peco-servo's vast. Het lijkt me een goede keuze om eens te proberen hoor, maar bijvoorbeeld Digikeijs of Rosoft hebben digitale sets die een stuk goedkoper uitvallen.

Bij Peco wissels zijn de wisseltongen, het puntstuk en de daaraan grenzende korte stukjes railstaaf electrisch één geheel. Dat geheel moet je van de rest van de sporen isoleren, vandaar dat die extra geïsoleerde railverbinders nodig zijn. Het voordeel is dat het geheel gemakkelijk electrisch is aan te sluiten door een draadje aan zo'n stukje railstaaf te solderen.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 June 2014, 09:42:48 »
Dit is het baanplan waar ik mee wil beginnen, en eigenlijk is dus elk stuk spoor wat tussen wissels zit, een blok met detectie (alles wat grijs is, heeft geen detectie)... dus in dit geval zouden alle wissels spanningsloos zijn als ik ze niet apart voed toch?

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 30 June 2014, 09:58:00 »
Je hebt de wissels volledig geïsoleerd, dus dan moeten ze ook apart op de voeding worden aangesloten. Maar wat wil je met deze detectie?

jowi

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 30 June 2014, 10:02:08 »
Wat wil ik met detectie ;D nou wat iedereen met detectie wil ;) Ik wil eea automatisch laten rijden mbv iTrain of Traincontroller. Beide pakketten hebben in principe aan 1 detectie per blok genoeg (het blok IS de detectie), aangezien de afrem- en stop posities berekend worden adhv de optrek- en afremkarakteristiek van de locs. Die moeten daarvoor wel goed ingemeten zijn natuurlijk.

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 30 June 2014, 10:10:45 »
Okay, is weer een ander onderwerp. Misschien moet je de electrische scheidingen ten minste een centimeter of 10 van de wissels leggen. Het maakt de kans kleiner dat een stilstaande trein een rijdende trein dwars zit en tegelijk heb je wat meer railstaaf om aan te solderen. Ik zie eigenlijk overal in het baanplan korte stukjes rail die grenzen aan de wissels. Die zijn zeer geschikt om electrisch gezien aan de wissel(straat) toe te voegen.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2014, 10:30:28 door henk »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 30 June 2014, 10:29:21 »
Okay, is weer een ander onderwerp. Misschien moet je de electrische scheidingen ten minste een centimeter of 10 van de wissels leggen. Het maakt de kans kleiner dat een stilstaande trein een rijdende trein dwars zit en tegelijk heb je wat meer railstaaf om aan te solderen. Ik zie eigenlijk overal in het baanplan korte stukjes rail die grenzen aan de wissels. Die zijn zeer geschikt om electrisch gezien aan de wissel(straat) toe te voegen.
Ander onderwerp inderdaad, maar wel een goede tip, neem ik mee!

Die korte stukjes rails komen meer door het tekenen en passen en meten. In de praktijk zullen heel veel delen die in de tekening als los te zien zijn, uit 1 stuk flexrail bestaan.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2014, 13:50:25 door jowi »

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30 June 2014, 15:07:51 »
Hoi Jowi,

Als ik jouw plaatje zie van die wissels heb je het type Electrofrog.
Dan is het puntstuk toch ten alle tijden met beide wisseltongen verbonden?
Dus als je de wissel omzet dmv de wisselaandrijving en tegelijkertijd het puntstuk ompoold kan je wachten op een (hele korte) kortsluiting.
De kans dat 1 van de wisseltongen de spoorstaaf aanraakt en de ompoling nog niet voltooid is blijft aanwezig.
Of alles moet wel echt 100% synchroon lopen.
Waarschijnlijk zal je dan toch de zaag erin moeten zetten om het "DCC-Friendly" te maken.

Groeten,

André