Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 00:08:59
Show je realistische treinsamenstelling door laurent
09 November 2025, 23:59:09
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Ronald Halma
09 November 2025, 23:54:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
09 November 2025, 23:43:10
Killswitch door Menno
09 November 2025, 23:42:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door prutser
09 November 2025, 23:27:51
Bahnstrecke 5867 door Dennis1984
09 November 2025, 23:03:35
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rob Ellerman
09 November 2025, 23:01:51
Roco 2025 door Dennis1984
09 November 2025, 22:31:50
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
09 November 2025, 22:24:29
Aachenau West door wob
09 November 2025, 22:19:59
Palisade Canyon door RobVille
09 November 2025, 22:12:26
Station Roodeschool door Torikoos
09 November 2025, 21:10:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
09 November 2025, 20:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 November 2025, 20:26:23
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
09 November 2025, 19:56:02
Baan in Los Angeles door AndrevdG
09 November 2025, 19:51:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
09 November 2025, 19:39:08
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
09 November 2025, 19:26:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
09 November 2025, 19:23:22
Tapatalk door Hasenwald
09 November 2025, 19:16:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Gerrit H
09 November 2025, 19:11:18
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
09 November 2025, 19:04:21
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
09 November 2025, 19:04:19
Raadplaatje door grossraumwagen
09 November 2025, 18:51:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
09 November 2025, 18:44:21
BLS Vectron ( LS Models) Function Mapping door erwin janssens
09 November 2025, 18:41:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 November 2025, 18:26:32
Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !) door Marijn
09 November 2025, 18:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
09 November 2025, 18:11:15
  

Auteur Topic: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks  (gelezen 16927 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Gepost op: 29 June 2014, 10:17:49 »
Ik heb gisteren een mooie lading Peco 55 wissels en flextracks binnengekregen. Erg mooi spul, ben onder de indruk. Nu ben ik wat aan het proberen hoe dat allemaal werkt, met name het pas maken van de flexrails, en het aansluiten van flexrails op wissels. De Peco wissels komen met extra bielsen aangegoten, die moet je er af knippen, en later terugplaatsen onder de railverbinder zodat daar geen 'gat' ontstaat. Bij flexrails min of meer hetzelfde, ik heb losse bielsen bijbesteld die je later onder de verbinding kunt plaatsen, daar waar een 'gat' onstaat bij de verbinding. Tot zover de theorie, nu de praktijk :)

Ik heb 2 wissels aan elkaar gezet (de puntstukken had ik moeten isoleren, dat weet ik) en ik wil daar een stuk flexrail op aansluiten. Het eerste wat ik merk is dat als je de bielsen 'gelijk' wilt houden, de rails domweg niet past, dus je moet de bielsen 'in elkaar ritsen' dus dat de uit-stekende bielsen van de wissels tussen de bielsen van de flextrack passen, is dat correct? Zie de 2 plaatjes, plaatje 1 is gelijke bielspositie, plaatje 2 'geritste' bielsen. Zie pijlen.

Het viel me ook op dat je ook dan een beetje 'geluk' moet hebben op welke plek je precies de spoorstaaf hebt afgekort, te lang en dan kun je de bielsen niet ritsen, te kort en je hebt een (te) groot gat.

Is er een truukje of handigheidje wat ik mis? Of is dit gewoon hoe eea normaal werkt?
« Laatst bewerkt op: 29 June 2014, 10:19:24 door jowi »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2014, 10:40:16 »
Dat klopt helaas, wat ik altijd doe is de zijkanten van 1 van de bielzen afknippen. Dat ritsen krijg je praktisch gezien toch nooit voor elkaar, zeker niet als een deel al vast ligt en je iets moet herstellen.
Na ballasten zie je er vrijwel niets meer van dat het niet helemaal klopt.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2014, 10:47:17 »
Kijk, daar zat ik ook al aan te denken, om dan stukjes biels aan de zijkant van de rails in te korten. Want als je dat ritsen wel voor elkaar krijgt, dan zit je weer met een bielsafstand die eigenlijk niet meer klopt, zodat je het gat weer niet echt netjes kunt dichten...

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2014, 10:51:14 »
Precies.
Overigens zal je de bielzen die je er later los onder zet deels ook moeten inkorten, want die passen bij een overloopwissel ook niet naast elkaar.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2014, 11:05:20 »
Dat was mijn volgende vraag ;D

Ik had dus de extra biels van de wissel gesneden, en wat opvalt is dat deze aan 1 kant al korter is dan de andere kant, zie de 2 bielsen bovenaan het plaatje. De linker is een losse, extra biels, de rechter is de extra biels van een wissel.

Op de eerdere plaatjes heb ik die losse, 'wissel' biels al tussen de 2 wissels gezet, echter omdat de ene kant langer is dan de andere kant, past ie er niet echt lekker onder. Nu zou je nog kunnen kiezen om de biels evenwijdig met de afgekorte rail te leggen, zoals op de eerdere plaatjes, of juist parallel aan de overige bielsen, echter dan past ie dus niet, en zou je hem dus ook in moeten korten om hem goed passend te krijgen. Ik begrijp nu dat de laatste optie eigenlijk de juiste is? Zie plaatje.

Ik moet een beetje wennen aan dat je alles ter plekke op maat moet maken... wel leuk, maar het is even uitzoeken wat het beste is, of wat 'best practice' is....

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #5 Gepost op: 29 June 2014, 11:17:23 »
Je ontkomt niet aan inkorten ;) Wat ik meestal doe is in dit geval de zijkanten van de 2 bielzen onder de overgang helemaal weghalen. Op die manier kan je alle overige bielzen intact houden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #6 Gepost op: 29 June 2014, 11:23:02 »
Ok, maar ik maak dus geen structurele (denk)fouten, dat is al heel wat (y)

Maar het idee is dus wel eigenlijk om, als het enigzins mogelijk is, de bielsen zo parallel mogelijk te houden, en als bielsen elkaar daardoor raken, zoals in mijn voorbeeld, om die dan aan de buitenkant van de rails, in te korten. Want als je dat niet doet moet je dus gaan rommelen met de lengte van de spoorstaven, en die zijn een stuk minder vergevingsgezind, of je krijgt problemen met het opvullen van de gaten, omdat de bielsafstand dan te veel veranderd.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #7 Gepost op: 29 June 2014, 11:25:58 »
Klopt helemaal.

Nu we toch op dit onderwerp zitten, een gratis tip van mij: voorzie al je puntstukken separaat van de juiste voeding. Dat betekent dus wel dat je die afhankelijk van de wisselstand moet voeden.
De reden hiervoor is vrij eenvoudig, het puntstuk is qua voeding afhankelijk van de wisseltongen. Liggen die niet strak dan heeft het puntstuk geen voeding.
Ik gebruik zelf Tortoises om de wissels om te gooien (mocht je dit ook gaan doen, niet vergeten het veertje uit het wissel te verwijderen!), die hebben een ingebouwd relais waarmee het puntstuk eenvoudig te voeden naar de wisselstand.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #8 Gepost op: 29 June 2014, 11:41:40 »
Ja, ik ga de puntstukken inderdaad al voorzien van een aparte voedingsdraad bij het plaatsen, zodat ik dat later niet hoef te doen. Ik zal daar denk ik nog niet meteen aan toekomen ze apart te schakelen, dat zal ik eerst nog via de wisseltongen laten lopen. Ook zal ik alvast sleuven maken in de onderplaat voor de wisselaandrijving/stang.

Het is de bedoeling om uiteindelijk de wissels met servo's aan te gaan sturen, ik denk dat ik zo'n Smart starterset van Peco ga bestellen om mee te beginnen, daar zitten 4 servo's in, een controllerboard etc. Ik heb dat ding wat bestudeerd, echter hebben ze het er daar niet over dat het veertje uit de wissel zou moeten?

Is het weghalen van het veertje echt noodzakelijk, en kan dat nog achteraf?

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #9 Gepost op: 29 June 2014, 12:35:15 »
Als je wissel eenmaal ligt wordt het heel erg moeilijk, want het veertje zit aan de onderkant.
Probeer zelf maar eens hoeveel kracht je moet uitoefenen om het ding om te krijgen en stel je dan de kracht van je servo voor. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik vrees dat het niet zal lukken.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #10 Gepost op: 29 June 2014, 12:44:37 »
In dit filmpje van PecoTV (0:20 tot 0:36) wordt expliciet gemeld dat de veer er niet uit hoeft, terwijl toch een langzame beweging wordt gemaakt. Nu is dat een H0 wissel, ik kan me voorstellen dat bij een N wissel de veer relatief sterker is, en dus wellicht toch nog een 'klap' zal geven...

Misschien moet ik dat dan ook eerst maar eens gaan uitproberen voor ik echt ga bouwen... Ik had wel gezien dat je bij H0 nogal wat moest truken om de veer te verwijderen, maar wat ik nu bij de N wissel zie is dat ie er ook achteraf wel uit te halen is, hij zit niet echt verstiot. Maar goed, ik ga binnenkort wel zo'n servosetje bestellen en dan gaan we het wel zien :)

https://www.youtube.com/watch?v=D4nT3aO1jmU

*edit* verderop in het filmpje zetten ze de wissel ook over, en dan zie je toch een 'klap' door de veer volgens mij, dus beter om die er uit te halen... maar dan ben je dus eigenlijk meteen verplicht om ook de puntstukken mee te schakelen, of niet?
« Laatst bewerkt op: 29 June 2014, 12:48:26 door jowi »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #11 Gepost op: 29 June 2014, 13:00:21 »
Ik ben benieuwd naar je testresultaten.
Op zich hoef je niet perse het puntstuk te voeden, mits de tongen goed aanliggen. Het lastige is: dat kan misschien bij het leggen zo zijn, maar als je eenmaal gaat ballasten wordt het contact snel minder. Ik zou er daarom geen risico mee nemen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #12 Gepost op: 29 June 2014, 13:30:45 »
Ik ben ook benieuwd. De veer zorgt er natuurlijk voor dat de tong stevig tegen de rails ligt, en dus gevoed kan worden. Dus niet alleen elektrische spanning maar ook mechanische spanning ;) Ik weet niet in hoeverre een servo kracht op de tong laat staan, of dat de tong zonder veer min of meer los ligt, als de servo zijn werk heeft gedaan. Die ervaring mis ik. Uiteraard is apart schakelen van het puntstuk dan nodig om alle twijfel weg te nemen.

Ik heb nog even een paar foto's gemaakt van het eerdere onderwerp, met als risico dat ik het wiel opnieuw uitvind, of dat dit allemaal wel bekend is, maar ik heb er nog nergens op het forum of op het internet duidelijke plaatjes van gezien.

Op het eerste plaatje het stukje rails met daarvan de 1e biels weggesneden om plaats te maken voor de railverbinder, en de 2e biels is tot aan de rails geheel weggesneden, de 3e biels voor 2/3, en de 4e biels voor 1/3. De rails is overigens afgekort strak tegen de 1e biels aan (die nu dus weg is) en niet halverwege 2 bielsen.

Op de 2e foto is dan te zien hoe eea in elkaar past, en de bielsen gelijk lopen. Erg netjes al zeg ik het zelf ;D

Op de 3e foto het gat gedicht met 1 extra wisselbiels, en 1 extra flex biels. De bielsafstanden kloppen precies, heel fraai.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2014, 13:44:56 »
Nice!
Hoe het met een servo zit durf ik niet te zeggen, een Tortoise houdt in ieder geval wel een stevige spanning op de wisseltong. Theoretisch genoeg om het puntstuk te voeden, maar zoals gezegd neem ik geen risico's ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22650
Re: Peco 55 beginnersvragen, tips en truuks
« Reactie #14 Gepost op: 29 June 2014, 14:01:29 »
Mijn ervaringen met Peco 55 dateren van 15 jaar geleden, maar toen was voeding via de tongen op den duur onbetrouwbaar. Zelfs als je de rails nog niet had geschilderd. Met verf op de zijkant van de tongen houdt het in ieder geval op. Het is ook een kleine moeite om het puntstuk via de aandrijving te polariseren.
En die veermechanismen zien er niet uit, vind ik. Koop je mooie lage rails, zit je tegen die steller aan te kijken. Met servo's zijn ze overbodig, dus weg ermee zou ik zeggen.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.