Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 19:35:41
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:35:41
Botsing bij SGB 29-12-2025 door Ronald A.
Vandaag om 19:32:15
Hulp bij gebogen Perrons door grove den
Vandaag om 19:26:01
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 19:24:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 19:07:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:04:32
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:48:39
Roco 41208 - BR80 017 lokdecoder door bellejt
Vandaag om 18:34:43
Miniatuurcamera die fatsoenlijke foto's maakt door Sven
Vandaag om 18:30:20
Trix 22680 doet niets meer door Steven Loosman
Vandaag om 18:19:38
Waar AK interactive verf in Brabant verkrijgbaar door Ronald Halma
Vandaag om 17:45:14
HS 4de klasse Staatsspoorstation door Forever Rocofan
Vandaag om 16:38:16
Hoogfrequent treinverlichting van Conrad bestaat die nog? door Peter Kleton
Vandaag om 16:28:53
Wandplanken, advies. door spoorijzer
Vandaag om 16:22:21
3d printen van ns daglichtseinen door Goosie
Vandaag om 16:20:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 16:05:30
Zoek suggesties voor inbouw micro-camara in HO trein. door Sven
Vandaag om 15:48:08
Drijfwerk bouten losmaken door Robert uut Salland
Vandaag om 15:09:33
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Frank Bunnik
Vandaag om 14:56:59
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door basjuh1981
Vandaag om 13:57:23
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:37:41
Mini Diorama Buhcholz Plarsiepweg door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:32:13
Swird HO door Jeroen Vreeken
Vandaag om 13:28:00
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:17:38
MB-module: "Slopershamer" door Eelco Storm
Vandaag om 13:09:55
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:42:57
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door Benelux795
Vandaag om 10:30:52
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:09:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:23:28

Auteur Topic: Complexere keerlus  (gelezen 5104 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Complexere keerlus
« Reactie #30 Gepost op: 01 July 2014, 15:04:38 »
Wim,

Deel heeft in elk geval te maken met de Xpressnetli die te warm word in de behuizing.

Er is je voorgesteld deze dan ter controle op te sturen, maar als je daar geen gehoor aangeeft, is verdere discussie overbodig.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #31 Gepost op: 01 July 2014, 16:23:18 »
Ik weet 100% zeker dat ik nooit problemen krijg in de keerlus die veroorzaakt worden door te lange goederen treinen. Zou niet weten hoe dit ooit een probleem kan opleveren. Kortsluitingen zijn onmogelijk.
Roelco, ik ben wel benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Kun je daar eens een tekening of schema van laten zien? Het beste misschien in een nieuw draadje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 01 July 2014, 16:38:28 »
Denk, denk, denk ... Hoe zou het mogelijk zijn. Mijn grapje over de plastic wielen en Roelco zijn opmerking over zijn LGB deden mij het volgende vermoeden: maak de tussen de overgangen naar de secties een loos stukje rails, zodanig groot dat deze tenminste één wiel kunnen bevatten.
Tekeningetje gemaakt. Discussie  ;D

Marius.

PS ik hoor het wel als we gaan verhuizen  ;)
Marius

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 01 July 2014, 16:51:34 »
Marius,

Als je deze tekening nog een keer maakt met een twee-assig wielstel, dan zie je het probleem vanzelf. Bij die wielstellen zijn de wielen van beide assen aan iedere kant via een enkele stroomafnemer doorverbonden.

Sander

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 01 July 2014, 17:16:13 »
Hoi Sander,

Ik riep niet voor niets discussie  ;D In jouw geopperd probleem moet het stroomloze stukje rails groter zijn. Maar niet bij alle draaistellen zijn de assen aan één kant door verbonden. Bij reizigers wagons zie ik dat wel vaker, maar ook niet altijd. Bij mijn goederen wagons nog nooit gezien. Wat je ook zou kunnen doen is het stroomloze stukje rails te verven. Dat vermindert weer de kans om toch een verbinding te maken. Maar laten eerst eens op Roelco wachten. Want hij had de oplossing, zegt hij  :D

Marius.

PS Het stroomloos stukje moet volgens mij dan iets groter zijn dan de afstand van de assen in het draaistel.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2014, 17:22:17 door SBBcargo. Reden: nog wat vergeten op te merken (zie PS) »
Marius

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #35 Gepost op: 01 July 2014, 18:01:21 »
Of gewoon accepteren dat de langste trein in de keerlussectie moet passen en zorgen dat nooit tegelijk de schakeling kan of wil ompolen, al het andere is zonde van de tijd en lost niets op, behalve dat je een andere en grotere problemen veroorzaakt. En dan maakt het niet uit of het gaat om schakelingen die werken op basis van stroomdetectie of op basis van kortsluiting.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

zzuma

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 01 July 2014, 18:59:50 »
Ik ben ook erg benieuwd naar de oplossing van Roelco.
De baan die ik aan het bouwen ben krijgt ook een keerlus echter is deze natuurlijk te kort voor mijn gewilde treinlengtes net als de rest van mijn baan  ;D
Ik bezit alleen goederentreinen wat waarschijnlijk zo blijft en wil toch met ook die iets te lange treinen door m'n keerlus.
En daar wil ik best wel een beetje moeite voor doen om dat toch voor mekaar te krijgen...ondanks dat het niet zou kunnen.

Groet Stephan
Met vriendelijke groet,

Stephan

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 01 July 2014, 21:54:21 »

Je kunt ook nog een beetje lengte smokkelen door het wissel te gebruiken als schakel stuk (sectie D in Wim Ros' plaatje).
Moet je natuurlijk niet te ver doortrekken.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

rjr

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 02 July 2014, 08:39:24 »
Marius,

Als je deze tekening nog een keer maakt met een twee-assig wielstel, dan zie je het probleem vanzelf. Bij die wielstellen zijn de wielen van beide assen aan iedere kant via een enkele stroomafnemer doorverbonden.

Sander

Als je dat stukje de juiste lengte maakt gaat het precies goed. Ook wagens met twee-assig wielstel.
Maar bij die wielstellen zijn de assen niet met stroomafnemers doorverbonden, tenminste bij mijn goederenwagens niet. Maar al zou dat, dan nog is het geen probleem.

En mijn omschakeling gebeurd niet door kortsluit detectie, en niet door stroom detectie, maar door magneetjes onder de lok. Een wagen zal dus nooit en te nimmer de schakeling kunnen omschakelen, daar heb ik geen magneetjes onder.

En ik heb geen sectie A, B, C, D, E. Gewoon een stuk van de keerlus wat omgeschakeld moet worden.
Vlak voor de overgang een reed contact die de keerlus goed schakelt zodat de trein er in kan rijden. Vlak voor dat deze er uit rijd nieuw reed contact zodat de keerlus omkeert. En trein rijd zonder problemen en zonder kortsluiting door.
(en voor twee richting heb je dan dus 4 reed contacten nodig waarbij de lok voor binnen rijden de lus goed zet. Net na binnen rijden dit nog een keer wil doen, maar ja, staat al goed. Dan voor uitrijden omschakelt, en net na uitrijden dit nog een keer probeert te doen, maar ook dan staat die al goed en gebeurd er dus niets. )

Om eventueel wielen van wagens die nog buiten de keerlus sectie zitten geen problemen te laten veroorzaken komt er iets als de tekening van Marius, waarbij het deel zo groot is dat 1 as geen problemen geeft, maar zo klein dat 2 assen vlak na elkaar ook geen problemen geeft. En ook zo klein dat ook mijn sikje zonder problemen de keerlus kan nemen, al zal inderdaad even maar op 1 as stroom worden afgenomen.

En zoals ik ook al wel aangaf heeft het de voorkeur om de trein er wel helemaal in te laten passen. Echter als dat niet kan kun je:
A) een ander baanplan maken, maar als die nu net zo mooi is, of je heb er gewoon weg niet de ruimte voor om de sectie lager te maken?
B) zorgen dat je alleen met kortere treinen rijd. Maar ja, iedereen vindt zo nu en dan een mooie lange trein over de baan toch ook wel mooi? ( OK, bijna iedereen )
C) Een oplossing zoeken die wel kan. En dat heb ik dus gedaan.

En ik had het voordeel dat al mijn loks al voorzien waren van magneetjes van voor het digitale tijdperk, en ik dus ook reeds zat op voorhad had net als een paar relais gebruikt voor de schakeling. Dus heeft het me niets gekost en heb ik het kunnen doen van onderdelen op voorraad. En elke nieuwe lok van een magneetje voorzien is ook geen probleem. Van dat magneetspeelgoed ergens in de opruiming kopen, de magneetjes er uit en voor een paar cent heb je een hele voorraad krachtige magneetjes voor nog vele toekomstige loks.

Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 02 July 2014, 09:20:13 »
Ter verduidelijking nog even een plaatje:

Beetje erg vergroot, bovenste plaatje is de situatie zoals ik die bij de meeste onderbrekingen heb. Gewoon een stukje er tussen uit zagen. Het ronde wiel "valt" hier als het ware in, verbind beide spoordelen met elkaar.

De onderste situatie. Dat deel opvullen met een stuk plastic. Wel iets nemen wat niet slijt.
Door dit zelfs iets in een bultje te doen is het onmogelijk dat een rond wiel beide delen nog met elkaar verbind. Maar ook bij helemaal vlak en de juiste lengte is een verbinding onmogelijk.

Als extra voorzorg is de zaagsnede op deze plaatsen wel iets breder gehouden. In plaats van dat de wagen een heel klein beetje naar beneden zakt komt hij heel iets om hoog. Maar dat is zo klein dat dat niet op valt. Zit bij mij intussen ook allemaal al onder de bergen, dus valt hij mij toch niet op. En rijd al jaren rond zonder enig probleem. Het is ook gewoon een blok waar een trein dus ook wel eens moet stoppen met als gevolg dat de trein heel langzaam rijd, en dus ook wielen heel langzaam deze overgang pakken. Maar nooit klapt de centrale er uit op kortsluiting omdat die heel eenvoudig niet optreed.

En ja, je kunt de hele wereld blijven vertellen dat er voor keerlussen maar 1 oplossing is, een sectie waar de trein precies in past. Ik ben meer van. Elk probleem heeft meerdere oplossingen en voor de ene situatie kan een andere oplossing geschikter zijn dan voor een andere situatie. Beste hangt dus ook heel erg van de situatie af.
Ik kan op deze manier in elk geval met mijn huidige baanplan uit de voeten en daarbij toch met lange goederentreinen rijden dan de langst mogelijke sectie die ik voor deze keerlussen kon gebruiken.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #40 Gepost op: 02 July 2014, 09:58:24 »
Roelco,

Als je dat nu gelijk in je eerste bericht had aangegeven, dat je een analoge oplossing gebruikt voor de keerlus, was een deel van deze discussie niet nodig geweest.

Dat er meerdere oplossingen zijn, is al langer bekend, net zoals er meerdere wegen naar Rome leiden.
En zoals je zelf al aangeeft iedere situatie is anders, en iedere situatie kan op meerdere manieren worden opgelost. Zo ook een echte lus met een enkele wissel, die heeft helemaal geen keerlusschakeling nodig, een relais wat mee schakelt over de wisselstand al dan niet via de eindschakeling is voldoende.

Mvg
Wim.

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 02 July 2014, 10:04:04 »
@Roelco
Leuke oplossing  (y). Gelukkig dat die magneetjes bij jou goed werken. Ik had vroeger altijd ruzie met die dingen  :'(

Marius.

Marius

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 02 July 2014, 10:16:06 »
Hallo,

Ik bezit alleen goederentreinen wat waarschijnlijk zo blijft en wil toch met ook die iets te lange treinen door m'n keerlus.

Groet Stephan
Je trein zal waarschijnlijk nooit langer kunnen zijn dan de ruimte die je hebt in de keerlus. Anders rijdt ie tegen zijn eigen staart aan :P.

Ik heb mijn keerlussen op de volgende wijze toegepast.
A en C zijn voorzien van bezetmelders die een relais aansturen.
Trein rijdt via A en B rechtdoor de keerlus in. Als de lok over sectie C rijdt worden secties A en B omgepoold en de wissel gaat om.
Wanneer de lok nu sectie A oprijdt worden A en B weer omgepoold (en de wissel gaat weer op rechtdoor).
Sectie B moet dan wel weer langer zijn als de langste trein.

Voordeel hiervan is dat er minder onderbrekingen gemaakt hoeven te worden in de gebogen rails.
En er is veel meer ruimte om div opstelsporen (in de lus) te maken.

Groeten,
André

rjr

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 02 July 2014, 11:03:48 »
@Roelco
Leuke oplossing  (y). Gelukkig dat die magneetjes bij jou goed werken. Ik had vroeger altijd ruzie met die dingen  :'(

Marius.

Marius,

Gebruik ze al meer dan 30 jaar, en geen problemen mee. Werkt betrouwbaar genoeg, en heb eigenlijk nooit ruzie er mee gehad :).
En ach, deze oplossing kan ook prima werken met andere manieren van trein detectie. Krijg je alleen meer overgangen waar je moet uitkijken dat er geen verbindingen kunnen ontstaan. Zoals aangegeven in een PB aan jouw werkt mijn LGB baan via de standaard terugmeldingen van het digitale systeem en via speciale actie vanuit koploper. Maar daar rijden mijn goederen wagens met plastic wielen, en is er dus geen probleem dat die verkeerde delen met elkaar verbind. Anders krijg je meer punten waar je gegeven oplossing tussen de rails moet toepassen.

Hallo,
Je trein zal waarschijnlijk nooit langer kunnen zijn dan de ruimte die je hebt in de keerlus. Anders rijdt ie tegen zijn eigen staart aan :P.

Groeten,
André

André,

Volgens jouw keerlus schakeling niet, maar veel keerlussen zien er niet zo recht toe recht aan uit als jij hier aangeeft. Kijk maar naar het schema op de eerste pagina waarbij in de lus 2 sporen opgenomen zijn.
Zelfs in jouw eigen voorbeeld zou deel B dus kleiner kunnen zijn met mijn oplossing en hoeft daar niet de gehele trein in te kunnen.
b.v. handig als je al vrij snel weer een afsplitsing zou krijgen of een station zou zitten.

Of zoek eens hier op het forum, je zult tal van keerlus schakelingen vinden die niet lijken op jouw eenvoudige schema.
Zie b.v. deze:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54876.msg3221390155.html#msg3221390155
Zitten er 2 in, 1 is lang genoeg. De andere is beperkter, zeker met de verdeling in de verschillende secties waardoor de max treinlengte behoorlijk beperkt kan worden.

Roelco

Andre64

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 02 July 2014, 11:36:20 »
@ Roelco,

Mijn bijdrage was ook eigenlijk niet aan jou gericht, maar was meer een antwoord op de vraag van Willem in bericht 1.

Gr,
André