Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 19:35:41
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:35:41
Botsing bij SGB 29-12-2025 door Ronald A.
Vandaag om 19:32:15
Hulp bij gebogen Perrons door grove den
Vandaag om 19:26:01
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 19:24:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 19:07:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:04:32
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:48:39
Roco 41208 - BR80 017 lokdecoder door bellejt
Vandaag om 18:34:43
Miniatuurcamera die fatsoenlijke foto's maakt door Sven
Vandaag om 18:30:20
Trix 22680 doet niets meer door Steven Loosman
Vandaag om 18:19:38
Waar AK interactive verf in Brabant verkrijgbaar door Ronald Halma
Vandaag om 17:45:14
HS 4de klasse Staatsspoorstation door Forever Rocofan
Vandaag om 16:38:16
Hoogfrequent treinverlichting van Conrad bestaat die nog? door Peter Kleton
Vandaag om 16:28:53
Wandplanken, advies. door spoorijzer
Vandaag om 16:22:21
3d printen van ns daglichtseinen door Goosie
Vandaag om 16:20:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 16:05:30
Zoek suggesties voor inbouw micro-camara in HO trein. door Sven
Vandaag om 15:48:08
Drijfwerk bouten losmaken door Robert uut Salland
Vandaag om 15:09:33
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Frank Bunnik
Vandaag om 14:56:59
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door basjuh1981
Vandaag om 13:57:23
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:37:41
Mini Diorama Buhcholz Plarsiepweg door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:32:13
Swird HO door Jeroen Vreeken
Vandaag om 13:28:00
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:17:38
MB-module: "Slopershamer" door Eelco Storm
Vandaag om 13:09:55
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:42:57
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door Benelux795
Vandaag om 10:30:52
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:09:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:23:28

Auteur Topic: Complexere keerlus  (gelezen 5101 keer)

Dirk J

• Offline Offline
Re: Complexere keerlus
« Reactie #15 Gepost op: 30 June 2014, 18:38:43 »
@Dirk J
De reden is : De achterste wagons (niet gedetecteerd) rijden met de wielen over de railsisolaties en zullen daar heel kort kontakt maken. Dat hele korte moment is genoeg om een detectie van de keerlus-electronica te veroorzaken. De inmiddelse omgepoolde keerlus wordt daardoor opnieuw omgepoold (of terug-gepoold). En op dat moment heb je een kortsluiting.

... Dan moet je alleen wel heel zeker weten ... dat de wielen geen kortsluiting kunnen maken op de overgangen.

Lezen ...  ;D

Overigens ben ik van mening dat je iets wat alleen kan als je een aantal dingen zeker weet, niet moet willen. Want er hoeft nooit veel te gebeuren om zoiets fout te laten gaan.

Sander, jouw verhaal klopt als je een keerlusautomaat gebruikt die gebaseerd is op kortsluitdetectie. Gelukkig zijn er ook keerlussystemen die werken op treindetectie, en die aldus kortsluiting voorkomen indien gebruikt zoals bedoeld. Ook bij de laatste soort keerlus is het echter van belang dat er geen wielen kortsluiting kunnen veroorzaken op overgangen van polariteit. En dus ben ik van mening dat het onder voorwaarden mogelijk is met een langere trein te rijden, maar dat je dat niet moet willen.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2014, 18:40:36 door Dirk J »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 30 June 2014, 18:45:56 »
Laat maar. Ik heb antwoord op mijn vraag, of je dat nu leuk vind of niet, heb ik verder geen boodschap aan.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 30 June 2014, 18:47:38 »
Dirk, Je verhaal klopt deels. Echter ik schreef mijn antwoord terwijl jij een edit in je antwoord plaatste. Jouw 'Lezen ...' onstond pas later.

Mijn relaas gaat wel op voor systemen met systemen met detectie op basis van stroomverbruik. Een paar miliampere is al voldoende om een detectie-signaal te veroorzaken. Alleen onder de bijzondere omstandigheid dat wielen geen kontakt kunnen maken, zal het verhaal kloppen. We zijn het er over eens dat je dit dus niet moet kiezen.

Sander

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 30 June 2014, 18:53:39 »
Vragen mag altijd, alleen jammer dat dezelfde vraag vaak langs komt. Dit komt volgens mij doordat de gemiddelde handleiding niet vermeld waarom iets moet. Snap dat iemand die er echt geen kaas van gegeten hebt het niet hoeft te weten en het gewoon moet doen, maar mensen die het zich afvragen is het wel handig dat je het terug kunt vinden. Ook is helaas het encyclopedie artikel ook treurig mager wat dat betreft.

Zelf heb ik ook al eens zitten puzzelen met hoe een keerlus te maken waar je met een lange trein doorheen kunt. Dan zou ik namelijk op een baan één of twee lange goederentreinen maken (+ opstelspoor) die gewoon af en toe door het station komen donderen. Is wel te doen maar zorgt voor wat denkwerk. (Bijvoorbeeld door een extra spanningloos blok voor de lus die niet aan beide zijde tegelijk overbrugt kan worden door wielen (heel erg kort maken). Een wagon die over meerdere assen stroom af neemt blijft een nono. Ik weet ook niet of er bestaande keerlusschakelingen zijn die hier mee om kunnen gaan.) Met andere woorden, haken en ogen. Past de trein in zijn geheel in het blok, geen probleem :)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #19 Gepost op: 30 June 2014, 20:13:46 »
Timo,

Geen enkele ook die werken op basis van kortsluiting niet ook daar moet de gehele trein in het deel passen van de keerlusschakeling.
Maar het blijft na al die jaren dat de schakelingen bestaan een lastig onderwerp, maar dat komt vooral omdat men niet weet hoe de zaken in het algemeen werken, en opgelost kunnen worden.
Ook Willem is er na diverse foutieve eigen schematische tekeningen achter dat wat in de beschrijving staat gewoon klopt en is zoals het moet worden toegepast en dan ook werkt, Willem kwam in zijn laatste correcte versie uit op hetzelfde.   :o ::)

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2014, 21:11:42 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 30 June 2014, 21:13:36 »
Dat snap ik Wim  ;D En dat heb ik ook niet proberen te beweren. Vandaar ook dat ik zei dat het theoretisch, met haken en ogen, wel mogelijk moet zijn maar dat ik niet weet of een van de huidige systemen er mee zou kunnen werken. Zeker kortsluitkeerlusmodules zijn niet geschikt. Zou over blijven, zelf ontwikkelen. Makkelijk is het in ieder geval niet.

Met alle huidige systemen, doe wat er in de handleiding staat. En dat is automatisch, trein moet in het te schakelen blok passen.

Timo

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #21 Gepost op: 30 June 2014, 21:26:02 »
Timo,

Zodra er een wagon met verlichting over de scheiding van het stroomloze deel komt of staat, dan staat het stroomloze deel weer onder spanning, dus wat je wil zal nooit 100% lukken. Het is meer het paard achter de wagenspannen en moeilijk doen, wat uiteindelijk niets oplost.

Mvg
Wim.\
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30 June 2014, 21:40:59 »
En dat gaf ik ook al aan Wim  ;)

Timo

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 June 2014, 21:51:59 »
Grapje aan
Ik verlang weer terug naar mijn plastiek wielen  ;D. Waren die maar nooit afgeschaft  :'(
Grapje uit

Marius.
Marius

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 June 2014, 21:59:10 »
 ;D Batterij in de trein en gaan  ;D

Timo

rjr

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 01 July 2014, 11:24:05 »
Ik heb mijn eigen systeem voor mijn keerlussen, en daarbij is het niet noodzakelijk dat de gehele trein er in past. Alleen de gehele trein die zelf stroom afneemt.
Voor de praktijk betekend dat voor mij, mijn personen treinen moeten er helemaal in passen, daar komt in de toekomst verlichting in.

Mijn goederen treinen hoeven er niet helemaal in te passen, en doen dit ook niet altijd, en dat levert 0,0 problemen op.
Ook geen kortstondige kortsluitingen bij de overgangen.
Mijn systeem reageert ook niet op kortsluitingen maar op detectie van de treinen.
1 kan en wordt in 2 richtingen bereden. De andere wordt altijd in 1 richting bereden, maar dat maakt voor de werking niet zo veel uit.

De twee in de buiten baan worden beide in 2 richtingen bereden.

Groet,
Roelco

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #26 Gepost op: 01 July 2014, 11:56:39 »

Mijn goederen treinen hoeven er niet helemaal in te passen, en doen dit ook niet altijd, en dat levert 0,0 problemen op.
Ook geen kortstondige kortsluitingen bij de overgangen.

Dan heb je gewoon veel geluk. Het is dan ook geen garantie dat het nooit zal gebeuren.

Mvg
Wim.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 01 July 2014, 12:58:36 »
Ik durf mijzelf die garantie wel te geven. Ik weet 100% zeker dat ik nooit problemen krijg in de keerlus die veroorzaakt worden door te lange goederen treinen. Zou niet weten hoe dit ooit een probleem kan opleveren. Kortsluitingen zijn onmogelijk.

Roelco

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #28 Gepost op: 01 July 2014, 13:03:25 »
Roelco,

Ik blijf je hopen voor je, en misschien is dit wel de bron van de vreemde storingen die ik zo af en toe lees in je berichten. Maar nu denk ik wel heel erg hard op.

Mvg
Wim.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 01 July 2014, 13:24:52 »
Wim,

Ik weet zeker dat dat niet het geval is. De problemen die ik zo nu en dan heb hebben niets met de keerlus te maken. Die treden ook op als daar geen treinen rijden.
Deel heeft in elk geval te maken met de Xpressnetli die te warm word in de behuizing. Nadat ik de behuizing open heb liggen heb ik geen problemen meer gehad.
Daarnaast heb ik problemen met de eisen die koploper aan de hardware stelt om te kunnen werken. Mijn systeem zit op het randje voor wat ik van koploper vraag.

Wat zou een te lange goederen wagen voor problemen op kunnen leveren?
Als er geen kortsluiting op treed, en de wagons worden niet gedetecteerd dan weet niets van het systeem of er nu 5 of 20 wagons achter een lok hangen.
En enige manier waarop die kortsluiting zou kunnen veroorzaken is als de wielen over de onderbreking rijden en daarbij heel even beide delen met elkaar verbind waarbij 1 al is omgepoold. Door te zorgen dat de volledige trein binnen het deel van je keerlus blijft heb je daar geen last van.
Een hele effectieve manier om dit te voorkomen, en zou ik ook zeker aanraden als dat mogelijk is. Echter, het kan ook anders. Er zijn meer manieren om te zorgen dat 1 enkel wiel niet in staat is om beide delen van 1 spoorstaaf met elkaar te verbinden. En als je dat goed uitvoert heb je dus geen enkel probleem als je met langere goederen treinen een keerlus binnenrijd.

Op mijn LGB baan is dit heel eenvoudig opgelost, mijn goederen wagens hebben daar nog allemaal de standaard plastic wielen. Op mijn H0 baan zijn het geen plastic wielen, maar zijn er andere oplossingen toegepast om dit te voorkomen.

Als je de ruimte hebt en je kunt je langste trein volledig in je keerlus houden is dat zondemeer de handigste oplossing. Maar om te zeggen dat het de enige is klopt niet. Ook met minder ruimte kun je het best oplossen en toch met lange treinen rijden.

Roelco