Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door henk
Vandaag om 12:15:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55

Auteur Topic: vraag over rijrichting  (gelezen 5324 keer)

Honk uit Rucphen

• Offline Offline
    • Lautreux; Work in Process
vraag over rijrichting
« Gepost op: 28 August 2007, 22:24:40 »
Ik heb op dit moment 3 loc's (N-spoor, minitrix). Wanneer ik ze alle drie op het spoor zet en geef een voorzichtige slinger aan de transformator, dan gaan twee treinen de ene kant op, maar de derde gaat in tegenovergestelde richting. Als ik deze eigenwijze trein andersom op het spoor zet, gaat hij nog steeds de verkeerde kant op. Hoe bepaal je de rijrichting van een loc?
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Re: vraag over rijrichting
« Reactie #1 Gepost op: 28 August 2007, 22:28:32 »
Wissel de draaistellen eens of draai de wielen om, waarschijnlijk loopt die dan met de andere twee loks mee.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Honk uit Rucphen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2007, 23:00:15 »
Bedankt voor de aanwijzing Rick, maar voorlopig durf ik nog niet aan de loc te gaan zitten prutsen. Bang dat ik meer verniel dan herstel.

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2007, 23:06:50 »
Hallo

Bij H0 en dat zal bij N niet anders zijn is - bij analoog/gelijkspanning - in rijrichting gezien de rechter spoorstaaf de plus en de linker de min.

Dit is standaard vast gelegd.

De rijrichting wordt dus bepaald door de polariteit van de rails en dus door de stand van de regelaar op de trafo.

Omdraaien van de loc helpt niet. Immers neem in gedachten een tenderloc. Hij rijdt met de ketel vooruit naar rechts. Draai hem om. T.o.v. de loc wordt nu de polariteit van de rails omgedraaid. De loc zal dus nu achteruit rijden dus richting tender. Maar de tender staat nu ook richting rechts. Dus de loc rijdt weer naar rechts.

Ergo in de eigenzinnige loc is de plus en min stroomtoevoer naar de motor verwisseld.

B.v. in mijn Roco locs wordt de stroom via een soort kontaktjes van een printplaat naar de motor doorgegeven. Als de motor uitgebouwd is geweest en hij wordt weer ingebouwd met een halve slag gedraaid t.o.v. de originele stand dan is de polariteit omgedraaid. De loc zal dan de verkeerde kant t.o.v. de boven beschreven standaard rijden.  Jaap

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #4 Gepost op: 29 August 2007, 09:57:37 »
Hier ontkom je inderdaad niet aan het open maken van het lokje. Het motortje zit op de kop in het model.

Dus lokje open maken en het motortje er ondersteboven weer in zetten.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Honk uit Rucphen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 August 2007, 16:19:40 »
If all else fails, read the instructions. Een gevleugelde uitspraak van veel van mijn collega programmeurs. Deze uitspraak werd gebezigd wanneer een gebruiker kwam met vragen over de werking van een computerprogramma, terwijl ze dat in de handleiding hadden kunnen lezen.

Zo ook in dit geval. Bij de minitrix loc zit een prachtig vouwblad met allerhande aanwijzingen en tekeningen.
Er staat onder andere dat wisselen van de wielstellen de rijrichting doet veranderen. Zal wel iets met die wormwieltjes te maken hebben.

Ik heb dus de lok geopend; het printplaatje los gemaakt (had niet gehoeven) om de motor te bekijken. Na terugmontage en wisseling van de wielstellen, trein zonder kap even op de rails gezet om te kijken of het werkte.

Helaas, een klein rookpluimpje uit een piepklein zwart dingetje op de print en alleen de vooruitrij lichten branden, zonder vooruit te rijden. Overigens de vooruitrij lichten wel de goede kant op. Maar ja, rijden is natuurlijk wel zo leuk.

Wijze les: afblijven van dingen waarvan ik nog te weinig weet.

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 August 2007, 23:10:30 »
Hallo

Niet de moed laten zakken.

Ik begrijp dat het om een lok gaat met twee draaistellen.
Je had een goed lopende lok met een verkeerde rijrichting.
Ga terug naar het uitgangspunt en wissel de draaistellen weer terug.
Mechanisch zijn ze aan elkaar gelijk. Immers als een motor loopt
dan draait ie aan de koolborstel kant b.v. rechtom, kijk je naar de andere kant dan draait ie links om. Aangezien de draaistellen met de wormwielen naar elkaar toestaan wordt dit weer opgeheven. Ik weet het niet anders te verwoorden.

Misschien zijn ze electrisch wel verschillend.

Je hebt niet verteld of in de oorspronkelijke toestand de lok b.v. naar links reed  en dan rechts de witte verlichting en links de rode brandde.
 Dat is dan duidelijk een geval van de motor omdraaien. Is dit niet het geval dan zit de fout in de stroomtoevoer van de dr.st. naar de print.
Kun je de polariteit van de toevoer van elk dr.st. afzonderlijk meten met een multi-meter?

Je hebt in ieder  geval een kortsluiting veroorzaakt.

Het zwarte dingetje kan een diode zijn. Deze wordt gebruikt voor de licht wissel en is voor het rijden zelf niet van belang.

Als je weer proefdraait even een autolamp, kan het peertje van een achterlicht zijn, in een van de toevoerdraden vanaf de trafo opnemen. Deze vangt dan een evt kortsluitstroom op.

Jaap

amber

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2007, 10:40:00 »
Ik heb dit ook een keer gehad, maar toen ik de draaistellen had omgedraaid deed de loc het wel goed... Een andere oplossing zou ik zo niet weten. Misschien handig om een foto o.i.d. te plaatsen zodat het bekend is welke loc het is? 
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Rene_H

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2007, 10:50:22 »
Even een snelle gooi, maar is/was het niet gewoon zo dat je de draaitjes op de motor moet omdraaien.
Of zit ik nu te simpel te denken.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2007, 10:52:23 door Rene H(0) »

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2007, 11:45:40 »
Als de front- en sluitseinen wel branden voor de gewenste richting maar de lok rijdt de verkeerde kant op, dan moeten de draden naar de motor omgewisseld worden.

Als de hele lok verkeerd om rijdt, dus de front- en sluitseinen zijn ook verkeerd om, met andere woorden: de lok rijdt verkeerd om maar heeft daarbij wel de voor de daadwerkelijke rijrichting juiste seinen, dan moeten de draden van de lok naar de stroomafname omgewisseld worden. Dat kan in sommige gevallen door de draaistellen om te draaien.

t.koopmans

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 30 August 2007, 13:11:45 »
Overigens gaat iedereen er van uit dat de ene met afwijkende rijrichting fout zat. Waarom die andere twee niet, wel even vergelijken met de standaard!
Mvrgr
Koopmans

Wurlitzer

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2007, 17:42:50 »
Dirk

Wat is dat toch met draaistellen omdraaien? Jaap

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 30 August 2007, 18:51:52 »
Met omdraaien wordt bedoeld: achterstevoren zetten. Of eigenlijk staan ze nu (misschien) achterstevoren, dus moet je ze weer voorstevoren zetten. Dus gewoon..... omdraaien. ;)
Maar je moet inderdaad eerst vaststellen of ze wel fout staan, dus kijken waar de plus en de min zitten vergeleken met de rijrichting. En dan kan het altijd nog de motor zijn die ondersteboven zit.
Kortom, je moet eerst vaststellen waar de fout zit, en daar moet je hem ook herstellen.
« Laatst bewerkt op: 10 September 2007, 08:16:57 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Honk uit Rucphen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 30 August 2007, 20:39:32 »

Hier een afbeelding van de probleem-lok. Het is een minitrix lok van de sbb-cff Re 4/4 460.
In de handleiding staat: "Vertauschen der Drehgestelle bewirkt Umkehrung der Fahrtrichtung".
Als ik dat eerst gelezen had, dan had ik waarschijnlijk de moeite genomen een poging te ondernemen om de motor te bekijken.

Op de foto is te zien dat de trafo op "12" staat en de lok een front lichtje aan heeft. De plus zit op de rechter rail. (van de rode aansluiting op de trafo. En volgens mijn bijbel: "Ratgeber fur Planung, Bau und Fahrbetrieb" (uitgave 1979), is dat de plus.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 30 August 2007, 21:36:36 »
De plus zit op de rechter rail. (van de rode aansluiting op de trafo. En volgens mijn bijbel: "Ratgeber fur Planung, Bau und Fahrbetrieb" (uitgave 1979), is dat de plus.
Waarom denk je dat de rode aansluiting de plus is? Als je de knop van de trafo naar de andere kant draait wisselen plus en min van plaats. dus dan wordt de rode de min.
Voor zover mijn ervaring met Trix trafo's strekt is de rode aansluiting de plus als de knop naar links staat. Maar om het zeker te weten moet je meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.