Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:39:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:36:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
Mijn geweatherde modellen door wob
Vandaag om 16:30:02
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: wisselmotors lekker krokant doorbakken  (gelezen 2109 keer)

Wikky

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
wisselmotors lekker krokant doorbakken
« Gepost op: 04 June 2014, 19:20:42 »
Mede treinliefhebbers,
Ik hobby met Selectrix in spoor N, railmateriaal van Peco code55, heb wisseldecoders van Peter staerz, wisselmotoren Peco-PL10e en wordt regelmatig geplaagd met wisselspoelen die lekker staan te sudderen op een laag vuurtje, decoder staat ingesteld op een puls van 80 milliseconden dus de spoelen worden niet langer als 0,08 seconden bekrachtigd, voeding is 16 volt gelijkspanning met behulp van een laptopvoeding, in normale doen vragen de spoelen ongeveer 2,5 ampere, de eind-transistoren kunnen ruim 4 ampere aan, in alle jaren dat ik hier mee speel heb ik nu net gisteren voor het eerst een eindtransistor moeten vervangen die was doorgebrand, dit is echt de eerste keer dat het zo hard gegaan is, gelijk is de betreffende motor ook weer opgeblazen.
Ik heb op internet gezocht om ze te beveiligen met een CDU eenheid, maar kom er niet echt uit hoe dit aan te sluiten.
Heb 32 motoren met 2 spoelen, dus als ik het mag ombouwen hebben we het over pak hem beet 64 condensatoren, aan de uitgang van de wisseldecoder zitten drie uitgangen per wissel: een gezamenlijke middenuitgang die positief is , een voor afbuigen die negatief is, en een voor rechtdoor, die ook negatief is.
Iemand ervaring met zoiets?
Ben benieuwd,

Wikky


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: wisselmotors lekker krokant doorbakken
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2014, 19:43:00 »
Weet je zeker dat de decoderuitgangen 4A aankunnen? Op de website van Peter Staerz vind ik alleen decoders die 2A per uitgang aankunnen. Maar misschien kijk ik verkeerd.

Als je met CDU's gaat werken, dan heb je ook nog per wisselstand een relais nodig om de uitgang van de CDU met de spoel te verbinden.
Overigens kun je voor al je wissels met 1 CDU toe, als je ze niet te snel na elkaar laat schakelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wikky

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: wisselmotors lekker krokant doorbakken
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2014, 19:58:24 »
Mijnheer Zondervan,
U brengt me in twijfel, heb het even nagekeken, de eindtorren zijn BD677, en die moeten echt 4 ampere kunnen hebben, een relais toevoegen is geen optie, als je de baan aanzet dan is het net een hagelbui zo snel worden de wissel omgezet, dus dat niet te snel omschakelen is denk ik geen optie.
Het bekende ei van Columbus is er denk ik nog niet.
Wikky


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: wisselmotors lekker krokant doorbakken
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2014, 20:29:59 »
Die torren kunnen 4A hebben, maar dat is volgens de datasheet het absolute maximum. Bij een transistor speelt nog meer mee, nl. het gedissipeerde vermogen.
Over welk type decoder gaat het eigenlijk?

Dat aanzetten van de baan snap ik ook niet. De wissels worden toch niet omgezet tijdens het aanzetten? Als dat zo is, dan zal een CDU je ook niet helpen, want die moet eerst opladen voordat hij zijn werk kan doen.
Kortom, ik snap niet echt waar het probleem zit.

En tenslotte, je hoeft geen meneer te zeggen.  :D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: wisselmotors lekker krokant doorbakken
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2014, 22:05:54 »
Je zou er ter controle een scope aan kunnen hangen om te kijken of het ding wel echt 80 ms pulsen geeft.
Het kan ook zijn dat je net de pech had om het kapotte exemplaar in handen te hebben dat door de eindcontrole is gemist.

Wikky

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: wisselmotors lekker krokant doorbakken
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2014, 22:14:20 »
Nou, Klaas als dat mag dan,
De eerste is WDMiba-2 wisseldecoder gekocht op 05/12/2008, en op 18/01/2010 nog twee stuks, dan een WDMiba-3 gekocht op 13/07/2013 incl. 3 x update pic voor de WDMiba-2 dus de nieuwste software zit erin en die laatste WDMiba-3 is een compleet veranderde dus geupdate wisselkaart.
In de software voor die miba-2 zit bij het opstarten een wisseltest ( alles wordt even omgelegd, en uiteindelijk in de laatste stand zoals bij afzetten van de vorige keer ) dat is dat hagelbui geluid.
Je kunt ook de tijdsduur van bekrachtigen instellen, of het een puls of constant moet zijn, enz.
Ook die miba-3 heeft dergelijke software, en dan nog uitgebreider.
Die allereerste kaart uit 2008 geeft steeds de problemen, misschien moet ik die maar eens vervangen door een miba-3.
Ik denk dat het probleem ook kan zitten in de motortjes die wat stroever gaan en dus meer omleg-stroom nodig hebben, misschien als ik er zo over nadenk moet ik maar eens met kruipolie aan de slag?
Het is ook niet steeds dat het kapot gaat, maar gisteravond was het echt bizar, dat zijn van die momenten dat je eigenlijk een grote hamer moet pakken en....
Afijn ik ben de hele middag bezig geweest om die motor te vervangen, de decoder weer tot leven te wekken en nu het weer werkt, och dan lach je weer.
Die torren worden niet gebruikt voor versterking, ze moeten alleen even een omleg-pulsje sturen, misschien zoek ik wel een krachtiger betaalbaar torretje, alleen wat er gisteren gebeurd is kan ik niet terughalen, het was ook maar 1 torretje, maar ja, dan is dat wisselspoeltje echt goed gaar, en moet de hele handel los.
Dat is het minder leuke van de hobby.
Wikky





Wikky

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: wisselmotors lekker krokant doorbakken
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2014, 22:22:20 »
Hallo Ivanzon,

Ik heb helaas geen scope ( staat wel op de verlanglijst ) maar zelfs al zou het een kwart seconde zijn mag nog geen punt zijn, ik heb net op Klaas gereageerd, maar op een of andere manier is de eindtor doorgebrand ( denk zelf nu dat het motortje zwaar is gaan lopen dus meer als die 4 amp. ), en dus continu spanning en stroom naar de wisselspoel, en die kon er echt niet tegen, dan lees je op internet over het condensator verhaal, en denk dan, misschien is dat de oplossing, maar ik begrijp dat dit in mijn geval ook niet zo is.

Sinds eind van de middag werkt het weer, voorlopig lach ik weer, tot het weer gaat gebeuren.

Bedankt voor de reactie.

Wikky



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: wisselmotors lekker krokant doorbakken
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2014, 22:55:14 »
Ik denk dat het probleem ook kan zitten in de motortjes die wat stroever gaan en dus meer omleg-stroom nodig hebben,
De motortjes zijn spoelen die een kern opzuigen. Daarvan wordt de stroom niet beïnvloed door de mechanische stroefheid, maar alleen door de elektrische weerstand.
Het probleem lijkt me meer te worden veroorzaakt doordat de puls te lang is.
Je zou bij een paar onwillige aandrijvingen eens een led met weerstand parallel over de spoelaansluitingen kunnen zetten, om te zien of die puls daadwerkelijk kort is, of dat de spanning per ongeluk blijft staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: wisselmotors lekker krokant doorbakken
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2014, 23:28:12 »
De motortjes zijn spoelen die een kern opzuigen. Daarvan wordt de stroom niet beïnvloed door de mechanische stroefheid, maar alleen door de elektrische weerstand.
Is dat echt zo? Maakt het geen verschil of de kern in of buiten de spoel is? Bij zuivere gelijkstroom misschien geen verschil, maar geldt dat ook voor niet-afgevlakte gelijkstroom na een brugcel? Wellicht zit daar het probleem.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: wisselmotors lekker krokant doorbakken
« Reactie #9 Gepost op: 05 June 2014, 16:25:42 »
Martin, ik zou zeggen, ga het eens meten.
En daarbij komt nog: wie zegt dat de gelijkspanning uit een decoder niet afgevlakt is?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.