Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Houten 23 Augustus 2025 door Ronald69
Vandaag om 18:26:46
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
  

Auteur Topic: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?  (gelezen 2897 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Gepost op: 03 June 2014, 21:36:02 »
Hallo,
 Weet iemand hier waarvoor de kabel of kabelllus dient ,die voor een sein, in de hartlijn van het spoor ligt en ongeveer 20 m lang is ?
 Ze liggen niet alleen in perronsporen ,maar ook in perronloze sporen, b.v. in Leiden spoor 6 rijrichting noord.In Leiden is men ze nog aan het aansluiten/installeren,
ook in Leeuwarden zag ik er een in een zijspoor.
 Op de vrije baan liggen ze ,zover ik kon zien ,niet.
 Heeft dus niets met ATB -VV of ERTMS te maken.
 Vr Gr ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #1 Gepost op: 03 June 2014, 21:37:57 »
Plaatje?

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #2 Gepost op: 03 June 2014, 21:53:44 »
Dat is de lus van de ATB Vv.
vr gr. Mark7758

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #3 Gepost op: 03 June 2014, 22:00:53 »
Inderdaad, en om wat meer toe te lichten;

De kabels liggen als lus om te zorgen dat het buiten de 3 vaste bakens van de Vv ook dataoverdracht mogelijk is om het signaal door te geven dat het sein veilig is.

Als de lus er niet is, dan kan de treininstallatie niet op de hoogte zijn dat het sein uit de stand stop is gekomen totdat je een baken voorbij gereden bent. Al die tijd daarvoor gaat de Vv installatie er nog vanuit dat het sein stop toont en laat geen snelheid hoger dan 10 km/u toe.
Door de lus krijgt de Vv installatie die seinverandering wél door, valt de remcurve van de Vv weg en kun je gewoon met normale vertrekken.

Omdat treinen op de hoofdbaan vaak minder tot stilstand komen is er daar niet altijd voor een lus gekozen in tegenstelling tot op stations waar er veel meer gestopt wordt.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #4 Gepost op: 03 June 2014, 22:15:03 »
Bijna correct Thom. Een remopdracht van ATB-Vv kan op twee manieren worden weggenomen: wanneer informatie van een ATB Vv-baken of een ATB Vv-lus wordt ontvangen waaruit blijkt dat het sein uit de stand stop gekomen is of wanneer ATB-EG-code voor een snelheid hoger dan 40 km/h wordt ontvangen. Dit is de reden dat dwergseinen meestal voorafgegaan worden door lussen (de maximale snelheid voor het sein is immers 40 km/h en dus is een lus nodig om aan te geven dat het sein veilig is gekomen) en hoge seinen meestal niet. Als een hoog sein uit de stand stop kan staan zonder ATB-code voor het sein (bijvoorbeeld bij een seinbeeldopvolging Geel-Geel) wordt in de regel een lus gelegd.
Lussen hebben normaal gesproken de maximaal toegestane lengte van 55 meter. Korter komt ook voor.

Overigens Peter: als het goed is liggen de door jou genoemde lussen tussen ATB-Vv-bakens ("gele planken"). Als dat niet het geval is, gaat het niet om ATB-Vv.

Groeten,
Peter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2014, 10:56:41 »
Hallo,
 Bedankt voor je informatie.
Ik wist niet dat ATB VV,  net als de ERTMS  , ook Infill loops gebruikte, vandaar mijn vraag.
 De lussen die ik in Leiden zag, liggen inderdaad in sporen met de "planken". b.v. spoor 5A?B meteen vana het perron boven de stationstunnel te zien.
 Die lus die ik in Leeuwarden zag spoor 6 of 7  had geen "planken ", maar dat is een spoortje dat mss door Arriva wordt gebruikt ,en niet voor ATB -VV.

Peter
« Laatst bewerkt op: 04 June 2014, 14:21:49 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2014, 22:01:26 »
Er is nog een klein verschil tussen de lus van ATBvv en ATB-NG. Bij ATBvv is de zichtbare draad precies in het midden van het spoor de retourleiding. Het gedeelte van de draad waar het signaal uit wordt opgepikt wordt, loopt langs de rechter spoorstaaf. Bij ATB-NG is de draad die in het spoor loop (iets uit het midden naar links in rijrichting gezien) hetgeen waar het signaal uit komt voor seinbeeldverbetering en loopt deze draad nergens langs een spoorstaaf. Een ATB-NG signaal moet namelijk door de NG-antenne onder de trein worden opgepikt en het ATBvv-signaal door de rechter ATB-spoel. Zo blijven deze signalen fysiek ook nog eens gescheiden van elkaar.
Groetjes,
Emiel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2014, 22:38:24 »
Hallo Emiel,
 Toevallig stond ik in Leiden aan spoor 5 op het perron, de lus geldt daar voor treinen die naar rechts rijden ,dus de  kabel  langs  de voet van  de rechter spoorstaaf kon ik niet zien.
  Wel zag ik de beide einden van de lus in het midden van de luskabel onder de railstaven door naar een aansluiting lopen (Dat was dan een railpotje ) .
 Dat de signalen voor de rechter oppikspoel van de trein bestemd zijn wist ik wel, maar kon niet zien hoe dat dan liep.
 Maar nu is -alles - duidelijk . :D
 Vr gr,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen