Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
TonM
Vandaag
om 21:42:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
jumbo747
Vandaag
om 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Mg1982nl
Vandaag
om 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 21:17:34
Show je werkplek
door
Eric B
Vandaag
om 21:13:58
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
JoopSpoort
Vandaag
om 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken
door
JoopSpoort
Vandaag
om 20:58:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 20:51:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 20:41:21
wat is het merk van deze bochtwissel
door
Theovh
Vandaag
om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's
door
R1954
Vandaag
om 20:36:46
trein of metro naar Hoek van Holland
door
R1954
Vandaag
om 20:32:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Stefan88
Vandaag
om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen.
door
Keska
Vandaag
om 18:49:58
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
bellejt
Vandaag
om 17:47:06
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 16:23:16
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:58:00
Spoorhumor
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:40:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ? (gelezen 2906 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3975
Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
«
Gepost op:
03 June 2014, 21:36:02 »
Hallo,
Weet iemand hier waarvoor de kabel of kabelllus dient ,die voor een sein, in de hartlijn van het spoor ligt en ongeveer 20 m lang is ?
Ze liggen niet alleen in perronsporen ,maar ook in perronloze sporen, b.v. in Leiden spoor 6 rijrichting noord.In Leiden is men ze nog aan het aansluiten/installeren,
ook in Leeuwarden zag ik er een in een zijspoor.
Op de vrije baan liggen ze ,zover ik kon zien ,niet.
Heeft dus niets met ATB -VV of ERTMS te maken.
Vr Gr ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
guest7823
Gast
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
«
Reactie #1 Gepost op:
03 June 2014, 21:37:57 »
Plaatje?
Gelogd
mark7758
Offline
Berichten: 495
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
«
Reactie #2 Gepost op:
03 June 2014, 21:53:44 »
Dat is de lus van de ATB Vv.
Gelogd
vr gr. Mark7758
Thom
Offline
Berichten: 4057
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
«
Reactie #3 Gepost op:
03 June 2014, 22:00:53 »
Inderdaad, en om wat meer toe te lichten;
De kabels liggen als lus om te zorgen dat het buiten de 3 vaste bakens van de Vv ook dataoverdracht mogelijk is om het signaal door te geven dat het sein veilig is.
Als de lus er niet is, dan kan de treininstallatie niet op de hoogte zijn dat het sein uit de stand stop is gekomen totdat je een baken voorbij gereden bent. Al die tijd daarvoor gaat de Vv installatie er nog vanuit dat het sein stop toont en laat geen snelheid hoger dan 10 km/u toe.
Door de lus krijgt de Vv installatie die seinverandering wél door, valt de remcurve van de Vv weg en kun je gewoon met normale vertrekken.
Omdat treinen op de hoofdbaan vaak minder tot stilstand komen is er daar niet altijd voor een lus gekozen in tegenstelling tot op stations waar er veel meer gestopt wordt.
Gelogd
Zaandam-Zuid
Offline
Berichten: 226
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
«
Reactie #4 Gepost op:
03 June 2014, 22:15:03 »
Bijna correct Thom. Een remopdracht van ATB-Vv kan op twee manieren worden weggenomen: wanneer informatie van een ATB Vv-baken of een ATB Vv-lus wordt ontvangen waaruit blijkt dat het sein uit de stand stop gekomen is of wanneer ATB-EG-code voor een snelheid hoger dan 40 km/h wordt ontvangen. Dit is de reden dat dwergseinen meestal voorafgegaan worden door lussen (de maximale snelheid voor het sein is immers 40 km/h en dus is een lus nodig om aan te geven dat het sein veilig is gekomen) en hoge seinen meestal niet. Als een hoog sein uit de stand stop kan staan zonder ATB-code voor het sein (bijvoorbeeld bij een seinbeeldopvolging Geel-Geel) wordt in de regel een lus gelegd.
Lussen hebben normaal gesproken de maximaal toegestane lengte van 55 meter. Korter komt ook voor.
Overigens Peter: als het goed is liggen de door jou genoemde lussen tussen ATB-Vv-bakens ("gele planken"). Als dat niet het geval is, gaat het niet om ATB-Vv.
Groeten,
Peter
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3975
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
«
Reactie #5 Gepost op:
04 June 2014, 10:56:41 »
Hallo,
Bedankt voor je informatie.
Ik wist niet dat ATB VV, net als de ERTMS , ook Infill loops gebruikte, vandaar mijn vraag.
De lussen die ik in Leiden zag, liggen inderdaad in sporen met de "planken". b.v. spoor 5A?B meteen vana het perron boven de stationstunnel te zien.
Die lus die ik in Leeuwarden zag spoor 6 of 7 had geen "planken ", maar dat is een spoortje dat mss door Arriva wordt gebruikt ,en niet voor ATB -VV.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 04 June 2014, 14:21:49 door Peter Kleton
»
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Emiel_nl
Offline
Berichten: 586
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
«
Reactie #6 Gepost op:
04 June 2014, 22:01:26 »
Er is nog een klein verschil tussen de lus van ATBvv en ATB-NG. Bij ATBvv is de zichtbare draad precies in het midden van het spoor de retourleiding. Het gedeelte van de draad waar het signaal uit wordt opgepikt wordt, loopt langs de rechter spoorstaaf. Bij ATB-NG is de draad die in het spoor loop (iets uit het midden naar links in rijrichting gezien) hetgeen waar het signaal uit komt voor seinbeeldverbetering en loopt deze draad nergens langs een spoorstaaf. Een ATB-NG signaal moet namelijk door de NG-antenne onder de trein worden opgepikt en het ATBvv-signaal door de rechter ATB-spoel. Zo blijven deze signalen fysiek ook nog eens gescheiden van elkaar.
Groetjes,
Emiel
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3975
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
«
Reactie #7 Gepost op:
04 June 2014, 22:38:24 »
Hallo Emiel,
Toevallig stond ik in Leiden aan spoor 5 op het perron, de lus geldt daar voor treinen die naar rechts rijden ,dus de kabel langs de voet van de rechter spoorstaaf kon ik niet zien.
Wel zag ik de beide einden van de lus in het midden van de luskabel onder de railstaven door naar een aansluiting lopen (Dat was dan een railpotje ) .
Dat de signalen voor de rechter oppikspoel van de trein bestemd zijn wist ik wel, maar kon niet zien hoe dat dan liep.
Maar nu is -alles - duidelijk .
Vr gr,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?