Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 08:44:53
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 08:40:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
  

Auteur Topic: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?  (gelezen 2919 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Gepost op: 03 June 2014, 21:36:02 »
Hallo,
 Weet iemand hier waarvoor de kabel of kabelllus dient ,die voor een sein, in de hartlijn van het spoor ligt en ongeveer 20 m lang is ?
 Ze liggen niet alleen in perronsporen ,maar ook in perronloze sporen, b.v. in Leiden spoor 6 rijrichting noord.In Leiden is men ze nog aan het aansluiten/installeren,
ook in Leeuwarden zag ik er een in een zijspoor.
 Op de vrije baan liggen ze ,zover ik kon zien ,niet.
 Heeft dus niets met ATB -VV of ERTMS te maken.
 Vr Gr ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #1 Gepost op: 03 June 2014, 21:37:57 »
Plaatje?

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #2 Gepost op: 03 June 2014, 21:53:44 »
Dat is de lus van de ATB Vv.
vr gr. Mark7758

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #3 Gepost op: 03 June 2014, 22:00:53 »
Inderdaad, en om wat meer toe te lichten;

De kabels liggen als lus om te zorgen dat het buiten de 3 vaste bakens van de Vv ook dataoverdracht mogelijk is om het signaal door te geven dat het sein veilig is.

Als de lus er niet is, dan kan de treininstallatie niet op de hoogte zijn dat het sein uit de stand stop is gekomen totdat je een baken voorbij gereden bent. Al die tijd daarvoor gaat de Vv installatie er nog vanuit dat het sein stop toont en laat geen snelheid hoger dan 10 km/u toe.
Door de lus krijgt de Vv installatie die seinverandering wél door, valt de remcurve van de Vv weg en kun je gewoon met normale vertrekken.

Omdat treinen op de hoofdbaan vaak minder tot stilstand komen is er daar niet altijd voor een lus gekozen in tegenstelling tot op stations waar er veel meer gestopt wordt.

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #4 Gepost op: 03 June 2014, 22:15:03 »
Bijna correct Thom. Een remopdracht van ATB-Vv kan op twee manieren worden weggenomen: wanneer informatie van een ATB Vv-baken of een ATB Vv-lus wordt ontvangen waaruit blijkt dat het sein uit de stand stop gekomen is of wanneer ATB-EG-code voor een snelheid hoger dan 40 km/h wordt ontvangen. Dit is de reden dat dwergseinen meestal voorafgegaan worden door lussen (de maximale snelheid voor het sein is immers 40 km/h en dus is een lus nodig om aan te geven dat het sein veilig is gekomen) en hoge seinen meestal niet. Als een hoog sein uit de stand stop kan staan zonder ATB-code voor het sein (bijvoorbeeld bij een seinbeeldopvolging Geel-Geel) wordt in de regel een lus gelegd.
Lussen hebben normaal gesproken de maximaal toegestane lengte van 55 meter. Korter komt ook voor.

Overigens Peter: als het goed is liggen de door jou genoemde lussen tussen ATB-Vv-bakens ("gele planken"). Als dat niet het geval is, gaat het niet om ATB-Vv.

Groeten,
Peter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2014, 10:56:41 »
Hallo,
 Bedankt voor je informatie.
Ik wist niet dat ATB VV,  net als de ERTMS  , ook Infill loops gebruikte, vandaar mijn vraag.
 De lussen die ik in Leiden zag, liggen inderdaad in sporen met de "planken". b.v. spoor 5A?B meteen vana het perron boven de stationstunnel te zien.
 Die lus die ik in Leeuwarden zag spoor 6 of 7  had geen "planken ", maar dat is een spoortje dat mss door Arriva wordt gebruikt ,en niet voor ATB -VV.

Peter
« Laatst bewerkt op: 04 June 2014, 14:21:49 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2014, 22:01:26 »
Er is nog een klein verschil tussen de lus van ATBvv en ATB-NG. Bij ATBvv is de zichtbare draad precies in het midden van het spoor de retourleiding. Het gedeelte van de draad waar het signaal uit wordt opgepikt wordt, loopt langs de rechter spoorstaaf. Bij ATB-NG is de draad die in het spoor loop (iets uit het midden naar links in rijrichting gezien) hetgeen waar het signaal uit komt voor seinbeeldverbetering en loopt deze draad nergens langs een spoorstaaf. Een ATB-NG signaal moet namelijk door de NG-antenne onder de trein worden opgepikt en het ATBvv-signaal door de rechter ATB-spoel. Zo blijven deze signalen fysiek ook nog eens gescheiden van elkaar.
Groetjes,
Emiel

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Waar is die kabel voor op de dwarsliggers ?
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2014, 22:38:24 »
Hallo Emiel,
 Toevallig stond ik in Leiden aan spoor 5 op het perron, de lus geldt daar voor treinen die naar rechts rijden ,dus de  kabel  langs  de voet van  de rechter spoorstaaf kon ik niet zien.
  Wel zag ik de beide einden van de lus in het midden van de luskabel onder de railstaven door naar een aansluiting lopen (Dat was dan een railpotje ) .
 Dat de signalen voor de rechter oppikspoel van de trein bestemd zijn wist ik wel, maar kon niet zien hoe dat dan liep.
 Maar nu is -alles - duidelijk . :D
 Vr gr,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen